بهترین رودخانه‌های ایران{۱۰ رودخانه دیدنی} |آرندتور

معرفی بهترین و زیباترین رودخانه های ایران

شما هم امتیاز بدهید!

این مطلب را مطالعه نمایید تا با بهترین و زیباترین رودخانه های ایران آشنا شوید.

ایران کشوری با شگفتی‌های طبیعی و رودخانه های زیبا است. رودخانه های ایران با ویژگی‌های منحصربه‌فرد خود از شکوه و جذابیت خاصی برخوردارند؛ که سفر به آن‌ها را به تجربه‌ای فراموش‌نشدنی تبدیل می‌کند. در وبلاگ آژانس مسافرتی آرند تور قصد داریم برخی از بهترین و زیباترین رودخانه های ایران را به شما معرفی کنیم. با ما همراه باشید.

رودخانه پلنگ دره 

رودخانه پلنگ دره از زیباترین رودخانه های ایران در استان مازندران است. این رودخانه در نزدیکی شهر شیرگاه از توابع سوادکوه قرار دارد. جذابیت این منطقه علاوه بر رودخانه به جنگل و آبشار پلنگ دره نیز هست که با طبیعت و مناظر زیبای خود، هر ساله گردشگران زیادی را به خود جذب می‌کند.

رودخانه پلنگ دره

هر چه به سمت آبشار پلنگ دره پیش می‌روید، عرض رودخانه نیز افزایش می‌یابد. برای رسیدن به آبشار باید از این رودخانه با عرض ۱۵ متر و به عمق نیم متر عبور کنید. در روزهای گرم تابستان، می‌توانید از گرمای هوا فرار کرده و با تماشای طبیعت اطراف، لذت آب‌بازی در آب خنک رودخانه را تجربه کنید.

همچنین آرند تور در استقبال از گرمای تابستان تور یک روزه رودخانه نوردی پلنگ دره را برگزار می‌کند تا بتوانید عبور از بستر رودخانه در دل جنگل‌های سرسبز هیرکانی را تجربه کرده و لذت ببرید.

رودخانه سپید رود

رودخانه سپید رود از ارتفاعات کوه دماوند، مرتفع‌ترین قله ایران سرچشمه می‌گیرد و از زیباترین رودخانه ‌های ایران است. سپید رود که از رودخانه های شاخص استان گیلان است پس از عبور از مسیر رشته‌کوه‌های البرز به دریای خزر می‌ریزد.

سپید رود بزرگ‌ترین و طولانی‌ترین رودخانه در شمال ایران است. این رود از اهمیت فرهنگی و تاریخ هم برخوردار است، چنانکه در متون و اشعار کهن فارسی نیز به آن اشاره شده است. آب‌های بکر آن‌که با فضای سبز احاطه‌شده، آن را به مقصدی جذاب برای دوستداران طبیعت و گردشگران تبدیل می‌کند.

در این رودخانه می‌توانید به فعالیت‌هایی مانند قایق‌سواری و ماهیگیری بپردازید و از زیبایی‌های مناظر و چشم‌اندازهای اطراف لذت ببرید. همچنین با شرکت در تور یک روزه دریاچه عروس و آبشار دودوزن در امتداد سپید رود می‌توانید به شکلی منحصربه‌فرد این مسیر را تجربه کنید.

بیشتر بخوانید: سفر به دره خزینه؛ از زیباترین‌های طبیعت

رودخانه گرمارود

گرمارود یا گرمرو، یکی از شاخص‌ترین رودخانه های ایران در استان مازندران است. این رودخانه که از رشته‌کوه البرز سرچشمه می‌گیرد و با آب‌های جاری خود، طولی بیش از ۵۰ کیلومتر را می‌پیماید. در طول مسیر خود در ناحیه آمل فضایی ایده‌آل برای آب‌تنی و شنا برای گردشگران ایجاد می‌کند.

در اطراف این رودخانه، دو چشمه آب‌معدنی فرعی به نام‌های «گرو» و «لاله‌زار» وجود دارد که در دو سوی رودخانه و در مقابل یکدیگر قرار دارند. آب یکی از چشمه‌ها گرم و دیگری سرد است. به همین دلیل، دمای آب بستر اصلی رودخانه برای شنا مطبوع و دلپذیر می‌شود.

روستای جنگلی و چشمه آبگرم بلیران نیز در امتداد تراس آبرفتی رودخانه گرمارود واقع شده است و به دلیل هم‌جواری با این رودخانه پرآب، از چشم‌انداز و جاذبه‌ای ویژه برخوردار است. با شرکت در تور یک‌روزه جنگل و چشمه آبگرم بلیران آرند تور می‌توانید در امتداد جنگل و مسیر رودخانه از این جاذبه‌ها دیدن کرده و لذت ببرید.

رودخانه ترو

رودخانه ترو در نزدیکی روستای دیوا در فاصله ۷ کیلومتری شهرستان گلوگاه در استان مازندران واقع شده است. این رودخانه یکی از خوش‌منظره ترین و جذاب‌ترین رودخانه های ایران در منطقه شمالی کشور است و در مجاورت جنگل زیبا و حیرت‌انگیز ترو قرار دارد.

