معرفی جاذبه کوه‌ های مریخی چابهار{مقصدی هیجان‌انگیز برای گردشگران} |آرندتور

مهمترین اطلاعاتی که باید قبل از بازدید کوه‌های مریخی چابهار بدانید

شما هم امتیاز بدهید!

کوه‌های مریخی چابهار در نزدیکی شهر چابهار در جنوب شرقی استان سیستان و  بلوچستان قرار دارند و یکی از زیباترین جاذبه‌های طبیعی ایران هستند. این کوه‌ها به‌صورت موازی با دریای عمان امتداد یافته‌اند. این کوه‌های مینیاتوری بسیار دیدنی و جذاب هستند و یکی از نمادهای پدیده‌ منحصربه‌فرد زمین‌ریخت‌شناسی ایران به شمار می‌آیند. درگذشته، کوه‌های مریخی در زیر خاک مدفون بودند و پس از گذشت مدت‌زمانی طولانی، سر از خاک بیرون آوردند. در این مقاله قصد داریم تا مهم‌ترین نکاتی را که شما باید پیش از رفتن به کوه‌های مریخی در تور چابهار بدانید، مطرح کنیم. با ما همراه باشید.

معرفی کوه‌های مریخی چابهار

کوه‌ها یکی از مهم‌ترین بخش‌های اکوسیستم طبیعی هستند و برخی از آن‌ها به دلیل جذابیت خاصی که دارند، از شهرتی جهانی برخوردارند. کوه‌های مریخی که با نام کوه‌های مینیاتوری نیز شناخته می‌شوند، یکی از جاذبه‌های گردشگری استان سیستان و بلوچستان محسوب می‌شوند و به بخشی از طبیعت زیبای شهر همیشه‌بهار چابهار تبدیل شده‌اند. در میان این کوه‌ها، یک دریاچه صورتی رنگ با نام لیپار وجود دارد. ترکیب این رشته‌کوه‌ها با دریاچه لیپار، چشم‌انداز مدهوش کننده و گیرایی را ایجاد کرده است که نمی‌توان به‌سادگی از آن غفلت کرد. این رشته‌کوه‌ها دارای هیچ پوشش گیاهی نیستند و شما هنگام رانندگی از چابهار به گواتر، از یک سو کوه‌های بدون پوشش گیاهی و از سوی دیگر آب‌های سبز دریا را مشاهده می‌کنید که تصویری بدیع و جذاب خواهد بود. مسئولین گردشگری استان سیستان و بلوچستان در سال 2019 اعلام کردند که به دنبال ثبت کوه‌های مریخی در فهرست میراث جهانی یونسکو هستند.

بیشتر بخوانید: تالاب لیپار، یک صورتی بی بدیل در چابهار

تاریخچه کوه‌های مریخی چابهار

 کوه‌های مریخی دارای خاک رسوبی هستند و بنا بر گفته کارشناسان، این کوه‌ها درگذشته‌های دور در زیر خاک مدفون شده بودند و با گذشت زمان و بارش باران‌های موسمی، از خاک بیرون آمده‌اند. فرآیندهای تکتونیکی ناشی از فرورانش پوسته عمان زیر منطقه مکران و فرسایش خاک و بارش، در میان مهم‌ترین دلایل شکل‌گیری این کوه‌ها بوده‌اند. وجود شیارهای کوچک و یکنواخت بر روی این کوه‌ها، سبب شده‌اند تا با نام کوه‌های مینیاتوری شناخته شوند.

کوه‌های مریخی چابهار

طبق برآوردها، قدمت این کوه‌ها، بیش از پنج میلیون سال است. نکته جالب‌توجه، پیدا شدن انواع فسیل‌های آبی و ماهی‌ها در این کوه‌ها است که نشان می‌دهد این کوه‌ها درگذشته زیر آب بوده‌اند. همچنین ازآنجایی‌که این کوه‌ها در نزدیکی دریا واقع شده‌اند، نمی‌توان از اثر جزر و مد بر روی آن‌ها غفلت کرد.

