مهمترین جذابیت‌های طبیعی و تاریخی گنجنامه همدان | آرندتور

جذابیت‌های طبیعی و تاریخی گنجنامه همدان

شما هم امتیاز بدهید!

شهر همدان جاذبه‌های گردشگری و مکان‌های تاریخی و تفریحی زیادی دارد که یکی از معروف‌ترین آن‌ها که شهرت جهانی هم دارد، گنجنامه است. همه ساله تورهای گردشگری داخلی و خارجی زیادی برای بازدید از این مجموعه تاریخی و تفریحی به شهر همدان سفر می‌کنند؛ به همین دلیل، همدان یکی از قطب‌های گردشگری ایران محسوب می‌شود. اگر می‌خواهید با گنجنامه تور همدان بیشتر آشنا شوید تا انتهای این مطلب از آرند تور همراه ما باشید.

تاریخچه گنجنامه همدان

بیش از بیست سال می‌شود که دهکده گنجنامه افتتاح شده است، اما قدمت کتیبه‌های موجود در آن به هزاران سال پیش برمی‌گردد. کتیبه‌های گنجنامه متعلق به دوران هخامنشیان هستند و در دل یکی از صخره‌های الوند جای گرفته‌اند. روی این کتیبه‌ها به سه زبان عیلامی، بابلی نو و پارسی باستان در سه ستون بیست خطی حکاکی شده است.

هر یک از این کتیبه‌ها دارای نام‌های مختلفی بوده و مورخان، اعتقادات خاصی در مورد هر یک از این نام‌ها دارند. ابن فقیه همدانی در کتابش به نام اخبار البلدان، از این کتیبه‌ها با نام «تب تابر» یاد کرده است. از دیگر اسم‌هایی که برای این کتیبه‌ها انتخاب شده، می‌توان به سنگ نبشته، تن بابر، دادمهان، کتیبه‌های الوند، ببنایه، جنگ نامه و گنجنامه اشاره کرد. طی قرن‌های اخیر از این کتیبه‌ها با اسم‌های «گنجنامه» و «جنگ نامه» بیشتر نام برده می‌شود.

گنجنامه در فارسی به معنای حکایت از گنج است و بیشتر مردم این منطقه معتقدند این کتیبه‌ها، راز گنجی پنهان را در دل خود جای داده‌اند.

اسم جنگ نامه هم به دلیل تاثیر جنگاوری پادشاهان آن دوره بر روی این کتیبه‌ها بوده است.

تاریخچه گنجنامه همدان

بهترین زمان سفر به گنجنامه همدان

بهترین زمان سفر به گنجنامه از نظر آب‌وهوایی، بهار و تابستان است. اگر می‌خواهید زمانی که از گنجنامه دیدن می‌کنید، خلوت باشد، بهتر است در اواسط هفته به آنجا بروید تا بتوانید با آرامش، تمام قسمت‌های آن را ببینید و جای پارک در پارکینگ پیدا کنید.

تفریحات گنجنامه همدان

تفریحات گنجنامه را در هر جایی نمی‌توانید پیدا کنید. هزینه‌هایی که برای این تفریحات می‌پردازید، به لذت و هیجانش می‌ارزد.

تله کابین گنجنامه

تله کابین گنجنامه با اختلاف ارتفاع 800 متر و طول خط 1680 متر دارای 50 عدد کابین است و یکی از هیجان‌انگیزترین امکانات تفریحی گنجنامه محسوب می‌شود. این تله کابین از ارتفاعات سرسبز کوه الوند امتداد دارد و دارای چشم‌انداز فوق‌العاده زیبایی است.

سورتمه ریلی

یکی دیگر از تفریحات جذاب و هیجان‌انگیز گنجنامه همدان، سورتمه ریلی است که با سرعت، شما را از پیچ‌وخم یک مسیر 1357 متری زیبا عبور می‌دهد.

این سورتمه که سرعت آن 45 کیلومتر بر ساعت است، سریع‌ترین و طولانی‌ترین سورتمه ریلی کشور بوده و از طبقه پنجم ساختمان اصلی دهکده گنجنامه شروع می‌شود. مسیری که این سورتمه طی می‌کند حدود 5 الی 6 دقیقه است، اما می‌توانید به کم کردن سرعتتان، مسیر را کمی طولانی‌تر کنید.

