معرفی هیجان‌انگیزترین تفریحات کویر مصر | آرندتور

معرفی مهمترین و بهترین تفریحات کویر مصر

شما هم امتیاز بدهید!

یکی از بهترین مکان‌های توریستی در استان اصفهان، کویر مصر نام دارد که سالانه مسافران ایرانی و خارجی زیادی از آن دیدن می‌کنند. در سال‌های اخیر این کویر در بین توریست‌ها محبوبیت زیادی پیدا کرده است. یکی از دلایل محبوبیت این مکان گردشگری وجود تعداد زیادی سرگرمی و تفریحات کویر مصر است که سفری خاطره‌انگیز را برای شما ثبت می‌کند.

این کویر در نزدیکی روستای مصر اصفهان قرار دارد و به همین دلیل به آن، کویر مصر گفته می‌شود و احتمالا بسیاری با شنیدن نام آن، فکر کنند این کویر متعلق به کشور مصر است. اگر می‌خواهید بدانید تفریحات تور کویر مصر چه چیزهایی هستند، این مطلب از آژانس مسافرتی آرندتور  را تا انتها بخوانید.

تورهای کویر مصر

کویر مصر در کجاست؟

این کویر در 45 کیلومتری شهر جندق و 57 کیلومتری شهر خور قرار دارد. همچنین کویر مصر بین شهر اصفهان، نائین و دامغان واقع شده است. اگر بخواهید به این کویر دسترسی داشته باشید، ابتدا باید به شهر اصفهان بروید و از آن به سمت منطقه خور و بیابانک استان اصفهان حرکت کنید. فاصله این کویر تا شهر اصفهان با خودرو حدود 5 ساعت و نیم است.

کویر مصر

در کنار تفریحات کویر مصر می‌توانید از روستاهای امیرآباد و فرحزاد نیز دیدن کنید که دو مورد از جاذبه‌های گردشگری استان اصفهان محسوب می‌شوند.

بیشتر بخوانید: کویر مصر کجاست؟

بهترین زمان سفر به کویر مصر

همانطور که از اسم این مکان دیدنی مشخص است، در آنجا خبری از بارش برف و باران نیست و تا چشم کار می‌کند بیابان و شنزار را خواهید دید. با این حال چون فصل تابستان هوا به شدت گرم می‌شود، بهترین زمان برای رفتن به کویر مصر، فصل زمستان و اوایل بهار است. در ماه اردیبهشت روستای مصر دیدنی است و در عین حال می‌توانید از تفریحات کویر مصر نیز لذت ببرید.

برخلاف روزهای آفتابی و گرم این بیابان، شب‌ها هوا به شدت سرد می‌شود و باید وسایلی مثل پتو، چادر مسافرتی و لباس گرم به همراه داشته باشید.

بیشتر بخوانید: بهترین فصل سفر به کویر مصر

تفریحات شگفت‌انگیز کویر مصر

آنچه باعث جذابیت این دشت بی‌آب و علف می‌شود، داشتن سرگرمی‌های متعدد برای بازدیدکنندگان است که عبارتند از:

آسمان کویر مصر

اگر در شهرهای بزرگی مثل تهران زندگی می‌کنید، نمی‌توانید یک شب پرستاره و یک آسمان صاف را تجربه کنید. اگر در شهرهای شمالی کشور زندگی می‌کنید، دیدن یک روز کاملا آفتابی با آسمانی آبی و بدون ابر شاید یکی از بهترین تجربه‌های زندگی‌تان باشد.

در زمان شب وقتی سکوت همه جا را فرا می‌گیرد، آسمان همچون چادری تیره رنگ و پر از نگین‌های طلایی بر روی کویر مصر سایه گسترانیده است.

تماشای آسمان پرستاره یکی از جذابیت‌های این کویر است. شما می‌توانید در کنار چادرهای خود آتش روشن کنید و همراه دوستان یا خانواده، شب را در سکوت و آرامش کویر مصر سپری کنید و به تماشای ستاره‌ها در دل آسمان صاف و تیره بنشینید.

