راهنمای جامع بهترین زمان سفر به کویر مصر |آرندتور

بهترین فصل سفر به کویر مصر

شما هم امتیاز بدهید!

کویر مصر، واحه‌ای باشکوه در قلب ایران است. این کویر مقصدی مجذوب‌کننده و دلربا است که چشم هر علاقه‌مند و گردشگری را با مناظر و چشم‌اندازهای کم‌نظیر و جاذبه‌های طبیعی منحصربه‌فرد، به خود جلب می‌کند. این کویر در بخش شرقی استان اصفهان قرار گرفته است و وسعت آن حدود 2000 کیلومترمربع است. یکی از بزرگ‌ترین پرسش علاقه‌مندان به طبیعت‌گردی و کویر نوردی، بهترین فصل و زمان مناسب برای سفر به کویر مصر است. در این مقاله قصد داریم علاوه بر پیشنهاد زمان مناسب برای سفر به تور کویر مصر، کلیه مشخصات و ویژگی‌های آن را بیان کنیم. پس تا پایان با ما همراه باشید.

تورهای کویر مصر

معرفی کویر مصر

بخش بزرگی از مرکز ایران یا به‌طور دقیق‌تر یک‌سوم آن، با ریگ‌های روان و ماسه‌های متحرک پوشیده شده است. ایران دارای کویرهای بی‌نظیری مانند کویر مرنجاب، ورزنه و کویر لوت است. اما بسیاری از گردشگران و بازدیدکنندگان معتقدند که کویر مصر، زیباترین کویر ایران است. این اقیانوس طلا در نزدیکی کویر مرکزی ایران قرار گرفته و در اطراف آن، شهرهای اصفهان، کاشان، خور و بیابانک و دامغان قرار دارند. برای بازدید کامل از این کویر، حدود 5 ساعت زمان موردنیاز است.

بیشتر بخوانید: کویر مصر کجاست؟

کویر مصر

مصر معادل فارسی Egypt و نام روستایی در این کویر است. قدمت روستای مصر که هم‌اکنون یکی از مشهورترین توقفگاه‌ها در این کویر محسوب می‌شود، کمتر از 100 سال است. مرد جوانی به نام یوسف، این زمین خشک را با چاه‌ها و قنات‌ها احیا کرد. ازاین‌رو، مردم روستاهای اطراف، نام این منطقه را چاه دراز نامیده‌اند. اما چون یوسف علاقه‌ای به این نام نداشت، پیشنهاد کرد که نام آن به مصر تغییر کند. نام مصر و یوسف، یادآور داستان معروف یوسف نبی در مصر است.

در این کویر، روستاها و آبادی‌های زیادی قرار دارد. حتی این کویر به‌عنوان لوکیشن فیلم معروف ایرانی خیلی دور خیلی نزدیک، انتخاب شد. امروزه یکی از اصلی‌ترین گزینه‌های کویر نوردی، سفر به کویر مصر است.

فعالیت‌های تفریحی در کویر مصر

شما می‌توانید فعالیت‌های تفریحی زیادی را در سفر به کویر مصر انجام دهید. پیش از هر چیز، قطعاً شیفته فضا و چشم‌انداز این کویر می‌شوید. پیاده‌روی بر روی ماسه‌های نرم و نوازش کننده و بالا رفتن از ریگ‌های ماسه‌ای روان و بزرگ، تجربه‌ای است که نمی‌توانید در هیچ کجا، به‌جز در کویرها بیابید. فراموش نکنید که می‌توانید از بالای تلماسه‌ها و ریگ‌های ماسه‌ای بپرید و آدرنالین بدن خود را بالا ببرید. این ماسه‌ها در همه جای لباس‌ها و بدن شما پخش خواهد شد، اما نگران نباشید، قطعاً ارزشش را دارد.

