۱۰ تا از اصلی‌ترین سوغات خوزستان چیست؟ | آرندتور

معرفی سوغات اصلی مخصوص خوزستان

1 رای   شما هم امتیاز بدهید!

خوزستان یکی از استان‌های جنوب غربی ایران با آب و هوای گرم است. به دلیل وجود زیبایی‌های طبیعی و مردم مهمان‌نواز و خونگرم، این استان همه ساله میزبان مسافران و گردشگران بسیاری است. خوراکی‌ها و غذاهایی که در این استان جنوبی کشور وجود دارد متفاوت از سایر مناطق ایران است. به همین دلیل بیشتر مسافران آن‌ها را به عنوان سوغات خریداری کرده و به شهر خود می‌برند. در کنار خوراکی، صنایع دستی‌های این استان هم بسیار معروف هستند. در این مطلب از آژانس مسافرتی آرندتور قصد داریم شما را با 10 سوغات  آشنا کنیم. با ما همراه شوید.

تور خوزستان

خوراکی‌های سوغات خوزستان

از آنجا که خوزستان یکی از شهرهای جنوبی است، همه بدون شک بعد از شنیدن نام آن یاد خرما و غذاهای جنوبی می‌افتند. خرماهای این استان بسیار خوشمزه بوده و بسیاری از خوراکی‌های معروفش هم با خرما تهیه می‌شوند. در ادامه قصد داریم چند مورد از معروف‌ترین و خوشمزه‌ترین خوراکی‌هایی را که جزء سوغات خوزستان محسوب می‌شوند معرفی کنیم تا اگر قصد داشتید سوغاتی از خوزستان با خود به خانه ببرید، یکی از این‌ها را انتخاب کنید.

خرما و فرآورده‌های آن

خرماها و رطب‌های زیادی در استان خوزستان وجود دارد که هر کدام طعم و بافت متفاوتی از هم داشته و از خرماهای شهرهای شمالی ایران بسیار متفاوت هستند. برخی از انواع خرماهایی که می‌توانید در خوزستان پیدا کنید شامل استعمران، کبکاب، خضراوی، برهی، زاهدی، گنتار و خاصویی می‌شوند. اگر در فصل رطب تازه به خوزستان سفر کنید، می‌توانید آن را به عنوان سوغات خوزستان با خود برگردانید. از فرآورده‌های خرمای این استان هم می‌توان شیره، سرکه، قند و قهوه خرما را نام برد. فرآورده‌های خرما شیرین کننده‌های سالمی بوده و با خواص زیادی همراه هستند.

بیشتر بخوانید: راهنمای سفر به پرآب‌ترین استان کشور، خوزستان!

لوز کنجدی خوزستان

دقیقا مانند خرما، کنجد هم خواص زیادی دارد و به همین دلیل، لوز کنجدی خوزستان هم بسیار مفید، انرژی‌زا و سالم است. در مواد لازم برای تهیه این لوز کره محلی و گردو هم به چشم می‌خورد. اگر به دنبال شیرینی متفاوت، خوشمزه و سالمی می‌گردید که به عنوان سوغات خوزستان از آن استفاده کنید، لوز کنجدی می‌تواند یکی از بهترین انتخاب‌های شما باشد.

خرید سوغاتی از خوزستان

رنگینک خوزستان

همانطور که در بالا هم اشاره کردیم، بسیاری از خوراکی‌های خوشمزه استان خوزستان با خرما و فرآورده‌های آن تهیه می‌شوند. رنگینک هم یکی از این خوراکی‌هاست که با خرما تهیه می‌شود. این دسر به دلیل شیرین بودن اصلا ضرر نداشته و برعکس بسیار مقوی و انرژی‌زا است. علاوه بر این، خون‌ساز بوده و ضعف بدن را هم برطرف می‌کند.

حلوا سفید خوزستان

حلوا سفید یا حلوا قبیت، دیگر سوغات خوزستان است. این حلوا با استفاده از خرما پخته می‌شود و عطر و بوی هل و گلاب آن می‌تواند اشتهای هر کسی را باز کند. این حلوا که به صورت مایع و سفید بوده، دل را نمی‌زند و بهترین گزینه برای افرادی است که به دسرهای خیلی شیرین علاقه‌ای ندارند. حلوا سفید را می‌توانید به عنوان صبحانه میل کنید تا کل انرژی مورد نیاز روزانه شما فراهم شود.

کلیچه خوزستان

کلیچه نام یکی از کلوچه‌های مخصوص استان خوزستان است که با خرما تهیه می‌شود. این محصول خواص آنتی اکسیدانی فراوانی داشته و والدین می‌توانند با خیال راحت این شیرینی خوشمزه را به فرزندانشان بدهند و بابت به خطر افتادن سلامتی آن‌ها نگران نباشند. اگر قصد دارید فرزندانتان یا فرزندان فامیل با یک سوغاتی سالم تغذیه شوند، کلوچه کلیچه را از دست ندهید.

