ورزش رفتینگ چیست + تجهیزات مورد نیاز |آرندتور

رفتینگ چیست و چه تجهیزاتی لازم دارد؟

شما هم امتیاز بدهید!

آیا شما هم از زندگی شهر‌ی و درگیری با ترافیک خسته شده‌اید؟ اگر بگویید بله، به‌هیچ‌وجه عجیب نیست. چند وقت است که به یک سفر و یا گردش حسابی نرفته‌اید؟ تا کی قصد دارید روح ماجراجو‌ی خود را پشت بهانه‌‌ای مثل کار، مشغله و نداشتن زمان پنهان کنید؟ شاید الان زمان آن رسیده است که دوباره هیجان را به زندگی خود برگردانید، آن هم با رفتینگ؛ اما رفتینگ چیست؟

اگر می‌خواهید همراه عزیزانتان پی یک تفریح و سرگرمی پر‌تحرک و هیجان‌انگیز بروید، رفتینگ بهترین گزینه است. ممکن است از بین شما عزیزان افراد زیاد‌ی باشند که آن را تجربه نکرده باشند. پس پیشنهاد می‌کنیم که این مطلب را با همراهی ما تا انتها دنبال کنید تا با یک ورزش و تفریح به شدت جالب آشنا شوید. خب، آماده‌اید مقاله آژانس مسافرتی آرندتور را مطالعه کنید؟ پس این شما و این ورزش رفتینگ.

رفتینگ چیست؟

ورزش رفتینگ از واژه‌ی انگلیسی rafting می‌آید که می‌توان گفت به معنا‌ی سفر با قایق است یا بهتر بگوییم قایق‌سواری در آب‌ها‌ی خروشان. در حال حاضر از رفتینگ به‌عنوان فعالیت خاص نیز یاد می‌شود؛ چرا‌که رفته رفته توجه خیلی‌ها را به خود‌ش جلب کرد و به یک تفریح تبدیل شد. 

اما واقعا رفتینگ چیست؟ آیا رفتینگ تنها قایق‌سواری در آب‌ها‌ی خروشان است یا خیر؟ طبق تعریف و قوانین سازمان گردشگری جهانی، اگر سفر‌ی حداقل از دو تا از این 3 عنصر "فعالیت بدنی، محیط طبیعی و تعامل فرهنگی" برخوردار باشد، آن سفر، یک گردشگری ماجراجویانه است. ورزش رفتینگ نیز با برخورداری دو عامل محیط طبیعی و فعالیت بدنی از زیر‌شاخه‌ها‌ی گردشگری ماجراجویانه است. البته این موضوع را صرفا برای اینکه به شما ثابت کنیم، رفتینگ نه یک تفریح ساده، بلکه ماجراجویانه و هیجان‌انگیز است ذکر کردیم.

اما چه چیز‌ی رفتینگ را هیجان‌انگیز می‌کند؟ نقطه تمایز سایر فعالیت‌ها‌ی مربوط به قایق‌سواری با رفتینگ چیست؟ اگر یاد‌تان باشد گفتیم که از رفتینگ به‌عنوان قایق‌سواری در آب‌ها‌ی خروشان هم یاد می‌شود. به‌دلیل شکل و حالت قایق، مسیر عبوری و از طرف دیگر، خروشان‌بودن آب رود، تلاطم و تحرک قایق نیز در آب زیاد است. در نتیجه آب وارد قایق می‌شود. با این همه اتفاق شما هر لحظه حس می‌کنید که قایق ممکن است برگردد یا اینکه حتی شما داخل آب بیفتید. 

با وجود تعاریفی که ذکر شد، اگر همچنان می‌پرسید که رفتینگ چیست؟ می‌گوییم رفتینگ یعنی خود هیجان. آیا تحمل این همه هیجان را دارید؟ آیا قلب شما هم از همین حالا به تپش افتاده است؟ پس حتما به فکر رفتینگ باشید. بااین‌حال نگران هم نباشید؛ چرا‌که همیشه یک راهنما و متخصص خبره همراه با تجهیزات رفتینگ در کنار شما‌ست.

در ضمن این نکته را نیز در نظر بگیرید که قبل از انجام رفتینگ، درجه سختی آن حتما باید تعیین شود؛ اما درجه سختی رفتینگ چیست؟

درجه سختی رفتینگ چیست و به چه چیز‌ی بستگی دارد؟

درجه سختی ورزش رفتینگ به پیچ رودخانه، شدت جریان آب، وجود صخره، سنگ، چاله، آبشار و... بستگی دارد. از آنجا که در هر سختی، شرایط محیطی فرق می‌کند، باید با در نظرگیری آن، تجهیزات رفتینگ را انتخاب کنید. در غیراین‌صورت مشکلات جدی پیش خواهد آمد. باید اضافه کرد که درجه سختی تور رفتینگ یک راهکار و امکان انتخاب برای کسانی است که دچار بیماری هستند و یا تحمل شرایط سخت را ندارند.

