با جاذبه‌های رودخانه ارمند بیشتر آشنا شوید |آرندتور

رودخانه ارمند کجاست

شما هم امتیاز بدهید!

ایران کشوری مملو از زیبایی و جاذبه‌های طبیعی و گردشگری چشم‌نواز و متنوع است که برخی از این آثار در بین گردشگران ناشناخته مانده است. همین امر باعث می‌شود که بسیاری از گردشگران ایرانی به منظور کسب تجربه‌های متفاوت به سایر کشورها سفر کنند در حالی که چنین امکانی در ایران وجود دارد. یکی از انواع گردشگری،‌ اکوتوریسم است که ایران از پتانسیل‌های زیادی در این زمینه برخوردار است. رفتینگ در رودخانه یکی از ورزش‌ها و تفریحات هیجان‌انگیز و جذاب است که بسیاری از افراد برای تجربه کردن آن به کشورهای دیگر سفر می‌کنند در حالی که با سفر به لردگان و رودخانه ارمند می‌توان این و تفریح هیجان‌انگیز را انجام داده و از آن لذت برد. اگر جزو افرادی هستید که به اکوتوریسم و ورزش‌های هیجان‌انگیز علاقه دارند با ادامه این مطلب که به معرفی رودخانه ارمند می‌پردازیم، همراه باشید. 

چرا باید به رودخانه ارمند در لردگان سفر کرد؟ 

استان چهارمحال و بختیاری یکی از زیباترین مناطق ایران از نظر جاذبه‌های طبیعی و گردشگری است. یکی از جاذبه‌های دیدنی این منطقه رودخانه ارمند در شهرستان لردگان است که علاوه بر زیبایی‌های طبیعی، مکانی برای انجام یکی از مهیج‌ترین تفریحات آبی است. این رودخانه یکی از بهترین مسیرها برای قایقرانی رفتینگ را دارد که در ایران بی‌نظیر است. 

اگر علاقمند به این ورزش و تفریح هیجان‌انگیز هستید با سفر به منطقه لردگان می‌توانید علاوه بر لذت بردن از جنگل‌ها و آبشارهای زیبای این منطقه و هم‌زیستی با مردم مهمان‌نواز و خونگرم این منطقه، از رفتینگ در آب‌های خروشان رودخانه ارمند لذت ببرید. برای رفتینگ در آب‌های خروشان این رودخانه نیاز به تخصص خاصی وجود ندارد و تنها کافی است که ترس از آب نداشته و به اندازه کافی اهل هیجان باشید. 

بیشتر بخوانید: رفتینگ چیست و چه تجهیزاتی لازم دارد؟

ویژگی‌های طبیعی و گردشگری رودخانه ارمند 

رودخانه ارمند یکی از مهم‌ترین رودخانه‌های استان چهارمحال و بختیاری محسوب می‌شود که حوضچه آبریز وسیعی دارد. آب جاری در این رودخانه از ارتفاعات شرقی در این استان و از چشمه‌های دشت مرکزی تأمین می‌شود. این رود با عبور از منطقه ارمند در لردگان به رودخانه سرخون می‌پیوندد. د ادامه مسیر این رود به رودخانه بازفت پیوسته و در نهایت به سد کارون 4 می‌رسد. 

میزان آبدهی رودخانه ارمند در حدود 100 متر مکعب در سال است که به عنوان بخشی از رودخانه بزرگ کارون شناخته می‌شود. این رود به دلیل عبور از روستایی به نام ارمند در لردگان چهارمحال و بختیاری به این نام شناخته می‌شود که از سال 1385 و پس از راه‌اندازی قایق‌سواری رفتینگ برای گردشگران، به یکی از جاذبه‌های گردشگری این استان تبدیل شده است. 

قایق‌سواری در آب‌های خروشان رودخانه یا تور رفتینگ ارمند یکی از تفریحات هیجان‌انگیز و ورزشی مورد علاقه بسیاری از افراد است. با توجه به اینکه در رودخانه‌های خروشان، آب همواره دارای کف سفید رنگ است، این رودخانه‌ها را به نام آب سفید می‌شناسند که به همین دلیل به قایق‌سواری در این ‌آب‌ها در اصطلاح White Water Rafting گفته می‌شود. 

کلمه رفتینگ (Rafting) در لغت به معنای کلک‌سواری است. امروزه رفتینگ یا کلک‌سورای در آب‌های خروشان یکی از ورزش‌ها و تفریحات هیجان‌انگیز و محبوب به حساب می‌آید که در سال‌های دور یکی از راه‌های حمل و نقل برای مردم بومی بوده است. این کلک‌ها با رفته رفته پیشرفته‌تر شده و امروزه با کلک‌هایی که در قدیم استفاده می‌شدند تفاوت زیادی پیدا کرده‌اند. 

در زمان‌های دور از چوب و برزنت و تیوب و امثال این‌ها برای کلک‌سورای بر روی آب استفاده می‌کردند اما امروزه از قایق‌های پلاستیکی بسیار پیشرفته و مجهز با طراحی خاص و منحصر به فرد برای رفتینگ در رودخانه ارمند و آب‌های خروشان استفاده می‌شود. این قایق‌ها به نحوی طراحی شده‌اند که میزان شناوری بالایی در آب داشته و درصد واژگون شدن آن‌ها بسیار کم است. 

