سافاری چیست؟+بهترین مقاصد سفر برای سافاری | آرندتور

سافاری چیست؟{راهنمای سفر و بهترین مقاصد}

شما هم امتیاز بدهید!

برای اینکه بدانید سافاری چیست باید به ریشه این نوع از سفرها به آفریقا بازگردید و نگاه مدرن به آن را بشناسید. سافاری به سفرهای ماجراجویانه در تور طبیعت گردی و به خصوص حیات وحش می‌گویند که با هدف مشاهده زندگی حیوانات و افراد محلی در زیست‌بومشان انجام می‌شود و اغلب به صورت زمینی اجرا می‌گردد. پارک‌های محلی، طبیعت بکر، کویر، اعماق دریا یا اقیانوس و مناطق محافظت‌شده می‌توانند مقاصد سافاری‌ها به شمار ‌روند. اما امروزه تنها هدف مشاهده نیست و هدف‌های ماجراجویانه و تفریح نیز در آن دخیل است.

معنی سافاری چیست؟

به‌واقع تاریخ سافاری چیست؟! سافاری در زبان سواحیلی به معنای سفر ماجراجویانه است. این لغت از اواخر قرن نوزدهم در انگلستان رواج پیدا کرد. در آن زمان افرادی بودند که لباس شکارچیان را به تن می‌کردند و راهی شکار حیوانات بزرگی چون فیل، شیر، پلنگ، بوفالو، کرگدن و اسب آبی می‌شدند. این نوع سفر ابتدا در کشور آفریقا شکل گرفت. شکار حیوانات در آفریقا تا جایی پیش رفت که سبب انقراض کامل گونه‌های حیوانی کمیابی مانند کرگدن سفید شد.

معنی سافاری چیست

با انقراض گونه‌های مختلف جانوران، کارشناسان محیط زیست و جامعه جهانی به تکاپو افتادند و شکار در سافاری را ممنوع و غیرقانونی اعلام کردند. سافاری چیست امروزه جواب متفاوتی دارد. اکنون گردشگرانی که به سافاری می‌روند، تنها بازدیدکننده هستند، رفتار متمدنی با حیوانات و زیست‌بوم طبیعی جانوران در پیش می‌‌گیرند و حیات وحش را تحسین می‌کنند. تورهای سافاری عصر حاضر، بیشتر جنبه علمی و تفریحی دارند و هیچ صدمه‌ای به محیط زیست و جانوران وارد نمی‌کنند.

اکوتوریسم در سافاری چیست؟

اکوتوریسم یک صنعت رو به رشد است که تغییر زیادی را به سوی پیشرفت سفرهای مسئولانه انجام داده است. افرادی که در تورهای سافاری ثبت نام می‌کنند معمولا در اقامتگاه‌های دوستدار محیط زیست اقامت دارند، مکان‌هایی که به گونه‌ای طراحی و ایجاد شده‌اند تا کمترین آسیب را به محیط زیست بزنند.

اهداف اکوتوریسم این موارد است:

  • حفاظت از محیط زیست
  • حرکت در جهت توسعه پایدار
  • دوستی با فرهنگ بومیان و کمک به حفظ آن
  • کمک به حفظ میراث طبیعی

انواع سافاری چیست؟

امروزه مسافرانی پیدا می‌شوند که به دنبال سافاری‌هایی فراتر از سافاری همیشگی آفریقایی هستند. به دنبال گردشگری حیات وحش و مقصد‌های حیات وحش سریع‌تر، چالش برانگیزتر و وحشی‌تر هستند. خیلی از افراد و گردشگران حیات وحش امروزه به دنبال رویارویی با حیوانات به شکل رو در رو در محیط زندگی طبیعی‌شان‌اند. این افراد مرزهای گردشگری حیات وحش را تغییر داده‌اند.

اکوتوریسم در سافاری چیست

اگر از این افراد بپرسید برای شما سافاری چیست؟ جواب آن‌ها چیزی شبیه این جملات خواهد بود: "تصور کنید که در اعماق آب‌های دیجوبوتی برای شنا با کوسه‌های والی رفته‌اید یا به قطب شمال سیبری سفر کرده‌اید تا با عشایر و گله‌های گوزن شمالی آن‌ها زندگی کنید!" برای این دسته از مسافران هیجان شناخت طبیعت وحش، نگهداری، آموختن و لذت بردن از آن در اولویت است.

