سوغات چابهار چیست؟ {۱۰ سوغات اختصاصی چابهار} | آرندتور

معرفی ۱۰ سوغات مخصوص چابهار

شما هم امتیاز بدهید!

چابهار شهری بندری است که در استان سیستان و بلوچستان واقع شده است. این شهر از نظر موقعیت مکانی اهمیت ویژه‌ای دارد. برای اینکه بتوانید خودتان را به آنجا برسانید می‌توانید بلیط هواپیما بخرید یا سوار اتوبوس، خودروی شخصی یا قطار شوید. البته تا خود چابهار قطار مستقیمی وجود ندارد؛ بنابراین ابتدا باید به بندرعباس بروید و از آنجا با اتوبوس به چابهار سفر کنید. شهر بندری چابهار از سمت شمال با بمپور، راسک و سرباز، از سمت جنوب با دریای عمان، از سمت شرق با کشور پاکستان و از غرب با میناب و جاسک همسایه است. این همسایگی باعث شده یکی از بهترین شهرها برای خرید باشد. اجناسی که در این بندر به فروش می‌رسند قیمت‌های پایینی دارند. در این مطلب آژانس مسافرتی آرندتور، قصد داریم به معرفی 10 سوغات تور چابهار بپردازیم. با ما همراه شوید.

خوراکی‌های چابهار

اگر به دنبال خرید سوغات چابهار می‌گردید، توصیه می‌کنیم خوراکی‌های این شهر را از دست ندهید! برخی از خوراکی‌های چابهار شامل میگو و ماهی تازه، میوه‌های استوایی، شیرینی لندو، شکلات‌های خارجی و ادویه‌های کمیاب می‌شوند که در ادامه به معرفی هرکدام خواهیم پرداخت.

میگو و ماهی تازه

چابهار تنها شهر ایران است که در کنار اقیانوس واقع شده است؛ به همین دلیل ماهی و میگوی تازه در این شهر به فراوانی یافت می‌شود. ماهی‌های این منطقه بسیار تازه بوده و تنوع بالایی دارند. افرادی که دلشان می‌خواهد طعم ماهی‌های مختلف را امتحان کنند، می‌توانند چابهار را برای سفر انتخاب نمایند. برخی از انواع ماهی‌های این شهر شامل ماهی قباد، ماهی سنگسر، ماهی سرخو، ماهی حلوا سفید، ماهی هامور، ماهی شوریده، شیرماهی، میگو و اره ماهی می‌شوند. آب و هوای چابهار در تمامی فصول سال دلپذیر و مطبوع است؛ بنابراین خوردن ماهی در کنار سواحل دریای چابهار، یکی از لذت‌هایی است که نباید از آن گذشت.

میوه‌های استوایی

میوه‌های زیادی در چابهار کشت می‌شوند که ازجمله آن‌ها می‌توان به میوه‌های استوایی اشاره کرد. انبه یکی از میوه‌های گرمسیری است که در هر شهری کشت نمی‌شود و در همه فصل‌ها هم وجود ندارد؛ اما جالب است بدانید در بندر چابهار در تمامی فصول سال می‌توانید انبه را با قیمت بسیار پایین تهیه کنید.

میوه‌های استوایی از سوغاتی‌های مخصوص چابهار

اگر از طرفداران زیتون هستید، حتما زیتون‌های این شهر را هم امتحان کنید. زیتون‌های چابهار از زیتون‌های استان‌های شمالی ایران متفاوت هستند. اگر هم به زیتون علاقه ندارید، پیشنهاد می‌کنیم حتما زیتون‌های چابهار را امتحان کنید تا به کلی نظرتان تغییر کند.

پاپایا و گواوا نیز دو میوه بسیار خوشمزه دیگر در چابهار هستند که در هر شهری پیدا نمی‌شوند؛ به همین دلیل می‌توانید آن‌ها را به عنوان سوغات چابهار خریداری کنید. یکی دیگر از میوه‌هایی که در این منطقه پیدا می‌شود، موزهای کوچکی است که نسبت به موزهای خارجی ایران بسیار خوشمزه‌تر و شیرین‌تر هستند.

شیرینی لندو

در استان سیستان و بلوچستان شیرینی‌های مختلفی درست می‌شود که یکی از خوشمزه‌ترین آن‌ها شیرینی لندو است. لندو از خرما، گندم و کنجد تهیه می‌شود و بدون شک یکی از گزینه‌های عالی و کم هزینه به عنوان سوغات چابهار است. بعد از اینکه خرمای بدون هسته، گندم داغ و کنجد را با هم ترکیب کردند، آن را زیر یک بار سنگین قرار می‌دهند تا کاملا سفت شود. برای سفت شدن باید حداقل نصف روز زیر بار بماند. بعد از این مدت از زیر بار برداشته می‌شود و به آن شکل و طرح‌های مختلفی می‌دهند.

خرید سوغاتی از چابهار

شکلات خارجی

اگر به خوردن شکلات و خوراکی‌های شیرین علاقه‌مند هستید، حتما شکلات‌های خارجی را به عنوان سوغات چابهار خریداری کنید. از آنجا که این شهر در کنار اقیانوس هند قرار گرفته، تمامی شکلات‌هایش خارجی هستند. این شکلات‌ها نه تنها ارزان هستند، بلکه تنوع بسیار بالایی نیز دارند.

