آشنایی کامل با جنگل های هیرکانی + {راهنمای سفر و بهترین مقاصد دیدنی}| آرندتور

آشنایی کامل با جنگل های هیرکانی{ همراه با راهنمای سفر + بهترین مقاصد دیدنی}

شما هم امتیاز بدهید!

اگر اهل طبیعت‌گردی باشید، احتمالا حداقل یک بار نام جنگل های هیرکانی را شنیده‌اید. این جنگل‌ها، به‌قدری اهمیت دارند که در سازمان یونسکو، ثبت جهانی شده‌اند. اگر دوست دارید در این جنگل‌های زیبا قدم بزنید؛ باید با طبیعت و ویژگی‌های آن بیشتر آشنا شوید. در این مطلب از آژانس مسافرتی آرند تور قصد داریم یک راهنمای سفر کامل از جنگل‌های هیرکانی ارائه دهیم؛ پس با ما همراه باشید و با این مکان دیدنی و زیبا بیشتر آشنا شوید.

جنگل های هیرکانی کجاست؟!

جنگل‌های هیرکانی، یکی از قدیمی‌ترین و وسیع‌ترین جنگل‌های روی کره زمین هستند که بخش بزرگی از آن توانسته ‌است حتی از دوران یخبندان عبور کند و به حیات خود ادامه دهد. بسیاری از افراد صاحب‌نظر، تاریخچه حیات این جنگل‌ها را مربوط به بیش از ۵۰ میلیون سال پیش می‌دانند. به همین دلیل، برخی اعتقاد دارند که ایجاد این جنگل‌ها به زمان دایناسورها برمی‌گردد.

جنگل هیرکانی کجاست؟! این جنگل‌ها حدود ۱.۹ میلیون هکتار وسعت دارند و از گیلان تا قسمت‌های شرقی گلستان را پوشانده‌اند. بیشتر وسعت این جنگل‌ها در کشور ایران، در مازندران قرار دارند. جالب است بدانید که این جنگل‌ها تنها به ایران محدود نمی‌شوند و امتداد آن‌ در آذربایجان قرار دارد. این جنگل‌ها از آستارا تا گلی‌داغ در گلستان کشیده شده‌اند و در جنوب دریای خزر و شمال رشته کوه البرز قرار دارند.

جنگل‌های هیرکانی

هیرکانی یعنی چه؟! برای بسیاری از افراد، این سوال پیش می‌آید که معنی کلمه هیرکانی، چیست. در جواب این سوال باید بدانید که معنای این کلمه، به نام قدیم گرگان که هیرکان نامیده می‌شد، باز می‌گردد. همچنین در زبان و لهجه مازنی یا مازندرانی، به آن جرجان و ورکان هم می‌گویند.

طبیعت، گونه های جانوری و گونه های گیاهی جنگل های هیرکانی

یکی از دلایل خاص بودن جنگل های هیرکانی، تنوع گونه‌های جانوری و گیاهی در این منطقه است. جالب است بدانید که از نظر پوشش گیاهی و جانوری، در این مناطق ۵۸ گونه پستاندار و ۵۸ گونه پرنده وجود دارد. همچنین انواعی از درخت، همچون درخت راش در این جنگل‌ها وجود که در مکان‌های دیگر نمی‌روید.

پستانداران و حیواناتی همچون خرس قهوه‌ای، روباه سردم سیاه، موش جنگلی، مرال، شوکا، گربه وحشی و... در این جنگل‌ها زندگی می‌کنند. همچنین تنوع پرندگان این منطقه شامل شاهین، کرکس، جغد، قرقاول، دارکوب، عقاب، کبک و... است.

تنوع پوشش گیاهی این منطقه نیز آن را متمایز کرده است. انواع درخت جنگل هیرکانی شامل بلوط، نارون، راش، توسکا، افرا، سرخدار، زبان گنجشک و... است.

یکی از دلایل خاص بودن این جنگل‌های طبیعی، همین پوشش گیاهی و جانوری آن است که سبب شده‌است یک محیط زیبا و بکر را ایجاد کند که برای قدم زدن و لذت بردن از طبیعت فوق‌العاده باشد. جالب است بدانید که در کشورهای اروپایی، سرمای هوا و نامساعد بودن آب‌وهوا مانع از رشد جنگل ‌های هیرکانی شده است و همین موضوع اهمیت این بافت گیاهی و جانوری را برای ما بیشتر مشخص می‌کند.

