معرفی کامل غار الهه نمک هرمز +اقامتگاه‌های اطراف | آرندتور

معرفی غار الهه نمک هرمز

شما هم امتیاز بدهید!

به عنوان یک قاعده کلی، وقتی حرف از سفر به جزیره می‌شود، ذهن بسیاری از افراد به طرف دریا و تفریحات آبی کشیده می‌شود و کمتر کسی است که به کوه، خاک، پرتگاه‌های مرتفع و غیره فکر کند. حتما برایتان جالب خواهد بود اگر بدانید هرمز از آن دست جزیره‌هایی است که به کلی این قاعده را زیر سوال برده است. کوه‌های رنگین کمانی، سنگ‌های نمکی و خاک سرخ، همه از جاذبه‌های تکرار نشدنی و بی‌نظیر این جزیره زیبا هستند. بسیاری از گردشگران به دلیل عدم آگاهی از جاذبه‌های بکر هرمز، معمولا این جزیره را برای سفر انتخاب نمی‌کنند اما طبیعت آن به گونه‌ای است که هر کسی می‌تواند یکی از خاص‌ترین سفرهایش را تجربه کند. با آژانس مسافرتی آرندتور همراه باشید تا شما را با یکی از جاذبه‌های طبیعی و ناب جزیره به نام غار الهه نمک در تور هرمز آشنا کنیم.

غار الهه نمک هرمز کجاست

غار الهه نمک هرمز یکی از زیباترین پدیده‌های طبیعی ایران است که با نام‌های دیگری همچون غار الهه نمکی، غار فیروزه‌ای و غار مراقبه هم شناخته می‌شود. این غار که از فعل و انفعالات زمین شناسی به وجود آمده، یکی از مکان‌های دیدنی جزیره هرمز محسوب می‌شود. هرمز یکی از جزایر استان هرمزگان است که همچون نگینی در قلب خلیج فارس می‌درخشد. مواد معدنی و کانی‌های این ناحیه با گذشت زمان، رسوبات رنگین و شگفت انگیزی را به وجود آورده‌اند. غار الهه نمک هم یکی از این شگفتی‌ها بوده که در دل کوه الهه نمک جای گرفته است.

بیشتر بخوانید: جزیره هرمز، موزه زمین شناسی ایران

غار الهه نمک

دهانه غار بیضی شکل و بزرگ بوده و داخل آن از بلوری یکپارچه تشکیل شده است. علاوه بر این، جویباری در داخل در جریان است که آبش به رنگ نارنجی است. زمین‌های اطراف غار هم همگی با رسوبات سفید و نارنجی پوشانده شده‌اند. در اطراف این غار نه تنها صدایی منعکس نمی‌شود، بلکه فضای آرام و الهام بخشی است که فقط صدای امواج دریا، جریان رود و آواز مرغان ماهی‌خوار را به گوش گردشگران می‌رساند. با حرکت به سمت بخش‌های داخلی غار می‌توانید رسوبات رنگی را ببینید که بدنه و دیوارها را تزئین کرده‌اند. عمق غار حدود 30 تا 40 متر بوده و از دالان‌ها و راهروهای رسوبی تو در تو تشکیل شده است. بومی‌های منطقه معتقدند نمک‌ها و رسوبات این غار، انرژی‌های منفی را پاک سازی می‌کنند؛ به همین دلیل غار الهه نمک مکانی عالی برای مراقبه است.

مسیر دسترسی به غار الهه نمک هرمز

برای اینکه بتوانید به جزیره هرمز بروید و از این غار زیبا دیدن کنید، باید از طریق پرواز قشم، پرواز بندرعباس، قطار بندرعباس یا با وسیله شخصی، خودتان را به جزیره قشم یا بندر عباس برسانید. سپس از طریق اسکله حقانی بندر عباس یا اسکله ذاکری قشم با لنج یا شناور به جزیره هرمز بروید. فاصله هر یک از این مسیرها تا جزیره هرمز کمتر از یک ساعت است.