ورزش رفتینگ

درجه‌بندی سختی رفتینگ چیست؟

  • درجه 1: رودخانه‌ی آرام بدون هیچ مانعی
  • درجه 2: مواجهه با سنگ و صخره
  • درجه 3: در کنار مواجهه با سنگ و صخره، روبرو‌شدن با پیچ و خم آبشار و چاله‌ها‌ی آبی
  • درجه 4: روبه‌رو‌شدن با عوامل درجه 3؛ اما با شدت بیشتر، به‌علاوه مواجهه با چندین گرداب و افزایش سرعت آب با وجود تنگه‌ها‌ی کم‌عرض
  • درجه 5: بیشترین درجه‌ی سختی با در‌برگیری عواملی اعم از چاله، سنگ و صخره، گرداب، آبشار‌ها‌ی مرتفع و... با شدت بیشتر

اما برای اینکه یک ورزش تفریحی مثل رفتینگ را اغاز کنید، تنها دانستن اینکه تور رفتینگ چیست و چه درجه سختی دارد، کافی نیست. شما باید با ابزار و تجهیزات آن نیز آشنا شوید. در حقیقت شناخت این ابزار‌ها و نحوه‌ی استفاده از آن‌ها از موارد ضروری رفتینگ است. 

تجهیزات رفتینگ چیست؟

در کنار دانستن اینکه تعریف رفتینگ چیست، باید ابزار آن را نیز بشناسید. این کار به شما کمک می‌کند که با استفاده‌ی درست تجهیزات، جان شما و یا همراها‌نتان به خطر نیفتد. البته باید گفت که خود برگزار‌کننده تور، تجهیزات را مهیا می‌کند. خب، بیشتر از این معطل نمی‌کنیم و به سرعت به سراغ تجهیزات رفتینگ می‌رویم. 

بیشتر بخوانید: بهترین مناطق برای سفر یک روزه اطراف تهران کدامند؟

تجهیزات رفتینگ چیست؟

  • قایق رفتینگ

طول قایق رفتینگ می‌تواند حدودا 3.5 تا 6 متر باشد، درحالی‌که عرض آن نیز چیز‌ی بین 1.8 تا 2 متر است. ظرفیت آن هم مطابق ابعاد‌ی که دارد، می‌تواند 4 الی 12 نفره باشد. قبلا گفتیم که تجهیزات به درجه سختی و مسیر وابسته هستند. پس با توجه به این نکته مناسب‌ترین قایق رفتینگ چیست؟

  1. درجه سختی: برای درجه سختی 1 و 2، قایق پارو‌زنی مختص امواج آرام مناسب است. بااین‌حال اگر درجه سختی بیشتر‌ی را انتخاب کرده‌اید، باید از قایق‌ها‌ی حرفه‌ای‌تر‌ی استفاده نمایید.
  2. مسیر: با توجه به عرض رودخانه، باید از قایق‌ها‌ی کم‌عرض و یا عریض استفاده کنید.
  • پارو

دقیقا نقش پارو در رفتینگ چیست؟ پارو از تجهیزات هدایتگر قایق است. بنابراین وجود آن و به‌ویژه انتخاب درست آن مهم است. شاید بپرسید که انتخاب پارو چه اهمیتی می‌تواند در ورزش رفتینگ داشته باشد. خب، فرض کنید در قایق رفتینگ نشسته‌اید و شما از جمله کسانی هستید که باید قایق را هدایت کنید. پس از مدت کوتاهی خسته می‌شوید و یا متوجه می‌شوید که در مقایسه با بقیه تاثیر متفاوتی بر حرکت قایق می‌گذارید. به نظر شما علت وقوع این اتفاق در رفتینگ چیست؟ 2 عامل: قایق و توانایی خود شما. بنابراین بر اساس این عوامل باید پارو‌ی مناسبی انتخاب کنید. البته باید گفت که راهنما نیز در تمام این مراحل همراه شما‌ست و پشتیبانی خوبی را ارائه می‌کند.

  • لباس

خصوصیت لباس رفتینگ چیست؟ لباس‌ها‌ی ورزش رفتینگ سبک و چسبان هستند و آستین بلند‌ی هم دارند. جنس آن‌ها نیز به شکلی است که آب زیاد‌ی جذب نمی‌کنند و اگر هم احیانا خیس شوند، به‌سرعت خشک می‌شوند.

