راهنمای جامع کمپ در جنگل{بهترین مقاصد، وسایل و راه‌های سفر} | آرندتور

راهنمای جامع کمپ در جنگل{اصول، بهترین مقاصد، وسایل و راه‌های سفر}

شما هم امتیاز بدهید!

کمپینگ در جنگل می‌تواند یک فعالیت هیجان‌انگیز و چالشی باشد، اما برای انجام آن لازم است شرایط مناسبی فراهم کنید. انتخاب مکان مناسب، تهیه آب و غذا به مقدار کافی و تأمین وسایل لازم از جمله اقداماتی است که باید به آنها فکر کنید. با رعایت این موارد، می‌توانید سفری به یادماندنی و دلپذیر را برای خودتان و همراهانتان تجربه کنید. در این مقاله، تعدادی از نکات اساسی برای کمپ در جنگل و موارد مهم آن در تور طبیعت گردی بررسی می‌شود.

کمپینگ به چه معناست؟

معنی واقعی کمپینگ چیست؟ به دور از هر گونه اضافه گویی، به شب مانی در چادر خارج از خانه کمپینگ گفته می‌شود. هرچند کمپینگ سطوح مختلفی دارد و می‌توان آن را به 3 سطح آماتور، نیمه حرفه‌ای و حرفه‌ای دسته بندی کرد. در سطح اماتور کمپینگ می‌تواند به صورت خانوادگی و یا با جمعی از دوستان انجام شود و لذت در کنار هم بودن در محیطی به دور از هرگونه استرس شهری و آرام می‌تواند خاطره زیبایی خلق کند، اما باید به یاد داشته باشید رعایت برخی نکات برای لذت بردن و خلق یک شب به یادماندنی بسیار مهم است که در این مقاله به آن پرداخته خواهد شد.

کمپینگ در سطح نیمه حرفه‌ای و حرفه‌ای نیاز به تور و یا افراد متخصص دارد. این نوع کمپینگ عموماً در مکان‌هایی با طبیعت بکر و دسترسی سخت انجام می‌شود. شرایط غیرقابل پیشبینی محیطی و آب و هوایی ممکن است دشوار و خطرناک باشد. افرادی که در این نوع کمپینگ شرکت می‌کنند، باید تجهیزات مناسب و تجربه کافی را داشته باشند. قبل از شروع کمپینگ حرفه‌ای، نیاز به ارزیابی دقیق و جلوگیری از هرگونه خطر مالی و جانی است.

بیشتر بخوانید: طبیعت گردی چیست و چگونه یک طبیعت گرد حرفه‌ای شویم؟

کمپ در جنگل

اصول کمپینگ

تجربه اول شما در سفر کمپینگ ممکن است یک تجربه تازه باشد، یا احتمالاً بارها به این نوع سفر رفته باشید، اما در هر صورت، قبل از شروع سفر همواره هیجان داشته باشید. کمپینگ یکی از محبوب‌ترین فعالیت‌ها و تفریحات میان افراد است. دور شدن از شهر و تجربه زندگی در طبیعت با شرایط و عادت‌های متفاوت، یکی از دلایلی است که این نوع سفر مورد علاقه بسیاری از ماست.

برای از بین بردن پریشانی قبل از سفر و همچنین تجربه بهتر یک سفر کمپینگ، آشنایی با اصول اولیه کمپینگ در طبیعت است. در این مقاله، ما چند اصل اولیه را که باید قبل از شروع سفر به آن‌ها آشنا باشید مرور می‌کنیم تا تجربه‌ای خاطره‌انگیز و لذت‌بخش از سفر خود داشته باشید.

