راهنمایی اکتشافی: کویر مصر کجاست و چگونه می‌توان به بهترین شکل آن را تجربه کرد؟|آرندتور

کویر مصر کجاست؟

شما هم امتیاز بدهید!

کویر مصر یکی از بهترین مقاصد گردشگری و طبیعت‌گردی است که در منطقه خور و بیابانک استان اصفهان واقع شده است. وجود تپه‌های شنی در نزدیکی این روستا و شترها و خودروهای مخصوص کویر نوردی، زیبایی و جذابیت این منطقه را به حدی رسانده‌اند که حتی گردشگران خارجی هم علاقه‌مند به بازدید از آنجا هستند. تنها یکبار بازدید از این مکان کافی است تا خاطره‌اش برای همیشه در ذهنتان بماند؛ بنابراین اگر می‌خواهید دقیق بدانید کویر مصر کجاست و با تفریحات و جاذبه‌های آن آشنا شوید این مطلب از آژانس مسافرتی آرندتور را از دست ندهید.

تورهای کویر مصر

کویر مصر کجاست؟

کویر مصر یکی از زیباترین جاهای دیدنی روستای مصر در استان اصفهان بوده که از طرف غرب، جنوب غربی و جنوب شرقی توسط رشته کوه‌هایی پوشیده شده است که این رشته کوه‌ها بخشی از سلسله جبال کوه‌های فلات مرکزی ایران محسوب می‌شوند. در گودال‌های طبیعی کوه‌پایه‌های این کوه، کویر مصر تپه‌های ماسه‌ای زیبایی را تشکیل داده که بسیار مورد توجه واقع شده است. با محبوبیت روزافزون کویر مصر، شغل اهالی این منطقه نیز رونق پیدا کرده و بیشتر آن‌ها به مشاغل مربوط به اسکان و خدمات مسافران روی آورده‌اند.

روستای مصر را حدود 100 سال پیش فردی به نام یوسف که به شغل شبانی مشغول بود بنیان‌گذاری کرده است. در آن زمان قنات‌های روستا شروع به خشک و کم آب شدن می‌کنند و یوسف مجبور می‌شود با موتورهای دیزلی انگلیسی آنجا چاه حفر کند. چند سال بعد، دوباره سفره‌های زیرزمینی آب پایین‌تر می‌روند و یوسف چاه عمیق‌تری را حفر می‌کند. به همین دلیل نام این روستا را «چاه دراز» می‌گذارند.

کویر مصر در روز

یوسف این اسم را دوست نداشته و از اهالی روستا می‌خواهد به خاطر اینکه اسم خودش یوسف است و داستان یوسف پیامبر هم در مصر اتفاق افتاده، نام روستا را روستای مصر بگذارند. این روستا حدود 120 نفر جمعیت داشته و یکی از کم‌جمعیت‌ترین روستاهای ایران به حساب می‌آید.

در پاسخ به سوال کویر مصر کجاست، باید بگوییم در نزدیکی روستای مصر و در میانه راه دامغان به نائین و اصفهان واقع شده است. اگر قصد سفر به تور کویر مصر از تهران را دارید، باید 642 کیلومتر را طی کرده و حدود 9 الی 10 ساعت رانندگی کنید. اگر هم ساکن اصفهان هستید و می‌خواهید از کویر مصر دیدن کنید، فاصله پیش روی شما 421 کیلومتر است که با خودرو حدود 5 ساعت طول می‌کشد.

بهترین زمان سفر به کویر مصر

بهترین زمان سفر به کویر مصر، فصول سرد سال است. در فصل تابستان گرمای هوا طاقت فرساست و به هیچ عنوان نمی‌توان لذت برد اما در فصول پاییز و زمستان، دما معتدل و بهاری است و روزها را می‌توانید با پوشیدن یک لباس تابستانی سر کنید اما شب‌ها دمای هوا به شدت کاهش پیدا می‌کند و به لباس‌های گرم نیاز پیدا خواهید کرد.

علاوه بر این، در فصول سرد سال از گزند حیواناتی مانند مار و عقرب در امان خواهید بود. چون آن‌ها به خواب زمستانی می‌روند. به‌طورکلی می‌توان گفت بهترین زمان سفر به کویر مصر، از آبان تا اردیبهشت هر سال است.

جاذبه‌های گردشگری اطراف کویر مصر

با سفر به کویر مصر می‌توانید از جاذبه‌های گردشگری اطراف آن هم دیدن کنید:

تخت عروس

تخت عروس یکی از زیباترین مناطق کویری ایران است که از بالای آن می‌توانید روستای مصر، چال سلکنون و کوه‌های دامغان را ببینید. دلیل نام‌گذاری این منطقه، فرسایش دیواره‌های شرقی و نیمه شمالی است که باعث شده به شکل پلکانی دربیایند و مردمان کویر اسم تخت عروس را برای آن انتخاب کنند.

قلعه و بافت قدیمی بیاضه

بیاضه نام روستایی کویری در اصفهان است که در 50 کیلومتری جنوب شرقی خور واقع شده است و دارای نخلستان‌ها و آثار تاریخی است. قلعه تاریخی بیاضه بیش از هزار سال قدمت داشته و از بناهای عصر ساسانی است. هتل این روستا در بلندای کویر قرار گرفته و با داشتن آب‌نماها و اتاقک‌های زیبا، گردشگران داخلی و خارجی زیادی را به سمت خود می‌کشاند.

چال سلکنون

چال سلکنون یکی از جاذبه‌های زیبایی است که در شمال روستای مصر واقع شده و فرورفتگی‌های زیبایی دارد که بر اثر سیل به وجود آمده‌اند و تپه‌های شنی آن‌ها را محصور کرده‌اند. برای رسیدن به چال سلکنون باید مسیر خود را به سمت روستای فرحزاد ادامه دهید.