سافاری کویرگردی

سافاری کویرگردی نوعی از سافاری است که در مناطق کویری با رمل‌های شنی برگزار می‌شود. در این نوع سافاری، گردشگران با ماشین‌های شاسی‌بلند دو دیفرانسیل در میان شن‌های روان حرکت می‌کنند. برگزاری کمپ‌های شبانه و تماشای آسمان پرستاره کویر، از جذاب‌ترین لحظاتی است که در این نوع از سافاری تجربه می‌کنید.

سافاری پیاده‌روی

در سافاری پیاده‌روی شما به همراه همسفران و راهنمای تور یا پیشاهنگ مجرب و مجهز، به صورت پیاده به دیدن حیات وحش و جانوران مختلف خواهید رفت. حس نزدیک شدن به حیواناتی که در شرایط عادی امکانش فراهم نبود، می‌تواند تجربه‌ای جذاب و به یاد ماندنی باشد. سافاری پیاده‌روی می‌تواند به صورت یک تور گروهی یا اختصاصی برگزار شود.

سافاری دوچرخه‌سواری

دوچرخه‌سواری در کوهستان جزو ورزش‌های محبوب است. مسیرهای کوهستانی مخصوصی برای این نوع از سافاری در نظر گرفته می‌شود تا کمترین آسیب به طبیعت وارد شود. علاوه بر لذت دوچرخه‌سواری، امکان کمپینگ در شب نیز فراهم است. روشن کردن آتش در مکان‌های ایمن، گوش‌سپاری به صدای شغال‌ها  یا غرش شیرها در شب هیجان‌ خاصی دارد. خوابیدن زیر آسمان پر ستاره کوهستان از خاطره‌انگیزترین لحظاتی است که در این نوع از سافاری تجربه می‌کنید.

سافاری کویرگردی چیست

سافاری مسیرهای سخت

وقتی از خودمان می‌پرسیم سافاری چیست باید در نظر بگیریم که برخی از سافاری‌ها می توانند بسیار سخت باشند. در این نوع از سافاری، گردشگران مسیرهای صعب‌العبور را برای دیدن حیات وحش انتخاب می‌کنند. کوه‌پیمایی، دره‌نوردی و غیره از فعالیت‌های مورد علاقه گردشگران در این نوع از سافاری است.

سافاری گشت و گذار در حیات وحش با ماشین

گردشگران به وسیله خودروهای شبیه آفرود و 4 دیفرانسیل، به زیست‌بوم حیوانات وحشی نزدیک می‌شوند و از نزدیک با زندگی آن‌ها آشنا خواهند شد. همراه بودن یک راهنمای باتجربه و کار بلد، می‌تواند لذت شما از تماشای طبیعت را چند برابر کند.

سافاری قایق رانی

گردشگران در برخی از سافاری‌ها نیز از طریق قایق سواری و کانو به دل رودخانه‌ها می‌روند و از طبیعت لذت می‌برند. ماکورو نیز یکی دیگر از شاخه‌های قایق سواری کانو به شمار می‌رود که در حیات وحش بوتسوانا رایج است.

سافاری پرواز

در این نوع از سافاری مسیرها را از طریق پرواز طی می‌کنند و معمولاً مسافران از مکان‌هایی که امکان دسترسی به آن‌ها نیست بازدید خواهید کند. این سافاری‌ها به وسیله بالگردهای کوچک انجام می‌شود و معمولاً هزینه بالاتری نسبت به سایر سافاری‌ها دارند.

بهترین مقاصد در ایران برای سافاری چیست

سافاری پرنده‌نگری

بخشی از فعالیت‌ها در سافاری می‌تواند به پرنده نگری و مشاهده زندگی پرندگان اختصاص یابد و امروزه تورهای خاص سافاری پرنده‌نگری در ایران و سراسر جهان نیز انجام می‌شود. در این نوع از سافاری به قسمت‌هایی از حیات وحش می‌روند که در آن‌ها شانس بیشتری برای تماشای پرندگان داشته باشند. محل دائمی زندگی برخی پرندگان و یا مکان‌هایی که موقتاً پرندگان به آن ناحیه مهاجرت فصلی کرده‌اند، از عمده مقاصد پرنده‌نگری به شمار می‌روند.

