معرفی 23 تا از مشهورترین جاهای دیدنی دزفول | آرندتور

مشهورترین جاهای دیدنی دزفول

شما هم امتیاز بدهید!

دزفول با این که شهر بزرگی نیست،‌ اما آنقدر تاریخ و زیبایی را در دل خود جای داده است که قطعا شما را شگفت زده می‌کند. این شهر و اطراف آن مانند یک گنج است که می‌توانید چندین روز را به کشف آن بگذرانید و هنوز هم چیزهایی برای ارائه داشته باشد. در این مقاله با بهترین جاهای دیدنی دزفول و اطراف آن  آشنا می‌شویم.

تور خوزستان

۱. موزه مردم شناسی دزفول

این مجموعه در واقع حمام کرناسیان است که حالا به عنوان موزه مردم شناسی دزفول نیز شناخته می‌شود. در این موزه در زمان ساخت آن یک حمام عمومی بوده است که قدمت آن نیز به سال‌های اولیه قاجار برمی‌گردد. حالا از این بنای زیبا و جذاب به عنوان نوعی موزه استفاده شده و جزو جاهای دیدنی دزفول محسوب می‌شود.

بیشتر بخوانید: راهنمای سفر به دزفول

موزه مردم شناسی از جاهای دیدنی دزفول

۲. خانه تاریخی سوزنگر

خانه تاریخی سوزنگر یکی از بهترین جاهای دیدنی دزفول است که به کسانی که به دیدن معماری‌های سنتی و قدیمی علاقه دارند بسیار پیشنهاد می‌شود. این خانه زیبا حدود یک قرنی قدمت دارد و به نام صاحب خود شناخته می‌شود. آجرکاری‌های زیبای این خانه دیدن دارد و کل خانه نیز در دو طبقه ساخته شده است.

خانه تاریخی سوزنگر از جاهای دیدنی دزفول

۳. آسیاب‌های آبی دزفول

آسیاب آبی دزفول که به آن موزه آب هم گفته می‌شود در واقع در بستر رودخانه دز قرار گرفته است. این مجموعه قدمتی تا دوران صفویه و قاجاریه دارد. هرچند که بخش‌هایی از این آسیاب از بین رفته است و البته کار نمی‌کند، اما هنوز بخش‌هایی از آن در قسمت‌های مختلف رود دز باقی مانده است. این مجموعه اکنون یکی از جاهای دیدنی دزفول است و بازدیدکنندگان زیادی دارد.

 آسیاب‌های آبی از جاهای دیدنی دزفول

۴. بازار قدیم

اگر می‌خواهید با حال و هوای قدیمی و بافت سنتی دزفول آشنا شوید، بهترین پیشنهاد سر زدن به بازار قدیمی دزفول است. این بازار بخش‌های مختلفی از جمله بازار آهنگران، بازار بزازان و بازار خراطان تشکیل شده و دیدار از آن حس و حال بسیار جذابی دارد. این بازار در خیابان امام خمینی شمالی قرار گرفته است.

بازار قدیم از جاهای دیدنی دزفول

۵. قنات قمش چوقابفان

قمش در زبان دزفولی به معنای قنات است. حفر قنات نیز مخصوصا در شهرهای کویری و جنوبی در زمان‌های قدیم بسیار مرسوم بوده و دزفول نیز این قاعده مستثناء نیست. حالا که این قنات‌ها دیگر کارایی خود را از دست داده‌اند، بازدید از آن‌ها بسیار جالب و آموزنده است. این قنات نیز یک مسیر طولانی زیر زمینی دارد که با وجود نورپردازی‌ بسیار جالب و دیدنی شده است.

قنات قمش چوقابفان از جاهای دیدنی دزفول

۶. تفریحگاه علی کله

یکی از جذاب‌ترین مکان‌های کنار رودخانه دز، همین علی کله است که یک فضای بسیار زیبا و خانوادگی را به وجود آورده است. آب رودخانه دز در این مکان به صورت کنترل شده وارد کانالی می‌شود که امکان لذت بردن از آب را به صورت ایمن برای خانواده‌ها فراهم می‌کند و تابستان‌ها بسیاری برای شنا و آبتنی هم از آن استفاده می‌کنند.

تفریحگاه علی کله از جاهای دیدنی دزفول

۷. خانه تیزنو

یکی دیگر از جاهای دیدنی دزفول برای کسانی که دیدن بناهای قدیمی را دوست دارند، خانه تیزنو است. این خانه دقیقا همان انتظاری است که از معماری دزفولی دارید و از زمان صفویه به جا مانده است، هرچند که در دوران قاجار و بعدتر پهلوی نیز تغییراتی در آن صورت گرفته است.

خانه تیزنو از جاهای دیدنی دزفول

۸. پل قدیم دزفول

پل قدیم دزفول که به آن پل ساسانی هم گفته می‌شود، یکی از نمادهای شهر دزفول است که در قدمت بسیار زیادی در حد دوران ساسانیان دارد. این پل به دستور شاپور اول ساخته شده است و بعدها چندین بار تحت بازسازی قرار گرفت. جالب است بدانید این پل تا  سال ۸۹ برای عبور و مرور خودروها مورد استفاده قرار می‌گرفته است.

