فواید کوهنوردی چیست و چگونه یک کوهنورد حرفه‌ای شویم | آرندتور

فواید کوهنوردی چیست {+راهکارهای کوهنوردی حرفه‌ای}

شما هم امتیاز بدهید!

کوهنوردی یکی از مهم‌ترین تفریحات مورد علاقه مردم است. برای شروع این ورزش، نیاز به تجهیزات پیشرفته‌ای ندارید. اما تخصص لازم برای انجام کوهنوردی حرفه‌‌ای بسیار ضروری است. ممکن است کوهنوردی با یک پیاده‌روی در تپه‌های پست شروع شود و به سختی و زحمت بالارفتن در کوه‌های بلند برسد. در هر حالت، حتما نیاز به دانش و آشنایی با این ورزش و تفریح دارید. در اینجا برخی فواید کوهنوردی، انواع آن و تجهیزات مورد نیاز برای انجام این ورزش جذاب را در تور طبیعت گردی و تور یک روزه بیان خواهیم کرد.

کوهنوردی چیست؟

کوهنوردی به‌طور دقیق به فعالیتی گفته می‌شود که افراد در آن با استفاده از تکنیک‌ها و آمادگی‌های خاص، در ارتفاعات بالا می‌روند. این فعالیت شامل صعود به قله‌ها، طی کردن مسیرهای سنگی و متمایز شده، قدم زدن در سطوح سخت و متمایز و همچنین حرکت در محیط‌های یخی و بازدید از تپه‌ها و کوه‌ها می‌شود. کوهنوردی نیازمند داشتن تجهیزات و آمادگی‌های فیزیکی و روحی خاصی است.

به دلیل اینکه فعالیت‌های مربوط به کوهستان بسیار گسترده است، آن‌ها فقط شامل برنامه‌های پیاده روی در دامنه کوه یا صعود به ارتفاعات و قله نمی‌شود. کوهنوردی برای برخی افراد می‌تواند به عنوان فعالیتی تفریحی در نظر گرفته شود و از فواید کوهنوردی در زندگی روزمره استفاده کنند، در حالی که برای دیگران به عنوان یک حرفه عمل می‌کند. به طور خاص برخی افراد کوهنوردی را به عنوان یک شغل در نظر می‌گیرند.

فواید کوهنوردی

شکل‌های مختلف کوهنوردی

کوهنوردی در ابعاد مختلف انجام می‌شود از جمله:

  • صعود به قله: در این نوع کوهنوردی، هدف اصلی صعود به قله‌های بلند و مشهور است. این فعالیت به نیرو، تکنیک و تجهیزات حرفه‌ای نیاز دارد.
  • کوهپیمایی: در این روش کوهنوردی، هدف کاوش و پاکوبی در مسیرهای کوهستانی است. این فعالیت ممکن است شامل صعود به قله‌ها، عبور از ارتفاعات و طی کردن مسیرهای مختلف باشد.
  • سنگ‌نوردی: سنگ‌نوردی فعالیتی است که در آن کوهنوردان بر روی صخره‌ها و کوه‌های بلند صعود می‌کنند. این نوع کوهنوردی به تکنیک‌های خاصی نیاز دارد و معمولاً مسیرهایی با سختی بالا طی می‌شود.
  • یخ‌نوردی: در این نوع کوهنوردی، کوهنوردان بر روی توده‌های یخی و شکاف‌دار حرکت می‌کنند. این فعالیت به تجهیزات خاصی نیاز دارد و به دلیل شرایط سخت و خطرناکی که در مناطق یخ‌نوردی وجود دارد، تجربه و مهارت قابل توجهی نیاز است.
  • غارنوردی: غارنوردی فعالیتی است که در غارها و زیر زمین‌ها انجام می‌شود. غارنوردان با استفاده از تجهیزات مناسب و تکنیک‌های خاص بر روی سنگ‌ها و تونل‌ها پیش می‌روند.
  • دره‌نوردی: دره‌نوردی شامل کاوش و پیمودن دره‌ها و دریاچه‌های با شیب کوهستانی است. در این فعالیت، کوهنوردان در مناظر زیبا و دست نخورده طبیعت پیاده‌روی می‌کنند و از چشم اندازهای خیره‌کننده لذت می‌برند.

