معرفی بهترین ییلاق‌های گیلان{راهنمای سفر فراموش‌نشدنی در دل طبیعت خیال‌انگیز}|آرندتور

بهترین ییلاق گیلان کدام است؟

2 رای   شما هم امتیاز بدهید!

سفر به شمال ایران تجربه‌ی شگفت‌انگیزی است که می‌تواند لحظات خارق‌العاده‌ای را برای شما رقم بزند. در بین استان‌های شمالی کشور، گیلان در کنار سواحل چشم‌نواز، ییلاق‌های متنوعی دارد که به لطف آب‌وهوای دلپذیر و طبیعت بکر و سرسبز حتی در تابستان هم انتخاب فوق‌العاده‌ای برای سفر بعدی شما خواهند بود. اگر می‌خواهید با انواع ییلاق گیلان آشنا شوید، مطالعه‌ی این مطلب را از دست ندهید.

۱. ییلاق اولسبلنگاه

در اولین قسمت از معرفی ییلاق گیلان به سراغ اولسبلنگاه می‌رویم که در غرب این استان و ۲۵ کیلومتری جنوب ماسال قرار گرفته است. برای رسیدن به این ییلاق باید از جاده‌ای پرپیچ‌وخم با درختانی تنومند عبور کنید که در نوع خود تجربه‌ای خارق‌العاده است؛ البته به دلیل نبود روشنایی در این تونل جنگلی بهتر است که تا قبل از تاریک شدن هوا خود را به روستا برسانید.

آب‌وهوای معتدل، مناظر چشم‌نواز، مراتع سرشار از گل‌های وحشی و کوهستان‌های زیبا همه‌وهمه مواردی هستند که این ییلاق گیلان را خاص و بی‌بدیل می‌کنند. سفر به اولسبلنگاه برای تمام افرادی که می‌خواهند زندگی روستایی را تجربه کنند، فوق‌العاده است.

کلبه‌‎های چوبی متعددی در این روستا وجود دارند که می‌توانید شب را در آن‌ها اقامت کرده و صبح خود را با آواز پرندگان و خوردن شیر و کره‌ی محلی آغاز کنید. برای اطلاع از تور ماسال، از آرندتور کمک بگیرید.
بیشتر بخوانید: راهنمای سفر به اولسبلنگاه ماسال

ییلاق گیلان

۲. زیباترین ییلاق گیلان: سوباتان

سوباتان از زیباترین ییلاق گیلان است که در شمال غربی شهرستان تالش قرار دارد. اگر از سروصدای خودروها در شهر و گرمای هوا خسته و کلافه شده‌اید می‌توانید سفر به این روستای بکر و رؤیایی را در تور سوباتان که در آن خبری از آنتن موبایل و دکل برق نیست، تجربه کنید.

یکی از مسیرهای منتهی به سوباتان جاده‌ی تالش است که باتوجه‌به وضعیت آن بهتر است ماشین خود را در تالش پارک کرده و از آنجا با نیسان‌های محلی به سمت این ییلاق شگفت‌انگیز گیلان حرکت کنید.

سوباتان مملو از چشمه‌های خروشان، زمین‌های پهناور و سرسبز، دشت‌های زیبای شقایق‌های وحشی و اسب‌های آزاد و گله‌ی گاو و گوسفندانی است که در گوشه و اطراف پرسه می‌زنند و جذابیت این منطقه را دوچندان می‌کنند. البته شما می‌توانید از طعم غذاهای محلی مانند قورما، سوجا نون، گوزلی بریان و... هم در این ییلاق لذت ببرید.

بیشتر بخوانید: راهنمای سفر به سوباتان { بهشت ایران}

بهترین ییلاق های گیلان

۳. ماسال؛ شگفت‌انگیزترین ییلاق گیلان

ماسال از شگفت‌انگیزترین ییلاق گیلان که در فاصله‌ی ۶۰ کیلومتری تالش و ۵۵ کیلومتری رشت قرار دارد. ییلاق ماسال از مرتفع‌ترین شهرهای استان گیلان بوده که در ارتفاع ۱۸۰۰ تا ۲۰۰۰ متری از سطح دریا قرار گرفته است؛ بنابراین برای رسیدن به آن باید مسیر پرپیچ‌وخمی را از بین کوهستان‌های سرسبز و مه‌آلود طی کنید.