هرمز دارای مساحت کمی است و با پای پیاده می‌توانید طی یک یا دو روز از تمامی جاذبه‌های آن دیدن کنید. برای رفتن به غار الهه نمک می‌توانید از موتور سه چرخ یا خودرو استفاده کنید و بعد از طی 5 دقیقه پیاده‌روی به این غار زیبا برسید.

دیدنی‌های اطراف غار الهه

جزیره هرمز دارای دیدنی‌های طبیعی و تاریخی بسیاری است. در اطراف غار هم جاذبه‌های منحصر به فردی همچون دره مجسمه، سیاه چال قلعه، تنگه هرمز، موزه نادعلیان، بازارهای محلی، جنگل درختان حرا و قدمگاه خضر به چشم می‌خورد که در ادامه برخی از آن‌ها را معرفی خواهیم کرد.

دره مجسمه‌ها

ده مجسمه‌ها یا دره سکوت، یکی از معروف‌ترین جاذبه‌های طبیعی جزیره هرمز است. در این دره زیبا، به دلیل گذشت زمان و فرسایش آب و باد، هر یک از صخره‌ها شکل هندسی خاصی به خود گرفته‌اند. بین این مسیر سنگی پرتگاه عمیقی قرار گرفته که سکوت مطلق در آن حاکم است و آنجا می‌توان با آرامشی عمیق به تماشای جزیره نشست. انتهای دره هم مکانی بسیار رویایی برای تماشای منظره غروب خورشید است.

بیشتر بخوانید: دره سکوت، قلعه پرتقالی‌ها‌ و دره مجسمه‌ها سه جای دیدنی در هرمز!

غار الهه نمک هرمز

جنگل‌های حرا

از دیگر جاذبه‌های اطراف غار الهه نمک می‌توان جنگل حرا را نام برد. در این جنگل زیبا، درختان حرا در آب ریشه کرده و از آن تغذیه می‌کنند. با مد دریا، سطح آب بالا آمده و درختان به زیر آب می‌روند. در چنین شرایطی باید با قایق به آنجا رفت. هنگام جزر و زمانی که سطح آب پایین است، ریشه درختان دیده می‌شود. در این منطقه پرندگان و جانوران آبزی بسیاری زندگی می‌کنند.

فرش خاکی

بزرگ‌ترین فرش خاکی جهان در یکی از سواحل جزیره هرمز قرار گرفته است. این فرش را اهالی هنرمند و بومی روستا از خاک‌های رنگارنگ جزیره طراحی کرده‌اند و در آن نمادهای افسانه‌ای و اعتقادی مردم جزیره و تصاویر حیوانات را به تصویر کشیده‌اند. همه ساله در اواخر اسفند، در کنار این فرش خاکی به مناسبت نوروز مراسم باشکوهی برگزار می‌شود.

بازارهای محلی

بازارهای محلی جزیره هرمز، فرهنگ و سبک زندگی جاری در جزیره را به تصویر می‌کشند. نقاشی روی شیشه، طراحی با حنا روی دست، زیورآلات صدفی و نقاب‌های زنانه، همگی از سوغاتی‌های این جزیره هستند که خرید آن‌ها توسط گردشگران می‌تواند به رونق منطقه و توسعه پایدار آن کمک کند.

هتل‌ها و اقامتگاه‌های نزدیک به غار

چندین اقامتگاه بوم گردی و رستوران محلی در جزیره هرمز وجود دارد که گردشگران می‌توانند با انتخاب هر یک از آن‌ها سفری خاطره‌انگیز را برای خودشان رقم بزنند. با سکونت در این اقامتگاه‌ها علاوه بر آشنایی با فرهنگ و غذاهای محلی منطقه، می‌توان باعث رونق کسب و کارهای محلی و کمک به اقتصاد منطقه شد. برخی از این اقامتگاه‌ها شامل اقامتگاه بوم‌گردی صبورا، اقامتگاه بوم‌گردی ماجرا و اقامتگاه بوم‌گردی کوتوک می‌شوند.

