جاذبه‌ها و راهنمای بازدید از تنگه چاهکوه قشم | آرندتور

همه‌چیز درباره تنگه چاهکوه قشم

شما هم امتیاز بدهید!

تنگه چاهکوه در قشم واقع شده و یک مقصد بسیار محبوب برای گردشگران سفر کننده به این جزیره زیبا است. تنگه چاهکوه پر از صخره‌ها و تندیس‌هایی است که به طور طبیعی و به دلیل گذشت زمان شکل گرفته‌اند. فرسایش ناشی از باد و باران در طول میلیون‌ها سال باعث ایجاد تنگه چاهکوه شده است. این تنگه یکی از عجایب هفتگانه در ژئوپارک جزیره قشم است و بازدید از آن بسیار توصیه می‌شود. اگر قصد سفر با تور قشم را در آینده نزدیک دارید، من پیشنهاد می‌کنم که با ما در آژانس مسافرتی آرندتور همراه شوید تا اطلاعات کامل درباره بازدید از تنگه چاهکوه را دریافت کنید.تور قشم

موقعیت مکانی تنگه چاهکوه

جزیره قشم در خلیج فارس واقع شده و به عنوان بزرگترین جزیره در این حوزه شناخته می‌شود. با ورود به قشم، شما با پدیده‌های طبیعی منحصر به فردی روبرو می‌شوید که همچون آن در دیگر نقاط جهان یافت نمی‌شود. تنگه چاهکوه نیز یکی از آثار طبیعی استثنایی جزیره قشم است و به عنوان یکی از عجایب هفتگانه قشم شناخته می‌شود.

جزیره قشم در سال 2006 به عنوان یک ژئوپارک توسط سازمان جهانی یونسکو شناخته شده است. ژئوپارک به منطقه‌ای اطلاق می‌شود که محل تجمع پدیده‌های طبیعی، زمین‌شناسی و زیستی است. جزیره قشم با تنوع طبیعی و صدف‌های آبی بسیار زیبا، جاذبه‌ای برای گردشگران است و هر ساله تعداد زیادی از گردشگران برای دیدن این پدیده‌های طبیعی به قشم سفر می‌کنند.

بیشتر بخوانید: صنایع دستی و سوغات قشم چیست؟

موقعیت مکانی تنگه چاهکوه

چگونگی شکل‌گیری تنگه چاهکوه

شکل‌گیری تنگه چاهکوه و دره‌های مشابه آن به دلیل شکستگی در یک طاقدیس بزرگ است. طاقدیس‌ها چین‌خوردگی‌های طاق مانند زمین هستند که نقش مهمی در ایجاد جاذبه‌های دیگر قشم، مانند گنبد نمکی و غار نمکدان، داشته‌اند. نیروهای طبیعی زمین باعث ایجاد یک گسل در کوه سنگی یک‌پارچه شده‌اند که شکلی مانند ضربدر دارد و منجر به ایجاد چهار تنگه می‌شود. تنگه چاهکوه و ظاهر آن نتیجهٔ سال‌های طولانی فرسایش توسط باد، آب باران، بارش‌های سیل‌آسا و نور آفتاب است.

تنگه چاهکوه با رشته کوه‌های زاگرس مرتبط است. این تنگه شامل دره اصلی و دره‌ای عمود بر آن است و شکلی مانند چهارراه دارد. چاهکوه از چهار طرف محاط به تنگه‌هایی است که دیواره‌های آن‌ها به هم متصل هستند و می‌توان از همهٔ آن‌ها به تنگه دسترسی داشت. وقتی از یک طرف وارد تنگه می‌شویم، پس از پیمایش مسیر نسبتاً کوتاهی به دو شکاف در دو سوی خود برخورد می‌کنیم که هرکدام ما را به مسیر جدیدی با ویژگی‌های جدید هدایت می‌کنند.

مسیر تنگه چاهکوه از سمت شمال به جنوب کم‌عرض‌ می‌شود و شیب آن افزایش پیدا می‌کند. تغییر عرض تنگه و شیب آن نشان از سیلابی بودن دره دارد. در انتهای دره، مسیر به‌شکل حرف انگلیسی (V) درمی‌آید. در این بخش از تنگه فاصله دو دیواره به نیم‌متر می‌رسد؛ در حالی که هنوز دیواره‌ها بسیار بلند هستند. این شرایط سبب می‌شود فضای تنگه بسیار تاریک به نظر برسد؛ اما آسمان به وضوح از لایه‌های دیواره‌ها خودنمایی می‌کند.

