۲۰ مقصد شاهکار و دیدنی طبیعت گردی در ایران | آرندتور

۲۰ مقصد طبیعت گردی در ایران

شما هم امتیاز بدهید!

هنگام نگاه به نقشه طبیعت گردی در ایران، شاهد مجموعه متنوعی از جاذبه‌ها و مقاصد زیبا در سرتاسر کشور هستیم. تنوع وسیع این جاذبه‌ها، انتخاب مقصد مناسب برای تور طبیعت ‌گردی در ایران را سخت می‌سازد. مهم نیست که شما علاقمند به دیدن جنگل‌ها هستید یا به سفر به کویر و سواحل زیبای خلیج فارس علاقه‌مندید، چرا که برای هر سلیقه و شخصیتی، مقصد طبیعت‌گردی دل‌چسب و هیجان‌انگیزی در ایران وجود دارد. اگر تنها مساجد و ویرانه‌های باستانی کافی نیستند تا توجه شما را جلب کنند، ایران مناظر متنوع و چشمگیری را برای کشف و تجربه ارائه می‌دهد. در ادامه برخی از زیباترین مناطق طبیعت گردی در ایران را بررسی خواهیم کرد.

جنگل ارسباران

یکی از زیباترین و بکرترین طبیعت گردی در ایران جنگل‌های ارسباران است. این منطقه با مساحت 12 هزار کیلومتر مربع به موزه‌ی حیات وحش ایران هم معروف است. بخشی از جنگل‌های ارسباران که نزدیک به 70 هزار هکتار آن را شامل می‌شود، به عنوان ذخیره‌گاه زیست کره به تصویب یونسکو رسیده است. این اقدام باعث شده است که توجه جهانگردان‌ خارجی بیشتر به این منطقه جلب شود.
منطقه ارسباران از نظر جغرافیایی و گیاهی به سه اقلیم مختلف خزری، قفقازی و مدیترانه‌ای تقسیم می‌شود. به دلیل این تنوع، شکل و توزیع پوشش گیاهی در این منطقه بسیار متنوع است. به عنوان مثال، در دامنه‌های جنوبی ارسباران مرتع‌ها وجود دارد، در حالی که جنگل‌ها در دامنه‌های شمالی و بین ارتفاع‌های ۸۰۰ تا ۲۲۰ متر قرار دارند و در ارتفاعات بین ۸۰۰ تا ۲۲۰۰ متر مرتع‌هایی وجود دارد.
جنگل‌های ارسباران به دلیل وجود 220 گونه پرنده، ۳۸ گونه خزنده، پنج گونه دوزیست، ۴۸ گونه پستاندار و ۲۲ گونه ماهی معروف است. در این منطقه می‌توانید 15 درصد از گونه‌های گیاهی ایران و 1400 گونه گیاهی و قارچی را مشاهده کنید.
منطقه ارسباران علاوه بر غنای گونه‌های گیاهی و جانوری، دارای آثار تاریخی باستانی و چشمه‌های آبگرم نیز می‌باشد. برخی از آثار تاریخی این منطقه شامل دژ "طوماسیاش"، کلیسای "نارینی" و قلعه "بابک" می‌شوند.
همچنین چشمه‌های آب گرم و سرد در ارسباران یکی دیگر از جاذبه‌های گردشگری و طبیعت گردی در ایران هستند.

جنگل ارسباران از مقاصد زیبای طبیعت گردی در ایران

آبشار لاتون

طبیعت گردی در ایران شامل همه استان‌ها می‌شود. برای مثال اگر به استان گیلان سفر کردید، ارزش دارد که به شهرستان شمالی آستارا نیز سفر کنید تا بلندترین آبشار ایران را با نام لاتون ببینید. این آبشار با ارتفاع ۱۰۵ متر از بین کوه‌های جنگلی پایین آمده است و پس‌زمینه‌ای نفس‌گیر برای تماشاگران خود ایجاد می‌کند. آرامش اطراف آبشار، فضایی زیبا و آرام برای بازدیدکنندگان فراهم می‌کند و آب تنی در این آبشار منحصربفرد است.