سورتمه ریلی دارای 35 سورتمه است که در هر کدام از آن‌ها دو نفر می‌تواند سوار شود؛ البته به شرطی که وزن هر دوی آن‌ها از 120 کیلوگرم بیشتر نباشد. بلیط سورتمه ریلی را هم به صورت آنلاین و هم حضوری می‌توانید تهیه کنید. ساعات کاری آن هم در نیمه اول سال از ساعت 9 صبح تا 10 شب و در نیمه دوم سال از ساعت 10 صبح تا 6 عصر است.

سورتمه ریلی گنجنامه همدان

دیواره سنگ نوردی

این تفریح را هم افراد حرفه‌ای و هم افراد مبتدی می‌توانند انجام دهند. دیواره سنگ نوردی 18 متر ارتفاع داشته و در قسمت ایستگاه مبدا تله کابین قرار گرفته است. این دیواره 3 مسیر را برای مبتدی‌ها و 5 مسیر برای حرفه‌ای‌ها دارد. هنگام طی کردن مسیر سنگ نوردی، مربیان نکات ایمنی مهم را گوشزد خواهند کرد.

تیرول هیجان‌انگیز

تیرول یک تجربه فوق‌العاده برای آن دسته از افرادی است که علاقه‌مند به پرواز هستند. با این وسیله تفریحی، امکان پرواز روی کابل در فاصله 520 متری را خواهید داشت. این پرواز به کمک وسایلی مانند قرقره و طناب انجام می‌شود.

شهربازی

شهربازی گنجنامه در طبقه پنجم ساختمان مرکزی دهکده واقع شده و دارای 729 متر است. ازجمله بازی‌هایی که در شهربازی ارائه می‌شود می‌توان به استخر توپ، ماشین کوبنده، اسب وسترن، ماشین کامپیوتری و ترامپولین اشاره کرد. علاوه بر این، در این شهربازی امکان انجام ورزش‌هایی مانند فوتبال دستی، ایرهاکی و بسکتبال نیز امکان‌پذیر است.

بانجی جامپینگ

بانجی جامپینگ گنجنامه، تنها بانجی جامپینگ خاورمیانه است که می‌توان با آن دو نفره سقوط آزاد را تجربه کرد. این بانجی جامپینگ تا ارتفاع 42 متری بالا می‌رود و می‌توانید هیجانی همراه با ترس و لذت را تجربه کنید. افراد بین 45 تا 90 کیلوگرم می‌توانند با بانجی سقوط آزاد داشته باشند.

جاهای دیدنی گنجنامه

گنجنامه همدان، جاذبه‌های تاریخی و دیدنی زیادی دارد. به همین دلیل گردشگرانی که به این شهر سفر می‌کنند، ساعاتی را به بازدید از این دهکده اختصاص می‌دهند. از مهم‌ترین جاذبه‌های دیدنی گنجنامه می‌توان به موارد زیر اشاره کرد

کتیبه گنجنامه

جهت کتیبه‌هایی که روی صخره‌ها حکاکی شده، به سمت شرق است. دو لوحی که متن کتیبه‌ها روی آن‌ها نوشته شده، دارای طول 9.2 و عرض 9.1 متر با عمق 30 سانتی‌متر هستند.

این کتیبه‌ها به سه زبان پارسی قدیم، بابلی و عیلامی نوشته شده‌اند. در سمت چپ لوح‌ها متن پارسی، در وسط هر دو لوح متن بابلی و در سمت راست لوح‌ها، متن عیلامی به چشم می‌خورد.

لوح سمت راست به خشایار شاه و لوح سمت چپ به داریوش کبیر مربوط است. سوراخ‌هایی هم در اطراف کتیبه‌ها به چشم می‌خورد که باستان شناسان معتقدند به خاطر محافظت از کتیبه‌ها در برابر باران و آفتاب، در زمان‌های خیلی دور پوشش فلزی بر روی آن‌ها وجود داشته است.

هدفی که پادشاهان هخامنشی از حجاری‌های روی این سنگ‌ها داشته‌اند این بوده که به رهگذران، باورهای قلبی و اندیشه‌هایشان را یادآوری کنند. متون این کتیبه‌ها در سال 1320 رمزگشایی شدند و ترجمه آن‌ها، در سال 1373 بر روی دو تخته سنگ حکاکی شده و در گوشه دیگری از محوطه گنجنامه قرار داده شده است. بازدید از این کتیبه‌ها برای علاقه‌مندان به آثار تاریخی می‌تواند بسیار لذت‌بخش و جذاب باشد.