شتر سواری در کویر مصر

اگر تا به حال تجربه سفر به کشورهای عربی مثل امارات یا قطر را نداشته‌اید، حالا با یک بار سفر به این دشت می‌توانید حس بودن در بیابان‌های قطر و امارات را تجربه کنید. شترسواری از جمله پرطرفدارترین تفریحات کویر مصر است که بسیاری از گردشگران علاقه زیادی به آن نشان می‌دهند. به هر حال شتر از جمله حیواناتی است که تنها در شهرهای بیابانی یافت می‌شود و به همین دلیل دیدن این حیوان از نزدیک و سوار شدن روی آن حال و هوای متفاوتی دارد.

تفریحات کویر مصر

برای سوار شدن بر روی شترها باید به مکان خاصی از روستای مصر بروید و با پرداخت مبلغ مشخصی، برای چند دقیقه سوار شدن روی شترهای بیابان را تجربه کنید. عکاسی در این لحظه هم می‌تواند خاطرات سفر شما را برای همیشه ثبت کند.

سوار شدن روی موتورهای چهار چرخ

اگر عاشق هیجان و سرعت هستید، موتورهای چهارچرخ بیابان را فراموش نکنید. وقتی این موتورها با سرعت بالا از تپه‌های شنی بالا و پایین می‌روند، حس عجیبی را در توریست‌ها برمی‌انگیزد که شاید در کمتر جایی نمونه آن را مشاهده کنید. تنها وسیله نقلیه‌ای که می‌تواند با سرعت، بدون خطر و به راحتی از تپه‌های شنی بیابان عبور کند، همین چهارچرخ‌ها هستند که باید برای یک بار آن‌ها را امتحان کنید.

اینجا خبری از ترافیک و مانع نیست و می‌توانید با هر سرعتی که بخواهید در تپه‌های شنی موتور سواری کنید.

اجاره خودروهای آفرود

آفرود بازی در طبیعت تنها در جایی که فضا باز و بدون محدودیت باشد، لذت‌بخش است. یکی از تفریحات کویر مصر سوار شدن روی این خودروهاست که به دلیل داشتن بدنه مقاوم و چرخ‌های بزرگ به راحتی از تپه‌ها بالا می‌روند. این خودروها اجاره داده می‌شوند و خودتان می‌توانید راننده آفرود باشید و هر چقدر که بخواهید در کویر مصر بچرخید.

فقط این نکته فراموش نکنید زمانی که چرخ‌ها در شن فرو رفت از گاز دادن بیش از حد خودداری کنید. زیرا باعث بیشتر کنده شدن شن‌ها و فرو رفتن ماشین در شن می‌شود. بلکه باید زمان گیر افتادن به آرامی روی پدال گاز بزنید و بعد از رها شدن، سرعت خود را زیاد کنید.

همچنین می‌توانید با داشتن راننده در این صحرا بچرخید و از حرکات نمایشی راننده‌های حرفه‌ای در حین حرکت لذت ببرید. اوج لذت سافاری در کویر، سرعت بالای ماشین در بین تپه‌های شنی است که باید آن را در سفر خود تجربه کنید.

بازدید از کویر مصر

سند بوردینگ در کویر مصر

چقدر به هیجان و استرس‌های ساختگی برای بالا بردن آدرنالین خون علاقمند هستید؟ حس آرامش بعد از این هیجانات شما را برای یک شن سواری در کویر تشویق می‌کند. سند بوردینگ یا همان شن سواری از جمله تفریحات در این کویر است که هر توریستی به انجام آن علاقمند می‌شود.

درست است که در کویر خبری از یخ و برف نیست، اما همچنان می‌توانید اسکیت روی شن را انجام دهید. البته برای کسانی که برای اولین بار است سند بوردینگ انجام می‌دهند، بهتر است از تپه‌های کوچک و کم ارتفاع شروع کنید. داشتن یک بورد در تور کویر مصر، تنها وسیله برای انجام این سرگرمی است و به هیچ هزینه‌ای هم نیاز ندارد.

عکاسی در کویر

یکی دیگر از تفریحات کویر مصر برای هنرمندان و علاقمندان به عکاسی است. این مناظری بکر، متفاوت و خاص وجود دارد که نمونه آن را در هر جایی نمی‌بینید. قرار نیست همیشه فضای پشت سر شما درختان سبز، کوه پر از برف و یک آبشار پر آب باشد. این بار قرار است در جایی عکاسی کنید که هر کسی از دیدن آن‌ها، هنر عکاسی شما را تحسین می‌کند.