آبشار لاتون از مقاصد زیبای طبیعت گردی در ایران

ترکمن صحرا

تور ترکمن صحرا، یکی از مقصدهای محبوب برای تور طبیعت گردی در ایران است. این منطقه در استان گلستان واقع شده و به دلایل زیر معروف است. اولاً، ترکمن صحرا طبیعتی بکر و زیبا دارد. با صحراهای بکر، دره‌های عمیق و نمک‌زارهای زیبا، آبشارها و دریاچه‌ها، مناطق سبز و گیاهان بومی پوشیده، به عنوان یک منطقه طبیعت گردی در ایران شناخته می‌شود. ثانیاً، ترکمن صحرا محل زندگی جانوران مختلفی است. این منطقه بوزن‌ها، سمورها، شترها، گرگ‌ها، آهوها، روباه‌ها و انواع پرندگان را در خود جای داده است. بنابراین، علاقمندان به اکتشاف جانوران وحشی می‌توانند از این منطقه بهره‌برده و لذت فراوانی کسب کنند. سوماً، ترکمن صحرا تاریخ و فرهنگ بزرگی دارد.

بیشتر بخوانید: جاذبه های دیدنی ترکمن صحرا کجاست؟

ترکمن صحرا از مقاصد زیبای طبیعت گردی در ایران

در گذشته، اقوام ترکمن و قبایل مختلف دیگر در این منطقه زندگی می‌کردند و همچنان هم اقوام بومی در این منطقه ساکن هستند. توریست‌ها می‌توانند بازدید از روستاها، شهرک‌ها و گردشگاه‌های این مردمان و آشنا شدن با فرهنگ و آداب و رسوم آن‌ها را تجربه کنند. اما آخرین دلیل از اهمیت ترکمن صحرا در تورهای طبیعت گردی در ایران، تفریحات جدید آن است. این منطقه مناظر خیره‌کننده‌ای دارد و امکانات مناسبی برای پیاده‌روی و سفر اسب فراهم کرده است. با پیاده‌روی در این منطقه و سوارکاری در مسیرهای طبیعی، توریست‌ها لحظاتی خاص را تجربه خواهند کرد. در نتیجه، ترکمن صحرا به دلیل طبیعت زیبا، جانوران وحشی، فرهنگ محلی و فعالیت‌های طبیعت گردی، به عنوان مقصد ایده‌آل برای تور طبیعت گردی در ایران در نظر گرفته می‌شود.

کویر لوت

دشت لوت یکی از زیباترین مناطق طبیعی ایران است که در جنوب شرقی کشور واقع شده است. این منطقه یکی از جاذبه‌های طبیعی معروف و ثبت شده در میراث جهانی یونسکو است. کویر لوت به عنوان یکی از گرم‌ترین نقاط جهان (گندم بریان) شناخته می‌شود. با مساحتی بیش از 40،000 کیلومتر مربع، این منطقه در استان‌های کرمان، سیستان و بلوچستان و خراسان جنوبی قرار دارد.

کویر لوت از مقاصد زیبای طبیعت گردی در ایران

ژئوپارک جزیره قشم

تور قشم بزرگ‌ترین جزیره خلیج فارس است و دارای جامعه محلی مهربان و اجتماعی است. این جزیره در آب و هوای نیمه گرم و مرطوب واقع شده است. جزیره قشم دارای موقعیت استراتژیک و طبیعت متنوع و ارزشمندی است که آن را به یکی از بهترین مناطق طبیعت گردی در ایران تبدیل کرده است. در جزیره قشم زیستگاه‌های ویژه، گونه‌های جانوری و گیاهان کمیاب، پدیده‌های زمین شناسی و مناظر زیبا وجود دارد. وسعت جنگل‌های حرا در این جزیره بیش از 100,000 هکتار است و در اطراف قشم و تنگه هرمز، تراکم مرجان‌ها و تنوع جانوری در خلیج فارس بسیار زیاد است.

بیشتر بخوانید: زیباترین جاهای دیدنی قشم را بهتر بشناسید

ژئوپارک جزیره قشم از مقاصد زیبای طبیعت گردی در ایران

سوباتان

تور سوباتان به عنوان یک منطقه جذاب در شمال ایران، با جنگل‌ها و تپه‌های سرسبز خود، طرفداران بسیاری را جذب کرده است. طبیعت بکر و دست نخورده سوباتان، مکانی بسیار منحصر به فرد برای تفریح و استراحت است. این منطقه در فصل بهار به خصوص بسیار زیباست، زیرا در آن زمان دشت‌ها با شقایق‌های وحشی پوشیده می‌شود و آبشارها پر آب می‌شوند. همچنین، مشاهده اسب‌های وحشی در این منطقه نیز تجربه‌ای بی‌نظیر است. با همه این زیبایی‌ها، سوباتان به عنوان یکی از مقاصد محبوب طبیعت گردی در ایران شناخته می‌شود.