بازدید از جنگل‌های هیرکانی

جاذبه‌های جنگل های هیرکانی

اهمیت جنگل‌ های هیرکانی زیاد است و به همین دلیل، نقاط مختلفی از آن را تحت حفاظت قرار داده‌اند. با این‌حال، متاسفانه به دلیل سهل‌انگاری مردم و کسانی که برای تفریح به طبیعت می‌روند یا به دلیل قطع بی‌رویه درختان، بخش از این جنگل‌ها در حال تخریب و نابودی است و نیاز به محافظت بیشتری دارد.

مناطق حفاظت‌شده در جنگل‌های هیرکانی، شامل پناهگاه حیات وحش چهاردانگه و دودانگه در ساری، منطقه حفاظت‌شده البرز مرکزی، شبه جزیره و تالاب میانکاله در بهشهر، پناهگاه حیات وحش دشت ناز، منطقه حفاظت‌شده لیسار در تالش، پناهگاه حیات وحش سلکه در صومعه‌سرا و... هستند.

به‌صورت کلی، جنگل‌های هیرکانی یکی از بهترین مناطق برای قدم زدن و استفاده کردن از آب‌وهوای معتدل و هوای تمیز و پاک است. با این‌حال، به دلیل گونه‌های جانوری مختلفی که در این منطقه وجود دارد؛ بهتر است تا در قسمت‌هایی که به عنوان بخش‌های گردشگری وجود دارند، قدم بزنید. از جمله این مناطق، می‌توان به موارد زیر اشاره کرد:

  • پارک ملی گلستان که دارای آبشارهای خروشان، جنگل بکر و گونه‌های جانوری مختلف است.
  • جنگل ابر شاهرود که در آن منطقه می‌توان تلاقی ابرها و درخت‌ها را مشاهده کرد.
  • جنگل الیمستان که یک جنگل سرسبز و زیبا در آمل است.
  • جنگل ارسباران که دارای گونه‌های مختلفی از پرندگان، پستانداران، ماهی‌ها و... در آذربایجان شرقی است.
  • منطقه حفاظت‌شده بام جهان نما که به آن بام گلستان نیز می‌گویند که یک منطقه کوهستانی با طبیعت زیباست.
  • رودخانه ترو که در مازندران قرار دارد و اطراف آن با طبیعت زیبای جنگل‌های هیرکانی پوشیده‌ شده‌است.
  • رودخانه پلنگ دره که در بخش جنگل‌های شیرگاه و در نزدیکی جنگل‌ های هیرکانی وجود دارد.
  • و...

سفر به جنگل‌های هیرکانی

بهترین زمان برای سفر به این جنگل

به‌صورت کلی، آب‌وهوای جنگل های هیرکانی معتدل است تا بتواند با تنوع پوشش گیاهی این منطقه سازگار باشد؛ زیرا حیوانات و گیاهان بسیاری در این جنگل‌ها زندگی می‌کنند. همچنین نزدیک بودن این جنگل‌ها به دریای خزر، سبب شده است تا آب‌هوایی معتدل و مرطوب بر این نواحی حاکم باشد. به همین دلیل می‌توان تمام فصول را های سیزن (High season) یا فصل‌های شلوغ سفر به این مناطق دانست.

با این‌حال، در فصل‌های مختلف، تغییرات اندکی در آب‌وهوای این ناحیه اتفاق می‌افتد. به‌طور مثال در فصل زمستان، می‌توانید تجربه یک وضعیت جوی معتدل را داشته باشید و اگر در پاییز به این جنگل بروید، با آب‌وهوای مرطوب این ناحیه روبه‌رو می‌شوید و در تابستان‌ها، وضعیت جوی این منطقه کمی خشک‌تر است.

همچنین این نکته را به یاد داشته باشید که بهتر است برای پیاده‌روی طولانی در این جنگل‌ها به‌صورت گروهی حرکت کرد و همچنین بهتر است از به همراه داشتن کودکان خودداری کنید و از کمک یک تور لیدر مجرب استفاده کنید.