شما با اقامت در این تور ماسال پر رمز و راز می‌توانید از رودهای خروشان، مراتع سرسبز و بدون انتها، آرامشی بی‌بدیل و آب‌وهوایی تمیز و فوق‌العاده لذت ببرید. آنچه که لذت بازدید شما را از این بهشت رؤیایی دوچندان می‌کند، نشت و برخاست با مردم مهربان و مهمان‌نواز ماسال است که اغلب در بخش کشاورزی و دامداری فعالیت می‌کنند.

بیشتر بخوانید: ماسال کجاست و چگونه به آن سفر کنیم؟

بهترین ییلاق های گیلان ۲

۴. شاندرمن

این ییلاق گیلان در حقیقت قسمتی از شهر ماسال است که در بخش شمالی آن واقع شده و در فاصله‌ی ۶۰ کیلومتری از رشت قرار دارد. بهترین زمان برای سفر به این ییلاق سرسبز اواسط بهار تا اواخر تابستان بوده که آب‌وهوا خنک و معتدل است. باید بدانید که فصول سرد سال به دلیل بارش برف و سرمای بیش از اندازه به‌هیچ‌عنوان برای سفر به شاندرمن مناسب نیستند.

خانه‌های چوبی زیبا، پوشش گیاهی متنوع، آبشار وزن، روستای طالب دره و غار آویشو از جمله جاذبه‌های گردشگری شاندرمن محسوب می‌شوند. 

۵. بلوردکان

از زیباترین ییلاق گیلان، بلوردکان است که در ۱۲ کیلومتری جنوب غربی املش قرار دارد. اگر می‌خواهید سرسبزترین و زیباترین جاده‌ی کوهستانی را از نزدیک ببینید، سفر به بلوردکان را به‌هیچ‌عنوان از دست ندهید.

رودخانه‌ی این منطقه در کنار طبیعت سرسبز و زیبای آن نگاه هر بیننده‌ای را مجذوب خود می‌کند. شما می‌توانید با سفر به بلوردکان و اقامت در خانه‌های چوبی آن حتی برای چند روز هم که شده از دغدغه‌های زندگی فاصله گرفته و آرامش و آسایش را در کنار جاذبه‌های طبیعی این روستا تجربه کنید.

۶. سلانسر؛ از قدیمی‌ترین ییلاق گیلان

در صورت سفر به رشت حتماً از سلانسر که نزدیک‌ترین ییلاق گیلان به این شهر است، دیدن کنید. این ییلاق در فاصله‌ی ۳۰ کیلومتری شمال رودبار و در قسمت غربی رستم‌آباد واقع شده و به دلیل درختان تنومند، علفزارهای زیبا و هوای خنک حتی در اواسط تابستان هم تجربه‌ای شگفت‌انگیز را برای شما رقم می‌زند. 

وجود مه دائمی در ارتفاعات سلانسر، دشت گل‌های وحشی و بقایای یک قلعه‌ی قدیمی به نام لشکرگاه سالانه گردشگران زیادی را روانه‌ی این ییلاق خارق‌العاده می‌کند.

۷. دیلمان؛ ییلاق بهشتی گیلان

دیلمان که به دلیل طبیعت بکر و تماشایی به بهشت کوچک گیلان معروف است؛ در فاصله‌ی ۸۸ کیلومتری از رشت و ۲۵ کیلومتری از سیاهکل قرار دارد. این ییلاق گیلان در ارتفاع ۲۵۰۰ متری از سطح دریا قرار دارد؛ بنابراین حتی در فصل تابستان هم نباید لباس‌های گرم خود را در زمان سفر به دیلمان فراموش کنید.

دیلمان از گذشته محلی برای چرای دام‌ها بوده و نام خود را نیز از این موضوع الهام گرفته است (دیلمان در زبان گیلکی به معنای محل مرتفعی برای چرای دام‌ها است). مناظر بی‌بدیل شامل دشت‌های سرسبز، خانه‌های چوبی، اسب‌ها و دام‌هایی که آزادانه در حال حرکت و چرا هستند، مه جذابی که بعد از غروب خورشید سراسر دشت را می‌پوشاند، آبشار لونک و کوه درفک تنها جلوه‌ای از این بهشت ییلاق گیلان هستند.