دسترسی به کوه‌های مریخی چابهار

کوه‌های مریخی در استان سیستان و بلوچستان و در فاصله 50-40 کیلومتری شهر چابهار در جاده چابهار-گواتر قرار دارند. هنگام سفر به چابهار، باید به سمت جاده بندر گواتر در شرق استان بروید. پس از طی کردن حدود 50 کیلومتر، می‌توانید کوه‌های مریخی چابهار را در سمت چپ جاده مشاهده کنید. این جاده بسیار زیبا و جذاب است، زیرا علاوه بر کوه‌های مریخی، می‌توانید دریاچه لیپار و دریای عمان را مشاهده کنید.

بهترین زمان سفر به کوه‌های مریخی چابهار

با توجه به موقعیت این کوه‌ها در ایران، این منطقه دارای آب‌وهوایی گرم و خشک در تابستان‌ها است. همچنین، وزش گردوغبار نیز می‌تواند سفر به این منطقه را دشوار کند. بنابراین، بهترین زمان برای سفر به کوه‌های مریخی، اوایل بهار، پاییز و زمستان است. توصیه می‌شود که در ساعات اولیه روز و یا شب از این کوه‌های بی‌نظیر دیدن کنید تا از تابش شدید آفتاب، در امان باشید.

فعالیت‌های تفریحی و گردشگری کوه‌های مریخی چابهار

شما می‌توانید علاوه بر حضور در میان این رشته‌های کوه‌های کم‌نظیر، با انجام فعالیت‌های زیر، سفر خاطره‌انگیزی را برای خود رقم بزنید:

  • پیاده‌روی

اولین و رایج‌ترین کاری که می‌توانید در این منطقه انجام داده و لذت ببرید، پیاده‌روی است. می‌توانید در میان کوه‌هایی حرکت کنید که هیچ‌گاه درگذشته، از نزدیک مشابه آن را ندیده‌اید.

  • مشاهده ستارگان

این منطقه برخلاف بسیاری از شهرهای بزرگ و آلودگی شدید آن‌ها، آسمان بسیار درخشان و شفافی دارد. بنابراین، یکی از بهترین و مشهورترین سرگرمی‌های این منطقه، مشاهده ستارگان در آسمان هنگام شب است. گردشگران می‌توانند 14 صورت فلکی را به‌صورت هم‌زمان در آسمان این منطقه مشاهده کنند.

  • صخره‌نوردی

خوشبختانه، امکان صخره‌نوردی در کوه‌های مریخی وجود دارد. بنابراین اگر به صخره‌نوردی علاقه دارید، تجهیزات آن را همراه خود داشته باشید.

کوه‌های مینیاتوری چابهار

  • تصویربرداری

تردیدی نیست که یکی از بهترین و شناخته‌شده‌ترین سرگرمی‌ها در هر تجربه گردشگری در طبیعت، تصویربرداری است. اگر قصد دارید تصاویر حرفه‌ای از این منطقه کم‌نظیر و بکر بگیرید، فراموش نکنید که دوربین و تجهیزات دیگر را با خود بیاورید.

 امکانات کوه‌های مریخی چابهار

خوشبختانه، مجموعه گردشگری کوه‌های مریخی برای آسایش گردشگران و استفاده از ظرفیت بالقوه این منطقه تأسیس شده است که امکانات مطلوبی برای مسافران و گردشگران فراهم کرده است. این مجموعه در ناحیه‌ای به وسعت هفت هکتار بین کوه‌های مریخی و ساحل دریای عمان تأسیس شده است و دارای دو تالار برای کمپ‌های دانشجویی و دانش‌آموزی، فضای سبز، اتاق استراحت، شش سوییت، چادر صحرایی و یک سکوی استثنایی برای مشاهده ستارگان است.

