معرفی آبشار نوژیان{مرجع کامل برای کشف بهشت پنهان در قلب لرستان} |آرندتور

معرفی آبشار نوژیان؛ یکی از زیباترین آبشارهای لرستان

شما هم امتیاز بدهید!

استان لرستان بیش از 50 آبشار دارد که آبشار نوژیان یکی از زیباترین آن‌هاست در اطراف این آبشار طبیعت بکری به چشم می‌خورد که همه ساله گردشگران زیادی را به سمت خودش می‌کشاند. اگر در حال برنامه‌ریزی برای یک طبیعت‌گردی عالی هستید، با ما در آژانس مسافرتی آرندتور همراه شوید تا شما را با این آبشار زیبا و مسیر دسترسی به آن بیشتر آشنا کنیم.

موقعیت جغرافیایی و مسیر دسترسی به نوژیان

نوژیان نام یکی از مشهورترین آبشارهای استان لرستان است که در 38 کیلومتری جاده کمربندی شهر خرم‌آباد قرار دارد. این آبشار از طرف جنوب شرقی و جنوب غربی به ترتیب با کوه‌های تاف و هشتاد پهلو همسایه است.

از مسیرهای دسترسی به آبشار نوژیان هم می‌توان کمربندی خرم‌آباد-نوژیان و اهواز-نوژیان را نام برد. اگر می‌خواهید از طریق کمربندی خرم‌آباد-نوژیان به آبشار برسید اول باید از پلیس راه خرم‌آباد بروجرد رد شوید تا بعد از طی کردن 14 کیلومتر، تابلو آبشار نوژیان را ببینید که شما را به سمت آنجا هدایت می‌کند.

اگر قصد دارید از کمربندی اهواز-نوژیان به آبشار برسید، باید 5 کیلومتر قبل از اینکه به خرم‌آباد برسید وارد کمربندی شده و بعد از طی کردن 10 کیلومتر به تابلوی آبشار برسید.

معنای نوژیان چیست

نوژیان در زبان لری به معنای آب زنده است و این اسمی است که قدیمی‌ها روی آن گذاشته‌اند. نوژیان در زمان بارندگی بسیار پرآب شده و عرضش افزایش پیدا می‌کند اما در فصول کم آب، عرضش کم می‌شود به دلیل همین تغییر شکل، نام آن را نوژیان گذاشته‌اند.

یکی دیگر از علت‌های نام‌گذاری این آبشار، فراوانی عدس نوژی در نزدیکی آنجاست. در نزدیکی این آبشار گردنه‌ای به نام نوژیان وجود دارد که عدس نوژی در آنجا به فراوانی پیدا می‌شود.

طبیعت اطراف آبشار نوژیان لرستان

با سفر به این منطقه می‌توانید با مردمان خون گرم و ساده دل لرستانی آشنا شده و با آن‌ها هم‌صحبت شوید. این هم‌صحبتی می‌تواند یکی از بهترین اتفاقاتی باشد که هنگام سفر به این آبشار برایتان اتفاق می‌افتد.

وقتی از آبشار دیدن کردید، می‌توانید مناظر اطراف را هم ببینید یکی از این مناظر آبشار بیشه است که فاصله کمی با نوژیان دارد و باید پیاده طی شود

در طرف دیگر، کوهی سر به فلک کشیده به نام تاف قرار گرفته است که سرشار از گیاهان دارویی است. اگر این گیاهان را بشناسید و فوایدشان را بدانید، می‌توانید آن‌ها را چیده و استفاده کنید. در بالای کوه هم گردشگاه جنگلی نوژیان قرار گرفته است.

آبشار نوژیان

آبشار نوژیان به رودخانه سزار سرازیر می‌شود. سزار رودخانه عمیقی است که تلاطم زیادی داشته و برای شنا اصلا مناسب نیست سزار از رودخانه دز منشعب می‌شود و دارای چشمه‌های زیادی است که آبش را تامین می‌کنند.

به دلیل اینکه موقعیت اطراف آبشار نوژیان کوهستانی است، می‌توان آنجا چادر زد و کمپ برپا کرد. علاوه بر این، چشمه‌های زیاد اطراف آبشار باعث شده‌اند پرورش ماهی قزل‌آلا در این منطقه پررونق باشد.

بیشتر بخوانید: آشنایی با بهترین غذاهای محلی لرستان

بهترین زمان برای دیدن آبشار نوژیان

به‌طورکلی می‌توان گفت بهترین زمان برای دیدن هر آبشار زمانی است که در پر آب‌ترین حالتش قرار دارد. این آبشار در فصل بهار جان تازه‌ای گرفته و در اواخر این فصل پر آب‌تر از همیشه است و زیبایی‌اش بیش از هر زمان دیگری به چشم می‌آید؛ بنابراین، به افرادی که قصد بازدید از نوژیان را دارند، توصیه می‌شود در خرداد ماه و تیر ماه از آنجا بازدید کنند. هرچه هوای گرم‌تر را برای بازدید انتخاب کنید، سردی آب را بیشتر احساس کرده و بیشتر لذت خواهید برد. از طرف دیگر، در فصول گرم سال، پوشش گیاهی برای سایه و استراحت در اطراف هم وجود دارد.

در فصول دیگر سال هم می‌توان از این آبشار دیدن کرد اما نوژیان کم آب بوده و مسیرهای دسترسی به آن دشوار می‌شود.