متن فارسی کتیبه داریوش

«خدای بزرگ است اهورامزدا که این زمین را آفرید که آن آسمان را آفرید که مردم را آفرید که شادی را برای مردم آفرید که داریوش را شاه کرد، شاهی از [میان] بسیاری، فرمانروائی از [میان] بسیاری. مَنَم داریوش، شاه بزرگ، شاهِ شاهان.»

متن فارسی کتیبه خشایار شاه

«خدای بزرگ است اهورامزدا که بزرگ‌ترین خدایان است که این زمین را آفرید که آن آسمان را آفرید که مردم را آفرید که برای مردم شادی آفرید که خشایارشا را شاه کرد، یگانه از میان شاهان بسیار، یگانه فرمانروا از میان فرمانروایان بی‌شمار. من خشایارشا، شاه بزرگ، شاهِ شاهان.»

آبشار گنجنامه همدان

آبشار گنجنامه

آبشار گنجنامه 12 متر ارتفاع دارد و در مسیر صعود به ارتفاعات کوه الوند، در کنار کتیبه‌های گنجنامه قرار گرفته است. قرارگیری این آبشار در کنار صخره‌های زیبا، جلوه و نمای خاصی به آن بخشیده است.

آبشار گنجنامه در فصل زمستان قندیل‌های یخی زیبایی می‌بندد. در اطراف آبشار هم رستوران‌ها و امکانات تفریحی متعددی قرار گرفته‌اند که می‌توانند لحظات لذت‌بخشی را برای گردشگران رقم بزنند.

غار آکواریوم

از زمان افتتاح غار آکواریوم در دهکده گنجنامه بیش از یک دهه می‌گذرد. برای ساخت این غار، از غار علیصدر الهام گرفته شده و کمیاب‌ترین نمونه‌های زیست محیطی و خزندگان دنیا، آنجا نگهداری می‌شوند. مسیر بازدید از غار آکواریوم بسیار زیباست و طراحان، با ایجاد باران مصنوعی و مه، فضای خاص و منحصربه‌فردی را ایجاد کرده‌اند.

برخی از گونه‌های جانوری که در این غار نگهداری می‌شوند عبارت‌اند از

  • انواع مختلفی از صدف‌ها، خرچنگ‌ها و مرجان‌های اقیانوسی
  • ماهی‌های آب شیرین مانند ماهی‌های بومی رودخانه آمازون
  • ماهی‌های آب شور مانند صندوق ماهی، فرشته ماهی، سوهان ماهی، دلقک ماهی
  • خزندگانی همچون مار بوآ، مار پیتون، آفتاب پرست
  • گونه‌های مختلف پروانه
  • انواع مختلفی از پرندگان زینتی مانند طوطی، اردک ماندارین و مرغ بهشتی

غار آکواریوم گنجنامه همدان

کوه الوند

کوه الوند یکی از بهترین مکان‌ها برای کوهنوردان است و آن را به عنوان قله باعظمت کوهستان الوند می‌شناسند. به دلیل اینکه در زمان‌های خیلی دور شخصی به نام اروند را در این کوه دفن کرده‌اند، نام الوند را روی آن گذاشته‌اند. بلندترین نقطه قله این کوه 3584 متر ارتفاع دارد و برای صعود به آن باید از مسیر دره گنجنامه، کیوارستان، میدان میشان و تخت‌ نادر بگذرید.

دشت میشان

دشت میشان در پشت آبشار گنجنامه واقع شده است. طبیعت سرسبز و آب‌وهوای فوق‌العاده این دشت در فصول گرم سال، برای پیاده‌روی افرادی که اهل طبیعت‌گردی و ورزش هستند عالی است.

این دشت که میدان میشان هم نام دارد، دارای دو قسمت است. یک قسمت از آن جزئی از دهکده گنجنامه بوده و قسمت دیگر، سمت رودخانه است و بیرون از دهکده قرار دارد. در قسمت خارج از دهکده می‌توان چادر زد و شب را آنجا گذراند.

در دشت میشان تجربه نوشیدن دم‌نوش‌های گیاهی را که از گیاهان تازه و با طراوت دست‌چینِ دشت تهیه شده، از دست ندهید.

جاهای دیدنی نزدیک به گنجنامه

اگر قصد بازدید از جاهای دیدنی همدان را دارید که در نزدیکی گنجنامه قرار گرفته‌اند، می‌توانید سری به مجموعه عباس آباد و موزه دفاع مقدس بزنید.