بیشتر بخوانید: بهترین زمان سفر به سوباتان

 سوباتان از مقاصد زیبای طبیعت گردی در ایران

آبشار شلماش سردشت

آبشار شلماش در استان آذربایجان غربی واقع شده و به عنوان یکی از آبشارهای زیبا، خروشان و طبیعت گردی در ایران است. این آبشار سه طبقه و با ارتفاع 50 متری است و یکی از شاخه‌های رودخانه زاب کوچک است. برای دسترسی به آبشار، باید از جنگلی تماشایی و دره‌ای سرسبز عبور کنید. در حال حاضر در آبشار یک پل با 380 پله احداث شده است که می‌توانید از آن استفاده کنید تا به قسمت بالاتر آبشار دسترسی پیدا کنید و آن را از افقی بالاتر تماشا کنید. آبشار در فصل بهار پرآب‌ترین روزهای خود را سپری می‌کند و هوا در این منطقه تا اواسط اردیبهشت خنک است. به‌طور کلی اواسط خرداد و فصل تابستان زمان مناسبی برای سفر به آبشار شلماش است. مسیر سردشت به آبشار شلماش مسیر آسفالته و کوتاهی است که تقریباً بیست دقیقه زمان لازم دارد.

آبشار شلماش سردشت از مقاصد زیبای طبیعت گردی در ایران

اورامانات

 تماشای روستاهای پلکانی و زندگی در آن‌ها همیشه جذاب است و همیشه وقتی به اسم روستاهای پلکانی فکر می‌کنیم، اولین چیزی که به ذهن می‌رسد، ماسوله است. اما ماسوله تنها روستای پلکانی در ایران نیست و روستای اورامان یکی از زیباترین آنهاست.

روستای اورامان در استان کردستان و شهرستان مریوان قرار دارد و در حاشیه دریاچه زریوار واقع شده است که به عنوان یکی از زیباترین دریاچه‌های کردستان شناخته می‌شود. کمپینگ در این روستا یکی از لذت‌‌های طبیعت گردی در ایران است.

اورامانات از مقاصد زیبای طبیعت گردی در ایران

آبشار شیوند

آبشار شیوند، یک آبشار در روستای خوش آب و هوایی با همین نام واقع شده است. این منطقه در قلب کوه‌های منگشت در استان خوزستان و در نزدیکی رود کارون قرار دارد. برای رسیدن به روستای شیوند، باید با استفاده از چند قایق به طرف سد کارون سه مسافرت کرد. آبشار شیوند در بالای آب‌های روان کارون قرار گرفته است و هنوز به شکل خاموش و طبیعی خود باقی مانده است. آبشار با ارتفاع 90 متر در دل مناطق حفاظت شده منگشت و شالو واقع شده است. بهترین زمان برای سفر به آبشار شیوند، اوایل بهار است، هنگامی که این بهشت پنهان در زیبایی خود می‌درخشد.

آبشار شیوند از مقاصد زیبای طبیعت گردی در ایران

کوهرنگ و چشمه دیمه

اینجا یک چشم‌انداز فوق‌العاده و منحصربه‌فرد است که از مناطق زردکوه نشات می‌گیرد. این چشمه در نزدیکی روستای دیمه قرار داشته و آبی بسیار شفاف و طبیعی دارد و از مقاصد طبیعت گردی در ایران است. آب چشمه دیمه بسیار با ارزش است و هر سال هزاران گردشگر برای استفاده از خواص درمانی آب آن به این منطقه سفر می‌کنند. اگر شما مشکلی در کلیه یا دندان‌های خود دارید، آب چشمه دیمه می‌تواند درمانی موثر باشد. به علت این ویژگی برجسته، به‌همراه چشمه دیمه، کارخانه‌ی تولید آب معدنی کوهرنگ نیز احداث شده است تا از این آب با ارزش برای استفاده داخلی و حتی صادرات بهره‌برداری شود. چشمه دیمه که در سال ۱۳۸۸ به عنوان هشتاد و چهارمین آثار ملی ایران ثبت ملی شده است، در فاصله‌ی ۱۰ کیلومتری از شهر چلگراد در مرکز کوهرنگ قرار دارد.

