جنگل الیمستان کجاست؟ راهنمایی کامل برای اکتشاف گنجینه‌ای از زیبایی‌های طبیعی |آرندتور

جنگل الیمستان کجاست {همراه با راهنمای سفر}

شما هم امتیاز بدهید!

مازندران یکی از زیباترین استان‌های شمالی کشور است که به دلیل طبیعت زیبا و خارق‌العاده هرساله گردشگران زیادی آن را به‌عنوان مقصد سفرهای خود انتخاب می‌کنند. الیمستان یکی از جنگل‌های وسیع و سرسبز این استان است که به طلای سبز ایران شهرت یافته و گیاهی شبیه به پیازچه به نام الیما در آن رشد می‌کند. اگر می‌خواهید بدانید که جنگل الیمستان کجاست و بهترین زمان بازدید از آن کدام است؟ مطالعه‌ی این مطلب آژانس مسافرتی آرندتور را به شما توصیه می‌کنیم.

قدمت و تاریخچه‌ی جنگل الیمستان

الیمستان علاوه بر جنگل نام یکی از روستاهای دیدنی مازندران از توابع شهرستان آمل است. قدمت جنگل این روستا به بیشتر از ۵۰ میلیون سال پیش باز می‌گردد. باتوجه‌به این مسئله می‌توان انتظار داشت که گونه‌های گیاهی خاص به همراه درختانی قطور و تنومند در الیمستان یافت شوند.

مه غلیظی که سراسر سطح جنگل را فراگرفته، مناظر زیبایی کوهستانی مشرف به جنگل، دشت‌های زیبا و پوشش گیاهی بی‌نظیر همه‌وهمه از مواردی هستند که گردشگران را به‌سوی الیمستان می‌کشانند. در بخش بعد به پرسش جنگل الیمستان کجاست پاسخ داده و مسیرهای دسترسی به آن را نیز مشخص کرده‌ایم.

مسیرهای دسترسی به جنگل الیمستان کجاست؟

همان‌طور که در ابتدای مطلب به آن اشاره کردیم الیمستان در شهر آمل استان مازندران و کیلومتر ۲۰ جاده‌ی هراز قرار دارد. یکی از مسیرهای دسترسی به این جنگل از شهر آمل است که برای این منظور باید به سمت بیشه‌زار الیمستان حرکت کرده و در کیلومتر ۲۰ جاده هراز به سمت مسیر فرعی در سمت راست جاده حرکت کنید.

درصورتی‌که از تهران به سمت الیمستان حرکت می‌کنید باید در فاصله‌ی ۱۴۰ کیلومتری هراز به سمت مسیر فرعی در سمت راست جاده بروید. در هر دو صورت بعد از ورود به مسیر، تابلوی امامزاده لهاش را مشاهده می‌کنید که جلوتر از آن یک دوراهی وجود دارد.

برای رسیدن به اولین ایستگاه جنگل‌پیمایی الیمستان - امامزاده قاسم باید مسیر سمت چپ را انتخاب کرده و حدود ۳ کیلومتر به راه خود ادامه دهید. در نهایت با استفاده از ماشین‌های آفرود و طی‌کردن مسافت مشخصی متوجه می‌شوید که جنگل الیمستان کجاست.

اگر به دنبال یک تور یک روزه هستید و همچنین دوست دارید از جنگل الیمستان دیدن کنید، از آرندتور کمک بگیرید.

جنگل الیمستان

علت نام‌گذاری الیمستان

بعد از رسیدن به پاسخ سؤال ((جنگل الیمستان کجاست؟)) ممکن است بپرسید که وجه تسمیه نام این جنگل چیست؟ همان‌طور که در قسمت‌های اولیه‌ی مطلب اشاره کردیم، گیاه خاصی شبیه به پیازچه به نام الیما در فصل بهار در این جنگل می‌روید که خواص درمانی و کاربردهای گسترده‌ای دارد.

براین‌اساس، بیشتر اهالی روستا باور دارند که نام جنگل از این گیاه گرفته شده است. البته باید بدانید که در زبان محلی به این جنگل علیمستان یا الیمستون هم گفته می‌شود.

