راهنمای استفاده از مترو دبی و حمل و نقل عمومی این شهر خارق‌العاده | آرندتور

راهنمای جامع استفاده از حمل و نقل عمومی در دبی{مترو دبی}

شما هم امتیاز بدهید!

هنگام مسافرت به هر شهر جدیدی، اغلب گردشگران دوست دارند تا با نحوه حمل‌ونقل درون‌شهری بیشتر آشنا شوند تا بدون پرداخت هزینه بالا و بدون نیاز به صرف زمان طولانی، از شهر دیدن کنند. دبی، یکی از شهرهای پیشرفته است که یک سیستم حمل و نقل عمومی قوی، مقرون‌به‌صرفه، سریع و راحت دارد. در این مطلب از آژانس مسافرتی آرندتور می‌خواهیم یک راهنمای مترو دبی و حمل و نقل عمومی تور دبی به شما ارائه دهیم تا در طول سفر خود، راحت باشید.

انواع خدمات شبکه حمل و نقل عمومی دبی

ساکنان شهر دبی و گردشگران، می‌توانند به کمک شبکه حمل‌ونقل دبی، به بخش‌های مختلف شهر بروند. این شبکه حمل‌ونقل، بخش‌های مختلف شهر دبی را به‌شیوه‌ای امن و بسیار کارآمد، به یکدیگر متصل می‌کند. هنگام استفاده از سیستم حمل‌ونقل شهر دبی، گزینه‌های زیادی پیش روی خود دارید، در ادامه این راهنمای مترو دبی و حمل‌ونقل عمومی، این موارد را با یکدیگر بررسی می‌کنیم.

مترو دبی

متروی دوبی را می‌توان محبوب‌ترین روش حمل‌ونقل در این شهر دانست. مسافران می‌توانند به کمک سیستم راه‌آهن پیشرفته و بدون راننده، به‌صورت امن سفر کنند. در حال حاضر دو خط مترو در این شهر فعالیت می‌کند.

متروی این شهر که یک روش حمل‌ونقل عمومی با کیفیت بالا اما ارزان است؛ بسیاری از مناطق مسکونی و تجاری را به یکدیگر متصل می‌کند. همچنین در کنار چندین جاذبه شهر دبی نیز ایستگاه‌های مترو قرار دارند. اگر برای شما نیز این سوال پیش آمده است که چگونه از فرودگاه دبی به هتل برویم؟! می‌توانید به راحتی از متروی دبی استفاده کنید. ایستگاه‌های مترو، در پایانه‌های فرودگاه قرار دارند و گردشگران می‌توانند به محض ورود، از این روش حمل‌ونقل درون‌شهری استفاده کنند.

راهنمای مترو دبی

نکته مهمی که در این راهنمای مترو دبی باید به آن اشاره کنیم؛ این است که نحوه پرداخت هزینه مترو دبی، به کمک کارت NOL است. این کارت‌ها که در رنگ‌های نقره‌ای، قرمز و طلایی وجود دارند؛ بلیط‌های الکترونیکی هستند که برای متروی دبی و سایر روش‌های حمل‌ونقل در دبی می‌توانید از آن استفاده کنید.

تراموای دبی

یکی از روش‌های جدید حمل‌ونقر در دبی، تراموا است که کیفیت آن، در سطح تواموای جهانی است. این روش حمل‌ونقلی، می‌تواند به مناطق زیادی همچون دبی مارینا، اقامتگاه ساحل جمیرا و الصفوح خدمت‌رسانی کند.

یکی از ویژگی‌های تراموای دبی این است که به مترو و پالم مونوریل متصلی می‌شود تا ازدحام جمعیت را کاهش دهد. در نتیجه، مسافران می‌توانند به راحتی به مقصد‌های تفریحی مختلف همچون JBR، دبی مارینا، مراکز حرفه‌ای مدیا سیتی دبی و شهر اینترنتی دبی دسترسی داشته باشند. تا به امروز، با در نظر گرفتن ایستگاه‌های دبی مارینا و برج‌های دریاچه جمیرا، ۱۱ ایتسگاه تراموای دبی وجود دارد که به متروی دبی متصل می‌شود.

