رودخانه کارون کجاست و چگونه به آن سفر کنیم؟ {ماجرای کارون} | آرندتور

رودخانه کارون کجاست و چگونه به آن سفر کنیم؟

شما هم امتیاز بدهید!

رودخانه کارون نه فقط یکی از مهم‌ترین رودهای ایران، نه فقط بلندترین رود ایران، بلکه یک نماد است. این رودخانه با قدمت تاریخی از پایه‌های تمدن‌های باستانی ایران بوده و هنوز هم نقش مهمی را در زندگی افراد ساکن در حاشیه و اطراف رودخانه بازی می‌کند. اما درباره رودخانه کارون در تور خوزستان چقدر اطلاعات دارید؟ در این مقاله‌ی آژانس مسافرتی آرندتور راجع به این رود زیبا و جاذبه‌های آن بیشتر صحبت خواهیم کرد.

رودخانه کارون کجاست؟

شاید رودخانه کارون را بیشتر با جنوب و علی‌الخصوص اهواز بشناسید، اما واقعیت این است که این رود از چند استان و شهر در ایران می‌گذرد و تنها محدود به یک شهر نیست. طول این رود حدود ۹۵۰ کیلومتر است و همین هم عظمت آن را نشان می‌دهد. جالب است بدانید که رود کارون تنها رودخانه با قابلیت کشتیرانی در ایران است (البته نه همه بخش‌های آن). این نکته نیز بزرگ و پراهمیت بودن این رود را بیشتر اثبات می‌کند، هرچند که در سال‌های اخیر به دلیل کم آب شدن رودخانه دیگر این امکان وجود ندارد. عمق رودخانه کارون در مناطق مختلف بسیار متفاوت است، به طوری که بیشترین عمق آن ۲۱ متر و کمترین عمق آن در زمان‌های خشک سال تنها ۱.۵ متر است.

رودخانه کارون

رودخانه کارون از استان چهار محال و بختیاری شروع می‌شود. سرچشمه اصلی این رود از رشته کوه زاگرس و به صورت خاص زرد کوه است. زرد کوه بختیاری کوهستانی در کوهرنگ است و چندین قله مرتفع دارد که سرچشمه چندین رود مهم ایران از کارون گرفته تا دز و زاینده رود است. البته به جز این سرچشمه اصلی، شاخه‌های فرعی دیگری هم در طول مسیر به کارون می‌پیوندند و در عوض انشعاب‌هایی هم از آن جدا می‌شوند. همین هم سبب می‌شود عرض رود در مناطقی بیشتر و در قسمت‌هایی کم‌تر باشد. این رود به همین ترتیب ادامه پیدا می‌کند تا به خرمشهر برسد، سپس به دو شاخه تقسیم می‌شود. یکی از این دو شاخه آنقدر ادامه می‌یابد تا به خلیج فارس برسد و از آن‌ جا نیز به اقیانوس هند خواهد رسید. شاخه دیگر نیز به اروند رود می‌رسد که در مرز ایران و عراق قرار دارد.

جاذبه‌های رود کارون

همانطور که گفتیم رودخانه کارون از شهرها و استان‌های مختلفی می‌گذرد. این رودخانه تاریخی با گذشتن از هر مکانی آن را سرسبز و زیبا می‌کند و با توجه به اقلیم آن منطقه، زیبایی خاصی را از خود به جا می‌گذارد. رودخانه کارون در هر استانی جاذبه‌های جذاب خودش را دارد که در این مقاله به چندتا از آن‌ها اشاره می‌کنیم.

سد کارون ۴

روی رودخانه کارون و رود‌های منشعب شده از آن چندین پل و سد ساخته شده است. ساخته شدن سد‌ها دریاچه‌هایی را ایجاد کرده است که همین دریاچه‌ها به جاذبه‌های گردشگری تبدیل شده‌اند. یکی از این سدها، سد کارون ۴ است که در لردگان چهار محال و بختیاری و در فاصله ۱۸۰ کیلومتری از مرکز این استان یعنی شهر کرد قرار گرفته است. این سد به خودی خود جذابیت بالایی دارد و بازدید از آن خالی از لطف نیست. سد کارون ۴ بزرگ‌ترین سد بتنی دو قوسی ایران است و سد بزرگی است که دریاچه‌ی زیبای کارون ۴ را به وجود آورده است. برای رسیدن به این دریاچه و سد می‌توانید از جاده لردگان-ایذه استفاده کنید.

سد کارون

دریاچه کارون ۴ وسیع است و آب و هوای بسیار خوب و معتدلی دارد. نزدیکی این مکان به رشته کوه‌های زاگرس سبب ایجاد مناظر بسیار زیبا و جذابی شده است. بهترین زمان بازدید از این دریاچه و اطراف آن در شش ماهه اول سال به خصوص اواخر بهار است که در بهترین حالت آب و هوایی و مناظر جذاب قرار دارد. می‌توانید در اطراف این دریاچه کمپ کنید و با با تور به آن سفر کنید. منطقه حفاظت شده هلن و کمپ هلن نیز در مجاورت همین دریاچه قرار دارد که علاوه بر داشتن امکانات کمپ، تفریحات آبی جذابی هم ارائه می‌دهد که می‌توانید از آن‌ها لذت ببرید.

