طبیعت گردی چیست و چگونه یک طبیعت گرد حرفه‌ای شویم؟

شما هم امتیاز بدهید!

زندگی مدرن شهری هیاهوها و دغدغه‌های خاص خود را دارد که گاهی باعث می‌شود افراد برای رسیدن به شناخت و درک بهتر از خود نیاز به جدا شدن از این محیط و سرگرمی‌های روزانه داشته باشند. طبیعت گردی یا بوم گردی که چند سالی است در بین افراد مختلف رایج شده است یکی از بهترین راه‌های جدا شدن از هیاهوها و مشغله‌های زندگی مدرن و شهری و به چالش کشیدن توانایی‌های فردی به حساب می‌آید. در طبیعت‌ گردی افراد زندگی در دل طبیعت با ساده‌ترین و کمترین امکانات و تجهیزات ممکن را تجربه می‌کنند که یک معامله دو سر برد برای طبیعت و برای انسان به حساب می‌آید. تور یک روزه آژانس مسافرتی آرندتور، شما را به سفر طبیعت می‌برد.

طبیعت گردی چیست؟

بوم گرد یا طبیعت گردی یکی از روش‌های مسافرت و گردشگری به حساب می‌‌آید که در آن معمولا مسافران به مقاصدی سفر می‌کنند که طبیعت بکر و دست نخورده دارد. افرادی که این روش را برای سفر انتخاب می‌کنند معمولا افرادی هستند که دوستدار محیط زیست بوده و از لحاظ شخصیتی افراد دارای انعطاف هستند که می‌توانند به خوبی خود را شرایط مختلف وفق دهند. این افراد معمولا سبک سفر می‌کنند و ابزارها و وسایلی که دارند ساده و کاربردی بوده و با محیط زیست سازگاری دارد. یکی از مهم‌ترین ویژگی‌های طبیعت‌ گردی این است که افراد اثر منفی از خود در طبیعت به جای نگذارند و تعادل در محیط زیست و طبیعت منطقه را بر هم نزنند.

طبیعت گردی

وسایل طبیعت گردی

اگر می‌خواهید به یک طبیعت گرد حرفه‌ای تبدیل شوید، علاوه بر مهارت به تجهیزات و وسایل مخصوصی نیاز دارید. البته ذکر این نکته ضروری است که وسایل مورد نیاز برای طبیعت گردی بسته به نوع مکان سفر و مدت زمان اقامت در آن می‌تواند متفاوت باشد. اما یک سری لوازم و وسایل وجود دارد که در اغلب سفرهای طبیعت گردی جزو الزامات هستند و برای سفرهای بیش از یک روز کاربردی و مورد نیاز خواهند بود که شامل موارد زیر می‌شود:

کفش

مهم‌ترین ابزار در طبیعت گردی است زیرا افراد مدت زمان زیادی از سفر را در حال پیاده‌روی هستند؛ به همین دلیل انتخاب کفش مناسب از نظر وزن، اندازه و کفی از اهمیت زیادی برخوردار است.

لباس

در طبیعت گردی لباس‌های پر زرق و برق را فراموش کنید؛ بهترین گزینه لباس‌هایی هستند که اندازه باشند (نه خیلی گشاد نه خیلی تنگ) و از رنگ‌های طیف خنثی و طبیعی در طراحی آن استفاده شده باشد. جنس لباس نیز بهتر است به شکلی باشد که در صورت خیس شدن در مدت زمان کمی خشک شود.

کوله‌پشتی

یکی از تجهیزات مهم برای طبیعت گردی کوله پشتی است که می‌توان وسایل مختلف در داخل آن قرار داده و حمل کرد. کوله پشتی باید سبک و مختصر و مفید باشد. ضد آب بودن کوله پشتی یکی از مواردی است که باید مورد توجه قرار بگیرد تا از خیس شدن وسایل جلوگیری کند.

زیرانداز

بدون شک برای فراهم کردن یک جای نشستن و خواب خشک و تمیز به یک زیرانداز مناسب نیاز خواهید داشت. زیرانداز طبیعت گردی باید ضد آب بده و طول آن نیز هم‌قد یا بیشتر از قد فرد باشد.

کیسه زباله

یکی از نکاتی که در سفر به طبیعت باید مورد توجه قرار بگیرد، تمیز و سالم نگه داشتن محیط زیست است. به همین دلیل کیسه زباله برای جمع‌آوری آشغال‌های تولید شده الزامی است.

نقشه راه

با توجه به اینکه در بسیاری از مقاصد طبیعت گردی دسترسی به اینترنت وجود ندارد بهتر است نقشه آفلاین یا غیرالکترونیکی منطقه را به همراه یک قطب‌نما به همراه داشته باشید تا بتوانید از آن برای مسیریابی بهتر استفاده کنید.

چراغ قوه و وسایل روشنایی

یکی از ضروری‌ترین تجهیزات طبیعت گردی محسوب می‌شود. همراه داشتن چراغ قوه یا چراغ‌های شارژی به همراه فندک، کبریت یا آتش‌زنه جزو الزامات سفر در طبیعت است.

جعبه کمک‌های اولیه

سفر در طبیعت یا طبیعت گردی یکی از سفرهایی است که ممکن است با آسیب‌های مختلفی همراه باشد. به همین دلیل ضرورت دارد که وسایلی مانند یخ فوری، بتادین، باند، چسب زخم، وسایل ضدعفونی کننده و غیره به عنوان جعبه کمک‌های اولیه همراه داشته باشید تا در صورت نیاز بتوان از آن‌ها استفاده کرد.

