راهنمای جامع و کامل سفر به آبشار ویسادار گیلان | آرندتور

راهنمای کامل سفر به آبشار ویسادار گیلان

شما هم امتیاز بدهید!

گیلان را با طبیعت سبز تیره‌اش می‌شناسم. با انبوه درختان و مناطق بکر بسیار. به هر نقطه این استان زیبا که نگاه می‌کنم از آن همه خودنمایی طبیعت در شگفت می‌شوم. گاهی در حسرت یک لحظه بوییدن باران و خاک جنگلی گیلان در سکوت فرو می‌روم و خاطراتم را از مکان‌های دیدنی‌اش مرور می‌کنم. از جنگل‌ها و رودخانه‌ها و آبشارهایش در خیالم می‌گذرم و دلتنگ آن همه زیبایی می‌شوم. از میان همه زیبایی‌های گیلان در تور طبیعت گردی، می‌خواهم از آبشار ویسادار برایتان بگویم. از درختان بید و پژواک صداهای گوش‌نواز.

سایه آبشار ویسادار بر درختان بید!

ویسادار کلمه‌ای تالشی است به معنای سایه درخت بید. برای رسیدن به آبشار ویسادار باید حدود بیست دقیقه از جنگلی عبور کرد که پر از درختان بید است. روایت است که آبشار ویسادار از این روی، اینگونه نام‌گذاری شده است. انگار که طبیعت زیبای آبشار همچون سایه درخت بیدی‌ست که بر زمین نقش می‌بندد. با رشته‌های درهم‌پیچیده و آویزان چون آبی خروشان که از صخره فرو می‌ریزد.

از کوه‌های تالش آب به رودخانه لمیر می‌ریزد. در مسیر رودخانه لمیر، این جاذبه گردشگری و طبیعی شکل گرفته است. آبشار زیبای ویسادار با دیواره صخره‌ای بی‌نظیرش که لایه‌لایه است، از بالا شبیه گودالی می‌ماند که آب را می‌بلعد. در نهایت اما این آب هم می‌رود تا به دریای خزر برسد. ارتفاع آبشار ویسادار حدودا ۱۵ متر و سومین آبشار مرتفع گیلان است.

آبشار ویسادار

آبشار ویسادار کجاست؟

بسیاری از گردشگران ایرانی و خارجی در وصف آبشار بکر ویسادار شنیده‌اند و راهی شده‌اند تا آن را از نزدیک ببینند. برای رسین به این آبشار باید به گیلان زیبا سر بزنید و به طرف رضوان‌شهر بروید. در فاصله ۱۶ کیلومتری پره‌سر که از توابع رضوان‌شهر است، مسیر رسیدن به آبشار ویسادار را خواهید یافت.

برای رسیدن به آب‌وهوای پاک و باطراوت این آبشار خیره‌کننده در شمال ایران، باید به سوی رشت رهسپار شوید. از اینجا 100 کیلومتر تا آبشار راه دارید. باید به سمت آستارا در جاده رشت-آستارا برانید. بعد از انزلی و رضوان‌شهر بگذرید و به پره‌سر برسید.

بعد از گذر از دو روستای این منطقه یعنی روستای سِکَره‌سرا یا صیقل‌سرا و روستای آوَوییار وارد جنگل زیبای بید می‌شوید و روحی تازه می‌کنید. دیگر نزدیک شده‌اید. بعد از دقایقی پیاده‌روی در این جنگل به سمت روستای لمیر به آبشار ویسادار خواهید رسید.

مسافرانی که از سمت تهران به سمت آبشار ویسادار می‌روند می‌توانند در جاده قزوین-رشت، پیش از رسیدن به رشت، وارد راه شهر فومن به شهر سراوان شوند. در این مسیر بعد از تونل، تابلوی شهر اردجان وجود دارد. با انتخاب این مسیر در ادامه راه به پره‌سر خواهند رسید.

بیشتر بخوانید: ۲۰ نمونه از زیباترین جاهای دیدنی گیلان

موقعیت مکانی آبشار ویسادار

چه زمانی به آبشار ویسادار سفر کنیم؟

شمال ایران در تعطیلی‌ها همیشه مقصد مسافران و گردشگران بوده است. آب و هوا و طبیعت زیبایش همیشه دل‌ها را به سمت خود کشانده است. از بهار تا زمستانش دلپذیر و لذت‌بخش است و عاشقان طبیعت را رها نمی‌کند. سفر به استان گیلان که در غرب خطه شمالی کشور قرار گرفته نیز در اغلب ماه‌های سال جذابیت‌های خودش را دارد.