همان‌طور که در بخش قبلی این راهنمای مترو دبی گفته شد؛ نحوه پرداخت حمل‌ونقل عمومی، توسط کارت NOL است که در نتیجه هزینه تراموا نیز به همین روش پرداخت می‌شود.

بیشتر بخوانید: آشنایی با لوکس‌ترین هتل ۵ ستاره {هتل آتلانتیس دبی}

اتوبوس عمومی دبی

از آن‌جایی که این مطلب یک راهنمای مترو دبی و حمل‌ونقل عمومی است؛ باید به اتوبوس که یکی از مهم‌ترین وسایل نقلیه در ناوگان حمل‌ونقل عمومی است، بپردازیم. ناوگان اتوبوس‌رانی در دبی بیش از ۱۵۰۰ اتوبوس دارد که ساکنین و بازدیدکنندگان می‌توانند از آن استفاده کنند. به کمک سیستم اتوبوس‌رانی دبی، نقاط مختلف شهر به یکدیگر متصل می‌شوند؛ همچنین اتوبوس‌های عمومی RTA، در حدود ۸۷ درصد از مناطق شهری را به یکدیگر متصل می‌کنند که شامل ۱۱۹ خط داخلی است و به مترو دبی، خطوط بین شهری و خطوط سریع‌السیر نیز متصل می‌شود.

سرویس اتوبوس‌رانی دبی، یکی از مقرون‌به‌صرفه‌ترین سیستم‌های حمل‌ونقل درون‌شهری است که به تهویه مطبوع مجهز بوده و گوپه‌های مجزایی برای خانم‌ها و خانواده‌ها دارد و از این جهت یک روش آسان برای حمل‌ونقل محسوب می‌شود. برای استفاده از این اتوبوس‌ها نیز می‌توانید از کارت NOL برای پرداخت هزینه استفاده کنید.

سفر با مترو در دبی

تاکسی درون‌شهری

یکی از روش‌های حمل‌ونقل دیگری که نیاز است در این راهنمای مترو دبی به آن اشاره کنیم؛ تاکسی‌ها هستند. استفاده از تاکسی درون‌شهری نیز یکی از روش‌های محبوب حمل‌ونقل در دبی است. با وجود آن‌که هزینه استفاده از تاکسی‌ها بیشتر از سایر روش‌های حمل‌ونقل است؛ اما مسافران می‌توانند آن‌ها را به راحتی در هر نقطه شهر پیدا کنند و بسیار سریع و راحت در سطح شهر رفت‌وآمد کنند. همچنین در دبی، تاکسی‌های اختصاصی برای فرودگاه یا تاکسی‌های ویژه برای زنان و خانواده‌ها وجود دارد که راننده آن‌ها خانم‌ها هستند.

برای پرداخت هزینه تاکسی درون‌شهری، می‌توانید از کارت NOL، پول نقد یا کارت اعتباری استفاده کنید.

بیشتر بخوانید: بهترین تفریحات رایگان در دبی را بشناسید

اپلیکیشن‌های خودروی سواری

برخی از اپلکیشن‌ها همچون Uber و Careem در دبی نیز وجود دارند که بسیار محبوب هستند و اغلب ساکنان برای حمل‌ونقل درون‌شهری از آن استفاده می‌کنند. به کمک این اپلیکیشن‌ها می‌توانید نوع وسیله نقلیه خود را انتخاب کنید و پیش از رزرو سفر خود، هزینه تخمینی سفر را بدانید.

برای پرداخت هزینه خودروهای سواری، می‌توانید از پول نقد یا کارت اعتباری استفاده کنید و در این شیوه حمل‌ونقل، امکان استفاده از کارت NOL وجود ندارد. یکی از مزیت‌های این روش حمل‌ونقل، با وجود گران بودن آن، امکان جابه‌جایی و سفر آسان است که سبب محبوبیت آن شده است و به همین دلیل، به عنوان یکی از روش‌ها در این راهنمای مترو دبی به آن اشاره کردیم.

حمل‌ونقل دریایی در دبی

یکی از روش‌های عمومی حمل‌ونقل در دبی، سفر دریایی است که به دلیل جذابیت و محبوبیت آن در این راهنمای مترو دبی و حمل‌ونقل عمومی به آن اشاره کرده‌ایم. گزینه‌هایی که برای سفر دریایی پیش روی مسافران است، شامل قایق یا فری دبی، اتوبوس آبی دبی، تاکسی آبی دبی و ابراس است. در طول این سفر، گردشگران می‌توانند از مناظر زیبا بهره ببرند.

