راهنمای گشت‌وگذار در موزه شکلات استانبول |آرندتور

مهمترین اطلاعات بازدید از موزه شکلات استانبول

شما هم امتیاز بدهید!

شکلات از دوست‌داشتنی‌ترین خوردنی‌های دنیاست که پیر و جوان نمی‌شناسد. اما شکلات تنها یک خوردنی ساده نیست و می‌تواند یک اثر هنری فوق‌العاده هم باشد. اگر شما هم عاشق شکلات هستید، موزه شکلات  در تور استانبول جایی است که حتما باید به آن سر بزنید. این موزه تلفیق جذابی از هنر و شکلات را با هم در اختیار شما می‌گذارد و در قلب استانبول واقع شده است. در این مقاله‌ی آژانس مسافرتی آرندتور اطلاعات بیشتری را در مورد این موزه جالب و خاص در اختیار شما قرار می‌دهیم.

تاریخچه موزه شکلات استانبول

منشاء ساخت این موزه در واقع یک کارخانه شکلات سازی بوده است. کارخانه شکلات سازی پلیت (Pelit) در سال ۱۹۵۷ در استانبول شروع به کار کرد. اما تاسیس موزه شکلات ایده شخصی به نام صلاح الدین آیان بود که علاقه زیادی به شکلات و خلق آثار هنری شکلاتی داشت. او عاشق انواع شکلات بود و از کودکی عاشق مکانی مانند چارلی و کارخانه شکلات سازی بود که پر از شکلات است و همه چیز از شکلات درست شده است. این رویا آنقدر شیرین بود که صلاح‌الدین آیان در سال‌های بعد شروع به ساخت بناها و مجسمه‌های معروف با شکلات کرد. این کار ادامه پیدا کرد تا جایی که در سال ۲۰۱۴ زمینی به مساحت پنج هکتار را در کنار کارخانه شکلات سازی خرید و پروژه‌ی بزرگ خود را در آن جا شروع کرد. حدود یک سال طول کشید تا این موزه جذاب افتتاح شود و از آن به بعد با استقبال چشمگیر مردم این موزه به کار خود ادامه می‌دهد.

بیشتر بخوانید: چگونه به استانبول سفر کنیم؟ {راهنمای سفر به استانبول}

تاریخچه موزه شکلات

بخش‌های مختلف موزه

این موزه از چند بخش مختلف تشکیل شده که هر یک جذابیت‌های خاص خود را برای بازدیدکنندگان دارند. از بخش تاریخی گرفته تا علمی، این موزه برای انواع سلایق حرفی برای گفتن دارد. کل بخش‌ها از ورودی‌ها گرفته تا تزئینات مختلف و خلاصه همه جا به جز کف و دیوارهای موزه از شکلات ساخته شده است. وقتی که وارد می‌شوید از یک محفظه با شیر بزرگ، در لیوان‌های کوچک شکلات گرم ریخته می‌شود و با این لیوان‌ها ورود شما خوشامد گفته می‌شود. در یک بخش هم یک آبشار شکلاتی بزرگ و جذاب وجود دارد که می‌توانید یک قاشق را زیر آبشار بگیرید و از شکلات آن مزه کنید. دیگر قسمت‌های موزه شکلات استانبول به شرح زیر است:

بخش تاریخی موزه

قسمتی از موزه شکلات استانبول به تاریخچه شکلات و بررسی آن اختصاص دارد. در این‌ بخش می‌توانید در مورد ریشه‌های کشت کاکائو در تمدن‌های باستانی مانند مایاها و آزتک‌ها اطلاعاتی کسب کنید و درباره اهمیت فرهنگی شکلات و نحوه مصرف و استفاده از شکلات در دوره‌ها و مناطق مختلف بیشتر یاد بگیرید. نمایش‌های تعاملی و پنل‌های آموزنده بخشی از جذابیت‌های این قسمت هستند.

موزه شکلات استانبول

بخش علمی و مراحل ساخت شکلات

اگر دوست دارید درباره روند ساخت و تولید شکلات بیشتر یاد بگیرید، این قسمت احتمالا جذاب‌ترین بخش موزه شکلات استانبول برای شما خواهد بود. در این بخش می‌توانید سفر دانه‌های کاکائو را از درخت تا تبدیل شدن به یک شکلات خوشمزه دنبال کنید. مراحل مختلف مانند برداشت، تخمیر، خشک کردن، برشته کردن و آسیاب دانه‌های کاکائو نمایش داده می‌شود و حتی در مورد ماشین‌آلات و تجهیزات لازم برای این مراحل هم اطلاعاتی وجود دارد که آشنایی با آن‌ها خارج از لطف نیست.

بخش سازه‌های شکلاتی

زیباترین بخش بازدید از موزه شکلات استانبول، دیدن قطعات هنری است که تماما از شکلات درست شده‌‌اند. خلاقیت به کار رفته در ساخت این مجسمه‌ها و آثار هنری قطعا شما را شگفت زده خواهد کرد. چندین بخش کوچک‌تر یا سالن و تالار به این آثار اختصاص داده شده است. مثلا بخش منحصر به آثار تاریخی ترکیه از برج گالاتا گرفته تا ایاصوفیه است که در قالب ماکت‌‌های کوچک و بزرگ شکلاتی جلب توجه می‌کنند. برخی دیگر مربوط به رهبران ترکیه (مانند آتاتورک است) که به شکل مجسمه‌های بزرگ و بسیار طبیعی ساخته شده‌اند. حتی سالنی هم به مولانا اختصاص دارد و مجسمه‌های افراد در حال سماع با ظرافت جالبی ساخته شده و برای نمایش قرار داده شده‌اند. البته این‌ها تنها آثار شکلاتی موزه نیستند، آثار بسیار دیگری به شکل تابلوهای نقاشی بزرگ، آثار معروف جهان از برج ایفل گرفته تا مجسمه آزادی و... را نیز می‌توانید در این موزه ببینید.