رودخانه ترو

بازدید از رودخانه ترو در مجاورت روستای تاریخی دیوا با شگفتی‌های طبیعی، جذابیت خاصی دارد. رودخانه ترو با چشم‌انداز فوق‌العاده رؤیایی خود و آوای پرندگانی که در جنگل‌های اطراف آن زندگی می‌کنند، فضایی سحرانگیز دارد. همچنین شنا و آب‌تنی در رودخانه ترو در روزهای تابستان بسیار لذت‌بخش است.

فاصله نزدیک رودخانه ترو از شهر تهران و جنگل‌های زیبای اطراف آن باعث شده تا تورهای یک روزه به این مقصد برگزار شوند. از جمله با شرکت در تور یک روزه رودخانه نوری ترو آرند تور می‌توانید از این رودخانه زیبا و جاذبه‌های اطرافش لذت ببرید.

رود ارس

رودخانه ارس یکی از بزرگ‌ترین رودخانه های ایران است که از شمال غربی ایران سرچشمه گرفته و به سمت شمال شرقی جریان دارد. این رودخانه با طولی بالغ بر ۱۱۰۰ کیلومتر در طول مسیر خود از تپه‌ها و کوهستان‌های زیبا عبور کرده و مرز مشترک ایران با نخجوان، ارمنستان و جمهوری آذربایجان را تشکیل می‌دهد.

این رودخانه با مسیر پرپیچ‌وخم خود، مجموعه‌ای مسحورکننده از مناظر را به نمایش می‌گذارد و زیبایی‌های طبیعی متنوعی را ارائه می‌دهد. در نزدیکی شهر جلفا، پهنای رودخانه ارس به بیش از ۲۰۰ متر و عمق حدود 4 متر می‌رسد.

برای بازدید از رودخانه ارس، مناطقی نظیر استان‌های اردبیل، آذربایجان غربی و آذربایجان شرقی را می‌توانید به‌عنوان مقصد سفر انتخاب کنید. این رودخانه همیشگی است و در تمام طول سال همواره پرآب است و بازدید از آن می‌تواند تجربه‌ی لذت‌بخشی را برای شما رقم بزند.

رود دز

رود دز، یکی از مهم‌ترین رودخانه های ایران است که سرچشمه آن در استان لرستان است. این رود از به هم پیوستن رودخانه‌های سزار و بختیاری شکل می‌گیرد و در ادامه مسیر خود در استان خوزستان جریان می‌یابد و در نهایت به رود کارون می‌پیوندد.

 رودخانه دز در طول مسیر خود از چندین شهر و روستا از جمله دزفول، شوش و اندیمشک عبور می‌کند. این رودخانه نه‌تنها از لحاظ طبیعی بسیار زیباست، بلکه نقش مهمی در تاریخ و فرهنگ ایران نیز داشته است. در طول تاریخ، دز محل تمدن‌های گوناگونی بوده و تأثیرات فرهنگی و تجاری مهمی داشته است.

این رود ۴۰۰ کیلومتر طول دارد و برخی از مکان‌های تاریخی و بقایای باستان‌شناسی در امتداد آن قرار دارند. ازاین‌رو یک مقصد گردشگری فوق‌العاده است که علاوه بر زیبایی طبیعی، به بازدیدکنندگان فرصتی برای آشنایی با تاریخ و فرهنگ منطقه را می‌دهد.

رودخانه سیروان

رودخانه سیروان از زیباترین رودخانه های ایران در استان کردستان است. این رود که از ارتفاعات زاگرس سرچشمه می‌گیرد در طول مسیر پرپیچ‌وخم خود چشم‌اندازها و مناظر خیره‌کننده‌ای را در جوار درختان باشکوه بلوط، گردو و صنوبر و گل‌های فراوان به وجود می‌آورد.

رودخانه سیروان

رودخانه سیروان به خاطر جریان آب فراوان و تنداب‌های متلاطمش مشهور است. این رود دشت‌های وسیع و سرسبزی را ایجاد می‌کند که زیستگاه گونه‌های مختلف حیات‌وحش و جمعیت‌های متنوع پرندگان است؛ که برای بازدید فوق‌العاده زیبا هستند.

سیروان که ۴۴۵ کیلومتر طول دارد، پس از پیوستن به رودخانه دیاله در شرق کردستان عراق، به سمت دجله و خلیج‌فارس جریان می‌یابد. این رود هم از نظر ارزش اکولوژیکی و هم از نظر فرهنگی اهمیت زیادی دارد و با شکوه طبیعی خود گواه زیبایی و اهمیت چشمگیرش در منطقه است.

جاجرود

جاجرود، یکی از معروف‌ترین رودخانه های ایران در استان البرز است. این رودخانه از ارتفاعات البرز سرچشمه می‌گیرد و به دریاچه نمک در استان قم می‌ریزد. این رود با مناظر دل‌نشین و جنگل‌های سرسبز کنار رودخانه، یک مقصد گردشگری پرطرفدار در منطقه است.