با ماهیت یک سفر کمپینگ آشنا شوید

اگر تجربه قبلی از کمپ در طبیعت را داشته باشید، این مرحله برایتان آشنا خواهد بود. کمپ در طبیعت چالش‌های خاص خود را دارد که در سایر انواع سفرها با آن‌ها روبرو نمی‌شوید.
مشکل اساسی در طبیعت عدم دسترسی به خدمات و امکانات شهری است. در سفرهای کمپینگ، تهیه غذا، اسکان، خواب و حتی نیازهای ابتدایی مانند استفاده از سرویس بهداشتی به صورت متفاوتی نسبت به آنچه در شهر آموخته‌ایم انجام می‌شود.
تهیه غذا در طبیعت یکی از مهارت‌های مهم در گذراندن زمان در آن محیط است. شما می‌توانید از منابع مختلفی مانند کتاب‌ها، وب‌سایت‌ها و ویدئوها برای یادگیری راهکارهای تهیه غذا در طبیعت استفاده کنید. همچنین، می‌توانید با رفتن به کلاس‌های آموزشی و کارگاه‌ها، مهارت‌های لازم را از متخصصان به دست آورید. اگر علاقه‌مند هستید، می‌توانید در برنامه‌های طبیعت‌گردی و کمپین‌های ماهیگیری و شکار شرکت کنید تا با افراد متخصص این حوزه آشنا شوید و تجربه‌های آن‌ها را یادبگیرید.

خوابیدن در طبیعت و زیر آسمان پرستاره یکی از بهترین و مهم‌ترین تجربه‌هایی است که در برنامه‌های کمپینگ به آن بدست می‌آید. برای استفاده بهینه از این تجربه، نیاز است که در مورد استفاده از کیسه خواب راهنمایی‌های لازم را مطالعه کنید.

حمل صحیح لوازم و تجهیزات مورد نیاز یکی دیگر از اصول مهم در سفرهای بک‌پکی طبیعت گردی است. قبل از سفر باید به دقت لیستی از لوازم و تجهیزاتی که نیاز خواهید داشت، تهیه کنید و مطمئن شوید همه چیز را همراه دارید.

لوازمی مانند چادر، کوله پشتی، خواب‌بالشت و پتو، لباس‌های مناسب برای مسافرت در طبیعت، کفش‌های مناسب و ضد آب، لوازم بهداشتی و شخصی، ابزارهای چندکاره، چراغ قوه و باتری‌های اضافه، ظروف یکبارمصرف و ظروف غذاخوری، ابزارها و لوازم آشپزی (اگر قصد دارید در طبیعت بپزید)، قطعات جانبی دوربین و دستگاه‌های الکترونیکی و … از جمله لوازمی هستند که باید در نظر داشته باشید.

همچنین مهم است به وزن لوازم و تجهیزات دقت کنید و تلاش کنید فقط لوازمی را همراه داشته باشید که واقعا نیاز دارید. حمل بار زیاد می‌تواند باعث خستگی زودرس و مشکلات در پیمودن مسافت‌های طولانی شود. بنابراین توصیه می‌شود قبل از سفر، لیست لوازم را مرور کنید و به دقت آن را بررسی کنید.

راهنمای جامع کمپ در جنگل

مقصد خود را به درستی انتخاب کنید و آن را بشناسید

شاید مهم‌ترین اصل در بین اصول کمپینگ، انتخاب صحیح مقصد و شناخت درست آن باشد. شما قرار است برای مدت زمانی در مکانی جدید اسکان داشته باشید و از فضای آن لذت ببرید. انتخاب صحیح مقصد سفر می‌تواند موجب بهتر شدن تجربه شما شود. از طرفی، انتخاب ناصحیح مقصد سفر می‌تواند علاوه بر ایجاد مشکلاتی برای شما، خاطره سفر را برای شما و دوستانتان تلخ کند.

برای انتخاب مقصد کمپینگ، حتما شرایط آب و هوایی مقصد را بررسی کرده و به ترجیحات خود و تجهیزات کمپینگتان توجه کنید. از انتخاب لوکیشن‌های نزدیک به شهر، لوکیشن‌های معروف در زمان تعطیلی‌ها و مناطقی که ناامنی برای طبیعت گردان گزارش شده است پرهیز کنید. مسیری انتخاب کنید که قبلا پیموده شده باشد و نقشه یا راهنمای رسیدن به مقصد را دقیقا بررسی کنید. اگر با خودروی شخصی سفر می‌کنید، توجه کنید که آیا مسیر قابلیت عبور از روی آسفالت را دارد یا نه. در صورت نیاز از خودرو آفرود استفاده کنید. برای اطلاعات بیشتر در مورد انتخاب مقصد کمپینگ، می‌توانید از راهنماها و منابع موجود در اینترنت استفاده کنید. همچنین، اطلاعات مربوط به مقاصد مناسب برای سفرهای کمپینگ و طبیعت‌گردی در سایت آرندتور را بررسی کنید.