۸. زیستگاه سوسن چلچراغ: داماش

جاذبه‌های گردشگری رودبار به سلانسر محدود نمی‌شود. این ییلاق گیلان در فاصله‌ی ۱۳۰ کیلومتری از رشت و در ارتفاع ۱۸۰۰ متری از سطح دریا قرار دارد. اگر می‌خواهید زیستگاه سوسن چلچراغ را که از گونه‌های گیاهی نادر است مشاهده کنید، سفر به داماش را در برنامه‌ی خود قرار دهید.

بهترین زمان برای سفر به داماش در خردادماه است؛ چرا که در این ماه سراسر دشت‌های این ییلاق گیلان پر از گل‌های سوسن شده و آب‌وهوای آن نیز خنک و مطبوع است. البته در کنار تماشای این گل شگفت‌انگیز می‌توانید از چشمه‌های آب‌معدنی این منطقه نیز که سرشار از املاح معدنی مختلف از جمله کلسیم،‌ پتاسیم و منیزیم هستند، دیدن کنید. 

۹. ماسوله؛ معروف‌ترین ییلاق گیلان

فهرست بهترین ییلاق گیلان بدون نام‌بردن از ماسوله کامل نیست. منظره‌ی خانه‌های پلکانی به همراه طبیعتی سبز و زیبا از این روستای شگفت‌انگیز در ذهن همه‌ی ما نقش بسته است. برای رسیدن به ماسوله باید به سمت جنوب غربی گیلان حرکت کرده و مسافتی حدود ۶۲ کیلومتر را از رشت طی کنید.

منطقه‌ی مسکونی ماسوله قدمتی بین ۸۰۰ تا ۱۰۰۰ سال دارد و به دلیل معماری خاص از سال ۱۳۵۴ در فهرست آثار ملی میراث‌فرهنگی و طبیعی به‌عنوان اولین شهر تاریخی زنده کشور به ثبت رسیده است. آب‌وهوای خنک و کوهستانی، طبیعت بکر و سرسبز، بازار سنتی، آبشارهای لار چشمه، ماسوله رودخان و کوشم جاذبه‌های شگفت‌انگیزی هستند که سالانه بازدیدکنندگان زیادی را به این ییلاق خارق‌العاده می‌کشانند.

ماسوله

۱۰. ییلاق خورگام

این ییلاق گیلان در فاصله‌ی ۴۰ کیلومتری از رودبار و در ارتفاع بیشتر از ۲۰۰۰ متری از سطح دریا قرار دارد. خورگام که در لغت به معنای جای پای خورشید است طبیعتی رؤیایی، گونه‌های متنوع جانوری، دریاچه‌ها و چشمه‌های زیبایی را در خود جای‌داده است.

یکی از معروف‌ترین جاذبه‌های گردشگری این منطقه دریاچه‌ی ویستان است که به دلیل پوشش گیاهی متنوع محل چرای بیشتر دام‌ها است. برپایی چادر در کنار این دریاچه تجربه‌ی شگفت‌انگیزی است که به شما توصیه می‌کنیم.

سخن آخر

استان گیلان مملو از مناظر طبیعی و شگفت‌انگیزی است که می‌توانند همه‌ی نگاه را به خود خیره کنند. ما در این مطلب به بررسی بهترین ییلاق گیلان پرداختیم که می‌توانید با سفر به آن‌ها در فصل تابستان از هوایی خنک و مطبوع لذت برده و از فضای شلوغ و پرسروصدای زندگی شهری نیز فاصله بگیرید. نظرات و پیشنهادهای خود را در این باره با ما در میان بگذارید.



1402/03/28 | کد مطلب: 1554


  • به اشتراک بگذارید:

بحث و تبادل نظر
نظر دهید تعداد کاراکتر مانده: 300
انصراف
  • متن
  • نام
  • ایمیل
در خبرنامه آرندتور عضو شوید

هر زمان که بخواهید می‌توانید عضویت خود را لغو کنید.
نام
نام خانوادگی
تلفن
ایمیل
اطلاعات شما با موفقیت ثبت شد.

از اینکه در خبرنامه پیامکی آرند عضو شدید سپاسگزاریم.
اطلاعات شما با موفقیت ثبت شد.

از اینکه در خبرنامه پیامکی آرند عضو شدید سپاسگزاریم.