این زیرشاخه‌ها نشان از تنوع و چالش‌های مختلف و فواید کوهنوردی را نشان می‌دهند که هر کدام نیازمند تکنیک‌ها، آموزش‌ها و تجهیزات خاص خود می‌باشند.

فواید کوهنوردی چیست؟

کوهنوردی از جمله فعالیت‌هایی است که برای خیلی از افراد نقش تفریح و شادی داشته باشد. اما این ورزش تنها برای سرگرمی نیست؛ بلکه یک ورزش حرفه‌ای است و مانند بسیاری ورزش‌های دیگر تاثیرات فوق‌العاده‌ای روی سلامتی جسم و روح دارد. در ادامه با مهم‌ترین فواید کوهنوردی آشنا می‌شوید.

روحیه شاداب

یکی از فواید کوهنوردی روحیه شاداب و قوی است. این ورزش آرامش و آسودگی خاطر به ارمغان می‌آورد. می‌‌‌‌توان هر روز از مشغله‌های زندگی فرار کرد و در طبیعت کوهستان لذت برد. این تجربه به شما احساسات مثبت و آرامش بیشتری می‌دهد.

ورزش همیشه موجب رهایی از استرس و افکار منفی می‌شود، اما کوهنوردی بیشترین آرامش را ارائه می‌دهد. با خاموش کردن تلفن و دور شدن از تکنولوژی، برای زندگی در لحظه حاضر فرصتی دارید و از فشارهای روزمره فاصله می‌گیرید.

کوهنوردی تلاش و تعهد بسیاری نیاز دارد، اما هنگامی که به قله و هدف خود می‌رسید، احساس پیروزی و موفقیت خود را تجربه می‌کنید و اعتماد به نفس‌تان را افزایش می‌دهد.

بالا بردن تعادل

بهبود تعادل، یکی از مهارت‌های اساسی کوهنوردی است. برای عبور از نهرها و سنگ‌های صاف، انسان نیازمند داشتن تعادل قوی است. از ابزارهایی مانند عصا و میله کمکی می‌توان برای حفظ تعادل استفاده کرد. از فواید کوهنوردی به عنوان یک ورزش، می‌توان به این اشاره کرد که تعادل را بهبود بخشد. زمانی که در کوهستان قدم می‌زنید، عضلات پایینی بدن شما همیشه در حال تقویت و تنش هستند تا برای حفظ تعادل در سطوح ناهموار تلاش کنند. این عضلات با مرور زمان تقویت می‌شوند و تعادل شما بهبود می‌یابد.

همچنین، کوهنوردی باعث افزایش آگاهی ذهنی نسبت به محیط اطراف و حرکات بدن می‌شود. مغز در حین کوهنوردی در تلاش است تا هر مانع کوچک و بزرگ را تشخیص دهد و بهترین مسیر برای عبور انتخاب کند، که به نوعی تمرینی برای بهبود و حفظ تعادل است. بسیار مهم است که برای حفظ تعادل در سنین مختلف، به کوهنوردی علاقه ورزید و از آن به عنوان یک فعالیت سرگرم‌کننده و مفید برای بهبود تعادل استفاده کنید.

تقویت عضلات و قدرت بدنی

از دیگر فواید کوهنوردی، تقویت عضلات بدنی  می‌باشد. بازوها، پاها، پشت و میان‌تنه عضلاتی هستند که در حین کوهنوردی درگیر می‌شوند. به همین دلیل، تمرینات مکرر کوهنوردی می‌تواند منجر به قوی شدن این عضلات شود.