عباس آباد یک مجموعه تفریحی و توریستی است که با بالا رفتن از پله هایش به بام همدان هدایت خواهید شد و می‌توانید از آنجا همدان زیبا را ببینید. ازجمله امکانات موجود در عباس آباد می‌توان به آبشار مصنوعی، رستوران، استخر و کلبه‌های اقامتی اشاره کرد.

موزه دفاع مقدس هم در زمان جنگ ایران و عراق یک بیمارستان قدیمی بوده که به باغ موزه تبدیل شده است. این موزه علاوه بر اینکه حال و هوایی معنوی و تاریخی دارد، دارای فضایی دل‌نشین و خوش آب‌وهوا نیز هست.

جاهای دیدنی نزدیک به گنجنامه همدان

در سفر به دهکده گنجنامه کجا اقامت کنیم

اگر قصد اقامت در گنجنامه را دارید، هم می‌توانید به ویلاهای کوهستانی بروید و هم سوئیت‌های اقامتی را رزرو کنید.

گنجنامه همدان دارای 20 واحد ویلای کوهستانی است که ظرفیت 150 گردشگر را دارند. منظره روبروی ویلاها به قدری جذابیت دارد که گردشگران زیادی حتی برای یک شب هم که شده، آنجا اقامت می‌کنند. تمامی ویلاها مجهز به سیستم گرمایش از کف، وسایل پخت و پز در آشپزخانه، دکوراسیون زیبا و مدرن، مبلمان راحتی، تجهیزات صوتی و تصویری و پارکینگ اختصاصی هستند.

علاوه بر این،15 سوئیت با متراژهای 20،45 و 55 متری در گنجنامه وجود دارد که 100 نفر می‌توانند آنجا اقامت داشته باشند. از امکانات سوئیت‌ها می‌توان به آشپزخانه مجهز به کلیه وسایل و تجهیزات طبخ، سیستم صوتی و تصویری مرکزی، دکوراسیون و چشم‌انداز مطلوب، پارکینگ اختصاصی و امکان استفاده از خدمات رستوران و کافی‌شاپ با تخفیف ویژه اشاره کرد.

شرایط بازدید

در تمامی روزهای سال امکان بازدید از گنجنامه وجود دارد و شما می‌توانید در فصول بهار و تابستان از ساعت 8 صبح الی 10 شب و در پاییز و زمستان از ساعت 10 صبح الی 8 شب از این دهکده زیبا بازدید کنید.

برای اینکه بتوانید از امکانات تفریحی این مجموعه استفاده کنید یا غار آکواریوم را ببینید، باید هزینه‌ای بابت بلیط بپردازید که مقدار آن برای اتباع ایرانی و غیر ایرانی متفاوت است. اگر با تور همدان راهی سفر به این شهر باستانی شدید، حتما از دهکده گنجنامه دیدن کنید.

بیشتر بخوانید: شهر همدان، اولین پایتخت شاهنشاهی ایران

مسیرهای دسترسی به گنجنامه همدان

مسیرهای دسترسی به گنجنامه

گنجنامه در استان همدان،5 کیلومتری جنوب غربی این شهر و در انتهای دره عباس آباد واقع شده است. از طریق خودروی شخصی یا تاکسی می‌توانید به آنجا دسترسی پیدا کنید.

سخن پایانی

در این مطلب با گنجنامه همدان و تفریحات و جاهای دیدنی آن آشنا شدیم و سعی کردیم برای همه سلایق و علاقه‌ها، از آثار تاریخی گرفته تا تفریحی را جا دهیم. با لیست بالا می‌توانید یک سفر کوتاه عالی را ترتیب دهید و از همه جذابیت‌های گنجنامه نهایت استفاده را ببرید.



1402/07/28 | کد مطلب: 1735
برچسب‌ها: جاهای دیدنی


  • به اشتراک بگذارید:

بحث و تبادل نظر
نظر دهید تعداد کاراکتر مانده: 300
انصراف
  • متن
  • نام
  • ایمیل
در خبرنامه آرندتور عضو شوید

هر زمان که بخواهید می‌توانید عضویت خود را لغو کنید.
نام
نام خانوادگی
تلفن
ایمیل
اطلاعات شما با موفقیت ثبت شد.

از اینکه در خبرنامه پیامکی آرند عضو شدید سپاسگزاریم.
اطلاعات شما با موفقیت ثبت شد.

از اینکه در خبرنامه پیامکی آرند عضو شدید سپاسگزاریم.