انتخاب لوازم مورد نیاز برای کمپینگ

یکی از مراحل کلیدی برای شروع سفر و اصول کمپینگ، انتخاب مجموعه مناسبی از لوازم و تجهیزات است که شما برای سفر نیاز خواهید داشت. انتخاب درست لوازم می‌تواند تجربه سفر شما را بهتر کند و از نگرانی‌های مربوط به تهیه وسایل مورد نیاز را در طول سفر به شما بکاهد.

لوازمی که در کمپینگ و طبیعت گردی به آن نیاز خواهید داشت، شامل لوازم خواب، لوازم اسکان، لوازم پخت و پز و همچنین آب و مواد غذایی است. برای انتخاب صحیح این لوازم، می‌توانید از یک چک لیست لوازم کمپینگ استفاده کنید. این چک لیست به شما کمک می‌کند تا علاوه بر انتخاب صحیح و اندازه مناسب لوازم، مطمئن شوید که هیچ وسیله‌ای در کوله پشتی شما از قلم نیفتد.

هماهنگی با هم‌سفران برای شروع سفر کمپینگ

برای آمادگی بهتر برای سفر طبیعت گردی و کمپینگ، بهتر است که هماهنگی مناسب با همسفران داشته باشید. یک سفر طبیعت گردی تنها زمانی به خوبی به پایان می‌رسد که همه همسفران و گروهی که با آنها سفر می‌کنید، با رضایت و آرامش از این سفر بازگردند.

هماهنگی دقیق با همسفران می‌تواند سبب بهبود دستیابی به تجربه‌های بهتر در سفر شما شود. این هماهنگی شامل همه مراحلی است که در این مطلب به آنها اشاره شده است.
برای آمادگی همسفران برای تجربه‌های جدید، شناخت قبلی ضروری است تا بتوانند به فعالیت‌های جانبی بپردازند به جای صرف انرژی برای آموزش و تصحیح رفتار.

انتخاب صحیح لوازم ضروری است و هماهنگی با همسفران موجب می‌شود که از بار کوله پشتی کاسته شود و لوازمی که امکام استفاده اشتراکی دارند به تعداد مورد نیاز حمل شوند.

تعامل با محیط و حیات وحش را یاد بگیرید

سفر به طبیعت، به نوعی به معنای میهمان شدن در بطن دل و جان طبیعت است. اگر در نظر داشته باشید که شما در حال رفتن به یک میهمانی هستید نه ویلا یا منزل شخصی خود، قطعاً باید آداب و شروط میزبان را قبل از سفر به طبیعت در نظر خواهید گرفت. یکی از اصلی‌ترین اصول کمپینگ در طبیعت، در نظر داشتن آداب حضور در طبیعت و تعامل با میزبانان طبیعت است.
همیشه قبل از سفر با افرادی که تجربه در زمینه پوشش گیاهی و حیات وحش مقصد شما دارند، مشورت کنید. با داشتن اطلاعات ذهنی در این زمینه، شما در مواجهه با شرایط غیرمنتظره بهتر آماده خواهید بود.

همچنین آشنایی با جانوران و طبیعت محل مقصد، می‌تواند در کاهش حوادث غیرمنتظره موثر باشد. به عنوان مثال، در صورت ورود به یک منطقه زیستی خرس، آشنایی با حس بویایی و دلبستگی این حیوان زیبا، می‌تواند از حضور آن در نزدیکی کمپ شما به دلیل زباله‌های غذایی جلوگیری کند. چون با اطلاعات قبلی، شما زباله خود را در کیسه قرار می‌دهید و آن را به دور از محوطه کمپ منتقل می‌کنید.

همچنین، شناخت گیاهان محلی به شما کمک می‌کند تا حشرات را شناسایی کنید و مواردی که ممکن است برای شما دشواری ایجاد کنند را شنقا کنید یا تحریک نکنید.

