معرفی مشهورترین و توریستی‌ترین شهرهای تاجیکستان | آرندتور

معرفی توریستی‌ترین شهرهای تاجیکستان

شما هم امتیاز بدهید!

تاجیکستان، کوچک‌ترین کشور آسیای میانه و در همسایگی کشورهایی چون ازبکستان، افغانستان، قرقیزستان و جمهوری خلق چین است. بخش عمده‌ای از این کشور در ارتفاع 3000 متر و در برخی نقاط در ارتفاع بیش از 7000 متری از سطح دریا است. این ارتفاع بالای تاجیکستان طبیعتی متفاوت با همسایگانش با آن بخشیده است. با مناظر بکر و دست‌نخورده‌اش رونق بالایی در صنعت توریسم دارد. شهرهای تاجیکستان علاوه بر جاذبه‌های طبیعی، موزه‌ها و بناهای زیبای متعددی دارد که هر ساله علاقه‌مندان زیادی را به سمت خود جذب می‌کند.  در این مقاله به توریستی‌ترین شهرهای تور تاجیکستان می‌پردازیم.

دوشنبه از توریستی‌ترین شهرهای تاجیکستان

دوشنبه پایتخت تاجیکستان است که تقریبا هشتصدهزار نفر جمعیت در آن زندگی می‌کنند. نام این شهر به دلیل بنا نهاده شدن شهر در محل دهکده‌ای است که دارای بازار معروف دوشنبه بوده است. در واگن‌های برقی و اتوبوس دوشنبه تاجیکستان شعارهایی با رنگ‌های پرچم تاجیکستان یعنی قرمز، سفید و سبز نوشته شده است که نشان از غرور ملی دارد. شعارهایی چون: ثروتی بزرگتر از فرهنگ وجود ندارد و زندگی در دوشنبه افتخار است.

شهرهای تاجیکستان

دوشنبه، از بزرگ‌ترین، گران‌ترین و توریستی‌ترین شهرهای تاجیکستان و پایتخت این کشور است. در میان شهرهای تاجیکستان دوشنبه بهترین شهر برای تحصیل است. این شهر جاذبه‌های گردشگری متنوعی دارد و برای اقامت شهر بسیار مناسبی است. برای آشنایی بیشتر با این شهر زیبا تعدادی از عناصر گردشگری آن را با هم می‌خوانیم.

● موزه ملی تاجیکستان

موزه ملی تاجیکستان یکی از معروف‌ترین جاهای دیدنی تاجیکستان است که در یکی از مشهورترین شهرهای تاجیکستان یعنی دوشنبه قرار دارد. این موزه شامل 22 سالن بزرگ و کوچک در دو طبقه است. دارای سه بخش باستان‌شناسی، تاریخ طبیعی و هنرهای معاصر است. بیش از پنجاه‌هزار اثر در این موزه به نمایش درآمده است؛ مواردی چون لباس‌های زرهی، ابزارآلات موسیقی، تندیس‌ها و مجسمه‌ها، نقاشی‌های قدیمی و.... مجسمه بودا یکی از مهم‌ترین آثار موجود در این موزه است که بیش از 1600 سال قدمت دارد.

● پارک رودکی

یکی از معروف‌ترین جاذبه‌های دوشنبه، پارک رودکی این شهر است که به افتخار شاعر بزرگ پارسی، نام‌گذاری شده است. رودکی بنیانگذار زبان کلاسیک تاجیکی است. این پارک زیبا و سرسبز در میدان اصلی دوشنبه که مجسمه رودکی در آن وجود دارد؛ مکانی مناسب برای گردش با چشم‌انداز زیبایی از شهر است.

● تیرک دوشنبه

تیرک دوشنبه یا میله‌پرچم تاجیکستان، یکی از جاذبه‌های شهر دوشنبه است که در مقابل کاخ ملل قرار دارد. این تیرک تا سال 2014 با 165 متر طول، عنوان بلندترین میله پرچم دنیا را به خود اختصاص داده بود.

توریستی‌ترین شهرهای تاجیکستان

● پارچان

یکی از شهرهای تاجیکستان که بنای یادبود استقلال تاجیکستان را در خود جای داده؛ شهر دوشنبه است. در محوطه بیرونی کتابخانه ملی دوشنبه، بنای بسیار زیبای باریک و سفیدی دیده می‌شود که پارچان نام دارد. بدنه پارچان از جنس سنگ مرمر بوده و بر روی آن نشان ملی این کشور با رنگ طلایی نصب شده است.