کویر مصر

دریاچه نمک

دریاچه نمک یا دریاچه نمک خور، بزرگ‌ترین دریاچه نمک فصلی ایران است که یکی از بزرگ‌ترین منابع استخراج پتاس در جهان محسوب می‌شود. با رسیدن به این دریاچه، می‌توانید اشکال پنج ضلعی نمکی را ببینید که به خاطر اختلاف دمای شب و روز به وجود آمده‌اند.

تفریحات کویر مصر

تفریحات کویر مصر شامل موارد زیر می‌شوند:

  • شتر سواری می‌توانید با پرداخت کمی وجه از افراد محلی بخواهید شما را سوار بر شترهایشان کنند تا بتوانید قدم زدن روی تپه‌های شن‌های طلایی را با شترسواری تجربه کنید.
  • خودرو آفرود می‌توانید با همسفرانتان یک خودروی آفرود کرایه کنید و سرعت و هیجان وصف‌نشدنی را یکجا تجربه کنید.
  • سندبوردینگ شن سواری یا همان سندبوردینگ می‌تواند آدرنالین خونتان را به بیشترین حد خودش برساند. اگر نمی‌توانید هیجان زیاد را تحمل کنید، به سراغ این تفریح نروید.
  • موتور چهارچرخ موتورهای چهارچرخ تجربه‌ای هیجان‌انگیز و بی‌خطر هستند که با استفاده از آن‌ها می‌توانید رانندگی روی شن‌های نرم در دل دشت کویر را تجربه کنید.

تفریحات کویر مصر

اقامت در سفر به کویر مصر

در آرندتور انواع مختلفی از تورهای کویری ازجمله تور کویر مصر برگزار می‌شود. برای اینکه در کویر گشت‌وگذار کنید و از مکان‌های دیدنی روستا دیدن نمایید، یک شب اقامت کافی است. برای اقامت می‌توانید کمپ بزنید و از تماشای آسمان پر ستاره لذت ببرید اما باید این نکته را مد نظر قرار دهید که دور تا دور چادر خود، دو تا سه مرز نازک با محلول روغن سوخته-گازوئیل ایجاد کنید تا احتمال گزیده شدن توسط حیوانات خزنده را به حداقل برسانید.

اگر دلتان می‌خواهد شب را با خیال راحت صبح کنید می‌توانید از اقامتگاه‌های کویر مصر استفاده کنید یا در هتل موجود در شهرستان خور و بیابانک اقامت داشته باشید.

نکات مهم در سفر به کویر مصر

اکنون که دانستید کویر مصر کجاست، بهترین زمان سفر به آنجا چه زمانی است و چه جاذبه‌های گردشگری و تفریحاتی دارد، چنانچه تصمیم به سفر به آنجا را گرفته‌اید، نکات زیر را رعایت کنید تا حین اقامت مشکلی برایتان پیش نیاید:

  • اگر می‌خواهید در کویر کمپ بزنید، از سالم بودن چادر مسافرتی خود اطمینان برقرار کنید. همچنین تمامی زیپ‌های چادر را بالا بکشید تا از گزند حیواناتی مانند عقرب یا مار در امان بمانید.
  • بهتر است در فصول سرد سال مانند زمستان به این منطقه سفر کنید تا از آسیب حیوانات خزنده در امان باشید.
  • حتما با افراد کار بلد به کویر مصر سفر کنید تا حین اقامتتان با مشکل مواجه نشوید. برای این منظور می‌توانید تور کویر مصر آرندتور را رزرو کنید.
  • حتما تجهیزات لازم مانند نقشه، قطب‌نما، دارو، زیرانداز، لباس اضافه، چادر مسافرتی، عینک، ضد آفتاب، دمپایی، حوله شخصی، پاور بانک، کیسه خواب، چراغ‌قوه و خوراکی‌های مورد نیاز را با خود داشته باشید.
  • چنانچه آتش روشن کردید فاصله خود را با آن حفظ کنید.
  • تفریحات خطرناک را به تنهایی امتحان نکنید.
  • زباله‌هایتان را داخل کویر رها نکنید.
  • از جاهایی که شن‌ها به داخل فرو می‌روند راه نروید.

بیشتر بخوانید: کویر مصر، سرزمین شن‌های روان

سخن پایانی

به عنوان جمله آخر در پاسخ به سوال کویر مصر کجاست می‌توان گفت یکی از مناطق دیدنی و باشکوه ایران است که جاذبه‌های گردشگری و تفریحی زیادی دارد و می‌تواند تجربه‌ای متفاوت و به یاد ماندنی را برایتان رقم بزند. اگر به دنبال یک تفریح پرهیجان می‌گردید، می‌توانید تور کویر مصر آرندتور را رزرو کنید.

تورهای کویر مصر



1402/03/24 | کد مطلب: 1552
برچسب‌ها: اطلاعات عمومی


  • به اشتراک بگذارید:

بحث و تبادل نظر
نظر دهید تعداد کاراکتر مانده: 300
انصراف
  • متن
  • نام
  • ایمیل
در خبرنامه آرندتور عضو شوید

هر زمان که بخواهید می‌توانید عضویت خود را لغو کنید.
نام
نام خانوادگی
تلفن
ایمیل
اطلاعات شما با موفقیت ثبت شد.

از اینکه در خبرنامه پیامکی آرند عضو شدید سپاسگزاریم.
اطلاعات شما با موفقیت ثبت شد.

از اینکه در خبرنامه پیامکی آرند عضو شدید سپاسگزاریم.