خصوصیات مختلف کوهنوردی می‌تواند به تقویت عضلات مختلف کمک کند. به عنوان مثال، رفتن در سراشیبی‌ها می‌تواند مچ پا را تقویت کرده و کار کردن با عصاهای کوهنوردی عضلات بازو و پشت را قوی‌تر کند. کوهنوردان حرفه‌ای عموماً از اندام‌های متناسب و قوی برخوردار هستند، که نتیجه تمرین منظم و پیوسته‌ی کوهنوردی آن‌هاست.

فواید کوهنوردی برسلامت بدن

کاهش وزن

کاهش وزن، یکی از فواید کوهنوردی است که شما سریعا متوجه آن خواهید شد. بالا رفتن در ارتفاعات و صرف وقت در آن می‌تواند به افراد کمک کند تا وزن خود را کاهش دهند. اثرات کوهنوردی بر متابولیسم بدن نیز بسیار قابل توجه است. به عنوان مثال، در ارتفاعات بالاتر، تسریع متابولیسم بدن باعث هضم بهتر غذا و کاهش اشتها می‌شود. در مورد تعداد کالری مصرفی در کوهنوردی، این عامل ممکن است به جنسیت، وزن و شدت کوه‌پیمایی بستگی داشته باشد. با این حال، میزان مصرف کالری در حدود ۳۷۰ کالری در ساعت قابل توجه است. به این ترتیب، کوهنوردی و کوهپیمایی می‌تواند انتخابی مناسب برای کاهش وزن و بهبود سلامتی باشد.

قلب سالم

اگر شما به صورت منظم کوهنوردی کنید، سیستم قلبی عروقی شما قوی‌تر می‌شود. ورزش کوهنوردی، باعث افزایش ضربان قلب می‌شود و به سلامت قلب و عروق شما کمک می‌کند. حتی اگر صعود به قله را تجربه نکنید و کوهنوردی سبکی را انجام دهید، نتایج اثر آن بر قلب و عروق شما همچنان مشخص خواهد بود. با کوهنوردی، قدرت بدنی شما افزایش می‌یابد و می‌توانید مسافت‌های بیشتری را راه‌پیمایی کنید، با سرعت بیشتری حرکت کنید و مسیر‌های سخت‌تری را طی کنید، بدون اینکه خسته شوید یا تپش قلب شدیدی داشته باشید.

علاوه بر این، از فواید کوهنوردی به عنوان یک ورزش استقامتی، بهبود مشکلات قلب و عروق است. مطالعات نشان می‌دهند که منظم کوهنوردی رفتن در سطح متوسط ​​می‌توان سطح کلسترول بد را در بدن کاهش داد.

بنابراین، کوهنوردی می‌تواند به سلامتی و استقامت قلب و عروق شما کمک کند و بهبود مشکلات مربوط به فشار خون، سطح قند خون و کلسترول بد را نیز فراهم کند. به همین دلیل، اضافه کردن کوهنوردی به برنامه ورزشی‌تان می‌تواند منجر به داشتن یک قلب سالم‌تر و قوی‌تر شود.

چگونه یک کوهنورد حرفه‌ای شویم

علاوه بر فواید کوهنوردی، چگونگی تبدیل به یک کوهنورد حرفه‌ای را نیز برای شما می‌‌گوییم.

برای تبدیل شدن به یک کوهنورد حرفه‌ای، شما نیاز به سال‌ها یا حتی دهه‌ها تمرین سخت دارید. شما باید بدن خود را از نظر ذهنی و فیزیکی آماده کنید و به جنبه‌های فنی مانند بالا رفتن از سطوح مختلف، مدیریت طناب‌ها و محورهای یخی، جنبه‌‌های ایمنی و نجات تسلط پیدا کنید، همچنین باید تعادلی بین کار تیمی و پشتکار فردی داشته باشید.

برای شروع کوهنوردی، ما توصیه می‌کنیم تمرین استقامتی در سالن بدنسازی و یادگیری و تمرین کردن روی دیوارهای مصنوعی در خانه را به شما پیشنهاد می‌کنم. این تمرین‌ها از فواید کوهنوردی هستند و به شما کمک می‌کنند دست‌های خود را قوی کنید و یاد بگیرید که با کمک دست‌ها از موانع سنگی و دیواره‌ها آویزان شوید و مهارت‌های تعادل را به دست آورید. همچنین برخی از نکات اساسی در کوهنوردی وجود دارند که شما باید پیروی کنید، زمانی که این ورزش را به عنوان سرگرمی انتخاب کرده و سپس به دنبال تبدیل شدن به یک کوهنورد حرفه‌ای باشید.

