همه‌چیز درباره خیابان سی تیر تهران {تاریخ و جاذبه‌های دیدنی} | آرندتور

همه‌چیز درباره خیابان سی تیر تهران

شما هم امتیاز بدهید!

تهران با همه شلوغی و ترافیک دارای جاذبه‌های گردشگری متنوعی است که حضور در آن‌ها می‌توان برای مدتی از هیاهو و شلوغی‌های تهران به دور ماند. خیابان سی تیر یکی از قطب‌های گردشگری تهران است که در مرکز شهر واقع شده است. این خیابان که یکی از محله‌های قدیمی و اصیل شهر تهران به حساب می‌آید از گذشته‌های دور تا به امروز یکی از مهم‌ترین خیابان‌های تهران به حساب می‌آید که ساختمان‌های مهمی در آن وجود دارد. امروزه خیابان سی تیر سنگ فرش شده و به خاطر غرفه‌های غذای خیابانی در بین اهالی تهران و مسافران شناخته می‌شود. در این مقاله‌ی آژانس مسافرتی آرندتور، قصد داریم با این خیابان و تاریخ آن آشنا شده و مهم‌ترین ساختمان‌های این خیابان را معرفی نماییم. در تور یک روزه آرندتور، به این خیابان هم سفر می‌کنیم.

تاریخچه خیابان سی تیر

خیابان سی تیر که در بخش مرکزی شهر تهران واقع شده از گذشته تا به امروز چندین بار تغییر نام داده است. اوایل به این دلیل که یک مریض‌خانه در این خیابان قرار داشته، با نام خیابان مریض‌خانه در بین مردم شناخته شده بود. بعدها نام این خیابان به این دلیل که خانه و دفتر کار قوام‌السلطنه در آن قرار داشت، به نام خیابان قوام‌السلطنه تغییر نام داد. پس از انقلاب ایران در سال 1357 نام این خیابان به دلیل بزرگداشت شهدای قیام 30 تیر سال 1331 به خیابان سی تیر تغییر نام پیدا کرد. وجود کلیسای پتروس مقدس، کنیسه حییم و آتشکده زرتشتی آدریان در این خیابان باعث شده که به نام خیابان ادیان نیز شناخته شود.

بازدید از خیابان سی تیر

ساختمان‌ها و اماکن تاریخی خیابان سی تیر

اهمیت خیابان سی تیر از نظر گردشگری تنها به غرفه‌های غذا خیابانی آن محدود نمی‌شود بلکه وجود ساختمان‌ها و اماکن تاریخی مهم در این خیابان باعث شده که سی تیر به عنوان یکی از مهم‌ترین خیابان‌های تهران و ایران شناخته شود. در ادامه با برخی از ساختمان‌ها و اماکن تاریخی مهم واقع شده در خیابان سی‌ تیر آشنا می‌شویم.

موزه ملی ایران؛ بزرگترین و قدیمی‌ترین موزه کشور

یکی از اماکن تاریخی مهم که در ابتدای خیابان سی تیر واقع شده بزرگ‌ترین، مهم‌ترین و قدیمی‌ترین موزه کشور یعنی موزه ملی ایران است. بنای این موزه مهم کشور با الهام از معماری طاق کسرا و توسط یک طرح فرانسوی به نام آندره گدار طراحی شده است. موزه ملی ایران را می‌توان مهم‌ترین و بزرگ‌ترین امانت‌دار تاریخی کشور دانست که آثاری از دوران پارینه‌سنگی تا دوران اسلامی را در خود جای داده است. این موزه دارای دو ساختمان مجزا به نام‌های اییران باستان و باستان‌شناسی و هنر اسلامی ایران است که یافته‌های تاریخی و باستانی در این دو ساختمان به نمایش درآمده‌اند.

موزه ایران باستان که در سال 1316 ساخته و افتتاح شده است امانت‌دار آثار تاریخی و باستانی مهمی از دوران پارینه‌سنگی یا پیش از دوره اسلام است. موزه باستان‌شناسی و هنر اسلامی در سال 1375 افتتاح و بازگشایی شده که آثار تاریخی به نمایش درآمده در آن مربوط به دوران اسلامی می‌شود.

کلیسای انجیلی (پطرس مقدس)

یکی از مکان‌ها و بنای مهم واقع شده در خیابان سی تیر یک بنای مذهبی مربوط به مسیحیان به نام کلیسای انجیلی پطرس است. در سال 1270 شمسی و در زمان حکومت قاجار در ایران این کلیسا به عنوان یک مکان برای عبادت پیروان دین مسیحیت و توسط مبلغان مذهبی پروتستان بنا شده است. این کلیسا که در فهرست آثار ملی ایران به ثبت رسیده از معماری تلفیقی سبک ایرانی و اروپایی برخوردار است که پلان آن مستطیل شکل بوده دارای ابعاد 5 در 25 متر است.

جاذبه‌های خیابان سی تیر تهران

 کنیسه حییم

به محل عبادت یهودیان کنیسه گفته می‌شود. یکی از مکان‌ها و بناهای تاریخی مهم خیابان سی تیر، کنیسه حییم است. قبل از ساخت این کلیسا در خیابان سی تیر، عبادتگاه‌های یهودیان در تهران در محله‌ای به نام عودلاجان ساخته می‌شد؛ حییم اولین کنیسه‌ای به حساب می‌آید که خارج از محله عودلاجان ساخته شده است. این بنا که در سال 1292 شمسی ساخته شده یکی از آثار و بناهای تاریخی مهم و با ارزش ایران محسوب می‌شود.