برای پرداخت هزینه سفر دریایی، می‌توان از کارت NOL، پول نقد یا کارت اعتباری استفاده کرد.

اپلیکیشن‌های حمل و نقل عمومی دبی

در اغلب شهرها، شما می‌توانید به کمک اپلیکیشن‌های مختلفی، از انواع حمل‌ونقل عمومی اطلاع پیدا کنید و از آن‌ها راحت‌تر استفاده کنید. آیا در امارات نیز اپلیکیشن مترو دبی وجود دارد؟! چگونه می‌توان از نقشه متروی دبی یا خطوط متروی دبی اطلاع پیدا کرد؟! در ادامه به چند مورد از اپلیکیشن‌های حمل‌ونقل عمومی دبی اشاره می‌کنیم که مسافران می‌توانند از آن‌ها استفاده کنند و سفرهای خود را برنامه‌ریزی کنند.

برنامه Wojhati

این برنامه نقشه‌ای دارد که به‌صورت لحظه‌ای شرایط را نشان می‌دهد و برای کمک به کاربران در برنامه‌ریزی سفر آن‌ها استفاده می‌شود. کاربران می‌توانند مقصد خود را وارد کنند و برنامه بهترین مسیر را با استفاده از وسایل حمل‌و‌نقل عمومی در دبی، از جمله اتوبوس، مترو و گزینه‌های دریایی نمایش می دهد.

برنامه حمل‌ونقل عمومی

برنامه RTA Public Transport Dubai یک ابزار مفید است که به کاربران کمک می‌کند تا موجودی کارت NOL خود را به‌صورت آنلاین بررسی کنند و در صورت نیاز، شارژ نمایند. همچنین، این یکی از اپلیکیشن‌ های حمل و نقل عمومی در دبی است که این امکان را می‌دهد تا جدول زمانی مترو، اتوبوس، تراموا و موارد دیگر را مشاهده و بررسی کنید.

برنامه S’hail

این برنامه نیز به کاربران امکان می‌دهد تا بتوانند از خطوط متروی دبی یا نقشه متروی دبی اطلاع پیدا کنند و همچنین سایر وسایل نقلیه عمومی همچون اتوبوس، تراموا، وسایل نقلیه دریایی و حتی خودروهای سواری را بررسی کنند و بهترین گزینه را برای سفر خود انتخاب کنند.

بیشتر بخوانید: معرفی مهمترین و بهترین مراکز خرید دبی

کرایه حمل و نقل عمومی دبی

در این قسمت از راهنمای مترو دبی و حمل‌ونقل عمومی، می‌خواهیم هزینه‌های مترو و سایر روش‌های حمل‌ونقل را بررسی کنیم. دبی به هفت منطقه تقسیم می‌شود که هر منطقه ایستگاه‌های مترو، تراموا، اتوبوس و وسایل نقلیه دریایی خاص خود را دارد. کرایه استفاده از وسایل حمل‌ونقل عمومی در دبی، به تعداد مناطقی که مسافران در یک سفر از آن عبور می‌کنند، بستگی دارد.

همچنین مسافران می‌توانند در عرض ۳۰ دقیقه، تنها با همان بلیط تک‌سفره خود بین روش‌های مختلف حمل‌و‌نقل یعنی مترو دبی به تراموا دبی یا اتوبوس عمومی به مترو دبی، جابه‌جا شوند و پس از این زمان، یک سفر جدید برای آن‌ها حساب می‌شود.

بلیط حمل‌ونقل عمومی را می‌توان با کارت NOL پرداخت کرد که همان‌طور که گفته شد یک بلیط الکترونیکی هوشمند بدون تماس است که می‌تواند برای هر بار ورود و خروج از یک وسیله حمل‌ونقل عمومی استفاده شود. انواع مختلفی از کارت‌های NOL در دبی وجود دارد که به مسافران امکان می‌دهد تا به کلاس‌های مختلفی از کابین‌ها دسترسی داشته باشند.