رودخانه‌هایی که برای رفتینگ مناسب بوده و این ورزش در آن‌ها انجام می‌شوند بر اساس درجه سختی از 1 تا 6 تقسیم‌بندی می‌شوند. بر این اساس رودخانه‌های درجه 6 سخت‌ترین نوع رود بوده و افراد برای انجام رفتینگ در آن‌ها باید کاملا حرفه‌ای باشند. رودخانه ارمند از نظر درجه سختی بین 2.5 تا 4 قرار دارد به همین دلیل نیاز نیست که برای رفتینگ در این رودخانه، حرفه‌ای باشید. در طول این مسیر لیدرهای حرفه‌ای گردشگران را همراهی می‌کنند و شرایطی را فراهم می‌کنند که آن‌ها بتوانند یک قایق‌سواری لذت‌بخش و سرشار از هیجان را تجربه کنند. 

رودخانه ارمند

بهترین زمان سفر به رودخانه ارمند 

اگر برای انجام ورزش هیجان‌انگیز رفتینگ و لذت بردن از جاذبه‌های طبیعی منطقه لردگان قصد سفر به رودخانه ارمند دارید، بهترین زمان برای سفر به این منطقه فصل بهار است. در فصل بهار این رودخانه پرآب و خروشان بوده و بهترین زمان برای انجام رفتینگ و داشتن سفری هیجان‌انگیز است.

در صورتی که برای اولین بار قصد سفر به این رودخانه برای انجام رفتینگ دارید، بهتر است فصل تابستان را برای سفر انتخاب کنید. زیرا در فصل تابستان کمی سطح آب رودخانه پایین آمده و سرعت جریان آب نیز کاهش پیدا کرده است. در فصل پاییز و زمستان نیز می‌توان به این رودخانه سفر کرد اما این سفر باید با برنامه‌ریزی قبلی و بررسی اطلاعات آب و هوایی انجام شود. 

رفتینگ در ارمند

چگونه به رودخانه ارمند سفر کنیم؟

رودخانه ارمند در شهر لردگان واقع شده است که در جنوب شهرکرد در استان چهارمحال و بختیاری و در فاصله 160 کیلومتری آن قرار دارد. یکی از راه‌های سفر به این رودخانه زیبا و هیجان‌انگیز، سفر با هواپیما به اصفهان و در ادامه سفر زمینی از اصفهان به سمت رودخانه زیبای ارمند است. برای این کار باید از اصفهان وارد جاده اصفهان به مبارکه شده و از شهرهای بروجن، بلداجی، چغاخور، ناغان، دورک عبور کرده تا به روستای دره یاس و منطقه ارمند برسید. 

بیشتر بخوانید: چرا باید به رودخانه ارمند در لردگان سفر کرد؟ 

جاذبه‌های دیدنی نزدیک به رودخانه ارمند 

به غیر از امکان انجام رفتینگ در رودخانه ارمند، این امکان وجود دارد که از مناطق و جاذبه‌های دیدنی متنوع اطراف این منطقه نیز بازدید کرده و از زیبایی‌های آن لذت ببرید. از مهم‌ترین جاذبه‌های دیدنی نزدیک این رودخانه می‌توان به موارد زیر اشاره کرد:

  • تالاب‌های زیبای لردگان و تماشای پرواز مرغابی‌ها و پرندگان مهاجر
  • چشمه برم
  • شالیزارهای برنج
  • جنگل‌های زیبای بلوط
  • آبشار آتشگاه
  • بوستان حنگلی پروز
  • دشت زیبای ارمند
  • دشت لاله‌های واژگون
  • تنگ وستگان

ارمند رود

مراکز اقامتی نزدیک رودخانه ارمند

یکی از مهم‌ترین نیازهای سفر به یک منطقه، اسکان در مراکز اقامتی برای گردشگران است. در صورتی که اهل اکوتوریسم و کمپ زدن در طبیعت هستید این امکان وجود دارد که در نزدیکی رودخانه ارمند مکان مناسب برای چادر زدن و کمپینگ پیدا کنید. در غیر این صورت می‌توانید به روستای دره یاس که فاصله کمی با رودخانه دارد، رفته و از اقامتگاه‌های موجود در این روستا استفاده کنید که دارای دو خوابگاه برای آقایان و بانوان است. در صورتی که به دنبال مراکز اقامتی با شرایط بهتر هستید باید به یکی از شهرهای بروجن و شهرکرد مراجعه کنید. 

سخن پایانی

رودخانه ارمند یکی از جاذبه‌های طبیعی و گردشگری مهم در کشور به حساب می‌آید که می‌تواند علاقمندان به انجام یکی از تفریحات و ورزش‌های هیجان‌انگیز آبی را از سفر به کشورهای خارجی منصرف کند. این رودخانه که در منطقه زیبای لردگان با چشمه‌ها و جنگل‌های زیبا واقع شده است، یکی از بهترین رودخانه‌های برای انجام ورزش هیجان‌انگیز رفتینگ یا قایق‌سواری در آب‌های خروشان در ایران به حساب می‌آید. علاقمندان به این ورزش می‌توانند ضمن لذت بردن از طبیعت زیبا و چشم‌نواز این منطقه، هیجان و لذت انجام رفتینگ در آب‌های خروشان را به بهترین شکل تجربه کنند. آژانس مسافرتی آرندتور همراه شما در این مسیر خواهد بود.



1402/01/22 | کد مطلب: 1500


  • به اشتراک بگذارید:

بحث و تبادل نظر
نظر دهید تعداد کاراکتر مانده: 300
انصراف
  • متن
  • نام
  • ایمیل
در خبرنامه آرندتور عضو شوید

هر زمان که بخواهید می‌توانید عضویت خود را لغو کنید.
نام
نام خانوادگی
تلفن
ایمیل
اطلاعات شما با موفقیت ثبت شد.

از اینکه در خبرنامه پیامکی آرند عضو شدید سپاسگزاریم.
اطلاعات شما با موفقیت ثبت شد.

از اینکه در خبرنامه پیامکی آرند عضو شدید سپاسگزاریم.