کوهرنگ و چشمه دیمه از مقاصد زیبای طبیعت گردی در ایران

جنگل ابر سمنان

این جنگل در منطقه‌ای قرار دارد که دیواره کوه‌های البرز کمتر می‌شود و ابرها می‌توانند از پشت این کوه‌ها بیرون رفته و به منطقه ابر عبور کنند. این وضعیت باعث شده که این منطقه همیشه ابر داشته باشد و به جنگل ابر معروف شود. تمام طول سال جنگل ابر هست و احساس دریایی از ابر را در ارتفاعات این جنگل تجربه کنید، به همین دلیل یکی از مقاصد محبوب طبیعت گردی در ایران است.

جنگل ابر سمنان از مقاصد زیبای طبیعت گردی در ایران

دریاچه أوان

دریاچه‌ی اُوان با مساحت 70 هزار مترمربع و عمق 8.6 متری در ارتفاع 1815 متری از سطح دریا قرار دارد. این دریاچه با گیاهان متنوع و کوه‌های استوار در اطرافش دیدنی بسیار زیبایی است. اُوان به معنای محل گرد آمدن آب است و با توجه به چشم انداز بی‌مثالش، یک مقصد جذاب در تو طبیعت گردی در ایران است. درباره قدمت این دریاچه نظرات مختلفی وجود دارد. برخی معتقدند که این دریاچه در حدود 500 سال پیش به وجود آمده است، در حالی که برخی دیگر بر این عقیده‌اند که اوان بازمانده یک دریاچه بزرگ‌تر است که به شکل دریاچه‌ی کوچک‌تر امروزی خود تبدیل شده است. واضح است که بخش اصلی آب این دریاچه از چشمه‌های زیرزمینی تأمین می‌شود. برای رسیدن به این دریاچه زیبا، باید از مسیری پر پیچ و خم و آسفالت عبور کنید اما ارزشش را دارد. در طول این مسیر زیبا، ممکن است بارها بخواهید در فضای خیره‌کننده طبیعت کمپ کنید. هرچه به قلعه الموت نزدیک‌تر می‌شوید، زیبایی مسیر بیشتر خواهد شد و شما سختی‌های آن را فراموش خواهید کرد.

دریاچه أوان از مقاصد زیبای طبیعت گردی در ایران

دریاچه عروس

اگر شما هم از طبیعت لذت می‌برید، با تماشای زیبایی‌های طبیعی، هوای پاک و عالی احساس شگفتی و خوشحالی می‌کنید، تور دریاچه عروس در تورها طبیعت گردی در ایران مناسب شماست. در مسیر از رشت به قزوین، در نزدیکی تنکابن، بین شهرهای امام زاده هاشم و رودبار روستایی، روستای حلیمه جان قرار دارد و اینجا چند سالی است که توجه گردشگران را به خود جلب کرده‌است. در این روستا، دریاچه ای دو رنگ به نام عروس یا دریاچه حلیمه جان وجود دارد.
به احتمال قوی، این دریاچه زیبا به خاطر دو رنگ بودنش به عنوان عروس شناخته می‌شود. برای تماشای دو رنگی آن، کافی است صبح زود به اینجا بروید و جلبک‌هایی که روی دریاچه حلیمه جان جمع شده‌اند را از نزدیک به خوبی مشاهده کنید. این جلبک‌ها باعث تغییر رنگ آب به سبز شده‌اند و با باد، در طول روز، از روی دریاچه کنار می‌روند و دریاچه به رنگ آبی آسمانی تبدیل می‌شود. سفر به این دریاچه فوق‌العاده دو رنگ و گشت زدن در اطراف روستا و دریاچه می‌تواند حس عالی و روحیه شادی را به شما بخشد.
بهترین زمان برای سفر به دریاچه عروس اوایل بهار تا پایان تابستان است. هوای دریاچه عروس در تابستان نیز خنک و خوش‌آب و هواست، بنابراین نگران نباشید.