بیشتر بخوانید: بهترین مناطق برای سفر یک روزه اطراف تهران کدامند؟

روستای جنگل الیمستان کجاست؟

در فاصله‌ی کوتاهی از این جنگل روستایی قرار گرفته است که می‌توانید با قدم‌زدن در کوچه‌های آن از تجربه‌ی زندگی روستای در کنار آب‌وهوای پاک و تمیز، محصولات لبنی و دامی ارگانیک و... لذت ببرید. به‌علاوه خرید این محصولات از اهالی روستا به پیشرفت و بهبود وضعیت و اقتصاد الیمستان نیز کمک می‌کند.

وضعیت طبیعت الیمستان

در این قسمت از مطلب ((جنگل الیمستان کجاست؟)) ‌وضعیت طبیعت آن را بررسی می‌کنیم. الیمستان به دلیل طبیعت خاص خود می‌تواند انتظارات گروه‌های متفاوتی از گردشگران را برآورده کند؛ بنابراین اگر می‌خواهید قله، جنگل، دشت، مرتع و تنوع آب‌وهوایی گسترده از شرجی تا خنک را تجربه کنید؛ سفر به جنگل الیمستان را در فهرست خود قرار دهید.

تنوع پوشش و آب‌وهوا از جمله مواردی هستند که مسافران زیادی را به این جنگل می‌کشانند. به‌علاوه با بالارفتن از قله می‌توان همه‌ی جنگل و زمین‌های اطراف آن را به اضافه‌ی دورنمایی از قله‌ی دماوند نیز مشاهده کرد که‌ به نوبه‌ی خود سوژه‌ی شگفت‌انگیزی برای عکاسی و اشتراک‌گذاری آن با دوستان است.

جاذبه‌های گردشگری جنگل الیمستان کجاست؟

جنگل الیمستان در فاصله‌ی ۱۵۰۰ متری از سطح دریا قرار دارد؛ بنابراین دمای آن حتی در فصول گرم سال نیز خنک و معتدل است. پس اگر به دنبال مقصدی برای گذراندن تعطیلات تابستانی خود هستید می‌توانید الیمستان را در نظر بگیرید. 

البته آب‌وهوای معتدل تنها مزیت سفر به الیمستان نیست؛ در این بهشت تماشایی چشمه‌های گوناگونی نیز وجود دارد که در کنار درختان کهن‌سال صحنه‌های خیره‌کننده‌ای را به وجود آورده‌اند. اگر می‌خواهید بدانید جاذبه‌های گردشگری جنگل الیمستان کجاست؛ این قسمت را از دست ندهید.

بیشتر بخوانید: راهنمای سفر یک روزه برداشت زعفران نطنز

۱. روستای لهاش

پیش از رسیدن به الیمستان می‌توانید در روستایی به نام لهاش که آب‌وهوایی معتدل دارد، توقف کنید. پیش‌ازاین در امامزاده‌ی این روستا چند اتاق وجود داشت که گردشگران می‌توانستند از آن استفاده کنند؛‌ اما بعداً در ساختمان جدید این اتاق‌ها حذف شدند.

درهرصورت شما می‌توانید از این مکان به‌عنوان استراحتگاه موقتی استفاده کرده و به مسیر خود ادامه دهید. جالب است بدانید که زرشک یکی از محصولات کشاورزی روستای لهاش است که در بهار و زمستان در کوهستان می‌روید؛ بنابراین می‌توانید این محصول را به‌عنوان سوغاتی خریداری کنید.

۲. قله امامزاده قاسم

قله امامزاده قاسم جنگل الیمستان کجاست؟ این قله در محدوده‌‌ی جنگل قرار داشته و ارتفاعی در حدود ۲۵۱۰ متر دارد. پس اگر به کوهنوردی و دیدن مناظر شگفت‌انگیز علاقه دارید حتماً از این فرصت استفاده کنید. البته دامنه شرقی این قله هم بسیار جذاب و چشمگیر و مشرف به قله دماوند است که دیدن آن از این فاصله خالی‌ازلطف نیست. 