این رود با ۴۰ کیلومتر طول از کوه‌های کلون بستک در شمال روستای دربندسر سرچشمه می‌گیرد و در جنوب تهران به رودخانه کرج می‌پیوندد. این رود در امتداد خود با پل‌ها و پارک‌های طبیعی، فرصتی فوق‌العاده برای پیاده‌روی، کوهنوردی، آب‌بازی و ارتباط با طبیعت فراهم می‌کند.

جاجرود یکی از ارزشمندترین جاذبه‌های طبیعی استان تهران است. با تنوع طبیعی و زیبایی‌هایش، جایی ایده‌آل برای استراحت و آرامش در فضای سبز و آبی طبیعت است و با سفر به این منطقه، می‌توانید لحظاتی از آرامش و شادابی را به دور از هیاهوی شهر شلوغ تهران تجربه کنید.

زاینده‌ رود

زاینده ‌رود، به‌عنوان بزرگ‌ترین رودخانه فلات مرکزی ایران، اهمیت ویژه‌ای دارد و از مشهورترین رودخانه های ایران است. این رود از کوه‌های زاگرس مرکزی در استان چهارمحال و بختیاری سرچشمه می‌گیرد و در نهایت به تالاب گاوخونی در جنوب شرقی استان اصفهان می‌ریزد.

زاینده‌ رود، بی‌شک نمادی بزرگ و مهم برای شهر اصفهان به‌حساب می‌آید و با وجود مشکلاتی که در حال حاضر با آن مواجه است، هنوز هم جایگاه ویژه‌ای در میان رودخانه های ایران و در قلب مردم دارد و. این رود همچنان به‌عنوان یک جاذبه گردشگری مهم اصفهان شناخته می‌شود.

در گذشته، زاینده‌ رود مکانی برای تفریحات و سرگرمی بسیار بود؛ اما در حال حاضر، با توجه به شرایط آبی و محدودیت‌هایی که به وجود آمده، فعالیت‌های تفریحی در این رودخانه کاهش یافته است. بااین‌حال، تماشای جریان آب و مناظر طبیعی زیبای زاینده‌ رود همچنان از تجربه‌های لذت‌بخش برای بازدیدکنندگان است.

کارون

رود کارون در میان رودخانه های ایران پرآب‌ترین، بزرگ‌ترین و طولانی‌ترین رودخانه است، این رود از زردکوه در استان چهارمحال و بختیاری سرچشمه می‌گیرد و پس از عبور از شهرهای مختلف استان خوزستان به خلیج‌فارس می‌ریزد. این رودخانه در گذشته تنها رود کشور بود که قسمتی از آن برای کشتیرانی نیز مساعد بود.

رود کارون

کارون ۹۵۰ کیلومتر طول دارد. عمق این رود در روزهای پرآب سال به نزدیک به ۲۱ متر می‌رسد. البته مناطق کم‌عمقی هم در این رود با عمق حدود ۱.۵ متر نیز وجود دارد. هر چند این رودخانه نیز در سال‌های اخیر کمی با مشکل مواجه شده اما هنوز هم زیبایی‌های منحصربه‌فردی دارد.

کارون نماد شهر زیبای اهواز است که بیشترین و معروف‌ترین پل‌ها را مانند پل سفید روی رودخانه دارد. قایق‌سواری در کارون و لذت بردن از مناظر زیبای آن در شب همچنان یکی از لذت‌های بودن در شهر اهواز محسوب می‌شود؛ که می‌توانید از آب و طبیعت اطراف لذت برده و مناظری دیدنی را تجربه کنید.

بیشتر بخوانید: معرفی 20 جای دیدنی طبیعت استان ایلام که شما آن را نمی‌شناسید!

کلام آخر

ایران دارای مجموعه قابل‌توجهی از رودخانه‌ها است که زیبایی‌های طبیعی کشور را به نمایش می‌گذارند. در این مطلب آرند تور کوشیدیم تعدادی از بهترین رودخانه های ایران را به شما معرفی کنیم تا این مقصدهای بی‌نظیر را به لیست سفرهای خود اضافه کنید و لحظاتی به‌یادماندنی را در کنار زیباترین رودخانه های ایران تجربه کنید.



1402/04/19 | کد مطلب: 1582


  • به اشتراک بگذارید:

بحث و تبادل نظر
نظر دهید تعداد کاراکتر مانده: 300
انصراف
  • متن
  • نام
  • ایمیل
در خبرنامه آرندتور عضو شوید

هر زمان که بخواهید می‌توانید عضویت خود را لغو کنید.
نام
نام خانوادگی
تلفن
ایمیل
اطلاعات شما با موفقیت ثبت شد.

از اینکه در خبرنامه پیامکی آرند عضو شدید سپاسگزاریم.
اطلاعات شما با موفقیت ثبت شد.

از اینکه در خبرنامه پیامکی آرند عضو شدید سپاسگزاریم.