آبشار شوی کجاست ؟{مکان، تاریخچه و جذابیت‌ها} | آرندتور

آبشار شوی کجاست؟

شما هم امتیاز بدهید!

شهر دزفول یکی از شهرستان‌های استان خوزستان است که از شهرت زیادی به دلیل وجود جاذبه‌های تاریخی، فرهنگی و طبیعی فراوان برخوردار است. دزفول در نزدیکی کوهپایه‌های زاگرس قرار گرفته است. یکی از بهترین و زیباترین جاذبه‌های طبیعی در نزدیکی این شهر، آبشار شوی است. این آبشار، جزو جذاب‌ترین جاذبه‌های طبیعی ایران محسوب می‌شود و هر سال هزاران نفر از گردشگران از این جاذبه کم‌نظیر دیدن می‌کنند. در این مقاله‌ی آژانس مسافرتی آرندتور، قصد داریم تا به معرفی آبشار شوی، موقعیت مکانی و خصوصیات دیگر آن بپردازیم. پس تا پایان این مقاله، همراه ما باشید. 

برای مشاهده تور خوزستان آرندتور، کلیک کنید.

موقعیت مکانی آبشار شوی

 آبشار شوی یکی از شگفت‌انگیزترین آبشارهای ایران محسوب می‌شود که در رشته‌کوه‌های زاگرس و در ناحیه سردشت دزفول واقع در استان خوزستان جای دارد. این آبشار فاصله کمی با استان لرستان داشته و در بین کوه‌های سرتنگ شوی در فاصله 10 کیلومتری از ایستگاه راه‌آهن تله رنگ در مسیر راه‌آهن تهران- جنوب قرار دارد. آبشار شوی در نزدیکی سالن کوه واقع شده و در فاصله 65 کیلومتری از مرکز منطقه شاهیون و فاصله 110 کیلومتری شهر دزفول قرار دارد.

مشخصات آبشار شوی

آبشار سوی، یکی از بزرگ‌ترین آبشارهای طبیعی در خاورمیانه است. این آبشار که از دل یک غار به بیرون جاری می‌شود، از یک گلوگاه بلند عبور می‌کند. ارتفاع این آبشار، 85  متر و عرض آن 70 متر است. جریان آب این آبشار پس از عبور از کوه‌ها و دره‌ها، به رودخانه دز و در نهایت به دریاچه سد دز در استان خوزستان سرازیر می‌شود. این رودخانه در سال 1394 به‌عنوان یکی از آثار ملی و اولین اثر ارزشمند ملی در استان خوزستان به ثبت رسید.

مشخصات آبشار شوی

آبشار شوی جزو مقاصد بسیاری از گردشگران استان خوزستان محسوب می‌شود. از ماجراجویی جذاب در دره‌ای عمیق و عریض تا لذت قایق‌سواری در رودخانه دز، شما جادوی طبیعت را بیش‌ازپیش، تجربه خواهید کرد. هنگامی‌که پیاده قصد دارید تا به این آبشار بروید، با چندین آبشار کوچک دیگر با آب سرد و خالص مواجه می‌شوید که زیبایی خاص خود را دارند.

بهترین زمان برای بازدید

بهترین زمان برای بازدید از آبشار شوی، در فصل بهار و هنگامی است که آب‌وهوای ایده آل و پوشش گیاهی سبز، تجربه خاطره‌انگیزی را برای شما رقم خواهد زد. شلوغ‌ترین زمان بازدید از این آبشار، در ماه فروردین است و هزاران نفر از بازدیدکنندگان و طبیعت دوستان، از این آبشار حیرت‌انگیز دیدن می‌کنند. برخی از بازدیدکنندگان، فصل تابستان را برای حضور در این منطقه انتخاب می‌کنند. در این فصل، علاوه بر گرمای هوا، جریان آبشار در مقایسه با فصل‌های دیگر، بسیار کمتر است و این موضوع ممکن است از جذابیت‌های آبشار بکاهد.

بیشتر بخوانید: بهترین زمان سفر به خوزستان

پوشش گیاهی اطراف آبشار

ناحیه اطراف آبشار شوی دزفول، آکنده از درختان و گیاهان متنوع است که به زیبایی این آبشار افزوده‌اند. برخی از درختان و گیاهان این منطقه عبارت‌اند از:

  • درختان

ناحیه اطراف آبشار، محل رویش انواع درختانی است که چشم‌انداز خیره‌کننده‌ای را پدید آورده‌اند. می‌توان انواع گونه‌های درختان بلوط، درختان بید و انجیر را در نواحی اطراف آبشار یافت که محیطی آرام و سایه‌های بزرگی را ایجاد کرده‌اند. این درختان با شاخه‌های بسیار بزرگ و تودرتو و برگ‌های زیبای خود، محیط اطراف آبشار را جلا داده‌اند.