 پل قدیم از جاهای دیدنی دزفول

۹. پارک ساحلی رعنا

یکی دیگر از پارک‌های ساحلی بسیار زیبای دزفول، پارک ساحلی رعنا است که بین پل قدیم و جدید دزفول قرار گرفته است. این پارک نیز مانند پارک علی کله بسیار باصفاست و آب دز در عمق کمتر و در کانال‌های هدایت شده در آن قرار گرفته که امکان کنار آب نشستن و شنا را فراهم می‌کند.

 پارک ساحلی رعنا از جاهای دیدنی دزفول

۱۰. مسجد جامع دزفول

مسجد جامع دزفول، قدیمی‌ترین مسجد این شهر و البته یکی از جاهای دیدنی دزفول است. این مسجد در سبک زمان ساسانی‌ها ساحته شده و بعدها در دوران صفوی و قاجار بازسازی شد تا بتواند عملکرد خود را حفظ کند. با رفتن به این مسجد علاوه بر عبادت و لذت بردن از حال و هوای معنوی می‌توانید از معماری خاص و زیبای مسجد نیز استفاده کنید. 

مسجد جامع از جاهای دیدنی دزفول

۱۱. پارک جنگلی شقایق

اگر می‌خواهید از طبیعت بکر و خارق‌العاده لذت ببرید، اول باید حدود ۴۰ کیلومتری از دزفول دور شوید. پارک جنگلی شقایق در جاده سردشت قرار دارد و یک مکان بسیار وسیع است که می‌توانید یک گشت و گذار حسابی در آن داشته باشید یا حتی کمپ کنید. دشت‌های وسیع، آبشار و گل‌های زیبا تنها بخشی از جاذبه‌های این پارک جنگلی هستند.

 پارک جنگلی شقایق از جاهای دیدنی دزفول

۱۲. سد بزرگ دز

سد دز یکی از قدیمی‌ترین سدهای ایران است که در سال ۱۳۴۱ ساخته شده است. دیدن این سد تجربه بسیار جالبی است که حس عظمت را منتقل می‌کند و چشم انداز بسیار زیبایی هم دارد. این سد در فاصله ۳۳ کیلومتری از مرکز شهر دزفول قرار دارد و با حدود نیم ساعت رانندگی می‌توانید به آن دسترسی داشته باشید.

سد بزرگ دز از جاهای دیدنی دزفول

۱۳. قلعه شاداب

قلعه شاداب یکی دیگر از جاهای دیدنی دزفول است که یک قلعه عظیم با حدود ۱۰ کیلومتر طول است و البته یک قلعه عادی نیست. در واقع دیوارهای این قلعه کاملا طبیعی و در اثر پدیده‌هایی مانند فرسایش به وجود آمده و در دوران ساسانی به عنوان دژی محکم مورد استفاده قرار می‌گرفته است. این مکان در  نزدیکی سد دز واقع شده است.

قلعه شاداب از جاهای دیدنی دزفول

۱۴. آرامگاه یعقوب لیث صفاری

یعقوب لیث صفاری یکی از مورد احترام‌ترین افراد تاریخ است،‌ فردی که با شورش علیه صفویان و شکست دادن خلیفه عباسی توانست به احیای فرهنگ و زبان فارسی کمک کند. آرامگاه او بسیار ساده و در عین حال دارای معماری زیبایی است و در فاصله ده کیلومتری دزفول در روستای شاه‌آباد (اسلام آباد) واقع شده است.

 آرامگاه یعقوب لیث صفاری از جاهای دیدنی دزفول

۱۵. شهر باستانی جندی شاپور

اگر تا آرامگاه بعقوب لیث رفتید، بد نیست به منطقه باستانی گندی شاپور یا جندی شاپور هم سری بزنید. این جا یکی از شهرهای دوران ساسانیان بوده است که بسیار هم اهمیت داشته است. گفته می‌شود این شهر دارای دانشگاه بوده و کتاب‌های پزشکی هم در آن ترجمه می‌شده است. بقایای احتمالی این شهر باستانی در محدوده جنوب شرقی دزفول واقع شده است.

شهر باستانی جندی شاپور از جاهای دیدنی دزفول

۱۶. دره کول خرسون

دره کول خرسون یکی از بکرترین و جالب‌ترین جاهای دیدنی دزفول است. خود کول در زبان دزفول به معنی دره است و کول خرسون نیز در واقع یک مسیر باریک است از میان دیواره‌های بلند است که آب از زیر آن عبور می‌کند. بیرون از دره نیز نخلستان و پوشش گیاهی بسیار زیبایی وجود دارد. این دره در ۳۵ کیلومتری شمال دزفول قرار دارد.