۳. نقش پای رستم

نقش پای رستم جنگل الیمستان کجاست؟ پیش از رسیدن به قله امامزاده قاسم با دو حفره‌ی بزرگ ۱۰ متری که در اثر برخورد شهاب‌سنگ ایجاد شده‌اند، مواجه می‌شوید. اما بومیان منطقه افسانه‌ی جالبی در این مورد دارند: مردم محلی معتقدند که این چاله‌ها جای زانوهای رستم‌ است که می‌خواسته از دریا آب بنوشد. 

شما از محل نقش پای رستم می‌توانید منظره‌ی زیبایی از الیمستان و دشت‌های پر از گل آن را به همراه کوه دماوند مشاهده کنید.

جنگل الیمستان (۳)

۴. منطقه قلاردن

قلاردن منطقه‌ی بکر و زیبایی است که با روستای الیمستان حدود ۲ ساعت فاصله دارد. بهترین زمان سفر به قلاردن اردیبهشت است که این منطقه مملو از گل‌گاوزبان می‌شود. البته در هر زمان از سال می‌توانید از بقایای قلعه‌ای قدیمی در این منطقه بازدید کرده و از طبیعت خارق‌العاده‌ی آن لذت ببرید.

بهترین زمان سفر به جنگل الیمستان

حال که متوجه شدیم جاذبه‌های گردشگری جنگل الیمستان کجاست؟‌ بهتر است بهترین زمان سفر به این طبیعت شگفت‌انگیز را نیز بدانیم. نکته‌ی مهم این است که طبیعت الیمستان در هر فصلی از سال زیبایی خاص خود را دارد؛ بنابراین انتخاب بهترین زمان سفر به‌نوعی به خود شما بستگی دارد.

البته اواسط بهار و اوایل پاییز می‌تواند زمان طلایی سفر به این جنگل بی‌نظیر باشد؛ چرا که طبیعت در این زمان مناظر شگفت‌انگیزی را ایجاد می‌کند که بی‌شباهت به تابلوی نقاشی نیستند. یکی از نکاتی که باید به آن توجه کنید این است که در این زمان‌ها جنگل نسبتاً شلوغ است؛ بنابراین اگر شلوغی شما را آزار می‌دهد می‌توانید بازدید خود را به فصل زمستان موکول کنید. 

البته در فصل زمستان جنگل پوشیده از برف است؛ در نتیجه بازدید از آن نیاز به تجهیزات و تمهیدات خاصی دارد.

جنگل الیمستان (۲)

توصیه‌های ضروری در زمان بازدید از الیمستان

  • در فصل زمستان، جنگل پوشیده از برف بوده و مسیرهای آن لغزنده است؛ بنابراین باید با تجهیزات کامل سفر خود را آغاز کنید.
  • در زمان مه امکان گم‌شدن در جنگل وجود دارد.
  • پیش از شروع سفر خود وضعیت آب‌وهوا را به‌دقت بررسی کنید.
  • در مسیر جنگل فروشگاه وجود ندارد؛ بنابراین باید پیش از سفر مواد غذایی موردنیاز خود را تهیه کنید.

بیشتر بخوانید: جاذبه های قزوین در سفری یک روزه

سخن آخر

با مطالعه‌ی این مطلب متوجه شدیم که جنگل الیمستان کجاست و معروف‌ترین مکان‌های گردشگری آن کدام است. شما با سفر به الیمستان می‌توانید از تماشای مناظر فوق‌العاده، پیاده‌روی، کوهنوردی و گرفتن عکس‌هایی که نظیر آن‌ها را تاکنون ندیده‌اید، لذت ببرید. نظرات و پیشنهادهای خود را در این مورد با ما در میان بگذارید.



1402/03/30 | کد مطلب: 1558
برچسب‌ها: جاهای دیدنی


  • به اشتراک بگذارید:

بحث و تبادل نظر
نظر دهید تعداد کاراکتر مانده: 300
انصراف
  • متن
  • نام
  • ایمیل
در خبرنامه آرندتور عضو شوید

هر زمان که بخواهید می‌توانید عضویت خود را لغو کنید.
نام
نام خانوادگی
تلفن
ایمیل
اطلاعات شما با موفقیت ثبت شد.

از اینکه در خبرنامه پیامکی آرند عضو شدید سپاسگزاریم.
اطلاعات شما با موفقیت ثبت شد.

از اینکه در خبرنامه پیامکی آرند عضو شدید سپاسگزاریم.