  • کلاه ایمنی

اگر می‌گویید که ضرورت کلاه ایمنی در رفتینگ چیست و یا اینکه قصد دارید به کلی قید آن را بزنید، باید بدانید که سخت در اشتباه هستید. پیش از سوار‌شدن به قایق تا زمانی که ورزش رفتینگ به پایان برسد، کلاه ایمنی را بر سر خود بگذارید. این کلاه در حفظ ایمنی بسیار موثر است و از سر شما در برابر ضربه‌ها‌ی احتمالی و ناگهانی به‌خوبی مواظبت می‌کند. پس بند‌ها‌ی آن را محکم ببندید تا از سر‌تان نیفتد.

  • جلیقه نجات

وجود جلیقه نجات نیز مثل کلاه ایمنی ضروری است. توجه داشته باشید که این جلیقه مطابق سایز بدن شما باشد و به‌علاوه بند‌ها‌ی آن را دقیق ببندید تا امواج شدید آب آن را باز نکند.

  • کیسه ضد آب

ضرورت وجود کیسه آب در رفتینگ چیست؟ کیسه خواب، جعبه کمک‌ها‌ی اولیه، مواد غذایی، چراغ قوه، موبایل و... همگی از وسایل ضروری ورزش رفتینگ هستند. همان‌طور هم که متوجه شدید این ورزش، یک تفریح آبی است. بنابراین لوازم حتما باید در داخل کیسه ضدآب قرار بگیرند تا از خیس‌شدن آن‌ها جلوگیری شود.

  • طناب نجات

لازمه وجود طناب نجات در رفتینگ چیست؟ طناب ضمن اینکه برای انجام فعالیت‌ها‌یی مثل پرش و شیرجه به آب کاربرد دارد، یک ابزار ضروری نجات است که از آن برای نجات افراد‌ی که در رودخانه می‌افتند استفاده می‌شود. این طناب داخل کیسه‌ای قرار می‌گیرد که به پشت راهنما‌ی گروه بسته می‌شود.

آیا تجهیزات رفتینگ به همین‌جا ختم می‌شود؟ اگر نه پس سایر ابزار رفتینگ چیست؟

  • لباس خشک
  • کیسه نجات پرتابی
  • دستگاه ارتباطی
  • سوت 
  • چاقو‌ی نجات
  • لوازم شخصی
  • و...

تجهیزات رفتینگ

نکات ضروری برای رفتینگ چیست؟

برای انجام هرکار‌ی باید یک سری نکات و احتیاطات را انجام داد؛ چرا‌که در غیراین‌صورت ممکن است خطر‌ی شما را تهدید کند.‌ ورزش رفتینگ نیز همین‌طور است. به نظر شما نکات طلایی رفتینگ چیست؟ 

  1. انتخاب لباس مطابق فصل
  2. پوشیدن کلاه، کاپشن، کفش و لباس مناسب در مواقع سرد سال
  3. گوش‌دادن و توجه‌کردن به توصیه‌ها‌ی راهنما و از همه مهم‌تر اعتماد به او
  4. پوشیدن دائمی جلیقه نجات و کلاه ایمنی در طول سفر
  5. هماهنگی با سایر هدایت‌کنندگان قایق در صورت پارو زدن
  6. اگر داخل آب افتادید، سر خود را بالا نگه دارید و در عین حال به حرکت پا‌ها‌ی خود هم توجه داشته باشید.

بیشتر بخوانید: راهنمای سفر یک روزه برداشت زعفران نطنز

قایق رفتینگ

سخن پایانی

خب، حال که خواندن درباره اینکه ورزش رفتینگ چیست را به پایان رسانده‌اید، مطمئنا می‌خواهید برای یک بار هم که شده است آن را امتحان کنید. چندان هم دور از ذهن نیست. حتی یک زندگی بی‌تلاطم هم گاهی نیاز به جنب‌و‌جوش و هیجان دارد؛ چرا‌که در غیراین‌صورت از چشیدن طعم واقعی زندگی بی‌بهره می‌مانید. پس توصیه ما این است که هم‌اکنون با دانستن اینکه رفتینگ چیست، از مشغله روزانه خود و محیط امنی که مدت‌ها دور خود‌تان ساخته‌اید خارج شوید و با تور رفتینگ ارمند یک سفر ماجراجویانه و تور یک روزه را آغاز نمایید. 



1402/01/03 | کد مطلب: 1476


  • به اشتراک بگذارید:

بحث و تبادل نظر
نظر دهید تعداد کاراکتر مانده: 300
انصراف
  • متن
  • نام
  • ایمیل
در خبرنامه آرندتور عضو شوید

هر زمان که بخواهید می‌توانید عضویت خود را لغو کنید.
نام
نام خانوادگی
تلفن
ایمیل
اطلاعات شما با موفقیت ثبت شد.

از اینکه در خبرنامه پیامکی آرند عضو شدید سپاسگزاریم.
اطلاعات شما با موفقیت ثبت شد.

از اینکه در خبرنامه پیامکی آرند عضو شدید سپاسگزاریم.