همچنین بستگی زیادی به تعریف شما از "حرفه‌ای" دارد.

توجه به ایمنی

اولویت اصلی در کوهنوردی، ایمنی است. در سفرهای کوهستانی، باید ابتدا مطمئن شوید که شرایط هوا و مسیر کوهنوردی امنیت شما را تضمین می‌کند. بنابراین، باید تجهیزات ایمنی مناسبی مانند وسایل نجات و برچسب‌های اطلاعاتی داشته باشید و آموزش‌های مربوط به کمک به همنوردان در شرایط اضطراری را بدانید.

هرچند کوهنوردی می‌تواند تجربه‌ای تنها باشد، اما همچنین به همکاری در تیم و همدلی نیز نیاز دارد. تیم‌های کوهنوردی که به خوبی هماهنگ شده‌اند، می‌توانند در مواجهه با خطرات کوهستانی بهتری را تجربه کنند و به موفقیت در صعود به بالای کوه برسند.

به علاوه، برای شکستن رکوردها و پیروزی در کوهنوردی، باید به طولانی بستری صبر کنید و شهامت و قدرت فیزیکی خود را تقویت کنید. احساس پیروزی و توانایی رسیدن به بالای یک کوه برای کوهنوردان بسیار جذاب است، اما برای رسیدن به این هدف، می‌بایست به خوبی آماده شده و متعهد شوید.

تکنیک‌های بستن طناب

تکنیک‌های طناب در کوهنوردی نقش حیاتی دارند و از فواید کوهنوردی به حساب می‌آیند. بهتر است شما همچنین تجربه و مهارت بالا در تکنیک‌های مختلف کوهنوردی داشته باشید. درصورتی که با تکنیک‌های طناب به خوبی آشنا باشید، می‌توانید در مواجهه با تنوع مسیرهای کوهستانی، مانند کوه‌های دشتی، کوه‌های ناهموار، شیب‌های یخی، صعودهای عمودی و دیگر ساختارهای دشوار کوهستانی بهتر عمل کنید. این تکنیک‌ها به شما کمک می‌کنند تا خطرات مرتبط با کوهنوردی، مانند خطر لیز خوردن و از دست دادن زندگی، را به حداقل برسانید.

عوامل ذهنی

عوامل مهم دیگر در کوهنوردی عملکرد ذهنی هستند. تمرکز یکی از این عوامل است که بر رفتار کوهنورد در هنگام صعود تأثیر دارد. از دست دادن تمرکز می‌تواند عواقب بسیار بدی داشته باشد. قبل از شروع کوهنوردی، کوهنوردان به تمرینات مختلفی مشغول می‌شوند و کتاب‌ها و مجلات مربوط به کوهنوردی را مطالعه می‌کنند و این از فواید کوهنوردی است. این مجلات شامل اصول و تکنیک‌های مختلفی در زمینه کوهنوردی هستند. بنابراین، آن‌ها نیز تمایل دارند تا اصول اساسی کوهنوردی را آموزش ببینند.

اطلاعاتی جامع در رابطه با فواید کوهنوردی

تجهیزات متناسب کوهنوردی

برای تجربه کوهنوردی حرفه‌ای و یادگیری بیشتر درباره کوهستان، تجهیزات بیشتری لازم است. علاوه بر تجهیزاتی که قبلاً ذکر شد، می‌توانید از موارد زیر هم استفاده کنید:

  • کلاه و دستکش‌های مناسب: برای محافظت از سر و دست‌ها در مقابل آفتاب، سرما و آسیب‌های دیگر.
  • خوراکی مناسب: برای تأمین انرژی و تغذیه در طول سفر.
  • چراغ قوه: برای روشنایی در شب.
  • گوشی تلفن همراه ضدآب و مقاوم در برابر ضربه: برای ارتباط در شرایط قطع ارتباط.
  • کت‌های گرم و بادپناه: برای محافظت در برابر آب و باد در ارتفاعات بالا.
  • چارچوب برف: برای حفظ تعادل و جلوگیری از سقوط در مناطق پوشیده از برف.
  • کمپینگ استوار: برای تأمین منطقه خواب و استراحت در شرایط سخت.
  • فلاسک آب: برای تأمین نیازهای آبی در طول سفر.
  • دوربین: برای ثبت لحظات زیبا و به یادگیری و بهره‌برداری بیشتر درباره طبیعت.
  • فرهنگ و کتاب‌های مربوط به کوهنوردی: برای یادگیری اصول و تکنیک‌های کوهنوردی و بررسی محیط.

این تجهیزات می‌توانند به شرایط و سطح کوهنوردی شما وابسته باشند. قبل از شروع هر سفر، بهتر است با یک کوهنورد حرفه‌ای مشورت کنید تا بهترین تجهیزات را برای خود انتخاب کنید.

خطرات کوهنوردی

  • اگر به مسیر خارج شدید یا در اشتباه قرار گرفتید، دست از جستجو برندارید و سریعا به مسیر اصلی بازگردید.
  • در صورتی که در مورد استفاده از GPS یا نقشه‌خوانی مشکل دارید، بهتر است قبل از حرکت مسیر را کاملا بررسی کنید و از افراد متخصص در این زمینه کمک بگیرید.
  • در صورتی که صاعقه دیدید، از کوهنوردی خود دست بردارید و در جای امن پناه بگیرید تا عبور از طوفان رعد و برق.
  • تجهیزات ضروری برای مقابله با باران شامل جاکت ضدآب و کفش ضدآب می‌شود. همچنین، دسترسی به پوششی خشک برای تعویض نیز ضروری است.
  • در صورتی که قصد صعود به کوهستان در فصل زمستان و در هوای برفی دارید، حتما تجهیزات لازم مانند بوت و لباس‌های گرم و مناسب را با خود داشته باشید. همچنین، همراهی با کسانی که تجربه‌ی کوهنوردی در این شرایط را دارند، به شما کمک می‌کند.
  • پیش‌بینی خوبی از شرایط آب و هوا و ریسک سفر باعث می‌شود که در هنگام کوهنوردی به مشکلات کمتری برخورد کنید. در نظر داشته باشید که طبقات بالاتر از توقعات هواشناسی عمومی ممکن است تغییر کنند و بخشی از ارزیابی ریسک بر عهده شما خواهد بود.

بیشتر بخوانید: صفر تا صد صعود قله سبلان

سخن پایانی

در این مقاله به فواید کوهنوردی پرداختیم. اگر به صورت تفریحی به کوهنوردی می‌پردازید، بهتر است از آن روند انجام دادن آن در حد پیاده‌روی در تپه‌ها استفاده کنید. در صورتی که به دنبال کوه‌نوردی در مسیرهای سخت و بلند هستید، بهتر است که با افراد ماهر در این زمینه همراه شوید؛ زیرا آن‌ها تجربه لازم را دارند و نیز با مسیرها و سختی‌های آن آشنا هستند.



1402/07/11 | کد مطلب: 1712


  • به اشتراک بگذارید:

بحث و تبادل نظر
نظر دهید تعداد کاراکتر مانده: 300
انصراف
  • متن
  • نام
  • ایمیل
در خبرنامه آرندتور عضو شوید

هر زمان که بخواهید می‌توانید عضویت خود را لغو کنید.
نام
نام خانوادگی
تلفن
ایمیل
اطلاعات شما با موفقیت ثبت شد.

از اینکه در خبرنامه پیامکی آرند عضو شدید سپاسگزاریم.
اطلاعات شما با موفقیت ثبت شد.

از اینکه در خبرنامه پیامکی آرند عضو شدید سپاسگزاریم.