بخش کودکان

شاید بتوان گفت این موزه خیلی بیشتر از این که برای بزرگسالان باشد، برای کودکان است و جذابیت فوق‌العاده‌ای برای آن‌ها دارد. در این موزه بخش‌های مختلف و چیزهای زیادی وجود دارد که دیدن آن‌‌ها برای کودکان جالب خواهد بود. قسمتی از موزه به کارتون‌ها و مجموعه‌های کودکان اختصاص دارد، از سفید برفی گرفته تا یک خانه بزرگ شکلاتی و بسیاری از شخصیت‌های کارتونی و افسانه‌ای با رنگ‌ها و طرح‌های مختلف از شکلات ساخته شده‌‌اند که قطعا کودکان از دیدن آن‌ها لذت خواهند برد. کارگاه کوچکی برای یاد دادن نکات آموزشی در مورد شکلات به کودکان نیز وجود دارد که می‌تواند برایشان سرگرم کننده باشد.

بیشتر بخوانید: 10 مکان دیدنی در استانبول که نباید از دست دهید ‌ 

سوغاتی و شکلات فروشی

بعد از بازدید از بخش‌های مختلف موزه، امکان خرید هم وجود دارد. می‌توانید یادگاری و سوغات یا انواع شکلات و خوردنی را از قسمت فروشگاهی موزه خریداری کنید. البته رستورانی هم در طبقه دوم موزه شکلات استانبول وجود دارد که می‌توانید برای خوردن غذا و نوشیدنی از آن بهره ببرید.

بازدید از موزه شکلات استانبول

هزینه ورودی موزه شکلات استانبول ۲۰۰ لیر برای هر نفر است. برای خردسالان تا سه سال نیز نیازی به پرداخت هزینه نیست. ساعت کاری موزه از ساعت ۱۰ صبح تا ۵ بعد از ظهر است.

مکان موزه شکلات استانبول

موزه شکلات استانبول در فاصله ۳۰ کیلومتری یا حدود یک ساعتی در غرب مرکز شهر استانبول (سلطان احمد) قرار دارد. برای رسیدن به این موزه بهترین راه استفاده از تاکسی و ماشین کرایه‌ای یا ماشین شخصی است زیرا مسیر سرراست و ساده‌ای با وسایل حمل و نقل عمومی ندارد. با این وجود نزدیک‌ترین ایستگاه اتوبوس این موزه، ایستگاه Mehmet Zahid Kotku Camii است که کمتر از ۱۰ دقیقه تا موزه پیاده‌روی دارد.

چرا به موزه شکلات استانبول برویم؟

موزه شکلات استانبول بهشتی برای علاقه‌مندان به شکلات است و سفری جذاب را فراهم می‌کند که تاریخ، هنر و لذت چشیدن شکلات را در هم آمیخته است. از خاستگاه‌های باستانی تا نمایش امروزی‌اش، این موزه بازدیدکنندگان را در دنیایی از شکلات غرق می‌کند. از طریق نمایشگاه‌های مختلف، کارگاه‌ها و نمایش‌های جذاب، به بازدید کنندگان کمک می‌کند تا درک جامعی از فرآیند تولید شکلات به دست آورند و در عین حال اهمیت فرهنگی و زیبایی بصری آن را بیشتر ببینند. این موزه بیش از همه برای کودکان جذابیت دارد و می‌تواند خاطره‌ای بسیار خاص و جذاب در اختیار آن‌ها قرار دهد، بنابراین اگر با کودکان به استانبول سفر کرده‌اید، در میانه خریدها و دیدن مکان‌های تاریخی با دیدن این موزه می‌توانید کودکان را نیز سرگرم کرده و خاطره‌ای جذاب برای آن‌ها بسازید.

بیشتر بخوانید: معرفی جامع خیابان استقلال استانبول {جاهای دیدنی، خرید و رستوران‌گردی}

جمع بندی

بازدید از موزه شکلات استانبول نه تنها لذتی برای ذائقه‌‌ها، بلکه سفری به دنیای مسحورکننده شکلات است. با دیدن این موزه هم می‌توانید از دیدن آثار هنری عجیب و زیبا لذت ببرید و هم اطلاعات خود درباره شکلات و تاریخچه آن را افزایش دهید. این بازدید نه تنها برای بزرگ‌سالان، بلکه برای کودکان هم جذاب و خاطره‌انگیز است و یک خاطره جذاب از استانبول برای‌شما به جای خواهد گذاشت.



1402/04/30 | کد مطلب: 1605


  • به اشتراک بگذارید:

بحث و تبادل نظر
نظر دهید تعداد کاراکتر مانده: 300
انصراف
  • متن
  • نام
  • ایمیل
در خبرنامه آرندتور عضو شوید

هر زمان که بخواهید می‌توانید عضویت خود را لغو کنید.
نام
نام خانوادگی
تلفن
ایمیل
اطلاعات شما با موفقیت ثبت شد.

از اینکه در خبرنامه پیامکی آرند عضو شدید سپاسگزاریم.
اطلاعات شما با موفقیت ثبت شد.

از اینکه در خبرنامه پیامکی آرند عضو شدید سپاسگزاریم.