راهنمای کامل بهترین زمان سفر به ترکمن صحرا برای تجربه ای فراموش‌نشدنی |آرندتور

بهترین زمان سفر به ترکمن صحرا

شما هم امتیاز بدهید!

حتما شما هم مانند خیلی‌های دیگر با شنیدن نام ترکمن صحرا به یاد صحرای بزرگی می‌افتید که خبری از رونق و آبادانی در آن نیست اما در واقع این‌طور نیست! صحرای ترکمن یکی از زیباترین صحراهایی است که دشت‌های پر گل، آبشارهای بکر، کوهستان‌های پرصلابت و آثار تاریخی گران‌بها آن را احاطه کرده‌اند. اسب‌های وحشی را که در میانه دشت آزادانه در حال دویدن هستند نیز نمی‌توان از قلم انداخت. اگر قصد رزرو تور ترکمن صحرا را دارید، با این مطلب از آژانس مسافرتی آرندتور همراهمان باشید تا بهترین زمان سفر به ترکمن صحرا را به شما معرفی کنیم.

تور ترکمن صحرا

ترکمن صحرا کجاست؟

ترکمن صحرا منطقه‌ای رویایی و تماشایی در شمال شرقی کشور است که شمال استان‌های گلستان و خراسان شمالی را در برمی‌گیرد. ترکمن صحرا شهرهای بندر ترکمن، گنبد کاووس، مراوه‌تپه، آق‌قلا، کلاله، سیمین شهر، گمش تپه، انبار آلوم، داشلی برون و نگین شهر را شامل می‌شود.

اگر قصد رزرو تور ترکمن صحرا و سفر به این منطقه را دارید، می‌توانید مسیرهای مختلفی را انتخاب کنید که همه آن‌ها در نهایت به مناظری شگفت‌انگیز در جاده منتهی می‌شوند. اگر برای نوروز به این منطقه بروید، سرسبزی و زیبایی مسیر به حدی است که دلتان می‌خواهد مدام از خودرو پیاده شده و عکس بگیرید.

بیشتر بخوانید: ترکمن صحرا کجاست و چگونه به آن سفر کنیم؟

جاذبه‌های گردشگری ترکمن صحرا

وقتی صحبت از جاذبه‌های گردشگری ترکمن صحرا می‌شود، جدا کردن جاذبه‌های طبیعی از تاریخی کار سختی است چون وقتی برای دیدن جاذبه‌های تاریخی می‌روید، نمی‌توانید از مناطق طبیعی شگفت‌انگیز چشم بردارید. برخی از مهم‌ترین جاذبه‌های گردشگری ترکمن صحرا شامل موارد زیر می‌شوند

بندر ترکمن

از مهم‌ترین مناطق ترکمن صحرا و جاهای دیدنی استان گلستان می‌توان به بندر ترکمن اشاره کرد که از طریق خطوط راه آهن به خلیج فارس و بندر امام خمینی در ماهشهر وصل می‌شود. از جذابیت‌های این بندر می‌توان جزیره آشوراده را نام برد که در یک کیلومتری ساحل بندر ترکمن واقع شده است. از طریق اسکله بندر ترکمن می‌توان به این جزیره دسترسی پیدا کرد.

دیگر جذابیت‌های بندر ترکمن شامل پارک ملی گلستان و روستای قره قاشلی می‌شوند.

بهترین زمان سفر به ترکمن صحرا

مقبره خالد نبی

خالد نبی مقبره‌ای در کوهستان‌های استان گلستان است که بر بلندای قله «گوگجه داغ» جا خوش کرده است. این مقبره در 86 کیلومتری شمال گنبدکاووس و 65 کیلومتری شمال کلاله قرار گرفته است. آنچه بیشتر از همه باعث شده گردشگران از این مقبره دیدن کنند، ارتفاع موقعیت جغرافیایی آنجا است. طبیعت اطراف آن به قدری زیباست که هر بیننده‌ای می‌تواند ساعت‌ها به دره‌ها، گل‌ها و تپه ماهورها خیره شده و احساس شگفتی کند. در نزدیکی این مقبره، دو مقبره دیگر به نام‌های عالم بابا و چوپان آتا هم قرار گرفته‌اند.