دریاچه عروس از مقاصد زیبای طبیعت گردی در ایران

باداب سورت

با وجود اینکه استان مازندران در زیبایی و جاذبه‌های طبیعی خود به گیلان نمی‌رسد، اما چشمه‌های پلکانی باداب سورت یکی از جاذبه‌های اکولوژیک و طبیعت گردی در ایران است. این چشمه، در شهرستان ساری واقع شده و آب معدنی آن و رنگ‌های بی‌نظیر پله‌های آن، از دیگر چشمه‌ها به شدت متمایز می‌شود. خواص درمانی آب چشمه و جنبه‌های اکولوژیک آن باعث شده است که هر سال گردشگران زیادی به این منطقه سفر کنند.

باداب سورت از مقاصد زیبای طبیعت گردی در ایران

تنگه واشی

در روزهای گرم و داغ تابستان، مسیر تنگه واشی یکی از مقصدهایی است که باعث از بین رفتن می‌شود. تنگه واشی شامل دو تنگه است: تنگه اول که از تنگه شروع شده و تا دشت ساواشی ادامه دارد، این تنگه مسیری بسیار باریک و خنک است و در روزهای گرم و تابستان آب آن تا زانو می‌رسد. پس از طی کردن این مسیر به دشت ساواشی می‌رسیم که سرسبز و پراز گل‌های وحشی است و می‌توانید در آن استراحت و کمپ کنید. سپس از دشت ساواشی به تنگه سا می‌رسیم که محیط طبیعی‌تر و سرسبزتری دارد و از آب جاری نیز برخوردار است. این مسیر در نهایت به آبشار مشهور 15 متری این منطقه و انتهای مسیر می‌رسد، که در یک استخر عمق 1 متر و وسعت 50 متر می‌ریزد.

تنگه واشی از مقاصد زیبای طبیعت گردی در ایران

طالقان

طالقان یک دره زیبا و کوهستانی می باشد که در جنوب رشته کوه البرز قرار دارد و به دلیل آبشارها، چشمه ها، کوه ها و دشت های زیبا و بی نظیرش هر سال تورهای طبیعت گردی در ایران را جذب می‌کند. این دره دارای آب و هوای مطبوعی است و به راحتی قابل دسترسی است. با یک سفر کوتاه می‌توان به این ییلاق دست پیدا کرد. باغ‌های زیبای زیاران می‌تواند یکی از مقصد‌های دیدنی باشد که حتما در طول سفر به این منطقه راهی شود. از آنجا به گردنه ابراهیم آباد می‌توان رفت که در ارتفاعات طالقان واقع شده است. و در انتها به دشتی دل‌انگیز پر از شقایق و دریاچه طالقان  می‌رسید.

طالقان از مقاصد زیبای طبیعت گردی در ایران

دره خزینه لرستان

دره خزینه در تور لرستان یک دره نعلی شکل است که در آن صخره‌های بلند جزیره‌ای وجود دارد. این دره در کف رودخانه‌ی کرخه قرار دارد و به جاذبه‌های منحصر به فردش شهرت دارد. در واقع، این دره با ظاهری شبیه به گرند کانیون آمریکا، دره‌ای صخره‌ای بسیار زیبا است و از مقاصد کمپینگ و طبیعت گردی در ایران است. دره خزینه با طولی حدود 446 کیلومتر و عرضی حدود 29 کیلومتر در میان جاده پلدختر و اندیمشک و در کنار روستایی به همین نام قرار دارد.

دره خزینه لرستان از مقاصد زیبای طبیعت گردی در ایران

دریاچه‌ی ارواح

دریاچه ارواح در استان مازندران واقع شده و برای رسیدن به آن باید از جنگلی با درختان بلند عبور کنید. این جنگل منطقه‌ای بکر و مه‌آلود است و درختان مرده‌ای در اطراف دریاچه را مشاهده می‌کنید که سایه‌ی آن‌ها در آب ترسناک و زیبا به نظر می‌رسد. علاوه بر این، دریاچه ارواح دارای درختانی است که ساختارشان عجیب است و در آب زلال و پاک دریاچه ایستاده‌اند. تماشای این منظره زیبا و همزمان ترسناک، به همراه صداهای حیوانات وحشی و حشرات، تجربه‌ای منحصر به فرد خواهد بود. دریاچه ارواح به نام دریاچه ممرز هم شهرت دارد و به دلیل داشتن درختان پهن برگ و تاریخ قدیمی به ثبت ملی رسیده است. ابعاد دریاچه ارواح طول 300 متر و عرض 7 متر است و مساحت آن حدود 40 هکتار است. منطقه اطراف دریاچه ارواح به طور عمده توسکا و ممرز دارد.