در کویر مصر می‌توانید عکس‌هایی متفاوت و ناب را ثبت کنید و خاطرات سفر خود را در آلبوم عکاسی به امانت بگذارید. تپه‌های شنی زرد و اُخرایی همان جایی است که باید از آن عکاسی کنید و تصاویری هنری از خود و دوستانتان بگیرید.

بازدید از نیزارهای کویر مصر

نیزارها در در 6 کیلومتری شمال شرقی روستای کویر مصر واقع شده است که اطراف آن با شن‌ها و ماسه‌ها پر شده است. شاید برایتان جالب باشد که بدانید در در گذشته در نزدیکی این نیزار یک چشمه وجود داشته است که از آب آن برای کشاورزی استفاده می‌شد. اکنون هم بقایای این چشمه پا برجاست و فقط کافیست فصل بهار را برای تور کویرگردی انتخاب کنید.

برخی از نی‌ها در این نیزار با طول بیش از 4 متر توجه توریست‌ها را به سمت خود جلب می‌کند. در اینجا حیواناتی مثل گرگ، روباه شنی، گربه شنی، شغال، کاراکال، چکاوک کاکلی، مگس گیر، سبزقبا، شاهین و.... زندگی می‌کنند که ممکن است حتی در طی سفر خود با آن‌ها مواجه شوید. البته نگران نباشید چون هیچ آزاری به شما نمی‌رسانند.

این نیزار یکی از تفریحات کویر مصر است که بسیاری اینجا را برای عکاسی نیز انتخاب می‌کنند. نیزار به شکلی است که همچون یک حصار دور تا دور یک دریاچه شور و کوچک را گرفته است. 

برای رفتن به نیزارهای این دشت باید از طریق روستای امیرآباد یا فرحزاد بروید و این منطقه بکر و دیدنی را از نزدیک مشاهده کنید.

تماشای نخلستان سوخته

نخلستان سوخته جایی است که از درختان نخل خشک شده تشکیل شده است. زمانی این نخلستان پررونق بود، اما به دلیل سرمای زیاد در فصل زمستان، درختان آن خشک شده‌اند. درختان این نخلستان درست مثل ستون‌هایی هستند که در کنار یکدیگر علم شده‌اند و شما را به یاد ستون‌های تخت جمشید می‌اندازند. بازدید و عکاسی در کنار این نخلستان می‌تواند یکی از بهترین تفریحات کویر مصر باشد.

بازدید از چال سلکنون

در سال 1355 در این منطقه یک سیل اتفاق افتاد که باعث فرورفتگی در شن‌زارهای کویر شد. به همین دلیل در گویش محلی روستای مصر به آن سلکنون (سیل کنون) گفته می‌شود. اینجا جایی است که به دلیل سرعت و فشار آب، زمین کنده شده است و مسیر حرکت سیل را می‌توانید در آنجا مشاهده کنید. چاله‌هایی که در نتیجه حرکت سیل ایجاد شده است، هنوز پابرجاست. یکی از تفریحات کویر مصر بازدید از این منطقه و عکاسی در کنار چاله‌های طبیعی است.

تفریحات کویر مصر و بازدید از دکتر فیش

نام این منطقه در کویر مصر کمی عجیب به نظر می‌رسد و اگر کسی نام آن را برای اولین بار بشنود، تصور می‌کند یک کلینیک زیبایی است! دکتر فیش نام دریاچه‌ای است که مردم محلی در این منطقه معتقدند راه رفتن و گذاشتن پاها در آب این دریاچه باعث درمان برخی از بیماری‌ها، کاهش استرس و تنش و خستگی می‌شود. در این دریاچه ماهی‌هایی وجود دارد که حتی گفته می‌شود وجود آن‌ها باعث ایجاد خواص درمانی آب دریاچه شده است. به طوری که می‌تواند تاثیر زیادی بر درمان بیماری‌های پوستی داشته باشد.

به هر حال بازدید از این منطقه و راه رفتن در آب گرم دریاچه دکتر فیش خالی از لطف نیست و می‌تواند یکی از بهترین تجربه‌های شما در طی سفر به کویر لوت باشد.