گورستان مرموز

این گورستان که در نزدیکی مقبره خالد نبی واقع شده، شبیه هیچ یک از آثار تاریخی دیگر نیست. برخی معتقدند یادآور اندام‌های بدن مردان و زنان است و برخی از هم بر این باورند که پیکره‌های سنگی دشمنان خالد نبی هستند که گرفتار خشم خدا شده و به شکل سنگ درآمده‌اند. روایت دیگری هم وجود دارد و آن این است که خالد بن سنان به همراه یارانش از دست قوم خورشید فرار کرده و به قله کوه گوگجه پناه آورده‌اند و برای اینکه به دست دشمنان اسیر نوند، از خدا خواسته‌اند آن‌ها را به شکل سنگ دربیاورد. این گورستان به عنوان یک اثر ملی ثبت شده، اما متاسفانه در سال‌های اخیر به تندیس‌ها صدمات زیادی وارد شده است.

آبشار کبودوال

کبودوال یکی از آبشارهای زیبای استان گلستان است که جزء آبشارهای خزه‌ای محسوب می‌شود. در کبودوال می‌توان آب راه‌هایی را که از بین خزه‌های مخملی جا باز کرده‌اند تماشا کرد. از طریق یک راه سنگ فرش شده می‌توانید به آبشار برسید و از امکاناتی همچون آلاچیق، چادر، سکوی استراحت، نمازخانه و سرویس بهداشتی استفاده کنید.

جزیره آشوراده

آشوراده نام جزیره‌ای است که در مرکز شبه جزیره میانکاله استان گلستان قرار گرفته و تنها جزیره دریای خزر است. در این جزیره تا سال 1372، عده‌ای سکونت داشته‌اند که به خاطر تغییرات آب‌وهوایی و آمدن سیل به ناچار آنجا را ترک کرده‌اند. جزیره آشوراده از اولین مناطق زیست کره جهان محسوب شده و یکی از تالاب‌های مهم دنیا و پناهگاه حیات وحش نیز هست. علاوه بر این، 40 درصد خاویار کشور هم از نزدیکی این جزیره تامین می‌شود.

ترکمن صحرا

گنبد کاووس

گنبد کاووس نام شهری است که بلندترین گنبد آجری جهان را در خودش جای داده است. این برج که ارتفاعی 70 متری داشته و استقامت آن هزار ساله است، هنر معماری ایرانیان در گذشته را به تصویر می‌کشد. گنبد کاووس در زمان قابوس ابن وشمگیر که یکی از امرای آل زیار بوده ساخته شده است و در یونسکو به عنوان میراث جهانی ایران به ثبت رسیده است. از جاذبه‌های اطراف این گنبد می‌توان بازار بزرگ روس‌ها، مجتمع سوارکاری، دریاچه مصنوعی و سه تالاب آلماگل و آجی گل و آلاگل را نام برد.

آبشار شیرآباد

شیرآباد نام آبشاری در شهرستان رامیان استان گلستان است که در فاصله 6 کیلومتری جنوب شهر خان ببین و نزدیک شیرآباد قرار گرفته است. آبشار شیرآباد دارای نام‌های مختلف دیگری همچون آبشار خان ببین، آبشار آقا خان ببین و هفت آبشار شیرآباد نیز هست. این آبشار دارای 12 آبشار کوچک و بزرگ پلکانی است که در مسیر رودخانه شیرآباد قرار گرفته‌اند. از این 12 مورد، هفت مورد بزرگ و معروف بوده و آن‌ها را با نام هفت آبشار می‌شناسند. ارتفاع اولین آبشار 25 متر و ارتفاع آبشار دوم 12 متر است. بلندترین آبشار هم دارای ارتفاع 35 متری است.