بیشتر بخوانید: چابهار، دنیای شگفتی‌ها و جاذبه‌های متنوع

اقامت در کوه‌های مریخی

اگر قصد دارید به مدت یک شب در کنار کوه‌های مریخی اقامت کنید، یک گزینه دیگر پیش روی شما قرار دارد. کمپ توریستی کوه‌های مریخی در نزدیکی دریای عمان قرار دارد و محل مناسبی برای اقامت محسوب می‌شود. اگر علاقه‌ای به کمپینگ ندارید، می‌توانید در کلبه ها و خانه های اکو-توریستی در روستا های اطراف یا هتل‌های چابهار اقامت کنید.

اقامت در چابهار

در شهر چابهار، انواع اقامتگاه‌های مناسب برای سلایق مختلف با بودجه متفاوت وجود دارند. به دلیل بازدید از اماکن دیگر و یا شلوغی و فضای ناکافی جهت اقامت در نزدیکی کوه‌های مریخی، بسیاری از گردشگران ترجیح می‌دهند تا در شهر چابهار به دلیل وجود امکانات بسیار بیشتر، اقامت کنند.

دریاچه صورتی چابهار

در این قسمت به برخی از اقامتگاه‌های این شهر اشاره می‌کنیم:

  • هتل‌ها

چابهار دارای هتل‌های متعددی است که مورد استقبال مسافران داخلی و گردشگران خارجی قرار دارند. این هتل‌ها دارای اتاق‌های راحت، امکاناتی مانند وای فای، تهویه هوا و غذاخوری و رستوران هستند. توصیه می‌شود که پیش از سفر به چابهار و بازدید از کوه‌های مریخی این شهر به‌ویژه در طی زمان‌های اوج مسافرت به چابهار، هتل موردنظر خود را رزرو کنید.

  • مهمان‌خانه‌ها

اگر به دنبال گزینه مقرون‌به‌صرفه تری جهت اقامت در چابهار هستید، مهمانخانه‌های زیادی در این شهر وجود دارند. این فضاها، دارای محیطی دوستانه و ساده هستند و مدیریت آن‌ها غالباً بر عهده خانواده‌های محلی است. مهمان‌خانه‌ها دارای امکانات اولیه هستند و شما می‌توانید با مردم بومی این منطقه تعامل داشته باشید و فرهنگ آن‌ها را بیاموزید.

راه‌های دسترسی به کوه‌های مریخی

برای سفر به شهر چابهار و بازدید از کوه‌های مریخی، گزینه‌های متنوعی پیش رو دارید:

  • سفر هوایی

راحت‌ترین راه، پرواز به فرودگاه بین‌المللی چابهار است که پروازهای داخلی آن از بیشتر شهرهای ایران برقرار است. از فرودگاه، می‌توانید با سفری زمینی به سمت کوه‌های مریخی بروید.

  • سفر با خودروی شخصی

می‌توانید با خودروی شخصی خود نیز به شهر چابهار سفر کنید. البته مسافت زیاد و نامساعد بودن برخی از جاده‌ها و شرایط جوی نامساعد، چالش‌هایی هستند که ممکن است سفر زمینی به چابهار را دشوار نشان دهند.

  • سفر با اتوبوس

ایران دارای شبکه حمل‌ونقل درون‌شهری گسترده‌ای است و شما می‌توانید با اتوبوس از شهرهای مختلف به چابهار سفر کنید. بااین‌حال، ممکن است در مدت‌زمانی طولانی به مقصد برسید که شاید چندان خوشایند نباشد. بنابراین توصیه می‌شود که حتی‌الامکان از گزینه‌های مناسب‌تر استفاده کنید.

بندر زیبای چابهار

برخی از نکات مهم پیش از سفر به کوه‌های مریخی

علاوه بر تمامی مواردی که در بخش‌های قبل اشاره شد، رعایت نکات زیر می‌تواند به شما در رسیدن به آرامش پیش از سفر و دستیابی به تجربه‌ای دل‌انگیز و به‌یادماندنی از سفر به کوه‌های مریخی چابهار کمک کنند.