دشت سوسن

از چهار محال و بختیاری عبور کنیم و همراه با حرکت رودخانه کارون، به خوزستان برویم، یعنی استانی که بیشترین بخش کارون در آن قرار گرفته است. ایذه یکی از زیباترین شهرهای خوزستان با طبیعتی وصف ناپذیر است. دشت سوسن نیز تنها یکی از جاذبه‌های ایذه است. عبور رودخانه کارون از این منطقه سبب حاصلخیزی و سرسبزی فوق‌العاده دشت سوسن شده است که البته وسعت بسیاری دارد و چند روستا را در خود قرار داده است. کل دشت سوسن را دشت‌ها و تپه‌های سرسبز و بکر فرا گرفته‌ است که کمپ در آن‌ها لذت بسیاری دارد. در کنار لذت بردن از طبیعت و مناظر بی‌بدیل این دشت، می‌توانید در کارون نیز قایق سواری کنید. در فصل بهار این دشت پر از گل‌های شقایق و گل‌های وحشی دیگر می‌شود که چشم اندازی عالی ایجاد می‌کند. اگر به دنبال بهترین زمان سفر به خوزستان هستید، این مطلب را مطالعه کنید.

دهکده زراس

دهکده یا روستای زراس یکی از مهم‌ترین مناطق گردشگری خوزستان به حساب می‌آید که شاید شما هم نام آن را شنیده باشید. این منطقه جلوه‌ای بسیار بهشتی و سرسبز دارد و دیدن آن قطعا شما را به شگفتی وا می‌دارد. دهکده زراس در فاصله جدود ۷۰ کیلومتری از ایذه واقع شده است و یک مقصد عالی در اواخر زمستان و اوایل بهار به حساب می‌آید. این منطقه از سطح دریا ارتفاعی دارد که سبب می‌شود چشم اندازی عالی به رودخانه کارون داشته باشد. زراس در واقع نزدیک به دریاچه سد کارون ۳ است و این چشم انداز در کنار کوه‌ها و پوشش گیاهی که دارد سبب شده طبیعتی ویژه داشته باشد. از همه مهم‌تر این که این منطقه کاملا توریستی است و به همین دلیل هم امکانات مناسبی دارد. سوییت‌ها و هتل‌های مختلف به همراه مکان‌های مناسب برای کمپ کردن اجازه نمی‌دهد احساس غریبی کنید. علاوه بر این‌ها با وجود تفریحات آبی مانند قایق سواری و تفریحات دیگر، همه چیز برای یک سفر عالی مهیا خواهد بود.

بازدید از رودخانه کارون

پل‌ سفید اهواز

در نهایت به اهواز می‌رسیم، شهری که رودخانه کارون بیش از هر شهر دیگری در آن جا پررنگ است و تبدیل به بخشی از هویت آن شده است. چه کسانی که در اهواز بزرگ شده‌اند و چه کسانی که حتی یک بار به این شهر سفر کرده‌اند خاطره‌ای با رودخانه کارون که از میان شهر می‌گذرد دارند. چندین پل در این قسمت از رود ساخته شده که برخی تبدیل به جاذبه گردشگری شده‌اند و مهم‌ترین آن‌ها نیز پل سفید کارون است که اولین پل معلق ایران به شمار می‌رود. پل هفتم نیز دارای آبشار مصنوعی و نورافشانی است که شب‌ها بسیار زیبا به نظر می‌رسد. حاشیه رودخانه کارون سرسبز و دلنشین است و هر شب پاتوقی عالی برای خانواده‌ها می‌شود. حاشیه رود به جز این‌ها چندین و چند کافه و رستوران هم دارد و در کل فضایی عالی و سرزنده دارد که تجربه آن از واجبات سفر به خوزستان و اهواز است. (راهنمای سفر به پرآب‌ترین استان کشور، خوزستان!

جمع بندی

در این مقاله سعی کردیم در مورد رودخانه کارون و جاذبه‌های دیدنی آن صحبت کنیم. اما دیدنی‌های کارون محدود به موارد اشاره شده نمی‌شود. این رود عظیم و زیبا از هر شهر و روستایی که گذشته به آن زندگی و سرسبزی بخشیده است و صحبت از همه آن‌ها در یک مقاله ممکن نیست. با این وجود این موارد از زیباترین بخش‌های کارون هستند که حتما باید ببینید و جذابیت کارون را تجربه کنید.



1402/05/05 | کد مطلب: 1618


  • به اشتراک بگذارید:

بحث و تبادل نظر
نظر دهید تعداد کاراکتر مانده: 300
انصراف
  • متن
  • نام
  • ایمیل
در خبرنامه آرندتور عضو شوید

هر زمان که بخواهید می‌توانید عضویت خود را لغو کنید.
نام
نام خانوادگی
تلفن
ایمیل
اطلاعات شما با موفقیت ثبت شد.

از اینکه در خبرنامه پیامکی آرند عضو شدید سپاسگزاریم.
اطلاعات شما با موفقیت ثبت شد.

از اینکه در خبرنامه پیامکی آرند عضو شدید سپاسگزاریم.