رفتن به دریاچه نمک خور

کویر پر از تضاد، زیبایی و شگفتی است و هر قسمتی از آن می‌تواند شما را مجذوب خود کند. دریاچه نمک خور بیش از 2000 متر وسعت دارد که با سیل سال 1355 تشکیل شده است و همچنان پابرجاست. این دریاچه از آب شور تشکیل شده است و به شکل پنج ضلعی است. در فصل تابستان رنگ دریاچه سفید و در روزهای سرد زمستان به رنگ تیره گرایش پیدا می‌کند.

این دریاچه در شمال شرقی روستای مصر قرار دارد که باید بازدید از آن را جز برنامه سفر کویر قرار دهید. فقط فراموش نکنید زمان بازدید از این دریاچه آب شرب به همراه داشته باشید، زیرا به دلیل نمک زیاد، آب آن قابل خوردن نیست.

بازدید از قلعه بیاضیه

یکی دیگر از بهترین تفریحات کویر مصر بازدید از یک قلعه تاریخی و قدیمی است که از خشت و گل درست شده است. اگر به معماری علاقمند هستید و می‌خواهید بدانید مردم مناطق کویر در گذشته چطور ساختمان‌های خود را بنا می‌کردند، بازدید از این قلعه قدیمی را به شما پیشنهاد می‌دهیم.

این قلعه در دوران ساسانیان ساخته شده است که باقی ماندن بقایای آن بعد از قرن‌ها شما را متعجب می‌کند. این قلعه در 50 کیلومتری جنوب شرقی خور و در 53 کیلومتری روستای بیاضیه قرار دارد. اطراف این قلعه را چند خندق در بر گرفته و دارای طبقه زیرزمینی است. حتی برای تهویه هوا نیز معماران به امکاناتی توجه داشته‌اند که شاید دیدن آن برای هر کسی جالب باشد.

تخت عروس در کویر مصر

یکی دیگر از بهترین مکان‌های گردشگری و تفریحات برای سفر کویر شما، تخت عروس است که ارتفاع زیادی از سطح زمین دارد. در گذشته به قسمت‌هایی از شهر که ارتفاع بیشتری از سایر نقاط داشت، تخت گفته می‌شد. با رفتن به نقطه تخت عروس می‌توانید کوه‌های دامغان، تپه‌های شن روان، چال سلکنون و روستای زیبای مصر را تماشا کنید.

همچنین تخت عروس یک لوکیشن بی‌نظیر برای عکاسی است. این منطقه در اثر وزش بادهای شدید و ریزش دیواره‌های شرقی و شمالی پدید آمده است و حالا می‌تواند جایی برای تفریح و بازدید توریست‌ها باشد.

سخن آخر

اگر می‌خواهید از سفر هیجان‌انگیز خود در این دشت شنی و آرام لذت ببرید، داشتن تجهیزات و برخی لوازم ضروری است. همچنین بهتر است با یک راهنما به این منطقه سفر کنید. روستای مصر از امکانات رفاهی برای پذیرایی از توریست‌ها برخوردار است. با این حال به همراه داشتن وسایلی مثل کرم ضدآفتاب، عینک آفتابی، کلاه لبه‌دار، قمقمه آب، جعبه‌ کمک‌های اولیه، لباس گرم، پماد دفع نیش حشرات، وسایل مکان‌یابی و قطب نما ضرورت دارد.

آنچه در مورد تفریحات کویر مصر گفته شد تنها بخشی از تجربه‌های شما در این سفر خواهد بود. به هر حال هیچ‌گاه شنیدن مثل دیدن نخواهد بود و باید از نزدیک از مناطق گردشگری این دشت دیدن کنید.

تورهای کویر مصر



1402/04/31 | کد مطلب: 1607


  • به اشتراک بگذارید:

بحث و تبادل نظر
نظر دهید تعداد کاراکتر مانده: 300
انصراف
  • متن
  • نام
  • ایمیل
در خبرنامه آرندتور عضو شوید

هر زمان که بخواهید می‌توانید عضویت خود را لغو کنید.
نام
نام خانوادگی
تلفن
ایمیل
اطلاعات شما با موفقیت ثبت شد.

از اینکه در خبرنامه پیامکی آرند عضو شدید سپاسگزاریم.
اطلاعات شما با موفقیت ثبت شد.

از اینکه در خبرنامه پیامکی آرند عضو شدید سپاسگزاریم.