بهترین زمان سفر به ترکمن صحرا

از آنجا که ترکمن صحرا منطقه‌ای کوهپایه‌ای است، در شش ماهه دوم سال هوایی سرد خواهد داشت به همین دلیل بیشتر مسافران ترجیح می‌دهند در ایام نوروز و فصل بهار به این منطقه سفر کنند. به طور کلی بهترین زمان سفر به ترکمن صحرا اردیبهشت ماه است. در این ماه دشت‌های اطراف از گل‌های بهاری زرد رنگ پوشیده شده‌اند و هوا لطیف و معتدل است. اگر قصد سفر در اوایل تابستان به این منطقه را دارید، حتما برای محافظت از خودتان در برابر آفتاب شدید دشت‌ها و ارتفاعات، کلاه، عینک و کرم ضد آفتاب ببرید.

البته فصل پاییز هم دیگر بهترین زمان سفر به ترکمن صحرا محسوب می‌شود؛ زیرا علاوه بر زیبایی اطراف، آب‌وهوا هم مطلوب است. اگر قصد سفر به ترکمن صحرا در این فصل را دارید، قبل از اینکه بروید حتما هواشناسی را چک کنید تا غافل‌گیر نشوید.

ترکمن صحرا

سوغاتی‌های ترکمن صحرا

حالا که دانستید بهترین زمان سفر به ترکمن صحرا چه موقعی است، خوب است کمی هم در مورد سوغاتی‌های این منطقه بدانید. در ترکمن صحرا زنام و مردان هنرمند و سخت کوشی زندگی می‌کنند که علاوه بر کشاورزی و دامداری، در عرصه صنایع دستی نیز فعالیت دارند. از منحصر به فردترین صنایع دستی این منطقه می‌توان به گلیم‌های سنتی با نقش‌های اصیل و زیبا، پشتی‌های دستباف، نمد، سوزن دوزی های ظریف و هنرمندانه، انواع زیورآلات چوبی، کیف‌های سنتی و روسری‌های ابریشم با طرح‌های پر نقش و نگار اشاره کرد.

بهترین مکانی که می‌توانید از آنجا سوغاتی‌های منطقه را بخرید، بازارهای محلی هستند که مهم‌ترین آن‌ها شامل بازار اینچه برون، بازار روس‌های گنبد، بازار اسکله بندر ترکمن، چهارشنبه بازار گمیشان و پنج شنبه بازار آق قلا می‌شوند.

بیشتر بخوانید: جاذبه های دیدنی ترکمن صحرا کجاست؟

سخن پایانی

در این مطلب به معرفی ترکمن صحرا پرداختیم و بهترین زمان سفر به ترکمن صحرا را توضیح دادیم. اگر سوالات دیگری در مورد این منطقه ذهنتان را مشغول کرده است می‌توانید با کارشناسان آرندتور ارتباط بگیرید و همچنین لیست تورهای طبیعت‌گردی را در صفحه اصلی آرندتور ببینید.



1402/04/08 | کد مطلب: 1564
برچسب‌ها: بهترین زمان سفر


  • به اشتراک بگذارید:

بحث و تبادل نظر
نظر دهید تعداد کاراکتر مانده: 300
انصراف
  • متن
  • نام
  • ایمیل
در خبرنامه آرندتور عضو شوید

هر زمان که بخواهید می‌توانید عضویت خود را لغو کنید.
نام
نام خانوادگی
تلفن
ایمیل
اطلاعات شما با موفقیت ثبت شد.

از اینکه در خبرنامه پیامکی آرند عضو شدید سپاسگزاریم.
اطلاعات شما با موفقیت ثبت شد.

از اینکه در خبرنامه پیامکی آرند عضو شدید سپاسگزاریم.