رعایت تمهیدات ایمنی

هرچند که امکانات مناسبی در چابهار و اطراف کوه‌های مریخی برای گردشگران وجود دارند، اما همواره تمهیدات لازم را رعایت کنید. برخی از نکات مهم جهت رعایت موارد ایمنی عبارت‌اند از:

  • لباس مناسب همراه داشته باشید: با توجه به حساسیت‌های منطقه‌ای و احترام به فرهنگ محلی، سعی کنید از لباس‌ها و پوشش مناسب استفاده کنید. همچنین با توجه به زمان سفر خود و شرایط آب‌وهوایی منطقه، لباس مناسب همراه خود داشته باشید.
  • مایعات بنوشید: چابهار در بیشتر روزهای سال، آب‌وهوای گرمی داشته و در نزدیکی کویر قرار دارد. بنابراین باید هنگام بازدید از اماکن مختلف و به‌ویژه کوه‌های مریخی چابهار، مایعات و آب کافی همراه خود داشته باشید تا دچار کم‌آبی نشوید.
  • محافظت در برابر خورشید: شدت تابش نور خورشید در چابهار بسیار زیاد است، بنابراین از کرم ضد آفتاب، کلاه و عینک دودی جهت محافظت از خود در برابر پرتوهای مضر UV استفاده کنید.

احترام به آداب بومی: چابهار از حیث مشخصه‌های فرهنگی، شهری غنی است و احترام به آداب و سنن مردم بومی منطقه بسیار مهم است. سعی کنید از اقداماتی که توهین‌آمیز تلقی می‌شوند، پرهیز کنید.  

احترام به محیط‌زیست: حین بازدید از کوه‌های مریخی چابهار، احترام به محیط‌زیست و جاذبه‌های طبیعی اطراف چابهار، اهمیت بسیار زیادی برای حفظ آن‌ها برای نسل‌های آینده دارد.

حمل‌ونقل: می‌توانید برای رفت‌وآمد خود، از گزینه‌های مختلف مانند هماهنگی با تورلیدر محلی یا راننده جهت حضور در منطقه کوه‌های مریخی، هماهنگ کنید و یا با رزرو تاکسی، مستقیماً به این منطقه بروید.

بیشتر بخوانید: معرفی مهمترین جاهای دیدنی چابهار

سخن پایانی

کوه‌های مریخی چابهار یکی از عوارض طبیعی ژئولوژیکی جذاب در نزدیکی چابهار محسوب می‌شوند که کمتر می‌توان نظیر آن را در جهان یافت. این کوه‌های منحصربه‌فرد، چشم‌انداز بسیار جالبی دارند که دیدگان تمامی بازدیدکنندگان را با جزئیات پیچیده و زیبایی اعجاب‌آور، به خود خیره می‌کند. کوه‌های مریخی چابهار، گواهی بر قدرت معنادار فرآیندهای ژئولوژیکی در طی میلیون‌ها سال قبل است. این کوه‌ها با نیروهای طبیعی مانند فرسایش، هوازدگی و فعالیت تکتونیک شکل گرفته‌اند. الگوهای پیچیده و ظرافت‌های این کوه‌ها نگرش‌های ارزشمندی را در مورد تاریخچه ژئولوژیکی منطقه و فرآیندهای مرتبط پدید می‌آورند. در این مقاله‌ی آژانس مسافرتی آرندتور به مهم‌ترین نکات لازم پیش از سفر به چابهار و بازدید از کوه‌های مریخی این شهر اشاره کردیم. رعایت این نکات می‌تواند سفری آرامش‌بخش و به‌یادماندنی برای شما به ارمغان آورد.



1402/04/22 | کد مطلب: 1584


  • به اشتراک بگذارید:

بحث و تبادل نظر
نظر دهید تعداد کاراکتر مانده: 300
انصراف
  • متن
  • نام
  • ایمیل
در خبرنامه آرندتور عضو شوید

هر زمان که بخواهید می‌توانید عضویت خود را لغو کنید.
نام
نام خانوادگی
تلفن
ایمیل
اطلاعات شما با موفقیت ثبت شد.

از اینکه در خبرنامه پیامکی آرند عضو شدید سپاسگزاریم.
اطلاعات شما با موفقیت ثبت شد.

از اینکه در خبرنامه پیامکی آرند عضو شدید سپاسگزاریم.