تفریحات رایج در اطراف آبشار نوژیان

تفریحات مختلفی در اطراف این آبشار وجود دارد که می‌توانید انجام دهید. تفریحات این منطقه عبارت‌اند از:

  • کمپینگ: اگر عاشق وقت گذراندن در طبیعت هستید، چادر و لوازم مورد نیازتان را بردارید و از کمپینگ در این منطقه پرطرفدار لذت ببرید.
  • عکاسی: برای عکاسی از آبشار نوژیان تنها کافی است گوشی همراهتان را دربیاورید و عکس‌های جذابی را به یادگار ثبت کنید.
  • کوهنوردی: اگر قصد بازدید از آبشار نوژیان را دارید، حتما کفش‌های راحتی همراهتان داشته باشید و شروع به کوهنوردی در اطراف کنید.

بیشتر بخوانید: ۷ مقصد دیدنی در سفر به لرستان

مکان‌های دیدنی نزدیک به آبشار نوژیان

از جاذبه‌های دیدنی نزدیک به این آبشار می‌توان به موارد زیر اشاره کرد

دریاچه کیو

دریاچه کیو که در شمال غرب خرم‌آباد قرار گرفته است، جزء معدود دریاچه‌های ایران بوده که داخل شهر قرار دارد. کیو در زبان لری به معنای کبود است؛ به همین دلیل این دریاچه را دریاچه کبود هم می‌نامند. در دریاچه کیو می‌توانید از تمریناتی همچون اسکی روی آب، جت بات، قایق‌سواری و شاتل سواری لذت ببرید.

دریاچه کیو

آبشار وارک

همانطور که در ابتدای متن هم به آن اشاره شد، تور لرستان حدود 50 آبشار دارد که یکی از آن‌ها آبشار وارک است. وارک نسبت به نوژیان دارای ارتفاع کمتر اما عرض بیشتری است. محل قرارگیری آن هم در 60 کیلومتری غرب گردنه نوژیان است. هوای آبشار وارک در بهار و تابستان معتدل و در پاییز و زمستان، سرد، برفی و بارانی است. اطراف آبشار هم پر از درختان گلابی، بلوط و زالزالک است.

کوه هشتاد پهلو

یکی از جاهای زیبایی که اگر بعد از بازدید از آبشار نوژیان، آنجا را نبینید ضرر کرده‌اید کوه هشتاد پهلو است. این کوه ارتفاع 2991 متری داشته و گونه‌های گیاهی و جانوری زیادی را در خود جای داده است. از جاذبه‌های دیدنی قرار گرفته روی این کوه می‌توان به بقعه شجاع‌الدین خورشید اشاره کرد که قدمتی 400 ساله دارد. اگر به کوهنوردی و پیاده‌روی علاقه‌مند هستید، بازدید از این مکان را از دست ندهید.

آبشار هفت چشمه

آبشار هفت چشمه یا آبشار گریت یکی دیگر از دیدنی‌های اطراف نوژیان است که در نزدیکی روستای هفت چشمه قرار گرفته و فاصله آن با خرم‌آباد 50 کیلومتر است. این آبشار در تمامی فصول سال زیباست.

قلعه فلک الافلاک

فلک الافلاک یکی از برجسته‌ترین آثار معماری ایرانی به‌جامانده از عهد ساسانیان است. این قلعه که در لغت معنای «سپهر سپهران» را می‌دهد، در مرکز شهر خرم‌آباد و روی تپه مشرف به شهر قرار گرفته است.

قلعه فلک‌‌الافلاک

نکاتی که در سفر به نوژیان باید به آن‌ها توجه کنید

  • در اطراف این آبشار هیچ رستوران و فروشگاهی وجود ندارد، به همین دلیل هر آنچه را که نیاز است با خود همراه داشته باشید.
  • در اطراف رستوران می‌توانید لبنیات و عسل محلی بخرید. عسل این منطقه خیلی معروف است و طرفداران زیادی دارد. همچنین از آنجا که پرورش ماهی‌های زیادی آن اطراف است، می‌توانید یک ماهی کباب خوشمزه را امتحان کنید.
  • نوژیان سرویس بهداشتی و پارکینگ دارد.
  • نزدیک‌ترین پمپ بنزین به نوژیان حدود 42 کیلومتر با آن فاصله دارد پس بهتر است هنگام سفر به میزان بنزین خود توجه داشته باشید.
  • اگر قصد دارید شب را در اطراف این آبشار سر کنید، حتما لوازم و تجهیزات مورد نیاز جهت اقامت را به همراه داشته باشید.
  • منطقه کوهستانی نوژیان مکانی عالی برای عاشقان کوهنوردی است، به همین دلیل وسایل کوهنوردی را همراهتان داشته باشید.

بیشتر بخوانید: درباره زیباترین آبشارهای لرستان

سخن پایانی

در این مطلب به معرفی آبشار نوژیان لرستان و هر آنچه باید می‌دانستید پرداختیم. اگر قصد دارید به لرستان سفر کنید، حتما سری هم به این آبشار و مکان‌های دیدنی نزدیکش بزنید. همچنین اگر سوالی ذهنتان را مشغول کرده که نتوانستید جوابش را در متن پیدا کنید، می‌توانید آن را در بخش نظرات پایین همین صفحه با ما به اشتراک بگذارید.



1402/03/26 | کد مطلب: 1556
برچسب‌ها: جاهای دیدنی


  • به اشتراک بگذارید:

بحث و تبادل نظر
نظر دهید تعداد کاراکتر مانده: 300
انصراف
  • متن
  • نام
  • ایمیل
در خبرنامه آرندتور عضو شوید

هر زمان که بخواهید می‌توانید عضویت خود را لغو کنید.
نام
نام خانوادگی
تلفن
ایمیل
اطلاعات شما با موفقیت ثبت شد.

از اینکه در خبرنامه پیامکی آرند عضو شدید سپاسگزاریم.
اطلاعات شما با موفقیت ثبت شد.

از اینکه در خبرنامه پیامکی آرند عضو شدید سپاسگزاریم.