● بنای یادبود اسماعیل سامانی

امیر اسماعیل سامانی یکی از پادشاهان نیک سلسله سامانیان بوده است که علاقه بسیاری به فرهنگ و ادبیات کشور داشته و برای گسترش زبان فارسی نیز زحمت فراوانی کشیده است. یادبود اسماعیل سامانی یکی از معروف‌ترین جاذبه‌های گردشگری تاجیکستان است که بر روی بلندترین قله شهر دوشنبه قرار دارد.

● قلعه حصار

در 30 کیلومتری شهر دوشنبه، قلعه باشکوه حصار، یکی از تاریخی‌ترین جاذبه‌های گردشگری شهرهای تاجیکستان قرار دارد که بخشی از فرهنگ و تمدن تاجیکستان را به تصویر می‌کشد. تصویر قلعه حصار بر روی اسکناس‎های۲۰ سامانی این کشور نیز دیده می‌شود.

● آبشار گوسگارف

شهرهای تاجیکستان طبیعت بسیار زیبایی دارند. آبشار گوسگارف حدود 30 متر ارتفاع دارد و در روستایی با نام ورزوب در نزدیکی شهر دوشنبه، واقع شده است.

● دریاچه اسکندرکول

دریاچه اسکندرکول یکی از دیدنی‌ترین جاذبه‌های گردشگری شهرهای تاجیکستان است که حدود 130 کیلومتر با شهر دوشنبه فاصله دارد. بر اساس افسانه‌های قدیمی، این دریاچه مثلثی شکل که در میان کوهستان فان قرار دارد؛ با اسکندر بزرگ در ارتباط است و به همین دلیل به این نام خوانده می‌شود.

بهترین شهرهای تاجیکستان

● بازار شاه‌منصور

بازار شاه‌منصور یا بازار سبز یکی از دیدنی‌ترین جاذبه‌های گردشگری شهرهای تاجیکستان است که در شهر دوشنبه قرار دارد. در این بازار هیچ نظمی وجود ندارد. فروشندگان محصولات خود را بر روی چرخ‌دستی قرار می‌دهند و در قسمت‌های مختلف بازار به مشتریان عرضه می‌کنند.

●  مسجد مولانا یعقوب چرخی

این مسجد در قرن 15 با معماری شگفت‌انگیز ایرانی بنا نهاده شده است.

خُجند از تاریخی‌ترین شهرهای تاجیکستان

یکی از قدیمی‌ترین شهرهای تاجیکستان و جهان شهر خجند با2500  سال قدمت است؛ که در جاده بزرگ ابریشم وجود داشته است. در دومین شهر بزرگ تاجیکستان از دوران امپراطوری شوروی، مجسمه‌ لنین قرار دارد و آن زمان به نام لنین‌‌آباد معروف بوده است. این شهر با نام امروزی خجند با جمعیتی حدود صد و پنجاه‌هزار نفر مرکز سُغد، استان شمال‌غربی تاجیکستان است.

با اینکه خجند دومین شهر بزرگ کشور است؛ به دلیل وجود پارک‌های سرسبز و پر سایه، بلوارهای زیبا و ساحل رودخانه فضای آرامش‌بخشی در آن جریان دارد. یکی از شهرهای تاجیکستان است که دارای فرهنگ منحصر به فرد و سطح بالایی از توسعه است.

با قدم زدن در مکان‌های زیبای خجند همچون موزه تاریخی خجند، میدان رگستان، آرامگاه شیخ مسلیح‌الدین، قلعه خجند و سایر مکان‌ها چون ساختمان‌های دوران اتحاد جماهیر شوروی،که اگرچه بازسازی شده‌اند؛ احساس می‌کنید که گذشته شما را فرا خوانده است. اما در این میان مکانی نیز هست که شور و نشاط زندگی امروز در آن جریان دارد:

● پنجشنبه‌ بازار

پنجشنبه‌ بازار یکی از معروف‌ترین بازارهای شهرهای تاجیکستان یعنی خجند است. این بازار دارای یک سالن بزرگ است که ورودی قوسی شکل با رنگ‌های سبز و صورتی دارد. دو مجسمه طلاکاری‌شده، یک زن و یک مرد در ورودی بازار نصب شده‌اند. در سالن بسیار زیبا و رنگارنگ پنجشنبه‌بازار خجند می‌توان انواع کالا از جمله صنایع دستی تاجیکستان را خریداری و به عنوان سوغات تاجیکستان با خود به  خانه برد.