بیشتر بخوانید: جنگل الیمستان کجاست {همراه با راهنمای سفر}

چگونه می‌توان به جنگل های هیرکانی سفر کرد؟!

برای قدم زدن در این طبیعت زیبا و بهره بردن از آب‌وهوای خوش این منطقه، می‌توانید از هر یک از شهرهای شمالی، وارد این جنگل‌ها بشوید، برای مثال جنگل هیرکانی مازندران یا جنگل هیرکانی تالش و گیلان و یا جنگل هیرکانی گلستان می‌تواند انتخاب شما باشد. با این‌حال، از آن‌جایی‌که قسمت وسیعی از این جنگل‌ها در مازندران قرار دارد، می‌توانید از این استان سفر خود را شروع کنید.

فاصله تهران تا جنگل هیرکانی تا حدودی به این بستگی دارد که بخواهید از کدام استان دیدن کنید. با این‌حال می‌توان کوتاه‌ترین مسیر آن را از روی نقشه، حدود ۲ ساعت و ۳۵ دقیقه در نظر گرفت. برای آن‌که به جنگل الیمستان که در آمل قرار دارد، برسید؛ باید حدود ۳ ساعت رانندگی کنید. مطمئن باشید که طی کردن این مسافت، برای رسیدن به جنگل الیمستان، ارزشش را دارد.

جاذبه‌های جنگل‌های هیرکانی

البته چنانچه دوست دارید که هنگام قدم زدن در جنگل‌های هیرکانی و لذت بردن از مناظر طبیعی، تنها نباشید و با افراد جدیدی آشنا شوید؛ می‌توانید به همراه یک تور معتبر همچون آرند تور، یک سفر به‌یاد ماندنی را بسازید. برای قدم‌زدن در این جنگل‌ها، می‌توانید در یکی از تورهای یک‌روزه آرند تور ثبت نام کنید.

با کلیک بر روی تور یک روزه، می‌توانید تاریخ و ظرفیت گروه‌های مختلف طبیعت‌گردی را مشاهده کنید و در صورت تمایل همراه با این تور، به یک سفر بی‌نظیر بروید و در هوای خنک جنگل های هیرکانی قدم بزنید. می‌توانید یک تجربه جذاب از رودخانه نوردی داشته باشید و از یکی از رودخانه‌های ترو، نارنج بن یا پلنگ دره دیدن کنید. همچنین می‌توانید مسیر لفور تا هفت آبشار را در دل جنگل‌های زیبا قدم بزنید و یا از جنگل الیمستان دیدن کنید.

بیشتر بخوانید: بهترین مناطق برای سفر یک روزه اطراف تهران کدامند؟

کلام آخر

طبیعت‌گردی، سبب آرامش ذهنی و جسمی افراد می‌شود و چه مکانی زیبا‌تر و دل‌پذیرتر از جنگل‌ های هیرکانی؟! در این مطلب با آب‌وهوا، ویژگی‌ها و همچنین نحوه سفر به این جنگل‌ها آشنا شدیم. به‌خاطر داشته باشید که برای لذت بردن از طبیعت باید در مراقبت از آن کوشا باشیم و اجازه ندهیم زباله و آسیبی از ما در طبیعت به جای بماند. برای کسب اطلاعات بیشتر درباره سایر مکان‌های دیدنی، با آرند تور همراه باشید.



1402/05/24 | کد مطلب: 1644


  • به اشتراک بگذارید:

بحث و تبادل نظر
نظر دهید تعداد کاراکتر مانده: 300
انصراف
  • متن
  • نام
  • ایمیل
در خبرنامه آرندتور عضو شوید

هر زمان که بخواهید می‌توانید عضویت خود را لغو کنید.
نام
نام خانوادگی
تلفن
ایمیل
اطلاعات شما با موفقیت ثبت شد.

از اینکه در خبرنامه پیامکی آرند عضو شدید سپاسگزاریم.
اطلاعات شما با موفقیت ثبت شد.

از اینکه در خبرنامه پیامکی آرند عضو شدید سپاسگزاریم.