 آتشکده زرتشتی آدریان

تنها معبد آتش زرتشتیان در تهران در خیابان سی تیر واقع شده است که با نام آدریان شناخته می‌شود. این آتشکده در یک باغ به مساحت 1300 متر مربع بنا شده است؛ بنای این آشکده یک ساختمان مستطیلی است که 206 متر مساحت داشته و در مرکز باغ قرار دارد. بنای اصلی آتشکده آدریان معماری بسیار زیبایی داشته و از سنگ مرمر در ساخت آن استفاده شده است. این بنا دارای 6 ستون با سرستون‌هایی با 4 سر گاو هستند که انگار بنا را بر دوش خود قرار داده‌اند.

 موزه آبگینه و سفالینه

یکی از بناهای زیبا و پرماجرای خیابان سی تیر موزه آبگینه و سفالینه است که آثار تخصصی مربوط به شیشه و سفال‌های با ارزش و قدیمی در آن نگهداری می‌شوند. این ساختمان که در دوران قاجار بنا شده است به نام خانه قوام السلطنه نیز شناخته می‌شود؛ زیرا این ساختمان محل زندگی و کار او بوده است. بعدها این ساختمان به سفارت مصر واگذار شد؛ بعد از اینکه روابط ایران و مصر بهم خود، سفارت افغانستان به عنوان حافظ منافع مصر در ایران معرفی شده که به همین دلیل افغان‌ها نیز مدتی در این ساختمان حضور داشتند. بعد از آن ساختمان به بانک بازرگانان ایران واگذار و به باشگاه کارکنان تبدیل شد. این ساختمان در نهایت در سال 1355 توسط فرح پهلوی بازسازی و به موزه آبگینه و سفالینه ایران تبدیل شد.

ساختمان سابق کتابخانه ملی

اولین ساختمان کتابخانه ملی ایران با مساحت 3500 متر مربع در سال 1316 در خیابان سی تیر ساخته شد. آندره گدار طراح بنای موزه ملی ایران، طراحی ساختمان موزه ملی را نیز بر عهده داشت. این بنا که در دو طبقه طراحی شده بود شامل تالار نمایش، تالار فردوسی، بخش نشریات و خدمات فنی در طبقه اول و تالار مطالعه و مخازن کتاب‌ها در طبقه دوم بود.

گشت و گذار در خیابان سی تیر تهران

سی تیر؛ خیابانی مخصوص عاشقان غذا

حال که با بناها و امکان تاریخی خیابان سی تیر آشنا شدیم، به بخش خوشمزه و هیجان‌انگیز این خیابان یعنی دکه‌ها و ون‌های سیار موجود در این خیابان می‌رسد که انواع غذا و نوشیدنی را سرو می‌کنند. بخش مربوط به شکم‌گردی در خیابان سی تیر با سایر جاها تفاوت دارد و این سبک از غذافروشی‌های خیابانی و سرو آن‌ها بر روی نیمکت‌ها و صندلی‌های چیده شده در کنار خیابان، کمتر در ایران مرسوم است.

در سال 1395 شهرداری تهران تصمیم گرفت که خیابان سی تیر سنگ‌فرش شود؛ همین امر باعث شد که این خیابان به محلی برای تفریح و شبگردی در تهران تبدیل شود. این خیابان که تا آن زمان یک خیابان خلوت و آرام به حساب می‌آمد،‌این روزها شاهد ازدحام گردشگران خارجی و ایرانی است که برای تفریح به این خیابان آمده‌اند. در این خیابان و غرفه‌های متنوع آن انواع غذاها و نوشیدنی‌های مختلف سرو می‌شود و هر کس با هر سلیقه و ذائقه غذایی می‌تواند در این خیابان غذا و نوشیدنی مورد علاقه خود را پیدا کند. انواع خوراکی‌هایی که در غرفه‌های خیابان سی تیر عرضه می‌شود شامل موارد زیر است:

  • انواع نوشیدنی‌های سرد و گرم به همراه انواع دسر و کیک
  • نوشیدنی‌های گرم و سرد و شرببت‌های ایرانی و سنتی
  • انواع فست فود
  • انواع غذاهای سنتی ایرانی
  • انواع غذاهای بین‌المللی

بیشتر بخوانید: مهمترین جاذبه های گردشگری تهران {۲۰ جای دیدنی}

جمع‌بندی

اگر دوست دارید شب‌گردی در تهران را تجربه کرده و برای ساعاتی از هیاهوها و شلوغی‌های شهر تهران دور باشید می‌توانید با تاریک شدن هوا به مرکز شهر رفته و در خیابان سی تیر قدم بزنید. این خیابان که یکی از قدیمی‌ترین خیابان‌های پایتخت محسوب می‌شود، از بناها و اماکن تاریخی بسیار مهمی میزبانی می‌کند. جدا از بناها و اماکن تاریخی،‌ امروزه این خیابان به پاتوقی برای عاشقان غذا و شبگردی در تهران تبدیل شده است که می‌توانند با رفتن به این خیابان انواع غذاها و نوشیدنی‌های مختلف را در محیطی جذاب تجربه کنند.



1402/06/03 | کد مطلب: 1665
برچسب‌ها: جاهای دیدنی


  • به اشتراک بگذارید:

بحث و تبادل نظر
نظر دهید تعداد کاراکتر مانده: 300
انصراف
  • متن
  • نام
  • ایمیل
در خبرنامه آرندتور عضو شوید

هر زمان که بخواهید می‌توانید عضویت خود را لغو کنید.
نام
نام خانوادگی
تلفن
ایمیل
اطلاعات شما با موفقیت ثبت شد.

از اینکه در خبرنامه پیامکی آرند عضو شدید سپاسگزاریم.
اطلاعات شما با موفقیت ثبت شد.

از اینکه در خبرنامه پیامکی آرند عضو شدید سپاسگزاریم.