راهنمای مترو شهر خارق‌العاده دبی

همچنین، نکته‌ای که باید در این راهنمای مترو دبی به آن اشاره کنیم این است که اگر به مدت زیادی در دبی ساکن هستید و کاربر دائم حمل‌و‌نقل عمومی هستید؛ یعنی به مراتب از آن استفاده می‌کنید، می‌توانید کارت NOL شخصی را انتخاب کنید. این نوع کارت NOL به دانشجویان، سالمندان و ساکنان این امکان را می‌دهد که از ۵۰ درصد تخفیف در کرایه حمل‌و‌نقل عمومی در دبی استفاده کنند.

قوانین استفاده از حمل‌و‌نقل عمومی RTA در دبی

هنگام استفاده از حمل‌و‌نقل عمومی و درون‌شهری دبی، قوانین و آداب خاصی وجود دارد که مسافران باید آن‌ها را رعایت کنند. این قوانین را در ادامه این مطلب درباره راهنمای مترو دبی آورده‌ایم:

  • نباید هنگام استفاده از وسایل نقلیه عمومی دبی سیگار بکشید. جریمه آن ۲۰۰ درهم است.
  • هنگام رفت‌وآمد با وسایل نقلیه عمومی، نباید مزاحمت یا حواس‌پرتی ایجاد کنید. جریمه آن ۱۰۰ درهم است.
  • هنگام سوار شدن یا خروج از وسایل نقلیه عمومی، سعی نکنید از کارت منقضی، نامعتبر یا تقلبی استفاده کنید. جریمه استفاده از کارت منقضی یا نامعتبر ۲۰۰ درهم و جریمه استفاده از کارت تقلبی ۵۰۰ درهم است.
  • هنگام استفاده از وسایل حمل‌و‌نقل عمومی در دبی، پاهای خود را روی صندلی نگذارید. جریمه آن ۱۰۰ درهم است.
  • از آوردن حیوانات به وسایل نقلیه عمومی، به‌جز سگ‌های راهنما برای مسافران نابینا، خودداری نمایید. جریمه آن ۱۰۰ درهم است.
  • در مناطق غیرمجاز، از خوردن و آشامیدن خودداری کنید. جریمه عدم رعایت آن ۱۰۰ درهم است.
  • در وسایل نقلیه عمومی نباید چمدان‌های حجیم حمل کنید. برای سفر در تراموا و مترو دبی، تنها مجاز به حمل یک چمدان بزرگ و یک چمدان کوچک هستید.

علاوه‌بر این موارد، به این نکته نیز توجه داشته باشید که از آن‌جایی‌که زمان‌بندی حمل‌ونقل عمومی ممکن است تغییر کند؛ باید در وب‌سایت و اپلیکیشن مترو دبی و سایر بخش‌های حمل‌ونقل عمومی، زمان حرکت قطار از ایستگاه متروی مورد نظر را بررسی کنید.

بیشتر بخوانید: بهترین فصل سفر به دبی را بشناسید

کلام آخر

در این راهنمای مترو دوبی و استفاده از حمل‌ونقل عمومی از آرند تور، تلاش کردیم تا تمام نکات مهم از جمله انواع خدمات حمل‌ونقل عمومی دبی و همچنین هزینه‌ها و قوانین استفاده از آن‌ها را بررسی کنیم تا پیش از رزرو تور یا خرید بلیط پرواز خود، این موارد مهم را در نظر داشته باشید. در نتیجه می‌توانید در گردشگری شهری (Urban tourism) از حمل‌ونقل عمومی با قیمت مناسب‌تر استفاده کنید. بهترین خدمات مسافرت هوایی و تورهای گردشگری را می‌توانید از آرند تور بخواهید.



1402/06/09 | کد مطلب: 1673
برچسب‌ها: اطلاعات عمومی


  • به اشتراک بگذارید:

بحث و تبادل نظر
نظر دهید تعداد کاراکتر مانده: 300
انصراف
  • متن
  • نام
  • ایمیل
در خبرنامه آرندتور عضو شوید

هر زمان که بخواهید می‌توانید عضویت خود را لغو کنید.
نام
نام خانوادگی
تلفن
ایمیل
اطلاعات شما با موفقیت ثبت شد.

از اینکه در خبرنامه پیامکی آرند عضو شدید سپاسگزاریم.
اطلاعات شما با موفقیت ثبت شد.

از اینکه در خبرنامه پیامکی آرند عضو شدید سپاسگزاریم.