بهترین مقاصد برای کمپینگ

جنگل اسالم

گیلان قرار است شما را حیرت‌زده کند. شهر اسالم، در گیلانِ زیبا واقع شده است و به‌واسطه جنگل بی‌نظیرش یکی از جاذبه‌های گردشگری مهم است. مسیری که از اسالم به سمت خلخال می‌رود، تجربه‌ای بی‌نظیر از جنگل‌نوردی است. حدود 18 ساعت برای سیر در این بهشت طبیعت فرصت خواهید داشت! جذابیت‌های این منطقه بکر جنگلی زیاد است و نمی‌توان از آنها انتخاب کرد. درختان، در آغوش یکدیگر، جاده را پر کرده و تلاقی مه و زمین، یکی از دیدنی‌ترین مناظر جاده‌ای اسالم است. علاقه‌مندان به عکاسی در طبیعت می‌توانند تصاویر شگفت‌انگیزی در چهار فصل این جنگل زیبا ثبت کنند و شاید هم دلیل سفر خیلی از گردشگران، بستن همین قاب‌های زیبا باشد! اگر شما هم دوست عکاسی در طبیعت هستید، این منطقه سحرآمیز در شمال کشور را از دست ندهید.

جنگل پلنگ‌ دره

منطقه پلنگ دره یکی از قشنگ‌ترین مناطق جنگلی و طبیعی در سوادکوه قرار دارد. این دره بین جنگل‌ها، رودخانه و آبشارهای زیبا قرار گرفته است. از تهران تا شیرگاه تنها ۳ ساعت راه است و فاصله بین جنگل پلنگ دره و تهران نیز حدود ۲۴۰ کیلومتر است. جنگل پلنگ دره، یکی از زیباترین جنگل‌های مازندران است و موجب شگفت‌زدگی شما می‌شود. اگر در فصل گرم تابستان به این جنگل مراجعه کنید، می‌توانید از نزدیک با رودخانه آبی و خنک این منطقه آشنا شوید. صدای آب جاری در طول جنگل به گوش می‌رسد و پیمایش رودخانه در این منطقه، فرصتی عالی برای آب‌تنی و تفریح در روزهای گرم است. بنابراین، در هنگام سفر به جنگل پلنگ دره، یک دست لباس اضافی و یک جفت صندل نیز با خود همراه داشته باشید تا بتوانید لباس و کفش خود را تغییر دهید و تجربه بهتری در این منطقه داشته باشید.

کوهرنگ

چشمه کوهرنگ در شهرستان کوهرنگ قرار دارد، در روستای دیمه و نزدیک چلگرد. این چشمه از سرچشمه‌های اصلی زاینده رود است و در دل کوه شروع می‌شود. با تشکیل رودخانه، طبیعت بکری را در مسیر خود ایجاد می‌کند و برای مسافران و اهالی منطقه جاذبه‌ای طبیعی فوق‌العاده است. برای رسیدن به چشمه کوهرنگ، به شهرستان و شهر چلگرد باید بروید و سپس به روستای دیمه و دامنه‌های زردکوه مراجعه کنید. اما به دلیل خشکسالی اخیر، این چشمه در برخی فصول آبی رونق خود را از دست داده است.

تنگه تامرادی

نمی‌توان به یاسوج سفر کرد و تنگه تامرادی را ندید. اگر تاکنون به یاسوج سفر نکرده و تنگه تامرادی را ندیده‌اید، در اولین فرصت سفر دوباره به یاسوج را برنامه‌ریزی کنید.

این مکان پر از آبشارها و چشمه‌های طبیعی است. تنگه تامرادی یکی از زیباترین دیدنی‌های یاسوج است و با فاصله ۵۰ کیلومتری از مرکز شهر قرار دارد. برای دیدن کامل این منطقه، حتما از روستای حسین‌آباد که در ابتدای تنگ قرار دارد، عبور کنید. این روستا از جمله روستاهای باستانی ایران است و در آن یک مقبره از دوران هخامنشی وجود دارد که باعث شده این روستا به یکی از قدیمی‌ترین جاهای دیدنی یاسوج تبدیل شود.

دریاچه گهر

دریاچه گهر از جمله زیباترین دریاچه‌های ایران است و هر سال هزاران گردشگر برای دیدن آن به لرستان می‌آیند. برای رسیدن به دریاچه گهر باید ابتدا به شهر دورود بروید و سپس حدود ۳۵ کیلومتر تا دریاچه را طی کنید. از دیدن دریاچه گهر، شما تنها به زیبایی طبیعت اطراف دریاچه شگفت زده نمی‌شوید، بلکه می‌توانید تنوع گونه‌های گیاهی و جانوری فراوانی را نیز در این منطقه ببینید. جنگل‌های اطراف دریاچه پر از انواع درختان مثل پسته، بلوط، بید، گلابی، انجیر و زالزالک هستند و حتی می‌توانید حیوانات همچون بز، آهو، پلنگ و خرگوش را نیز مشاهده کنید. گهر نیز در کنار کوهستان اشترانکوه قرار دارد که برای علاقه‌مندان به طبیعت‌گردی دارای مناظری فوق‌العاده است. در این منطقه هوای پاک و آب زلال و شفافی وجود دارد و ساحل‌های ماسه‌ای و صخره‌ای این دریاچه مناسب برای کمپینگ هستند. پس اگر علاقه‌مندید طبیعت زیبای لرستان را در یک سفر کامل تجربه کنید، قطعا باید دریاچه گهر را نیز در برنامه خود قرار بدهید.

