معرفی کامل دریاچه نئور و رازهای سفر به آن |آرندتور

دریاچه نئور کجاست؟

شما هم امتیاز بدهید!

یکی از زیبا‌ترین جاذبه‌های نزدیک تالش و مرز اردبیل، دریاچه نئور است که هر ساله تعداد زیادی گردشگر جذب می‌کند و تورهای زیادی هم برای این مکان شگفت انگیز دایر می‌شود. در این مقاله آژانس مسافرتی آرندتور قصد داریم راهنمایی کامل برای سفر به دریاچه نئور ارائه دهیم که اطلاعاتی جامع در مورد مکان دریاچه، مسیر دسترسی به آن و دیدنی‌های اطراف آن در اختیارتان قرار می‌دهد. 

همه چیز درباره دریاچه نئور

نام دریاچه نئور ریشه‌ای مغولی دارد و به معنی دریاچه است. اما نئور در زبان ترکی نیز معنادار است و به معنی دریاچه‌ای است که رودخانه‌ای به آن وارد نمی‌شود. آب این دریاچه عمدتا از برف‌های سالیانه به همراه چشمه‌های بزرگ و کوچک اطراف دریاچه تامین می‌شود. تعدادی از این چشمه‌ها شامل چشمه پیالا کوزه، گور بلاغی و شبلو بلاغی هستند. آب دریاچه شیرین است و برای مصرف کشاورزی و پرورش ماهی مورد استفاده قرار می‌گیرد.

 منطقه شامل دریاچه نئور از لحاظ محیط زیستی به شدت متنوع و البته باارزش است، به طوری که این منطقه مورد حفاظت محیط زیست قرار گرفته است و حیات وحش تحت محافظت دارد. با شروع فصل گرما و رسیدن بهار و تابستان، پرندگان مهاجر از عقاب و کبک گرفته تا چکاوک، بلدرچین، گنجشک و زاغ به این منطقه سفر می‌کنند و البته تعجبی هم ندارد که با توجه به این نکته این منطقه شکار ممنوع اعلام شده است. 

مسیر دسترسی به دریاچه نئور

دریاچه نئور در واقع در مرز میان دو استان گیلان و اردبیل قرار دارد و در دامنه کوه های تالش واقع شده است. هم از سمت استان گیلان و هم از سمت اردبیل می توانید به دریاچه نئور راه بیابید، اما مسیر دسترسی به این دریاچه از سمت اردبیل آسفالت و سهل است و به همین دلیل هم اصولا تردد به سمت دریاچه از سمت صورت می‌گیرد. برای رسیدن به دریاچه ابتدا باید وارد جاده اردبیل به خلخال شوید که آن هم از طریق رفتن به زنجان و سپس ورود به جاده جنوب به شمال خلخال اردبیل امکان پذیر است. سپس در فاصله ۴۰ کیلومتری اردبیل می‌توانید وارد جاده دریاچه نئور و روستاهای اطراف آن شوید که حدودا ۱۲ کیلومتر باید در آن رانندگی کنید. در کل می‌توان گفت این دریاچه از شهر تهران حدودا ۷ ساعتی فاصله دارد. 

دریاچه نئور ۴

بهترین زمان سفر به دریاچه نئور

همانطور که می‌دانید منطقه خلخال و تالش آب و هوایی سرد و خنک دارد. دریاچه نئور حتی در فصل تابستان هم خوب و خنک است و دمای هوا در آن بیش از ۲۵ درجه سانتی‌گراد نمی‌شود، بنابراین برای فرار از گرمای تابستان گزینه‌ای عالی محسوب می‌شود. با توجه به این اطلاعات می‌توان گفت اواخر بهار و تابستان زمان مناسبی برای سفر به این منطقه است. با توجه به سرمای هوا بهتر است در فصل زمستان از سفر به این دریاچه صرف نظر کنید زیرا در این فصل دریاچه کاملا یخزده است. از طرفی در فصل سرد اطراف دریاچه کاملا خشک است و خبری از پوشش گیاهی و گل‌‌های زیبای اطراف نیست.

بیشتر بخوانید: راهنمای سفر به سوباتان { بهشت ایران}

جاذبه‌های دریاچه نئور

قاعدتا مهم‌ترین جاذبه دریاچه نئور طبیعت بکر و زیبای اطراف آن است. این طبیعت زیبا موقعیت‌های  عکاسی فراوانی ایجاد می‌کند و می‌توانید عکس‌های فوق‌العاده‌ای بگیرید اما این تمام ماجرا نیست. با گشت و گذار در اطراف دریاچه می‌توانید اسب‌های آن منطقه را هم تماشا کنید و حتی ممکن است در فصل ییلاق عشایر فندقلو را نیز در اطراف حین کوچ ببینید و از معاشرت با آن‌ها لذت ببرید. 

همانطور که گفتیم این دریاچه در منطقه‌ای کوهستانی واقع شده و قله‌های زیادی دور و اطراف آن وجود دارد. اگر اهل کوهنوردی باشید و حرفه‌ای هم باشید می‌توانید از کوهنوردی در این اطراف هم لذت ببرید، مخصوصا که منظره‌ای که از بالای کوه می‌بینید تماما سرسبز و بسیار محسور کننده است. علاوه بر این‌ها در فصل گرم این منطقه پوشش گیاهی به شدت متنوع و خاصی دارد. به طوری که اگر کمی وارد باشید می‌توانید انواع گیاهان دارویی و خوراکی از بابونه گرفته تا کنگر و خاکشیر را پیدا کرده و بچینید. 