صنایع دستی سوغات خوزستان

همانطور که پیش‌تر هم اشاره شد، سوغات خوزستان محدود به خوراکی‌هایش نمی‌شود و صنایع دستی و آثار هنری سنتی زیادی هم دارد که همه می‌توانند هنگام سفر از آن‌ها دیدن کرده و حتی آن‌ها را به عنوان سوغات برای عزیزانشان تهیه کنند. ازجمله صنایع دستی استان خوزستان می‌توان گلیم افشار، احرامی بافی، قلم نی و خراطی خوزستان را نام برد که در ادامه در مورد هر کدام توضیحاتی ارائه خواهیم داد.

گلیم افشار

گلیم‌های افشار از سوغاتی‌های نفیس و بسیار زیبای استان خوزستان هستند. این گلیم‌ها که با ابریشم بافته می‌شوند، نسبت به گلیم‌های معمولی ضخیم‌تر هستند. برای بافت آن‌ها از روش بافت متصل جفت قلاب استفاده می‌شود. حاشیه‌های آن‌ها معمولا نازک‌تر است و دارای اشکال مستطیلی شکل با رنگ‌های گرم و تیره‌تر هستند. ظرافت بافت و طراحی خاصی که گلیم‌های افشار دارند، باعث شده جزء بهترین سوغات خوزستان محسوب شوند.

گلیم از سوغاتی‌های ویژه خوزستان

احرامی بافی

یکی دیگر از صنایع دستی و بسیار زیبای استان خوزستان احرامی بافی است که به معنای هنر بافتن پارچه‌هایی از جنس پشم و پنبه با اشکال هندسی مختلف می‌باشد. پارچه‌های احرامی را می‌توانید به عنوان سوغاتی تهیه کنید و به عزیزانتان هدیه دهید. ر این هنر از رنگ‌های ثابتی همچون سبز و سفید یا قرمز و سفید استفاده می‌شود. پارچه‌های احرامی در عین زیبایی، بسیار محکم هم هستند. بهترین احرامی بافی های استان خوزستان به شهرهای شوشتر، دزفول، بهبهان، سوسنگرد و مسجد سلیمان نسبت داده می‌شوند.

قلم نی

قلم نی یا همان قلم خوشنویسی، دیگر سوغات خوزستان است. از آنجا که در این استان کشت نی رایج است، صنعت ساخت قلم نی رواج دارد. اگر در خانواده خود فردی را دارید که به خوشنویسی علاقه‌مند است، قلم نی می‌تواند یکی از بهترین سوغاتی‌ها برای او باشد. این قلم‌ها جنس بسیار مرغوبی دارند و کار با آن‌ها هم خیلی راحت است. مرکب را به خوبی جذب می‌کنند و استحکام بالایی هم دارند.

خراطی خوزستان

از قدیمی‌ترین و باستانی‌ترین سوغاتی‌های خوزستان می‌توان به ساخت صنایع خراطی اشاره کرد. صنایعی که در این استان با خراطی چوب ساخته می‌شوند، جزء فرهنگ کشور ایران بوده و یک سوغات خوزستان نفیس محسوب می‌شوند. در بازار خراطی خوزستان که قدمتی 200 ساله دارد، می‌توانید محصولات خراطی را پیدا کنید.

سوغاتی‌های مخصوص خوزستان

کپوبافی خوزستان

یکی از گیاهانی که در مناطق گرمسیر و باتلاقی رشد می‌کند، کرتک نام دارد. ساقه‌های این گیاه خودرو شبیه به نی بوده و در برابر رطوبت، ضربه و آفات بسیار مقاوم هستند. مردم خوزستان با استفاده از این ساقه‌ها کپوبافی می‌کنند. محصولات حاصل از کپوبافی ظرف‌های در داری هستند که در بازارهای سنتی خوزستان فروخته می‌شوند. یکی از بهترین سوغاتی‌هایی که می‌توانید برای عزیزانتان ببرید، ظرف‌های کپوبافی هستند.

بیشتر بخوانید: بهترین زمان سفر به خوزستان

سخن پایانی

در این مطلب 10 مورد از بهترین سوغات خوزستان را معرفی کردیم. خوزستان شهری زیبا با مردمانی خونگرم است که خوراکی‌ها و صنایع دستی زیادی داشته که هر کدام می‌توانند یکی از بهترین سوغاتی‌ها برای شما باشند. شما چه سوغاتی‌های دیگری را می‌شناسید که در این لیست آورده نشده‌اند؟ دیدگاه‌هایتان را با ما به اشتراک بگذارید.



1402/06/05 | کد مطلب: 1669
برچسب‌ها: سوغات


  • به اشتراک بگذارید:

بحث و تبادل نظر
نظر دهید تعداد کاراکتر مانده: 300
انصراف
  • متن
  • نام
  • ایمیل
در خبرنامه آرندتور عضو شوید

هر زمان که بخواهید می‌توانید عضویت خود را لغو کنید.
نام
نام خانوادگی
تلفن
ایمیل
اطلاعات شما با موفقیت ثبت شد.

از اینکه در خبرنامه پیامکی آرند عضو شدید سپاسگزاریم.
اطلاعات شما با موفقیت ثبت شد.

از اینکه در خبرنامه پیامکی آرند عضو شدید سپاسگزاریم.