قمقمه آب

همراه داشتن یک قمقمه آب همیشه پر در طبیعت گردی از اهمیت زیادی برخوردار است. با توجه به پیاده‌روی طولانی در این نوع سفرها، بدن آب بیشتری از دست می‌دهد که باید با نوشیدن آب جبران شود.

غذای خشک

بسته به مدت حضور خود در طبیعت بهتر است میان وعده‌های مقوی و خشک به همراه داشته باشید تا انرژی لازم برای بدن تا زمان خوردن وعده اصلی را تأمین کند.

وسایل شخصی

لوازم بهداشت فردی و داروهایی که مصرف می‌کنید جزو لوازم مهمی هستند که در طبیعت گردی باید همراه خود داشته باشید.

همه چیز در مورد طبیعت گردی

نکات ضروری هنگام طبیعت گردی

نکات مهمی وجود دارد که در زمان طبیعت‌ گردی با رعایت آن‌ها می‌توان یک سفر و گردشگری عالی را تجربه کرد. بسته به زمان و مکان سفر می‌توان نکات زیر را در زمان طبیعت گردی رعایت کرد:

  • تا حد امکان سبک سفر کنید به طوری که وزن کوله‌پشتی بیش از 20 کیلوگرم نشود.
  • از انجام حرکات خودسرانه در طبیعت دوری کنید. در صورتی که به صورت گروهی سفر کرده‌اید همیشه به حرف‌های راهنما گوش دهید.
  • در صورت نیاز به برپا کردن آتش از شاخ و برگ جدید درختان استفاده نکنید.
  • همواره قمقمه‌های آب خود را پر نگه دارید تا در مواقع ضروری آب به میزان کافی داشته باشید.
  • در صورتی که تمایل دارید از افراد محلی و کودکان عکس تهیه کنید، حتما از آن‌ها اجازه بگیرید.
  • با افراد محلی گرم گرفته و سعی کنید چند کلمه از زبان آن‌ها را یاد بگیرید تا بتوانید ارتباط بهتری برقرار کنید.
  • اطلاعات فرهنگی، جغرافیایی و تاریخی خود را نسبت به منطقه بالا ببرید.
  • در صورتی که سفر شما برای چند روز به طول می‌انجامد همیشه مدارک شناسایی خود را در داخل یک کیسه ضد آب نگهداری کنید.
  • از ریختن زباله و آشغال در طبیعت خودداری کنید. طبیعت گردی باید به نحوی انجام شود که کوچکترین اثر مخربی بر محیط زیست و حیات وحش منطقه نداشته باشد.
  • نقشه آفلاین منطقه را بر روی گوشی هوشمند خود دانلود کرده و به همراه داشته باشید تا در مواقع نیاز بتوانید از آن استفاده کنید.
  • حتما پاوربانک به همراه داشته باشید. پاور بانک‌های خورشیدی برای سفرهای چندروزه گزینه مناسبی محسوب می‌شوند.
  • در برپایی چادر و آماده‌سازی محل اسکان خود با سایر همسفران همکاری داشته باشید تا کارها در کمترین زمان و به بهترین شکل ممکن انجام شود. حس همکاری در طبیعت گردی از نکات مهمی است که باعث می‌شود سفر به بهترین شکل ممکن پیش برود.
  • با کشتن حیوانات مانند مار، سوسک و حشرات باعث برهم خوردن چرخه طبیعت می‌شود. این حیوانات تا زمانی که انسان به آن‌ها و محل زندگی‌شان کاری نداشته باشند، آسیبی وارد نمی‌کنند.
  • حتما در سفر جعبه کمک‌های اولیه به همراه داشته باشید و اطلاعات امدادی خود را افزایش دهید تا در زمان مورد نیاز بتوانید اقدامات لازم را انجام دهید.
  • در سفر طبیعت گردی این 3 کلمه را به خاطر داشته باشد؛ بازیافت، بازیافت، بازیافت. منظور از بازیافت در مورد زباله‌ها نیست بلکه در مورد استفاده مجدد از وسایل است. امروزه به لطف اینترنت آموزش‌های زیادی در مورد استفاده مجدد از وسایل دورریز وجود دارد که می‌توانید آن‌ها را مشاهده کرده و آموزش ببینید.

طبیعت گرد حرفه‌ای

جمع‌بندی

طبیعت گردی یکی از سفرهای جذاب و هیجان انگیز است که افراد مدت زمانی را به دور از هیاهوهای زندگی روزمره در دل طبیعت می‌گذرانند. افراد در این مدت در هتل یا اقامتگاه اسکان ندارند و به صورت گروهی یا انفرادی با وسایل ابتدایی و ساده مانند چادر، کیسه خواب و آتش روشن کردن ساعاتی را در طبیعت می‌گذرانند. طبیعت گردی باید طبق اصول مشخصی انجام شود تا این سفر برای مسافران دلچسب بوده و همچنین به طبیعت و محیط زیست آسیب وارد نشود.



1402/05/30 | کد مطلب: 1657


  • به اشتراک بگذارید:

بحث و تبادل نظر
نظر دهید تعداد کاراکتر مانده: 300
انصراف
  • متن
  • نام
  • ایمیل
در خبرنامه آرندتور عضو شوید

هر زمان که بخواهید می‌توانید عضویت خود را لغو کنید.
نام
نام خانوادگی
تلفن
ایمیل
اطلاعات شما با موفقیت ثبت شد.

از اینکه در خبرنامه پیامکی آرند عضو شدید سپاسگزاریم.
اطلاعات شما با موفقیت ثبت شد.

از اینکه در خبرنامه پیامکی آرند عضو شدید سپاسگزاریم.