فعالیت تفریحی در کویر مصر

یکی دیگر از تفریحات سفر به کویر مصر، شترسواری است. دسته‌های کوچکی از شترها در کویر مصر وجود دارند و شما می‌توانید به مدت چند دقیقه، شترسواری کنید. اگر علاقه‌ای به این ابزار قدیمی حمل‌ونقل ندارید، می‌توانید با ماشین‌های سافاری، ماجراجویی جذابی را در دل کویر مصر تجربه کنید. اسکیت روی شن و پرواز بر روی کویر با پاراگلایدر، دیگر تجربه‌های لذت‌بخش سفر به کویر مصر هستند.

روستاها و جاذبه‌های طبیعی اطراف کویر مصر

یکی از پدیده‌های طبیعی که می‌توانید با سفر به کویر مصر مشاهده کنید، دریاچه نمک خور است. این دریاچه، بزرگ‌ترین دریاچه فصلی نمک در ایران است. دریاچه خور، نمای کم‌نظیری را از نمک‌ها در شکل‌های پنج‌ضلعی، پیش روی گردشگران قرار می‌دهد. شکل‌های این دریاچه در زمستان با رس ترکیب شده و به رنگ سیاه در می‌آیند، درحالی‌که رنگ آن‌ها در تابستان، سفید است. وجود نمک در خاک موجب شده است تا هیچ نوع گیاهی در این ناحیه رشد نکند.

جاذبه‌های کویر مصر

روستاهای زیبای فراوانی در کویر مصرف وجود دارند. به‌جز کویر مصر که بسیاری از گردشگران هنگام سفر به کویر مصر بازدید خود را از آن آغاز می‌کنند، روستای گرمه و روستای فرحزاد، مکان‌های دیگری جهت بازدید گردشگران و مهمانان این منطقه محسوب می‌شوند. شما می‌توانید در این روستاها، شیر شتر و غذاهای سنتی را امتحان کنید.

روستای گرمه، یک آبادی در قلب کویر مصر است. هنگام سفر به کویر مصر، از دیدن این کویر که با درخت‌های پالم سبز در میانه کویر آراسته شده است، لذت می‌برید. شما می‌توانید در این روستا، قلعه باستانی متعلق به عصر ساسانی را مشاهده کنید. همچنین اگر از راه رفتن بر روی ماسه‌ها احساس راحتی نمی‌کنید، می‌توانید از چشمه آب گرم در مرکز این روستا استفاده کنید.

جذابیت آسمان شب در کویر مصر

هرچند که ماندن در کویر هنگام شب کمی ترسناک و دلهره‌آور به نظر می‌رسد، اما بسیاری از مردم صرفاً برای دیدن آسمان در هنگام شب، به کویر می‌روند. شما می‌توانید هنگام سفر به کویر مصر، ماندگارترین و زیباترین تصاویر را از آسمان که تاکنون در زندگی خود دیده‌اید، نظاره کنید. حتی می‌توانید با کارشناسان و علاقه‌مندان نجوم، آسمان، ستاره‌ها و حتی سیاره‌ها را با تلسکوپ مشاهده کنید.

توصیه می‌شود که هنگام سفر به کویر مصر، حداقل یک شب در آنجا چه در مهمانخانه‌ها و چه در کمپ‌ها بمانید تا کاملاً از این جاذبه طبیعی بی‌نظیر لذت ببرید.

رستوران‌های کویر مصر

هنگام سفر به کویر مصر، یکی از اصلی‌ترین دغدغه‌های گردشگران، وجود محلی مناسب برای صرف غذا است. شما می‌توانید غذاهای خوشمزه بومی را در رستوران یا مهمانخانه‌های واقع در روستاهای مصر، گرمه و فرحزاد میل کنید. اما حتماً غذاهای کنسروی و آماده هنگام حضور در صحرا، همراه خود داشته باشید.