بهترین مقاصد در ایران برای سافاری چیست؟

ایران به دلیل تنوع حیات وحش و داشتن چندین نوع زیست بوم، از جمله مناطق کویری، مناطق کوهستانی، جنگل و غیره، مقصد خوبی برای تورهای سافاری به شمار می‌رود. یکی از مهمترین ملزومات سافاری، داشتن تجهیزات مورد نیاز است که باعث می‌شود سفری امن و بی‌دغدغه داشته باشید. علاوه بر آن راننده خودروهای سافاری و آفرود می‌بایست از مهارت رانندگی بسیار بالایی برخوردار باشند تا در شرایط چالش‌برانگیز، به راحتی عبور کنند.

برای علاقه‌مندان به سافاری جنگل و کوهستان در ایران، جنگل‌های سوادکوه در استان مازندران و جنگل ابر شاهرود از دیگر مقاصدی هستند که گردشگران در نیمه اول سال از آن‌ها استقبال می‌کنند. سافاری جزیره قشم و جزیره کیش نیز به‌دلیل اقلیم و پوشش گیاهی متفاوت، محبوب بسیاری از گردشگران است.

اگر از مسافران مشتاق هیجان بپرسید سافاری چیست؛ آن‌ها به شما خواهند گفت که یکی از پرطرفدارترین سافاری‌ها در ایران، کویرگردی است که معمولاً با خودروهای شاسی بلند یا دو دیفرانسیل انجام می‌شود. این نوع خودروها می‌توانند مسیرهای صعب‌العبور را طی کنند. کویرهای مصر، مرنجاب، ورزنه، شهداد و ابوزیدآباد از محبوب‌ترین مسیرهای سافاری و تورهای کویر نوردی محسوب می‌شوند. برای نمونه کمی از بهترین کویر ایران برای سافاری بدانیم.

سافاری کویر مصر

نمی‌توان انکار کرد که لذت تور کویر مصر با سافاری چیز دیگری است! کویر مصر بهترین رمل‌ها را برای سافاری دارد. در این کویر مراکزی وجود دارند که به شما امکان می‌دهند از حرکت با سرعت روی شن‌های کویر و تپه‌های شنی لذت ببرید. رانندگی با ماشین‌های شاسی‌بلند و آفرودسواری روی تپه‌های کویر مصر و پاشیده شدن ماسه‌ها به اطراف بسیار هیجان انگیز است.

اما این کار بدون راننده آشنا به مسیر و زیست‌بوم حیوانات در کویر مصر می‌تواند آسیب جبران‌ناپذیری به این کویر زیبا وارد کند. از آنجایی که سافاری در واقع مشاهده طبیعت و لذت بردن از آن بدون آسیب رساندن است، در ابتدا هر بار از خود دوباره بپرسید سافاری چیست! تا مراقب محیط زیست زیبای ایران باشید. برای  سافاری در کویر فراموش نکنید که وجود راننده مجرب و آشنا به زیست‌بوم‌های منطقه، سلامتی شما و منطقه زیبای کویر مصر را حفظ خواهد کرد.

بیشتر بخوانید: معرفی مهمترین و بهترین تفریحات کویر مصر

انواع سافاری چیست

نتیجه‌گیری

هیجان و لذتی که حضور در طبیعت بکر برای دوستداران سفر ماجراجویانه ایجاد می‌کند، آنقدر دلچسب است که گاهی افراد فراموش می‌کنند در دل طبیعت می‌رانند و ممکن است تفریحشان، تخریب نیز در پی داشته باشد. در واقع بسیاری از آفرودباز‌ها به دلیل نداشتن تجربه کافی و تعهد، باعث تخریب زیستگاه‌ها می‌شوند. در این مقاله گفتیم سافاری چیست، انواع آن کدام است، اهمیت اکوتوریسم در سافاری چیست و مکان‌های جالب برای سافاری در ایران کجاست. با این اطلاعات می‌توانید یک سافاری مناسب در ایران انتخاب کنید و یادتان باشد که ایمن ماندن طبیعت تا چه اندازه مهم است.



1402/06/22 | کد مطلب: 1692


  • به اشتراک بگذارید:

بحث و تبادل نظر
نظر دهید تعداد کاراکتر مانده: 300
انصراف
  • متن
  • نام
  • ایمیل
در خبرنامه آرندتور عضو شوید

هر زمان که بخواهید می‌توانید عضویت خود را لغو کنید.
نام
نام خانوادگی
تلفن
ایمیل
اطلاعات شما با موفقیت ثبت شد.

از اینکه در خبرنامه پیامکی آرند عضو شدید سپاسگزاریم.
اطلاعات شما با موفقیت ثبت شد.

از اینکه در خبرنامه پیامکی آرند عضو شدید سپاسگزاریم.