دره کول خرسون از جاهای دیدنی دزفول

۱۷. دره توبیرون

در زبان دزفولی تو به معنی تب است و توبیرون به معنی جایی است که گرما را از تن به در می‌کند. این دره که در نزدیکی روستای گاومیر در فاصله ۴۰ دقیقه‌ای دزفول قرار دارد، واقعا هم در فصول گرم بسیار خنک‌تر از دزفول است و سرسبزی و خنکای آب آن بسیار دلپذیر است. خود دزفولی‌ها برای پناه بردن به گرما به این مکان می‌روند و برای کمپ نیز یک گزینه عالی است.

دره توبیرون از جاهای دیدنی دزفول

۱۸. دریاچه شهیون

دریاچه شهیون در واقع همان دریاچه سد دز است که پشت این سد قرار دارد و می‌توانید از هر دو جاذبه همزمان دیدن کنید. این دریاچه به جز زیبایی فراوانی که دارد، منطقه‌آی توریستی هم هست و در آن انواع تفریحات آبی مانند قایق سواری برقرار است. چند جزیره هم در این دریاچه وجود دارد که زیبایی آن را بیشتر هم می‌کنند.

دریاچه شهیون از جاهای دیدنی دزفول

۱۹. آبشار شوی

یکی از بلند‌ترین و جذاب‌ترین آبشارهای ایران است و دیدن آن را نباید از دست بدهید. آبشار شوی البته به نسبت سایر جاهای دیدن دزفول فاصله بیشتری دارد و در مرز لرستان و دزفول قرار دارد، اما مطمئن باشید راهی که طی می‌کنید به دیدن آن می‌ارزد. به جز آبشار اصلی آبشارهای دیگر و رودخانه هم در مسیر وجود دارند.

آبشار شوی از جاهای دیدنی دزفول

۲۰. منطقه چالکندی

تفرجگاه یا دره چالکندی از دیگر جاهای دیدنی دزفول است که مخصوصا در فصل‌های گرم سال بسیار پر طرفدار است. این دره آب زلال و عمیقی دارد و در کنار طبیعت زیبا و بکر جذابیت زیادی دارد. می‌توانید از سمت سد به آن دسترسی داشته باشید یا در اسکله دولت با قایق به این تفرجگاه بروید و از انواع تفریحات آبی و چشم اندازهای زیبا لذت ببرید.

منطقه چالکندی از جاهای دیدنی دزفول

۲۱. پارک جنگلی لاله

اگر می‌خواهید چند ساعتی در میان درختان بنشینید و آب و هوایی عوض کنید، پارک جنگلی لاله انتخاب خوبی خواهد بود. این پارک در شمال شهر دزفول و با فاصله اندک از شهر قرار دارد. مخصوصا در فصل زمستان این پارک بسیار خوش آب و هوا است و دارای باغ وحش و محیط بازی کودکان نیز هست.

پارک جنگلی لاله از جاهای دیدنی دزفول

۲۲. کت‌‌های دزفول

کت‌های دزفول به صورت دست‌کنده‌هایی در کنار رود دز هستند. این حفرات که به شکل غارهای دست‌ساز دیده می‌شوند،‌ ابتکاری هستند که توسط مردم در زمان‌های قدیم و برای فرار از گرمای طاقت فرسا ساخته شده‌اند و تا به امروز هم شکل خود را حفظ کرده‌اند.

کت‌‌ها از جاهای دیدنی دزفول

۲۳. بقعه شاه رکن‌الدین

آخرین مکان از جاهای دیدنی دزفول که در این مقاله معرفی می‌کنیم،‌ بقعه شاه رکن‌الدین است که عارف و زاهد معروفی در قرن هشتم بوده است. این مکان در بافت قدیمی دزفول قرار دارد و در واقع یک مجموعه است که در آن کتابخانه و مسجد هم قرار دارد و فضای سبز زیبایی هم دارد.

بقعه شاه رکن‌الدین از جاهای دیدنی دزفول

جمع بندی

در این مقاله در مورد بهترین جاهای دیدنی دزفول صحبت کردیم. این لیست کامل به شما کمک می‌کند با هر سلیقه‌ای بتوانید بهترین گزینه‌‌ها را برای خود انتخاب کنید. چه دنبال طبیعت بکر و زیبا باشید یا تفریحات آبی و چه به دنبال دیدن بناهای تاریخی باشید می‌توانید یک سفر عالی را به شهر زیبای دزفول تجربه کنید.



1402/06/04 | کد مطلب: 1728
برچسب‌ها: جاهای دیدنی


  • به اشتراک بگذارید:

بحث و تبادل نظر
نظر دهید تعداد کاراکتر مانده: 300
انصراف
  • متن
  • نام
  • ایمیل
در خبرنامه آرندتور عضو شوید

هر زمان که بخواهید می‌توانید عضویت خود را لغو کنید.
نام
نام خانوادگی
تلفن
ایمیل
اطلاعات شما با موفقیت ثبت شد.

از اینکه در خبرنامه پیامکی آرند عضو شدید سپاسگزاریم.
اطلاعات شما با موفقیت ثبت شد.

از اینکه در خبرنامه پیامکی آرند عضو شدید سپاسگزاریم.