اقامتگاه مناسب در کویر مصر

در زمان سفر به کویر سفر، گزینه‌های مختلفی برای اقامت شما در کویر مصر وجود دارند. اگر بخواهید می‌توانید اقامت در کمپ و در طبیعت را تجربه کنید. اما اگر به دنبال مکان راحت‌تری برای اقامت خود هستید، می‌توانید در مهمانخانه آتشدونی، هتل کویر بالی، مهمانخانه چپاکر و کاروانسرای کوهپا اقامت کنید.

بهترین زمان برای سفر به کویر مصر

بهترین زمان برای سفر به کویر مصر ایران، از ابتدای فصل بهار تا اواسط خرداد ماه، ماه پاییز و ماه‌ها و روزهای انتهایی فصل زمستان است. در این بازه‌های زمانی، دمای هوا در مقایسه با گرمای شدید و سوزان تابستان و هوای بسیار سرد در زمستان مناسب‌تر است.

بهترین زمان سفر به کویر مصر

در طی بهار، می‌توانید با سفر به کویر مصر از آب هوای مناسب با دمای بین 25-15 درجه سانتی‌گراد (59-77 فارنهایت) لذت ببرید. چشم‌انداز کویر با رویش گل‌ها در روستاها و مناطق اطراف و رنگ‌های جذاب، زیباتر از هر زمان دیگری خواهد بود.

همچنین فصل پاییز نیز زمان مناسبی برای سفر به کویر مصر است. دما در این فصل بین 30-15 درجه سانتی‌گراد (86-59 فارنهایت) است. هوا در این فصل، بسیار مناسب و آفتابی است که برای فعالیت‌های تفریحی و گردش در کویر، ایده آل است.

هر دو فصل پاییز و بهار، شرایط مناسبی برای فعالیت‌هایی مانند شترسواری، شن سواری، مشاهده ستاره‌ها و تجربه منحصربه‌فرد حضور در کویر، مهیا می‌کنند. همچنین ممکن است دمای کویر مصر در طول روز بسیار زیاد شود، بنابراین حتماً از ابزارهای حفاظتی مانند عینک دودی، کلاه و کرم ضد آفتاب استفاده کنید و مایعات به مقدار کافی بنوشید.

از طرف دیگر ماه‌های تابستان (تیر تا شهریور) بسیار گرم هستند و دما حتی به بیش از 60 و یا 70 درجه می‌رسد. بنابراین به دلیل شدت بالای دمای هوا، حضور در کویر و سفر به کویر مصر، بسیار دشوار خواهد بود.

ممکن است ماه زمستان (به‌ویژه دو ماه ابتدایی) زمان مناسب برای سفر به کویر مصر نباشد، زیرا ممکن است دمای هوا به‌ویژه در هنگام شب، به زیر صفر درجه و یا حتی پایین‌تر برسد. هرچند که می‌توان شاهد زیبایی‌های کویر در طی زمستان بود، اما ممکن است زمان مناسبی برای انجام بسیاری از فعالیت‌ها در کویر به‌ویژه هنگام شب نباشد.