پنجیکنت از باستانی‌ترین شهرهای تاجیکستان

پنجیکنت شهری باستانی در حاشیه رودخانه زِراوشان و در غرب تاجیکستان است که در گذشته جاده بزرگ ابریشم از آن عبور می‌کرده است. به دلیل رونق بالایی که در گذشته داشت به آن پمپی آسیای میانه نیز می‌گفتند. این شهر مرکز فرهنگ و صنایع دستی امپراتوری سُغدی باستان بود. با اینکه جز ویرانه‌هایی از تاریخ پرشکوه این شهر باقی نمانده اما موزه‌ای کوچک نیز در آن ساخته شده و در حال حاضر درهای این شهر بزرگ باستانی به روی گردشگران باز شده است.

پنجیکنت از باستانی‌ترین شهرهای تاجیکستان

●  دریاچه‌های کولی‌کالون

در غرب تاجیکستان، در جنوب غربی استان سغد، در میان کوه‌های زراوشان و در فاصله 50 کیلومتری با شهر پنجیکنت مجموعه‌ای از سه دریاچه یخچالی قرار دارند؛ که به دریاچه‌های کولی‌کالون معروفند. این دریاچه‌ها محل زندگی پرندگان بوده‌اند و از لحاظ محیط زیست از اهمیت بسیار بالایی برخوردارند. شهرت دریاچه‌های کولی‌کالون به دلیل رنگ‌های متنوعشان است. در سفر به پنجیکنت از چشم‌اندازهای بسیار زیبای این دریاچه‌ها نمی‌توان چشم پوشید.

کولاب شهر قلعه‌ها

از میان پرجمعیت‌ترین شهرهای تاجیکستان، کولاب سومین شهر پر جمعیت آن با صدهزار نفر است. از قسمت جنوب شرقی شهر تا پایتخت دوشنبه 175 کیلومتر فاصله است. این شهر در گذشته سه قلعه داشته که در شمال، جنوب و شرق آن قرار داشته است. امروزه تعدادی از بناهای معروف آن هنوز وجود دارد. بناهایی چون مجتمع یادبود 2700 سالگی کولاب، آرامگاه میرسعیدعلی خمدونی و موزه تاریخ. از کولاب به مسکو حمل و نقل ریلی وجود دارد که تا فرودگاه بین‌المللی کولاب نیز کشیده شده است.

اسفرا شهر زردآلو

یکی از قدیمی‌ترین شهرهای تاجیکستان و آسیا، که آن هم در مسیر جاده ابریشم قرار داشته شهر اسفرا است. اسفرا به باغ‌های زردآلویش مشهور است.

خاروغ شهر اسماعیلیون

در نزدیکی مرز افغانستان و در میان دو رود غند و آمودریا، شهر کوهستانی بی نظیری واقع شده است به نام خاروغ. شهر خاروغ یکی از مراکز مهم دعوت مردم به مذهب اسماعیلی بوده است.

معروف‌ترین شهرهای تاجیکستان

نتیجه‌گیری

زیبایی منحصر به فرد شهرهای تاجیکستان در طول سال، تورهای گردشگری متنوعی را به خود جذب می‌کند. این شهرها از جاذبه‌های گردشگری متفاوتی برخوردارند. در این مقاله به توریستی‌ترین و مشهورترین شهرهای تاجیکستان با تعدادی از آثارشان اشاره شد تا علاقه‌مندان به سفر و زیبایی‌های طبیعی و گردشگری آشنایی بیشتری با این کشور زیبا و منظره‌های بی‌نظیرش داشته باشند.



1402/07/05 | کد مطلب: 1706
برچسب‌ها: جاهای دیدنی


  • به اشتراک بگذارید:

بحث و تبادل نظر
نظر دهید تعداد کاراکتر مانده: 300
انصراف
  • متن
  • نام
  • ایمیل
در خبرنامه آرندتور عضو شوید

هر زمان که بخواهید می‌توانید عضویت خود را لغو کنید.
نام
نام خانوادگی
تلفن
ایمیل
اطلاعات شما با موفقیت ثبت شد.

از اینکه در خبرنامه پیامکی آرند عضو شدید سپاسگزاریم.
اطلاعات شما با موفقیت ثبت شد.

از اینکه در خبرنامه پیامکی آرند عضو شدید سپاسگزاریم.