تنگه چاهکوه قشم

دیواره‌های رسوبی تنگه چاهکوه از ماسه سنگ‌های آهکی سست و لایه‌های میانی مارن قرمز، سیلت و آهک تشکیل شده‌اند‌. وجود این مواد در ساختار تنگه، مسیر را برای فرسایش و انحلال مستعد ساخته‌ است. شیارها و خطوط فرسایشی موازی در دیواره‌ها عمق زیادی دارند و فرم قاشقی یا قیفی به خود گرفته‌اند. در کف تنگه چاهکوه حفره‌های کم‌عمق طبیعی به چشم می‌خورند که آب باران برای مدتی در آن‌ها ذخیره می‌شود.

آهک یا بی‌کربنات کلسیم موجود در دیواره تنگه نسبت به اسید موجود در آب بارن واکنش نشان می‌دهد و در آن حل می‌شود. این فرآیند شکاف‌ها و حفره‌های کوچک ایجاد می‌کند. آب نمی‌تواند به این سنگ‌ها نفوذ کند؛ به همین دلیل این فرسایش لایه به لایه رخ می‌دهد و آب پس از چرخیدن در حفره‌ها دوباره بیرون می‌ریزد یا تبخیر می‌شود. تکرار این فرآیند در طول زمان سبب می‌شود حفره‌ها روز به روز بزرگ‌تر شوند و طی میلیون‌ها سال شیارهای عمیق و طویل و انواع حفره‌های عدسی، قاشقی و کروی شکل در دیواره و کف دره شکل بگیرد.

پوشش گیاهی منطقه چاهکوه از درختان و درختچه‌ها تشکیل شده است که با آب و هوای بیابانی و استوایی منطقه سازگار هستند. اگرچه تنگه چاهکوه مسیر آب دارد، اما به جز مقدار کمی علف و خارهای بیابانی محدود، پوشش گیاهی خاصی درون تنگه وجود ندارد. اما وجود چاه‌های طبیعی در منطقه باعث شده است که ۱۶ گونه جانور و پرنده در آنجا زندگی کنند. همچنین، زیستگاهی برای یک گونه غزال که از گونه‌های ارزشمند حیوانی است، در این منطقه وجود دارد.

بیشتر بخوانید: دره ستارگان قشم را کامل بشناسید

چرا چاهکوه نام‌گذاری شده است؟

تنگه چاهکوه نامی است که از دو کلمه "چاه" و "کوه" تشکیل شده است. این نام به دلیل کاربرد خاص این منطقه، روی آن گذاشته شده است. بسیاری باور دارند که دلیل اصلی نام‌گذاری چاهکوه، حفره‌ها و چاله‌هایی است که در طول زمان به صورت طبیعی در این منطقه شکل گرفته‌اند. اما مطابق با عقیده مردم بومی این منطقه، در این مکان در ابتدا چهار چاه وجود داشت که آب شیرین مورد نیاز روستاییان را تأمین می‌کرد.

این چهار چاه در دره‌ای به نام چاهو قرار داشتند و به همین دلیل نام این منطقه به تنگه چاهکوه معروف شد. این چهار چاه به‌عنوان منبع اصلی ذخیره آب شیرین و آب باران برای مردم بومی منطقه بودند و از این جهت اهمیت ویژه‌ای داشتند. اگر به اطراف چاه‌ها نگاه کنید، خواهید دید که یک کانال وجود دارد که به وسیله‌ی آن، آب باران به سمت چاه هدایت می‌شده است. جالب است بدانید که این چاه‌ها دارای سابقه‌ای بیش از ۴۰۰ ساله هستند.

دسترسی به تنگه چاهکوه چگونه است؟

اگر قصد دارید به این دره زیبای قشم سفر کنید، ابتدا باید با استفاده از راه‌های مختلف مانند هواپیما، اتوبوس، قطار یا خودروی شخصی خود را به قشم برسانید. پس از رسیدن به جزیره قشم، به سمت میدان درگهان حرکت کنید و سپس وارد جاده غربی شوید. ادامه دهید تا به دو راهی دبیرستان برسید که فاصله آن حدود 20 کیلومتر است.