برخی از نکات پیش از سفر به کویر مصر

  • اسناد و مدارک لازم را آماده کنید. اگر از داخل ایران، قصد سفر به کویر مصر را دارید و یا می‌خواهید خارج از آن به این ناحیه سفر کنید، حتماً اسناد و مدارک لازم و یا ویزای خود را آماده کنید.
  • دسترسی به کویر مصر. شهر اصفهان، نزدیک‌ترین شهر به کویر مصر است. فاصله تقریبی مصر تا کویر مصر، حدود 420 کیلومتر است. زمان لازم برای حرکت از اصفهان به سمت کویر مصر، 6-5 ساعت با خودروی شخصی برحسب ترافیک و شرایط راه است.
  • رعایت الزامات ایمنی هنگام سفر به کویر، مایعات کافی همراه خود داشته باشید. همچنین حتماً به‌صورت گروهی و نه جداگانه، به سمت کویر بروید. همچنین مراقب باشید تا با جانوران موجود در کویر مانند انواع مارها و عقرب‌ها، مواجه نشوید و یا با فرد بومی که توانایی مواجهه یا مهار آن‌ها را دارد، به سمت کویر حرکت کنید.
  • لباس و کفش مناسب بپوشید. لباس‌های سبک و گشاد بپوشید که در برابر تابش آفتاب، مناسب هستند. پیراهن‌های آستین‌بلند، شلوارهای بلند و کلاه، جهت محافظت در برابر تابش نور خورشید توصیه می‌شوند. از روسری یا چفیه جهت محافظت از صورت و گردن خود هنگام بلند شدن ماسه در هوا، استفاده کنید.
  • از کفش‌های بادوام و جلوبسته هنگام حرکت در مسیر ماسه‌ای استفاده کنید. از کفش‌های صندل یا دمپایی‌های لا انگشتی که محافظت خوبی ندارند، استفاده نکنید.
  • استفاده از ابزارهای مسیریابی. از قطب‌نما، نقشه یا دستگاه GPS برای مسیریابی در کویر استفاده کنید. پیش از سفر به کویر مصر، با این ناحیه آشنایی نسبی پیدا کنید و شناخت کامل از مسیرهایی که می‌پیمایید، داشته باشید.
  • جعبه کمک‌های اولیه. جعبه کمک‌های اولیه شامل باند، محلول‌های ضدعفونی، مسکن‌های درد و هر نوع داروهای تجویزی لازم، همراه خود داشته باشید.
  • تجهیزات چادرزنی: اگر قصد دارید هنگام شب در کویر مصر حضور داشته باشید، حتماً تجهیزات چادرزنی همراه خود داشته باشید. علاوه براین، کیسه‌خواب، چادر سبک و اجاق مناسب برای پخت‌وپز داشته باشید.
  • روشنایی: استفاده از چراغ جلو یا چراغ‌قوه برای مسیریابی در تاریکی به‌ویژه اگر قصد انجام فعالیت‌های تفریحی در هنگام شب در کویر دارید، ضروری است.

بیشتر بخوانید: کویر مصر، سرزمین شن‌های روان

کلام آخر

کویر مصر با وجود جاذبه‌های طبیعی فراوان و زیبایی‌های بصری، یکی از بهترین و شاید جذاب‌ترین کویر ایران است. هزاران نفر چه در داخل ایران و چه خارج از ایران، به این کویر سفر می‌کنند تا تجربه دل‌نشینی از حضور در کویر داشته باشند. یکی از مهم‌ترین شرایط پیش از مسافرت به کویر مصر، توجه به بهترین زمان برای حضور در این منطقه است. بدون تردید، فصل‌های بهار و پاییز بهترین زمان برای مسافرت و حضور در دل کویر مصر هستند. هرچند که در این بازه‌های زمانی، خیل عظیمی از مشتاقان به این کویر می‌روند و ممکن است این بازه‌های زمانی، شلوغ‌تر از زمان‌های دیگر باشند، وجود آب‌وهوای مناسب یکی از مهم‌ترین عواملی است که باید هنگام حضور در کویر مصر، به آن توجه کرد. سفرهای خود را به آژانس مسافرتی آرندتور بسپارید.

تورهای کویر مصر



1402/04/25 | کد مطلب: 1591


  • به اشتراک بگذارید:

بحث و تبادل نظر
نظر دهید تعداد کاراکتر مانده: 300
انصراف
  • متن
  • نام
  • ایمیل
در خبرنامه آرندتور عضو شوید

هر زمان که بخواهید می‌توانید عضویت خود را لغو کنید.
نام
نام خانوادگی
تلفن
ایمیل
اطلاعات شما با موفقیت ثبت شد.

از اینکه در خبرنامه پیامکی آرند عضو شدید سپاسگزاریم.
اطلاعات شما با موفقیت ثبت شد.

از اینکه در خبرنامه پیامکی آرند عضو شدید سپاسگزاریم.