سفر به آبشار ویسادار از ماه‌ فروردین تا اوایل مهر راحت‌تر است. باران که هست اما راه سخت نخواهد بود. فقط باید حواستان به لباس و کفش مناسب برای زمان‌های پرباران باشد و آب و هوا را حتما چک کنید. در پاییز و زمستان ممکن است طی کردن مسیر از دل کوه و دالان‌های درختی‌اش، سخت باشد اما زیبایی‌های خودش را دارد. در تابستان تن به آب لمیر زدن را فراموش نکنید!

سفر به آبشار ویسادار

اقامت در آبشار ویسادار

فاصله رشت تا آبشار ویسادار 100 کیلومتر و فاصله بندر انزلی 60 کیلومتر است. اگر دلتان بخواهد می‌توانید در این دو شهر اقامت کنید تا در طول سفر از این دو شهر نیز دیدن کنید. البته که در روستاهای اطراف آبشار نیز می‌توان محلی برای اقامت پیدا کرد. مردمان خونگرم و مهربان روستاهای شمال همیشه پذیرای میهمانان و مسافران بوده‌اند.

جاذبه‌های گردشگری آبشار ویسادار

بیشتر آبشارهای فصلی و غیرفصلی ایران در استان لرستان قرار دارند. اما استان‌های شمال ایران نیز به دلیل موقعیت جغرافیایی آبشارهای طبیعی زیبا و غافلگیر کننده‌ای دارند. آبشار ویسادار نیز یکی از این جاذبه‌ها است.

جنگل پره‌سر

جنگل درختان بید را یادتان هست؟ جنگلی که باید بیست دقیقه تا آبشار در آن پیاده‌روی کنید، جنگل پره‌سر در دامنه‌های تالش است. جنگلی با درختان بید بزرگ. آنان که رفته‌اند همین بیست دقیقه تا آبشار را هم سفری زیبا و حیرت‌انگیز توصیف کرده‌اند. جنگلی با دالان‌های درختی در بین صخره‌ها. آدم دلش می‌خواهد ساعتی همان‌جا بنشیند و خودش را غرق در صدای باد در میان تارهای درختان بید و آوای پرندگان سرخوش در آن طره‌ها کند. 

این جنگل بکر علاوه بر درختان بید، گونه‌های مختلف گیاهی را هچون درختان افرا، اوجا، نمدار، گردو، توسکا، راش و مَمرَز را در خود جا داده است. بیشتر درختان، خودرو در این جنگل رشد می‌کنند. حافظان محیط زیست حواسشان به درخت‌های آنجا هست. با بریده شدن هر درختی، نهالی جوان جای آن را خواهد گرفت. اما اگر حواسمان نباشد ممکن است روزی این جنگل زیبا نیز از دست برود.

جاذبه‌های گردشگری آبشار ویسادار

پوشش جانوری

در جنگل زیبای پره‌سر حیواناتی چون روباه، سمور، شغال، گراز، خرگوش، سنجاب و خرس نیز وجود دارند. پرنده‌هایی چون قرقاول، کبک، غاز و مرغابی‌های وحشی نیز در همان حوالی زندگی می‌کنند. این طبیعت وحش زیبا با حیواناتش معنا می‌یابد. نگران نباشید بیشتر حواستان به حشرات در آب و هوای مرطوب شمال باشد و لباس‌هایی بپوشید که پوستتان را بپوشاند و اسپری ضد گزش همراه داشته باشید.

بیشتر بخوانید: ۲۰ مقصد طبیعت گردی در ایران

صخره‌های لایه‌لایه

همان‌طور که پیشتر گفتیم آبشار ویسادار این گونه به وجود آمده است که در مسیر دریا گودالی شکل گرفته که آب رودخانه لمیر از صخره‌ها به داخل آن می‌ریزد. از صخره‌های لایه‌لایه گفتیم که ویژگی منحصر به فرد این آبشار زیبا است. پلی روبروی آبشار ساخته شده که می‌توانید با ایستادن روی آن هیجان و لذت تماشا را به شکلی دیگر تجربه کنید.