  • فاصله اقامتگاه بوم‌گردی صبورا تا غار الهه نمکی: ۳.۳ کیلومتر
  • فاصله اقامتگاه بوم‌گردی ماجرا تا غار مراقبه: ۴ کیلومتر
  • فاصله اقامتگاه بوم‌گردی کوتوک تا غار فیروزه‌ای: ۳ کیلومتر

بیشتر بخوانید: آشنایی با بهترین هتل جزیره هرمز

بهترین زمان سفر به غار الهه نمک

درست است که بازدید از جاذبه‌های طبیعی این جزیره فصل خاصی نمی‌شناسد، اما به دلیل هوای گرم و شرجی جنوب در نیمه اول سال، بهتر است این سفر را به پاییز و زمستان موکول کنید تا علاوه بر تماشای زیبایی‌های جزیره، بتوانید از هوای مطبوع منطقه هم لذت ببرید.

بازدید از غار الهه نمک هرمز

نکات مهم در سفر به غار الهه نمک

اگر هرگونه عناصر طبیعی جزیره را سوغات ببرید، به مرور باعث نابودی و ضعف این جزیره زیبا خواهید شد این عناصر طبیعی باعث تکمیل کردن زیبایی‌های منطقه می‌شوند و خارج کردن آن‌ها، صدمات جبران ناپذیری را به منطقه وارد خواهد کرد.

به طبیعت حساس و منحصر به فرد جزیره هرمز آسیب نرسانید و هنگام بازدید از غار الهه نمک، قندیل‌ها، ستون‌های یخی، نمکی و سنگی را حتی لمس هم نکنید؛ چون بسیار حساس هستند و لمس می‌تواند باعث تخریب تدریجی آن‌ها شود.

از جمله وسایلی که در این سفر احتمالا لازمتان می‌شود، می‌توان به موارد زیر اشاره کرد.

  • آب آشامیدنی
  • مواد غذایی و میان وعده
  • کفش مخصوص غارنوردی
  • دستکش مخصوص غارنوردی
  • لباس‌های یک تکه و مخصوص غارنوردی
  • یک دست لباس اضافه
  • ساک کوچک برای حمل وسایل ضروری
  • کلاه و هد لامپ
  • چراغ قوه
  • قطب نما

بهتر است به این جزیره به تنهایی سفر نکنید و این کار را به همراه افراد با تجربه و راه بلد و همچنین تورهای گردشگری حرفه‌ای و معتبر انجام دهید. راهنمای تور در کل مسیر شما را راهنمایی خواهد کرد و نکات لازم را در اختیارتان قرار خواهد داد.

بیشتر بخوانید: همه‌‌چیز درباره ساحل سرخ هرمز

سخن پایانی

به عنوان نکته پایانی، اگر علاقه‌ای به طبیعت‌گردی ندارید، خوب است بدانید که جاذبه‌های این جزیره تنها به مکان‌های طبیعی محدود نمی‌شوند، بلکه می‌توانید از دیدنی‌های تاریخی و باستانی همچون سیاه چال قلعه، تنگه هرمز، موزه نادعلیان، جنگل مانگرو و قدمگاه خضر هم لذت ببرید.



1402/06/02 | کد مطلب: 1663
برچسب‌ها: جاهای دیدنی


  • به اشتراک بگذارید:

بحث و تبادل نظر
نظر دهید تعداد کاراکتر مانده: 300
انصراف
  • متن
  • نام
  • ایمیل
در خبرنامه آرندتور عضو شوید

هر زمان که بخواهید می‌توانید عضویت خود را لغو کنید.
نام
نام خانوادگی
تلفن
ایمیل
اطلاعات شما با موفقیت ثبت شد.

از اینکه در خبرنامه پیامکی آرند عضو شدید سپاسگزاریم.
اطلاعات شما با موفقیت ثبت شد.

از اینکه در خبرنامه پیامکی آرند عضو شدید سپاسگزاریم.