درباره ییلاق سوباتان تالش چه می‌دانید؟ |آرندتور

همه‌چیز درباره ییلاق سوباتان تالش، بهشت ایران

شما هم امتیاز بدهید!

بدون شک نام مناطق زیادی را شنیده‌اید که از آن‌ها به نام بهشت ایران یاد می‌شود. اما ییلاق سوباتان تالش یکی از مناطقی است که به معنای واقعی بهشت ایران نام دارد. سوباتان یکی از مناطق ییلاقی شهر تالش در استان گیلان است که در منطقه شمال غربی این شهرستان قرار دارد. سوباتان منطقه‌ای ییلاقی و پوشیده از چمنزار و گل‌های زییا و رنگارنگ است که در آن چشمه‌های گوارا جریان داشته و دام‌ها و اسب‌های وحشی در آن به گشت و گذار می‌پردازند؛ منظره‌ای رویایی و چشم‌نواز که شاید در فیلم‌ها دیده باشید و تصور چنین منطقه‌ای در ایران دور از ذهن باشد. سوباتان یکی از بکرترین مناطق ییلاقی در ایران است که در ادامه قصد داریم به معرفی این منطقه پرداخته و با جنبه‌های مختلف آن آشنا شویم. 

معرفی ییلاق سوباتان تالش

سوباتان منطقه‌ای ییلاقی در شهر تالش استان گیلان است که در ارتفاع 1900 تا 2500 متری از سطح دریا قرار دارد. از این رو، سوباتان دارای زمستان‌های بسیار سردی است به طوری که حتی در تابستان نیز در برخی نقاط مرتفع آن لکه‌های از برف مشاهده می‌شود. یکی از جاذبه‌های این منطقه که شهرت زیادی دارد، دشت‌های زیبای شقایق آن است. 

در مورد نامگذاری ییلاق سوباتان تالش دو روایت وجود دارد؛ اولین روایت به این شکل است که سو در زبان تالشی به معنای گلپر بوده و وتون (باتان) به معنای روییدن است و با توجه به اینکه در قسمت‌های مختلف این منطقه گیاه گلپر می‌روید آن را سووتون نامگذاری کرده‌اند که به مرور زمان به سوباتان تغییر پیدا کرده است. در روایت دوم گفته می‌شود که در زبان آذری، سو به معنی آب و باتان به معنای محل فرو رفتن است؛ به این ترتیب سوباتان به معنای محل فرو رفتن آب است که به دلیل وجود چشمه‌ای به این نام خوانده می‌شود که پس از جوشیدن از دل زمین، دوباره به داخل خاک فرو می‌رفته است. 

ییلاق سوباتان تالش، فاقد برق و گاز بوده و صدها خانوار ساکن در این منطقه جزو عشایر و دامدار بوده و به شکل سنتی در سیاه‌چاد و خانه‌ها و کلبه‌های کاه‌گلی و چوبی زندگی می‌کنند. یکی از جذابیت‌های این منطقه ییلاقی همین خانه‌های چوبی آن است که جزو بافت سنتی آن بوده و به میزان قابل توجهی بر جذابیت طبیعت بی‌نظیر و چشم‌نواز و کوه‌های سر به فلک کشیده و سرسبز آن می‌افزاید. یکی از جاذبه‌های تاریخی این منطقه گورستان‌هایی است که از هزاران سال پیش تا به امروز وجود دارند و نشانه تاریخ و تمدن کهن این منطقه هستند. 

سوباتان

ییلاق سوباتان تالش کجاست؟

سوباتان یک منطقه ییلاقی در استان گیلان است که از نظر موقعیت جغرافیایی در 22 کیلومتری شهر لیسار و 36 کیلومتری شهر تالش قرار دارد. این منطقه تا دریاچه نئور در اردبیل 21 کیلومتر فاصله دارد. ییلاق سوباتان تالش از شمال به رود لیسار، از شرق به جنگل‌های تالش، از جنوب به ییلاق‌های آسبومار جوکندان و از غرب نیز به دریاچه نئور محدود می‌شود. به همین دلیل این منطقه با مناطق ییلاقی اردبیل فاصله بسیار کمی دارد. 

بیشتر بخوانید: سوباتان، تکه‌ای از بهشت ایران!

دسترسی به سوباتان چگونه است؟

برای دسترسی یه ییلاق سوباتان تالش چند راه مختلف وجود دارد که در ادامه به معرفی آن‌ها می‌پردازیم:

  • مسیر تالش به سوباتان: اصلی‌ترین راه دسترسی به این منطقه ییلاقی از شهر تالش و از طریق جاده سوباتان به تالش است که در حدود 36 کیلومتر طول دارد. قسمت‌هایی از این جاده خاکی بوده و در صورت بارش باران ممکن است که برای رفتن به این منطقه با خودروی شخصی دچار مشکل شوید. 
  • مسیر اردبیل به سوباتان: یکی دیگر از راه‌های دسترسی به ییلاق سوباتان تالش، از طریق جاده پر فراز و نشیب اردبیل به سوباتان است. برای دسترسی به این منطقه از اردبیل باید به روستای بودالالو رفته و با کمک وانت‌هایی که در این منطقه وجود دارند مسیر 30 کیلومتری را طی کرده و به سوباتان برسید. در این مسیر امکان بازدید از دریاچه زیای نئور نیز وجود دارد. البته که تمام این مسیر را نمی‌توان با وانت طی کرد و باید از دریاچه نئور 18 کیلومتر پیاده‌روی و کوه‌پیمایی کرده تا به ییلاق سوباتان برسید. اگر اهل کوه‌پیمایی و طبیعت‌گردی هستید این مسیر یکی از زیباترین مسیرها برای دسترسی به سوباتان است. 
  • مسیر تالش، آق اولر، سوباتان: از تالش تا منطقه آق‌اولر جاده‌ای آسفالته و جنگلی به طول 40 کیلومتر وجود دارد که پس از آن مراتع سرسبز و پر از گل آغاز می‌شوند. ادامه مسیر از آق‌اولر به سوباتان خاکی بوده و تردد در آن با خودروهای شاس‌بلند امکان‌پذیر است. 
  • مسیر لیسار به سوباتان: شهر لیسار تا ییلاق سوباتان تالش در حدود 20 کیلومتر فاصله دارد اما این مسیر به قدری سخت است که دسترسی به سوباتان از این طریق به گردشگران غیرحرفه‌ای توصیه نمی‌شود. 

اقامت در ییلاق سوباتان تالش

درصد زیادی از افرادی که به ییلاق سوباتان تالش سفر می‌کنند این منطقه را برای کمپ زدن در طبیعت انتخاب کرده و به همین دلیل با تجهیزات کامل به این منطقه سفر می‌کنند. اما اگر جزو این دسته از افراد نیستید نگران اقامت در سوباتان نباشید؛ خانه‌ها و کلبه‌های محلی در تور سوباتان قابلیت اجاره کردن برای اقامت را دارند. 

در سوباتان سوپرمارکت‌های متعددی وجود دارد که می‌توان از آن‌ها مواد غذایی و لبنیات محلی تازه را خریداری کرد. همچنین غذاخوری‌های محلی این منطقه انواع غذاهای محلی با گوشت دام تازه را برای وعدهای ناهار و شام عرضه می‌کنند. اگر به این منطقه سفر کردید چشیدن طعم کباب در بازارچه سنتی آن را از دست ندهید. رستوران‌های این منطقه مانند طبیعت آن بکر هستند و میزها و صندلی‌های آن‌ها از چوب درختان جنگلی ساخته شده که لذت خوردن غذاهای محلی را دوچندان می‌کند. 

از غذاهای لذیذ و محلی ییلاق سوباتان تالش می‌توان به سوجا دیله (ساج ایچی)، قورتماج، سیرجینه، گوزلی بریان (بره بریان)، جزلق، قورما، سوجا نون (ساج چورگی) و کته نون (نان سنگی) اشاره کرد که چشیدن طعم لذیذ آن‌ها یکی از جاذبه‌های سفر به این منطقه است. پندیر ویسوج یا پنیر سرخ‌شده یکی از غذاهای محلی لذیذ سوباتان است که پنیر تازه جوشانده شده و سرخ شده در روغن همراه با برنج است و یکی از لذیذترین غذاهای این منطقه به حساب می‌آید. 

ییلاق سوباتان

بهترین زمان سفر به ییلاق سوباتان تالش

سوباتان، یک منطقه ییلاقی است؛ به این معنی که زمستان‌ها سردی دارد به همین دلیل بهترین زمان سفر به این منطقه در فصول گرم سال است. از نیمه دوم اردیبهشت تا اواسط تابستان بهترین زمان سفر به ییلاق سوباتان تالش است. تابستان‌ها در این منطقه ییلاقی و کوهستانی بسیار خنک بوده و می‌توان از دیدن مناظر زیبا و چشم‌نواز سوباتان در هوای خنک و مطبوع نهایت لذت را برد. در صورتی که در اواخر اردیبهشت و اوایل خرداد به این منطقه سفر کنید دشت زیبا و اعجاب‌انگیز شقایق‌های وحشی را می‌بینید که شما را مجذوب و مدهوش خود می‌کند. 

جاهای دیدنی ییلاق سوباتان تالش

منطقه ییلاقی سوباتان از طبیعت زیبا، چشم‌نواز و منحصر به فردی برخوردار است. با این حال در نزدیکی ییلاق سوباتان تالش جاذبه‌های دیدنی دیگری نیز دارد از زیبایی منحصر به فرد و چشم‌نوازی برخوردار هستند. بازارچه سنتی سوباتان، آبشار ماهار واقع در روستای ماهار، سیاه چادرهای عشایری اطراف سوباتان، چمنزار وسیع بیده‌دشت و تماشای اسب‌های وحشی و زیبا، باغداگول (معروف به بهشت گل‌ها)، صخره گنج‌نامه (برای تماشای طلوع و غروب خورشید) و غیره از مهم‌ترین جاذبه‌های دیدنی این منطقه هستند. 