  • گل‌های وحشی

مراتع سبز و خرم و زمین‌های پیرامون آبشار، مملو از  گل و گیاهان رنگارنگی است که در طی فصل بهار شکوفه می‌دهند. گل‌های شقایق، بابونه و گل‌های آفتاب‌گردان، نقش اصلی را در رنگ‌آمیزی طبیعی طبیعت بی‌مانند این منطقه ایفا می‌کنند.

پوشش گیاهی آبشار شوی

  • بوته‌ها و درختچه‌ها

می‌توان انواع گونه‌های مختلف بوته‌ها و درختچه‌ها را در مجاورت آبشار یافت. این گونه‌ها شامل خرزهره، اکلیل کوهی و سرو کوهی هستند که در اقلیم این منطقه رشد می‌کنند. این بوته‌ها نه‌تنها فضای سبز بسیار زیبایی را پدید آورده‌اند، بلکه در تنوع زیستی این ناحیه نیز نقش داشته‌اند.

  • خزه‌ها و سرخس‌ها

محیط مرطوب حاصل از رطوبت آبشار و جریان‌های آبی اطراف، سبب گسترش رشد خزه‌ها و سرخس‌ها شده است. این گیاهان در میانه سنگ‌ها رشد می‌کنند و ناحیه سرسبزی را در پشت آب آبشار ایجاد کرده‌اند.

حیات‌وحش نواحی اطراف آبشار

ناحیه آبشار شوی دارای تنوع زیستی غنی و حیات‌وحش متمایزی است. نواحی سرسبز اطراف، زیستگاه گونه‌های مختلف حیوانات هستند که بر زیبایی طبیعی این منطقه افزوده‌اند. برخی از حیواناتی که در این منطقه وجود دارند، عبارت‌اند از:

  • پرندگان

گونه‌های مختلفی از پرندگان در این منطقه سکونت دارند. می‌توان پرنده‌های رنگارنگی همچون دارکوب، جغد و شاهین را در این منطقه یافت.

  • پستانداران کوچک

در این ناحیه، پستانداران کوچک مانند خرگوش، خارپشت و سنجاب وجود دارد.

  • خزنده‌ها و دوزیستان

در این منطقه، خزندگان و دوزیستانی همچون قورباغه، وزغ، مارمولک و حتی مار وجود دارند. این مخلوقات، نقش مهمی در اکوسیستم داشته تنوع زیستی این منطقه را ارتقا داده‌اند.

  • حشرات و پروانه‌ها

انواع حشرات و پروانه‌ها نیز چه در نزدیکی آبشار و چه در نواحی و مراتع اطراف وجود دارند. زنبورها، سنجاقک‌ها و انواع سوسک‌ها، به‌وفور در این منطقه دیده می‌شوند.

فعالیت‌های تفریحی

بازدید از آبشار شوی، بسیار فراتر از مشاهده یک آبشار و جاذبه طبیعی است. علاقه‌مندان به طبیعت و ماجراجویی می‌توانند ناحیه اطراف را مورد کاوش قرار داده و فعالیت‌هایی مانند پیاده‌روی، کوه‌پیمایی و کمپینگ را انجام دهند. در مسیرهای اطراف، نماهای بسیار دل‌نشینی از آبشار و طبیعت وجود دارد که محل ایده آلی برای تمامی طبیعت دوستان و عاشقان حضور در طبیعت است.

فعالیت تفریحی آبشار شوی

فرصت بی‌نظیر برای عکاسان

باشکوه بودن آبشار شوی و منحصربه‌فرد بودن طبیعت اطراف آن موجب شده است تا فرصت بسیار مناسبی برای بازدیدکنندگان، عکاسان و تمامی گردشگران علاقه‌مند به عکاسی فراهم شود تا آن‌ها تصاویر زیبایی را از این آبشار زیبا بگیرند.  از تصاویر با نمای لانگ جهت ثبت حرکت آب گرفته تا تصاویری با نمای واید که کل آبشار را پوشش می‌دهند، هر زاویه حاوی چشم‌انداز منحصربه‌فردی است که خلاقیت همه عکاسان و تصویربرداران را بیش‌ازپیش آشکار می‌سازد.

حفاظت از محیط‌زیست این منطقه

مسئولیت ما به‌عنوان گردشگر نسبت به این منطقه، حفاظت از زیبایی و جذابیت‌های طبیعی آن است. باید به محیط‌زیست این منطقه احترام بگذاریم و از تمامی محدودیت‌های وضع شده جهت محافظت از این میراث طبیعی گران‌بها تبعیت کنیم. بدین ترتیب، می‌توانیم در اقدامات لازم جهت حفاظت از محیط‌زیست منطقه آبشار شوی جهت بهره‌مندی نسل‌های آینده از شگفتی‌های این آبشار مشارکت کنیم.