تصور کنید در داخل گودال بزرگ و نیم‌دایره شکل آبشار ویسادار ایستاده‌اید و نور از دهانه به دخل می‌تابد. صخره‌ها لایه‌لایه در طول سال‌ها بر هم شکل گرفته‌اند و صیقل خورده‌اند. ‌یا روی یکی از این لایه‌ها نشسته‌اید و به آب زلال و شفافی که رشته‌وار در گودال می‌ریزد نگاه می‌کنید. به پژواک صدایتان و صدای آب در میان صخره‌ها و بوی خوش درخت و آب و خاک فکر کنید. دلنشین‌نشین و رویایی‌ست نه؟

صخره‌های لایه‌لایه آبشار ویسادار

جاذبه‌های گردشگری اطراف آبشار ویسادار

اگر فرصت دارید در کنار دیدار از آبشار ویسادار، از دیدن جاذبه‌های بسیار زیبای اطراف آن نیز دیدن کنید. برنامه‌ریزی کنید و از سفرتان لذت بیشتری ببرید.

دریاچه سراگاه

این دریاچه زیبا در منطقه تالش قرار دارد. از جاذبه‌های زیبا و آرامشبخش منطقه تالش دریاچه سراگاه است که از دیدار آن پشیمان نخواهید شد.

آبشار آسیابگا

در مجاورت رودخانه شفارود و نزدیک به ویسادار، آبشار دیگری به نام آسیابگا وجود دارد. این آبشار در منطقه ارده که از توابع دیگر رضوان‌شهر است واقع شده است.

جاذبه‌های گردشگری اطراف آبشار ویسادار

ساحل جنگلی گیسوم

در ۱۸ کیلومتری جاده تالش به انزلی و در بخش اسالم، پارک زیبا و جنگلی گیسوم در روستای گیسوم واقع شده است.  این جنگل حدود ۸۰ هکتار وسعت دارد و در ادامه به ساحل گیسوم و دریای خزر می‌رسد.

گردنه حیران

طبیعت بی‌نظیر و جاده‌ای زیبا می‌تواند مقصد بعدی شما بعد از تماشای آبشار ویسادار باشد. اگر به سمت آستارا حرکت کنید به روستای حیران می‌رسید که گردنه زیبای حیران نیز در همان منطقه قرار دارد و شما را واقعا از آن همه شگفتی حیران خواهد کرد.

قلعه لیسار

در 15 کیلومتری شهرستان تالش و در نزدیکی روستای لیسار، در ارتفاع 80 متری از زمین قلعه لیسار قرار دارد. این قلعه متعلق به دوره سلجوقیان است و بر بلندای یک تپه سنگی قرار گرفته است.

کلام آخر

در سفر به گیلان و لذت بردن از طبیعت زیبای آن آبشار ویسادار را فراموش نکنید. خاطره‌ای به یاد ماندنی برای خود، خانواده و دوستان خواهید ساخت. در این مقاله از جلوه‌های طبیعی و زیبای این آبشار گفتیم و جاذبه‌های گردشگری‌اش را نام بردیم. گفتیم که چگونه باید به این طبیعت زیبا رسید و چه لذت‌هایی در آن نهفته است. همچنین به جاذبه‌های گردشگری  نزدیک به آبشار ویسادار اشاره کردیم که سفری پربار و زیبا را برنامه‌ریزی کنید و لذت ببرید.



1402/07/26 | کد مطلب: 1730
برچسب‌ها: جاهای دیدنی


  • به اشتراک بگذارید:

بحث و تبادل نظر
نظر دهید تعداد کاراکتر مانده: 300
انصراف
  • متن
  • نام
  • ایمیل
در خبرنامه آرندتور عضو شوید

هر زمان که بخواهید می‌توانید عضویت خود را لغو کنید.
نام
نام خانوادگی
تلفن
ایمیل
اطلاعات شما با موفقیت ثبت شد.

از اینکه در خبرنامه پیامکی آرند عضو شدید سپاسگزاریم.
اطلاعات شما با موفقیت ثبت شد.

از اینکه در خبرنامه پیامکی آرند عضو شدید سپاسگزاریم.