دریاچه‌ی ارواح از مقاصد زیبای طبیعت گردی در ایران

آبشار شاهاندشت

در تور یک روزه طبیعت گردی در ایران، در دشت شقایق لار، ضمن تماشای زیبایی‌های دشت لار، شما به آبشار شاهاندشت نیز سفر خواهید کرد که در فاصله 96 کیلومتری تهران در جاده هراز قرار دارد. این آبشار، که در سال 1390 به ثبت آثار ملی ایران رسیده است، مرتفع‌ترین آبشار مازندران و دومین آبشار بلند ایران است. آبشار شاهاندشت در روستایی به همین نام قرار دارد و دارای ارتفاع تقریبی 62 متر است. شما در کنار تماشای آبشار می‌توانید از فعالیت‌های هیجان‌انگیز مانند آب تنی و آب بازی نیز لذت ببرید و یک آخر هفته خاطره‌انگیز را برای خود به ارمغان بیاورید.

آبشار شاهاندشت از مقاصد زیبای طبیعت گردی در ایران

جزیره هرمز

تور هرمز یکی از مناطق دیدنی و توریستی جذاب در ایران است و تعداد زیادی رنگ متنوع در خاک این جزیره وجود دارد که می‌توان به طور همزمان تمامی این رنگ‌ها را مشاهده کرد. هرمز از لحاظ جغرافیایی در جنوب ایران واقع شده است و سواحل زیبایی خصوصا ساحل سرخ دارد که با ترکیب آب‌های نیلگون خلیج فارس و کوه‌های سرخ، چشم هر بیننده ای را ماندگار میکند. آرامش و سکوت این جزیره نیز در میان همه این زیبایی‌ها حس خوبی را برای بازدیدکنندگان به ارمغان می‌آورد. علاوه بر طبیعت دل‌نشین این جزیره، اماکن تاریخی مهمی نیز برای دیدن در این جزیره وجود دارد که شما را با تاریخ و فرهنگ مردم این منطقه آشنا میکند.

جزیره هرمز از مقاصد زیبای طبیعت گردی در ایران

جزیره هرمز در فاصله ۱۶ کیلومتری بندرعباس قرار گرفته و دارای فضایی خاص است که به بهشت زمین‌شناسی نیز مشهور است. اما برای رفتن به جزیره هرمز، شما میتوانید از قطار یا هواپیما استفاده کنید. برای سفر با قطار، میتوانید از تهران به بندرعباس سفر کرده و سپس با نیاوران از طریق اتوبوس دریایی به جزیره هرمز بروید. همچنین، میتوانید با هواپیما تا بندرعباس سفر کرده و بعد از آن با اتوبوس دریایی به جزیره هرمز بروید.

بیشتر بخوانید: ساحل نقره ای هرمز کجاست؟

کلام پایانی

یکی از ویژگی‌های مهم طبیعت‌ گردی در ایران این است که زمانی که در طبیعت حضور دارند، اثری از خود را بر روی طبیعت جا نگذارند. در این مطلب از آرندتور برخی از مقاصد پرطرفدار طبیعت گردی در ایران را برای شما معرفی کردیم.



1402/07/09 | کد مطلب: 1710


  • به اشتراک بگذارید:

بحث و تبادل نظر
نظر دهید تعداد کاراکتر مانده: 300
انصراف
  • متن
  • نام
  • ایمیل
در خبرنامه آرندتور عضو شوید

هر زمان که بخواهید می‌توانید عضویت خود را لغو کنید.
نام
نام خانوادگی
تلفن
ایمیل
اطلاعات شما با موفقیت ثبت شد.

از اینکه در خبرنامه پیامکی آرند عضو شدید سپاسگزاریم.
اطلاعات شما با موفقیت ثبت شد.

از اینکه در خبرنامه پیامکی آرند عضو شدید سپاسگزاریم.