سوباتان تالش

دریاچه نئور

یکی از زیباترین و منحصر به فردترین جاذبه‌های طبیعی در نزدیکی ییلاق سوباتان تالش، دریاچه زیبای نئور است که در ارتفاع 2500 متری از سطح دریا قرار دارد. این دریاچه در که در مرز استان‌های گیلان و اردبیل بین شهرهای خلخال و تالش واقع شده است، مرتفع‌ترین دریاچه یخچالی بازمانده از دوران باستان است. برای رسیدن از سوباتان به دریاچه نئور باید در حدود 20 کیلومتر پیاده‌روی کنید یا از طریق وانت نیسان‌های موجود در منطقه خود را به دریاچه برسانید. اگر علاقمند به ماهیگیری هستید، می‌تواند در این دریاچه قزل‌آلای رنگین‌کمان صید کنید. 

چشمه‌های آب طبیعی سوباتان

سوباتان مانند بسیاری از مناطق ییلاقی از چشمه‌های آب طبیعی برخوردار است که یکی از عوامل جذب مسافران و گردشگران به این مناطق آب زلال و خنک آن‌ها در فصول گرم سال است. چندین چشمه آب معدنی در منطقه سوباتان وجود دارد که از میان آن‌ها می‌توان به سید بلاغی، نظیری بلاغی، نومندان بلاغی، ورزان بلاغی، ساری بلاغ و چشمه کلیه سویی اشاره کرد که این چشمه دارای خاصیت درمان برای بیماران کلیوی است. 

ییلاق شکردشت

یکی دیگر از جاذبه‌های گردشگری شهرستان تالش و منطقه سوباتان است که تنها هفت کیلومتر با سوباتان فاصله دارد. یکی از دلایل معروفیت این ییلاق دشت‌های شقایق وحشی آن است که منظره‌ای زیبا، حیرت‌انگیز و منحصر به فرد را در پیش چشمان گردشگران به نمایش درمی‌آورد. 

آبشار ورزان

در فاصله 4 کیلومتری غرب ییلاق سوباتان تالش آبشار ورزان قرار دارد که یکی از جاذبه‌های طبیعی این منطقه محسوب می‌شود. این رودخانه که از شاخه‌های اصلی رودخانه لیسار است در این منطقه یک آبشار 30 متری دیدنی و چشم‌نواز را ایجاد می‌کند. 

غار گنج‌ خانه

این غار در سمت شمال شرقی منطقه سرسبز سوباتان قرار دارد که مسیر دسترسی به آن پوشیده از شقایق‌های وحشی است. این غار بین صخره‌هایی در ارتفاع 5 تا 15 متری قرار گرفته که دیواره صخره‌ای آن بیش از 200 متر عرض دارد. پیمایش غار برای گردشگران امکان‌پذیر نبوده و تنها غارنوردان حرفه‌ای می‌توانند به این غار دسترسی داشته و پیمایش آن را انجام دهند. مردم محلی بر این عقیده هستند که درون این غار گنج عظیمی نهفته شده و به این دلیل تاکنون کسی نتوانسته وارد این غار شود که بر روی آن طلسم و جادو قرار دارد. 

بیشتر بخوانید: راهنمای سفر به سوباتان { بهشت ایران}

جمع‌بندی

ییلاق سوباتان تالش که یکی از جاذبه‌های گردشگری این شهر است در 36 کیلومتری شمال غربی تالش و در ارتفاع 1900 تا 2500 متری از سطح دریا قرار دارد. طبیعت این منطقه به حدی چشم‌نواز، زیبا و منحصر به فرد و بکر است که به جرأت می‌توان لقب بهشت ایران را به سوباتان اعطا کرد. طبیعت بکر و زیبا، دشت‌های وسیع و سرسبز پوشیده از گل‌های وحشی و شقایق، کوه‌های سر به فلک کشیده و سرسبز، بافت سنتی با خانه‌ها و کلبه‌های کاه‌گلی و چوبی، اسب‌های وحشی رها در دشت و غیره از جمله جاذبه‌های دیدنی این منطقه هستند که می‌توانند چشمان هر بیننده‌ای را به خود خیره کنند. 



1402/01/25 | کد مطلب: 1502


  • به اشتراک بگذارید:

بحث و تبادل نظر
نظر دهید تعداد کاراکتر مانده: 300
انصراف
  • متن
  • نام
  • ایمیل
در خبرنامه آرندتور عضو شوید

هر زمان که بخواهید می‌توانید عضویت خود را لغو کنید.
نام
نام خانوادگی
تلفن
ایمیل
اطلاعات شما با موفقیت ثبت شد.

از اینکه در خبرنامه پیامکی آرند عضو شدید سپاسگزاریم.
اطلاعات شما با موفقیت ثبت شد.

از اینکه در خبرنامه پیامکی آرند عضو شدید سپاسگزاریم.