از دیگر تفریحات دریاچه ماهی گیری است که البته این هم تنها در بهار و تابستان ممکن است. در این فصول ماهی قزل آلای رنگین کمانی در دریاچه یافت می‌شود که به شما اجازه می‌دهد ماهیگیری در این دریاچه را تجربه کنید و البته یک وعده تازه و خوشمزه هم داشته باشید. جالب است بدانید اواخر تابستان حتی جشنواره‌ای به نام جشنواره‌ی ماهیگیری در دریاچه نئور نیز در این منطقه برگزار می‌شود. 

اطراف دریاچه دارای بستر باتلاق مانندی دارد که به دلیل پوشش گیاهی خاص اطراف دریاچه به وجود آمده است. این باتلاق اطراف دریاچه باعث شده شنا در آن خطرناک بوده و به طور کلی ممنوع اعلام شود، بنابراین قید شنا در دریاچه را بزنید و به تماشا کردن زیبایی‌های آن اکتفا کنید. 

درایچه نئور ۱

اقامتگاه‌های دریاچه نئور

این دریاچه کاملا بکر است و به هین دلیل هم شاید مانند سایر مکان‌های دیدنی نتوانید امکانات زیادی را دور و بر آن پیدا کنید و وجود هتل و اقامتگاه‌ها هم از دسته همین امکانات هستند. بهترین و البته لذت بخش‌ترین انتخابی که برای سفر به دریاچه نئور دارید کمپ در اطراف این دریاچه است. سکوهایی هم کنار دریاچه وجود دارد که می‌توانید روی آن‌ها و بدون آسیب به طبیعت چادر بر پا کنید. می‌توانید خودتان با داشتن چادر و تجهیزات کمپینگ اطراف دریاچه اطراق کنید و یا همراه تورهای طبیعت گردی به این نقطه سفر کنید که البته لطف خودش را دارد. اما اگر خیلی هم دوست دارید در اقامتگاه ساکن شوید می‌توانید با پیمودن راه به اردبیل و هتل‌های آن برسید و یا با طی مسیری در مسیر جاده‌ی تور سوباتان به روستاهای سوباتان رفته و در خانه‌ها یا اقامتگاه‌های محلی جایی پیدا کنید. 

طی مسیر دریاچه نئور به سوباتان

اگر می‌خواهید سفرتان کمی هیجان انگیزتر شود و اهل طبیعت گردی هم هستید، می‌توانید طی مسیر نئور به سوباتان را در برنامه قرار دهید که البته یکی از مشهورترین برنامه‌های سفری در شمال ایران است، بنابراین تنها نخواهید بود. مسیر نئور به سوباتان آسفالت نیست و مسیری خاکی و پر پیچ و خم دارد، بنابراین حتی اگر علاقه‌ای به پیمایش پیاده ندارید باید از ماشین‌های آفرودی و یا حداقل ماشین‌های مجهز استفاده کنید. 

دریاچه نئور ۲

از دریاچه نئور تا ییلاق سوباتان تقریبا ۲۰ کیلومتر راه است که یک مسیر خاکی و یک مسیر مالرو و مناسب برای عبور پیاده وجود دارد که این دومی شاید کمی سخت‌تر اما در عوض کوتاه‌تر و به نوعی میانبر است. در هر صورت پیمایش پیاده مسیر بین ۷ تا ۱۰ ساعت طول می‌کشد بنابراین باید کمی حرفه‌ای باشید و بدانید که چنین مسیر لانی برای پیاده روی آنقدرها هم راحت نیست. در عوض حین مسیر می‌توانید طبیعتی بکر و زیبا را ببینید، از کنار جویبارها و رودها رد شوید و البته در میانه راه به آبشار زیبایی به نام آبشار ورزن می‌رسید که زیبایی‌های خودش را دارد. 

می‌توانید در دشت‌ها پهن و زیبا استراحت کنید و در نهایت نیز به ییلاق معمولا مه آلود و زیبای سوباتان می‌رسید. سوباتان ییلاقی پر جنب و جوش است که گردشگران بسیاری را به خود جذب می‌کند و می‌توانید از آن لذت ببرید. اگر علاقه به ادامه راه داشته باشید می‌توانید به سمت جنگل‌های لیسار حرکت کنید و یا به سمت تالش حرکت کنید و از زیبایی‌های این مناطق نیز لذت ببرید که توضیحات آن‌ها در این مقاله کوتاه ممکن نیست. 

بیشتر بخوانید: همه‌چیز درباره ییلاق سوباتان تالش، بهشت ایران

جمع بندی

دریاچه نئور یکی از جذاب‌ترین مکان‌هایی است که می‌توانید در بهار و تابستان ببینید و از طبیعت زیبای آن لذت ببرید. در این مقاله راجع به این دریاچه مفصل صحبت کردیم تا بتوانید سفر خود را بهتر برنامه ریزی کنید. البته که اگر دوست داشتید می‌توانید مسیر خود را گسترش دهید و با رفتن مسیر نئور به سوباتان از شگفتی‌های طبیعت بیشتر لذت ببرید. 



1402/02/17 | کد مطلب: 1523


  • به اشتراک بگذارید:

بحث و تبادل نظر
نظر دهید تعداد کاراکتر مانده: 300
انصراف
  • متن
  • نام
  • ایمیل
در خبرنامه آرندتور عضو شوید

هر زمان که بخواهید می‌توانید عضویت خود را لغو کنید.
نام
نام خانوادگی
تلفن
ایمیل
اطلاعات شما با موفقیت ثبت شد.

از اینکه در خبرنامه پیامکی آرند عضو شدید سپاسگزاریم.
اطلاعات شما با موفقیت ثبت شد.

از اینکه در خبرنامه پیامکی آرند عضو شدید سپاسگزاریم.