بیشتر بخوانید: همه‌‌چیز درباره دریاچه فیروزه‌ای ایران { دریاچه گهر}

بهترین مقاصد کمپ در جنگل

آبشار بیشه

یکی از جاهای دیدنی لرستان که در فهرست میراث طبیعی ایران ثبت شده است، آبشار بیشه است. این آبشار با ارتفاع ۴۸ متر و عرض ۲۰ متر بزرگی و عظمت خاصی دارد. مسیر دسترسی به آبشار نیز از طریق یک جاده آسفالته در دسترس است و فقط در فاصله ۶۰ کیلومتری از شهر خرم آباد قرار دارد. همچنین، در صورت تمایل، می‌توانید از دسترسی ریلی از ایستگاه دورود نیز استفاده کنید.

با تماشای آبشار بیشه، شما مانند یک صحنه از فیلم‌ها همچون واقعیت نقاشی بازدید خواهید کرد. تصور کنید که وقتی به کنار راه آهن و در بین درختان بلوط و کوه‌های زیبای زاگرس می‌رسید، یک آبشار به شکل مرتفع و زلال به چشم‌تان خواهد خورد که از دل کوه به برون زده است و فقط صدای آب و طبیعت به گوش می‌رسد. این چشم انداز شگفت انگیز چگونه می‌تواند شما را سرمست نکند؟

بیشتر بخوانید: آبشار بیشه، چهل و هشتمین اثر ملی ایران!

دماوند

به غیر از قله خود، دماوند در اطراف خود دارای دشت و سبزی است که یکی از بهترین انتخاب‌ها برای کمپینگ در ایران است. برای کسانی که در تهران یا شهرهای اطراف زندگی می کنند، این مکان جذابیت ویژه‌ای دارد. فقط با رانندگی چند کیلومتر، می‌توانید در دشت یا کنار آبشارهای زیبا کمپ بزنید و از منظره‌های طبیعت زیبای ایران یا بزرگ‌ترین آتشفشان خاموش خاورمیانه لذت ببرید.

با احداث کمپ زمستانی در دماوند، تجربه یک کمپ حرفه‌ای و درجه یک در سردترین روزهای زمستان برای همه فراهم می‌شود که به خاطرات زندگی خود بیافزایند. انتخاب جای مناسب برای کمپ در دماوند دو گزینه دارد. اگر دشت منظره موردعلاقه شماست، به سمت غرب کوه حرکت کنید و در پارک ملی لار چادر بزنید. اما اگر روحیه‌تان بیشتر با آبشار و غار سازگار است، در حوالی آبشار جنگلک و غار رود افشان به دنبال جای مناسب بگردید.

وسایل ضروری کمپینگ

هنگامی که در یک سفر کمپینگ هستید، ممکن است با برخی از مشکلات مانند تهوع، دل‌پیچه، سرماخوردگی، حساسیت جراحت و… مواجه شوید. برای مقابله با این مشکلات، بهتر است همیشه یک کیت کمک اولیه به همراه داشته باشید. این کیت شامل داروها، ضد حساسیت، مسکن، بانداژ و گاز استریل، چسب زخم و بتادین و… است که می‌تواند به شما در تسکین درد و بیماری خود و دیگران کمک کند.
برای استراحت و شب مانی در طبیعت، یک چادر مناسب، زیر انداز، کیسه خواب و پتو یا رختخواب ضروری است. چادر باید با توجه به آب و هوای مقصد و تعداد افراد، مناسب انتخاب شود. زیر انداز هم باید متناسب با سایز چادر باشد و جنس آن باید ضخیم و ضدآب باشد. استفاده از زیرانداز مناسب می‌تواند نرمی و راحتی خواب را افزایش دهد و از انتقال دمای سرد از کف زمین جلوگیری کند.