ادویه‌های کمیاب

یکی دیگر از خوراکی‌هایی که می‌توانید به عنوان سوغات چابهار خریداری کنید، ادویه‌های بی‌نظیرش است. درست است که می‌توانید ادویه را در تمامی شهرهای ایران پیدا کنید، اما ادویه‌های چابهار از دو جهت دارای اهمیت هستند 1-برخی از ادویه‌های این شهر در شهرهای دیگر پیدا نمی‌شود. 2-کیفیت ادویه‌های چابهار بسیار بالاست و طعم خوبی به غذاها می‌بخشد. به همین دلیل توصیه می‌شود اگر به تنهایی یا همراه تورهای گردشگری به چابهار سفر کردید، حتما ادویه‌های این شهر را بخرید. از جمله ادویه‌هایی که می‌توانید آن‌ها را با قیمت بسیار ارزان نسبت به سایر شهرهای ایران تهیه کنید شامل ادویه ماهی، ادویه کراهی و ادویه خورشتی می‌شوند.

صنایع دستی چابهار

در چابهار بیش از ده‌ها صنایع دستی باکیفیت برای خرید وجود دارد. صنایع دستی جزء میراث فرهنگی هر شهر محسوب می‌شوند و با خرید مستقیم از تولید کننده، می‌توان این میراث را حفظ کرد.

صنایع دستی از سوغاتی‌های چابهار

برخی از صنایع دستی که می‌توانید به عنوان سوغات چابهار خریداری کنید شامل موارد زیر می‌شوند:

آینه دوزی و سکه دوزی

یکی از بهترین صنایع دستی چابهار، آینه دوزی و سکه دوزی است. در این هنر، خانم‌ها طرح‌های زیبایی را با آینه و سکه تولید می‌کنند. در بندر چابهار افراد زیادی مشغول این کار هستند و این صنایع دستی ظریف را درست می‌کنند. بومی‌های چابهار از این صنایع دستی برای پوشاندن بخش‌هایی از اتاقشان استفاده می‌کنند تا زیبایی آن‌ها چشم‌ها را به خود خیره کند. اگر قصد خرید سوغات چابهار با قیمت مناسب و ارزان را دارید، می‌توانید به سراغ سکه دوزی ها و آینه‌دوزی‌ها بروید.

سوزن دوزی

از قدیمی‌ترین صنایع دستی چابهار که از سال‌های دور است خانم‌های هنرمند این بندر مشغولش هستند می‌توان به سوزن دوزی اشاره کرد. سوزن دوزی روی پارچه یا لباس انجام می‌شود و برای افرادی که به دنبال خرید لباس‌های خاص می‌گردند گزینه مناسبی است. سوزن دوزی این شهر شهرت جهانی داشته و گاهی به آن بلوچ دوزی هم گفته می‌شود. سوزن دوزی گران‌ترین سوغات چابهار محسوب می‌شود و گاهی قیمت لباس‌های سوزن دوزی شده تا بیش از یک میلیون تومان هم می‌رسد.

حصیربافی

سیستان و بلوچستان از استان‌های گرمسیری ایران است که در آن درختان نخل زیادی وجود دارد. به همین دلیل حصیربافی یکی از قدیمی‌ترین و جذاب‌ترین هنرهای این استان محسوب می‌شود. خانم‌ها و آقایان زیادی در بندر چابهار مشغول حصیربافی و ساخت وسایلی مانند گلدان، سبد خمره‌ای (کپاد)، کیف حصیری، سبد نان، فرش، بادبزن و… هستند.

سوغات چابهار

چادر بافی

چابهار یکی از مناطقی است که هنوز هم زندگی چادرنشینی در آن رواج دارد؛ بنابراین چادر بافی یکی از ارزشمندترین صنایع دستی این استان محسوب می‌شود. تولید چادرهای سیاه پلاس در بندر چابهار بسیار رایج است.

گلیم بافی

اگر جزء آن دسته از افرادی هستید که به گلیم علاقه دارید، حتما صنایع دستی گلیم بافی چابهار نظر شما را جلب خواهد کرد. عشایر چابهار با استفاده از پشم دام‌هایشان، نخ‌های مناسب گلیم را تهیه می‌کنند و گلیم‌های بی‌نظیری را با طرح‌ها و نقش‌های زیبا می‌بافند. اگر دلتان می‌خواهد یک سوغات بی‌نظیر و نفیس را از چابهار خریداری کنید، گلیم می‌تواند بهترین انتخاب باشد.

بیشتر بخوانید: معرفی مهمترین جاهای دیدنی چابهار

سخن پایانی

در دنیای مدرن و پیشرفته امروزی، هنر و صنایع دستی نعمت‌های خارق العاده ای هستند که به زندگی ذوق و زیبایی می‌بخشند. با سفر به شهر زیبای چابهار و آشنایی با صنایع دستی و بازارهای سنتی آن می‌توانید این حجم از زیبایی و هنر طبیعی و ذوق مردمان بلوچ این سرزمین را لمس کنید. پس فرصت را غنیمت بشمارید و در اولین فرصت به این بندر سفر کنید و هنرهای دستی زیبای شهر را به عنوان سوغات چابهار بخرید.



1402/05/31 | کد مطلب: 1659
برچسب‌ها: سوغات


  • به اشتراک بگذارید:

بحث و تبادل نظر
نظر دهید تعداد کاراکتر مانده: 300
انصراف
  • متن
  • نام
  • ایمیل
در خبرنامه آرندتور عضو شوید

هر زمان که بخواهید می‌توانید عضویت خود را لغو کنید.
نام
نام خانوادگی
تلفن
ایمیل
اطلاعات شما با موفقیت ثبت شد.

از اینکه در خبرنامه پیامکی آرند عضو شدید سپاسگزاریم.
اطلاعات شما با موفقیت ثبت شد.

از اینکه در خبرنامه پیامکی آرند عضو شدید سپاسگزاریم.