تجهیزات لازم پیش از عزیمت به منطقه

اگر قصد پیاده‌روی و یا کوه‌پیمایی در اطراف آبشار شوی را دارید، باید حتماً از تجهیزات مناسب برای حفظ ایمنی، راحتی و لذت خود استفاده کنید. برخی از تجهیزاتی که پیش از عزیمت به این منطقه نیاز دارید، عبارت‌اند از:

کفش‌های مناسب

کفش‌هایی بپوشید که با توجه به وضعیت منطقه، بتوانید به‌راحتی از مسیرهای دشوار و پرسنگلاخ عبور کنید. پوشیدن کفش مناسب به شما کمک می‌کند تا در مسیرهای ناهموار به‌سادگی حرکت کنید و پایداری خود را حفظ کنید. اگر از سمت ایستگاه تله زنگ قصد رفتن به سمت آبشار را دارید، باید مسافت زیادی را بپیمایید. بنابراین حتماً به فکر پوشیدن کفش مناسب برای پیاده‌روی و کوه‌نوردی باشید.

کوله‌پشتی

کوله‌پشتی انتخاب کنید که بتوانید به‌سادگی آن را حمل کنید و همچنین ظرفیت کافی جهت جابجایی وسایل شما داشته باشد.

لباس مناسب

می‌توانید پوشش خود را برحسب شرایط آب و هوایی منطقه انتخاب کنید. سعی کنید از لباس‌هایی با قابلیت جذب رطوبت با الیاف مناسب استفاده کنید. در صورت تابش شدید آفتاب، حتماً از کلاه استفاده کنید. ازآنجایی‌که در این منطقه و در بیشتر روزهای سال، هوا گرم و آفتابی است، سعی کنید از لباس‌های نازک و بلند استفاده کنید.

آبشار زیبای شوی

آب و خوراکی

آب به میزان کافی همراه خود برای تأمین مایعات بدنتان داشته باشید. خوراکی‌های سبک و پرانرژی مانند شکلات‌های انرژی‌زا، میوه‌ها و تنقلات مفید جهت حفظ انرژی بدن خود در سطح مطلوب، استفاده کنید.

ابزارهای مسیریابی

 از نقشه و ابزارهایی مانند GPS جهت مسیریابی استفاده کنید. پیش از حرکت به سمت آبشار، سعی کنید که با منطقه و مسیرهای موجود آشنا شوید.

کرم ضد آفتاب

 اگر در ماه‌های گرم فصل تابستان، قصد بازدید از این منطقه را دارید، حتماً از ابزارهای محافظت در برابر نور خورشید همانند کرم ضد آفتاب یا عینک آفتابی و پیراهن‌های سبک و نازک و بلند جهت پوشاندن دستان خود استفاده کنید.

چادر مناسب برای اطراق

با توجه به جذابیت‌های منطقه، بسیاری از افراد قصد دارند تا حداقل یک شب در این منطقه حضور پیدا کنند. یکی از بهترین ابزارها برای اقامت در این ناحیه، چادر است. سعی کنید زمین مناسبی را برای اطراق انتخاب کنید که دارای حداقل شیب بوده و فضای مناسبی داشته باشد.

بیشتر بخوانید: راهنمای سفر به پرآب‌ترین استان کشور، خوزستان!

سخن آخر

بی‌تردید، آبشار شوی یکی از اصلی‌ترین مکان‌ها و جاذبه‌های دیدنی در استان خوزستان و شهر دزفول محسوب می‌شود. این آبشار، یکی از بلندترین آبشارهای ایران و خاورمیانه است و زیبایی‌های این اثر طبیعی خدادادی سبب شده است تا هزاران نفر در هر سال، از آن بازدید کنند. همچنین طبیعت بکر و مراتع سرسبز اطراف این آبشار نیز بر زیبایی‌های این منطقه افزوده است.



1402/04/27 | کد مطلب: 1596


  • به اشتراک بگذارید:

بحث و تبادل نظر
نظر دهید تعداد کاراکتر مانده: 300
انصراف
  • متن
  • نام
  • ایمیل
در خبرنامه آرندتور عضو شوید

هر زمان که بخواهید می‌توانید عضویت خود را لغو کنید.
نام
نام خانوادگی
تلفن
ایمیل
اطلاعات شما با موفقیت ثبت شد.

از اینکه در خبرنامه پیامکی آرند عضو شدید سپاسگزاریم.
اطلاعات شما با موفقیت ثبت شد.

از اینکه در خبرنامه پیامکی آرند عضو شدید سپاسگزاریم.