کیسه خواب نیز برای راحتی و خواب راحت در هنگام استراحت لازم است. انتخاب کیسه خواب با در نظر گرفتن درجه حرارت مقصد و توانایی حفظ گرما بسیار مهم است. همچنین، پتو یا رختخواب در زمان‌هایی که هوا بسیار سرد است، به عنوان لایه اضافی گرمایش مورد استفاده قرار می‌گیرد. برای استفاده در زمان روشنایی کم می‌توانید از چراغ شارژی استفاده کنید. این چراغ‌ها باید به تعداد مناسب به همراه داشته باشید. همچنین، چراغ قوه با شعاع بالا می‌تواند در مسیرپیمایی و دید در شب بسیار مفید باشد. همچنین، برای وقتی که طبیعت با شما خوب رفتار نکرد و در زمان اضطراری، طناب می‌تواند بسیار مفید باشد. همچنین لوازم اتش‌زا مانند فندک، کبریت و یا سنگ چخماخ می‌تواند در روشن کردن آتش مورد استفاده قرار بگیرد. در نهایت، برای قابلیت پاک کردن زباله های تولید شده در طبیعت، کیسه زباله ضروری است. همچنین، برای مواقع باران، حمل کردن یک کیسه پلاستیکی نیز مفید است. در صورت بارش باران، می‌توانید لوازم مورد نیاز را درون کیسه پلاستیکی قرار دهید تا از خراب شدن آن‌ها جلوگیری کنید. به همین صورت، با داشتن این لوازم ضروری می‌توانید استراحت و شب مانی در طبیعت را بهتر برنامه‌ریزی کنید و به راحتی از زمان خواب واستراحت لذت ببرید.

مسیرهای مناسب برای رسیدن به مقصد کمپینگ

مسیر پاکوب

اگر در طبیعت یا کوهنوردی تجربه دارید، احتمالاً از مسیر پاکوب با خبرید. این مسیرها به دلیل استفاده مکرر از سوی گردشگران، صاف شده و مناسب برای رفت و آمد می‌شوند. یکی از مسئولیت‌های سفر مسئولانه، رعایت استفاده از این مسیرهاست. این اقدام علاوه بر افزایش امنیت سفر، همچنین باعث کاهش حداقلی تخریب در محیط زیست می‌شود، زیرا به دلیل عبور از مسیرهای جایگزین، قسمت‌های بیشتری از طبیعت می‌تواند تخریب شود.

مسیر مالرو

یکی از مسیرهایی که حتما در کوه و دشت دیده‌ام، مسیرهای مالرو هستند. این مسیرها نیز مانند مسیر پاکوب تقریبا صاف هستند و از بقیه راه‌ها به شکلی متمایز می‌باشند. علاوه بر این، مسیرهای مالرو معمولا مکان عبور حیوانات اهلی مانند خر، قاطر و … هستند. گاهی این مسیرها با مسیر پاکوب همانند هستند.

جمع بندی

برای داشتن یک تجربه کمپینگ بی‌مشکل و لذت‌بخش، باید تمامی وسایل ضروری مثل چادر، لباس و کفش مناسب، مواد غذایی، پتو، وسایل آشپزی، آب آشامیدنی، جعبه کمک‌های اولیه و کبریت تهیه کنید. و همچنین با کمپینگ و أصول آن آشنا باشید. برای کمپینگ با تورهای تخصیی به وبسایت آرندتور مراجعه کنید.



1402/06/28 | کد مطلب: 1698
برچسب‌ها: جاهای دیدنی


  • به اشتراک بگذارید:

بحث و تبادل نظر
نظر دهید تعداد کاراکتر مانده: 300
انصراف
  • متن
  • نام
  • ایمیل
در خبرنامه آرندتور عضو شوید

هر زمان که بخواهید می‌توانید عضویت خود را لغو کنید.
نام
نام خانوادگی
تلفن
ایمیل
اطلاعات شما با موفقیت ثبت شد.

از اینکه در خبرنامه پیامکی آرند عضو شدید سپاسگزاریم.
اطلاعات شما با موفقیت ثبت شد.

از اینکه در خبرنامه پیامکی آرند عضو شدید سپاسگزاریم.