دسترسی به تنگه چاهکوه

پس از رسیدن به این دوراهی و ورود به میدان، از اولین خروجی به سمت روستای چاهوی شرقی استفاده کنید. با پیمودن مسیری به طول 39 کیلومتر، وارد این روستای زیبا خواهید شد. همچنین تنگه چاهکوه نیز در فاصله 2 کیلومتری از این روستا قرار دارد. لازم به ذکر است که این مسیر به غیر از آخرین 2 کیلومتر، کاملاً آسفالت شده است.             تور قشم

بهترین زمان بازدید از تنگه

جزیره قشم به دلیل واقع شدن در خلیج فارس و شرایط آب و هوایی خاص خود، ممکن است دارای رطوبت و آب و هوای گرم و شرجی باشد. اگر تحمل گرما و آب و هوای شرجی برای شما مشکل است، بهتر است در اواسط بهار تا انتهای تابستان از سفر به این منطقه خودداری کنید.

به‌طور کلی، زمان مناسب‌تری برای سفر به تنگه چاهکوه قشم از اواسط فصل پاییز تا اوایل زمستان است. در این بازه زمانی، آب و هوا به خوبی خنک و مطلوب است و در عین حال رطوبت و شرجی هوا نیز کاهش می‌یابد.

همچنین، بین ساعات ۴ تا ۶ بعدازظهر در فصل پاییز و زمستان، بهترین زمان برای بازدید از تنگه چاهکوه قشم است. در این ساعات، هوا کمی خنک‌تر و مطبوع تر است و شما می‌توانید از زیبایی‌های این منطقه لذت ببرید.

تنگه چاهکوه و تفریحات آن

در تنگه چاهکوه قشم، فعالیت‌های تفریحی متنوعی انجام می‌شود. این دره دارای دیواره‌های بلندی است که شامل حفره‌های طبیعی هستند. به همین دلیل، این مکان برای سنگنوردان حرفه‌ای مناسب است و آن‌ها می‌توانند در اینجا فعالیت کنند. اما اگر شما هم علاقه‌مند به این ورزش هستید، باید داشتن مهارت کافی و تجهیزات لازم را در نظر بگیرید.

علاوه بر این، در تنگه چاهکوه می‌توانید فعالیت‌های دیگری نیز داشته باشید، مانند عکاسی. با معماری خاص خود، این دره در طول روز و شب فضاهای بسیار زیبا را ایجاد می‌کند که برای عکاسی بسیار جذاب است. همچنین، دیدن آسمان در شب نیز یک تفریح است که به علاقمندان نجوم و ستاره‌شناسی توصیه می‌شود. همچنین، تنگه چاهکوه در حال حاضر به عنوان پایگاهی برای کشف ستارگان راه شیری استفاده می‌شود.

بیشتر بخوانید: زیباترین جاهای دیدنی قشم را بهتر بشناسید

سخن پایانی

به عنوان یکی از آثار طبیعی مهم در جزیره قشم، حفظ تنگه چاهکوه بسیار مهم است، بنابراین هنگام بازدید از آن، باید از ایجاد آسیب به آن خودداری کنید. مانند نوشتن یادگاری روی دیواره‌ها، جاجا کردن سنگ‌ها و غیره. هر فرد بهتر است در زمان بازدید از تنگه، یک کیسه جهت جمع آوری زباله‌های خود همراه داشته باشد، زیرا در این دره سطل زباله‌ای وجود ندارد.

همچنین، یکی از نکات مهم در سفر به تنگه چاهکوه، حجم و وزن کوله‌پشتی شما است. بهتر است وسایلی را در داخل کوله‌پشتی قرار دهید که سبک‌تر هستند. چرا که هر چه وزن کوله‌پشتی شما بیشتر باشد، مسیر سخت‌تری را طی خواهید کرد. بهتر است تنها وسایل ضروری را با خود همراه داشته باشید تا مسیرتان راحت‌تر شود و حفظ طبیعت در اولویت قرار گیرد.



1402/05/01 | کد مطلب: 1609


  • به اشتراک بگذارید:

بحث و تبادل نظر
نظر دهید تعداد کاراکتر مانده: 300
انصراف
  • متن
  • نام
  • ایمیل
در خبرنامه آرندتور عضو شوید

هر زمان که بخواهید می‌توانید عضویت خود را لغو کنید.
نام
نام خانوادگی
تلفن
ایمیل
اطلاعات شما با موفقیت ثبت شد.

از اینکه در خبرنامه پیامکی آرند عضو شدید سپاسگزاریم.
اطلاعات شما با موفقیت ثبت شد.

از اینکه در خبرنامه پیامکی آرند عضو شدید سپاسگزاریم.