معرفی ۲۰ تا از باشکو‌ترین مساجد استانبول | آرندتور

معرفی جذاب‌ترین و باشکو‌ترین مساجد استانبول

شما هم امتیاز بدهید!

بهترین مساجد استانبول برای بازدید بیشتر در شبه جزیره تاریخی واقع شده‌اند. علاوه بر این، مساجد زیبایی نیز در سواحل بسفر وجود دارد. بسیاری از این مساجد در مناطقی مانند بی اوغلو، بشیکتاش و اوسکودار (سمت آسیایی) قرار دارند. بیشتر مساجد استانبول از سازه‌های دوران عثمانی هستند که بین قرن 15 و 19 ساخته شده‌اند. این مساجد دگرگونی امپراتوری‌ها را در طول زمان نشان می‌دهند. در حالی که مساجد اوایل امپراتوری عثمانی با معماری کلاسیک عثمانی ساخته شده‌اند، مساجد دوره متاخر، از معماری‌های باروک و نئوکلاسیک الهام گرفته‌اند. معمار اصلی دوره کلاسیک، معمار سینان و معماران دوره متاخر، خانواده بالیان بودند. اگر برنامه سفر به استانبول زیبا را دارید، با ما همراه شوید تا تعدادی از جذاب‌ترین و باشکوه‌ترین مساجد استانبول را در تور استانبول با هم بررسی کنیم.

1-مسجد ایاصوفیه استانبول

ایاصوفیه با تاریخ 1500 ساله خود مهم‌ترین بنای تاریخی استانبول است که در دوره بیزانس به عنوان یک کلیسا ساخته شد. این بنا برای مدت 900 سال به عنوان کلیسا باقی ماند و سپس در قرن پانزدهم به مسجد تبدیل شد. در طول تاریخ، مسجد ایاصوفیه معتبرترین مکان عبادت در استانبول بوده است. این کلیسا در دوره بیزانس به عنوان سر کلیسا و در دوره عثمانی به عنوان سر مسجد وجود داشته است.

این مسجد در دوران جمهوری خواهان برای مدت طولانی موزه بود و دوباره از سال 2020 به مسجد تبدیل شد. در فهرست بهترین مساجد استانبول، ایاصوفیه هم به دلیل ویژگی‌های معماری و هم اهمیت معنوی، رتبه اول را دارد.

ایاصوفیه از زیباترین مساجد استانبول

2-مسجد آبی استانبول

مسجد آبی در محله سلطان احمد استانبول واقع شده و به مسجد سلطان احمد نیز معروف است. این بنا که قدمت آن به قرن هفدهم می‌رسد، یکی از معروف‌ترین بناهای تاریخی استانبول است. وقتی از بیرون به این مسجد نگاه می‌کنید، هیچ سرنخی از نامش را نشان نمی‌دهد. با این حال، وقتی وارد می‌شوید، کاشی‌های آبی رنگ ایزنیک را روی دیوارها می‌بینید که اوج سفال عثمانی را نشان می‌دهند.

مسجد آبی از بهترین مساجد استانبول

3-مسجد سلیمانیه استانبول

مسجد سلیمانیه روی تپه ای در وسط شبه جزیره تاریخی و مشرف به شهر واقع شده است. این مسجد که چشم‌اندازی از تنگه بسفر و شاخ طلایی را دارد، بزرگ‌ترین مسجد استانبول نیز هست. یکی از مواردی که باعث اهمیت مسجد سلیمانیه شده، این است که برای مشهورترین حاکم امپراتوری عثمانی یعنی سلطان سلیمان ساخته شده است. شخصی که این مسجد را ساخت معمار سنیان، معمار چیره دست امپراتوری عثمانی بود.

مسجد سلیمانیه از معروف‌ترین مساجد استانبول

4-مسجد فاتح استانبول

مسجد فاتح در قلب شبه جزیره تاریخی قرار گرفته است. تاریخچه این مسجد به قرن پانزدهم برمی‌گردد و به محمد فاتح، اولین سلطان عثمانی استانبول هدیه داده شد. این مسجد بر پایه‌های کلیسای حواریون که دومین کلیسای بزرگ شهر در دوره بیزانس بود، بنا شده است. علاوه بر این، اخیرا بازسازی شده و دکوراسیون داخلی بسیار شیکی دارد.

مسجد فاتح از بهترین مساجد استانبول

5-مسجد بایزید استانبول

مسجد بایزید در میدان بیازیت، یکی از شلوغ‌ترین میدان‌های استانبول واقع شده است. علاوه بر این، در مجاورت بازار بزرگ و دانشگاه استانبول قرار دارد و به بایزید دوم، پسر محمد فاتح تقدیم شده است. بایزید یکی از باشکوه‌ترین مساجد استانبول است که قبل از دوره کلاسیک و در سال‌های اوج معماری عثمانی ساخته شده است.

مسجد بایزید از زیباترین مساجد استانبول

6-مسجد یاووز سلیم استانبول

مسجد یاووز سلیم یکی از بناهایی است که نمای استانبول قدیم را به تصویر می‌کشد. این مسجد در نزدیکی بالات، منطقه توریستی رو به رشد سال‌های اخیر استانبول و بر روی یکی از 7 تپه استانبول قرار گرفته و مشرف به شاخ طلایی است.

اگرچه سلیم اول تنها 8 سال حکومت کرد، اما در همین مدت توانست مرزهای امپراتوری عثمانی را سه برابر کند. در این مدت شهرهای مقدس مکه، مدینه و بیت المقدس را تصرف کرد و میراث گران‌بهایی را برای پسرش بر جای گذاشت.

مسجد یاووز سلیم از معروف‌ترین مساجد استانبول

7-مسجد مهرماه سلطان استانبول

مسجد مهرماه سلطان بسیار نزدیک به دیوارهای زمینی معروف استانبول واقع شده است. این مسجد که در قرن شانزدهم ساخته شد، به مهرماه، دختر سلیمان اعظم وقف شد. مسجد مهرماه سلطان، دیوارهای تئودوسیان بسیار زیبایی دارد. این مسجد که توسط معمار سینان، پرکارترین معمار دوران عثمانی ساخته شده، تنها مسجدی نیست که به مهرماه اختصاص یافته است.

مهرماه سلطان مسجد دیگری در ناحیه اوسکودار در سمت آسیایی ساخته بود که از این مسجد کوچک‌تر است و بسیار نزدیک به بندر کشتی Uskudar قرار دارد.

مسجد مهرماه سلطان از بهترین مساجد استانبول

8-مسجد ایاصوفیه کوچک استانبول

بین مساجد استانبول، مسجد ایاصوفیه کوچک کمتر شناخته شده است. نام اصلی ایاصوفیه کوچک که در اصل یک کلیسای بیزانسی بود، کلیسای مقدس سرجیوس و باکوس است.

این بنا که در زمان امپراتور ژوستینیانوس، مشهورترین فرمانروای امپراتوری بیزانس ساخته شده است، مانند ایاصوفیه دارای تاریخ 1500 ساله است. آنتمیوس، یکی از معمارانی که ایاصوفیه را ساخته است، از سبک معماری انقلابی در این کلیسا استفاده کرده است.

این بنا که در دوره عثمانی به مسجد تبدیل شد، به دلیل شباهتش به مسجد ایاصوفیه، ایاصوفیه کوچک نام گرفت. حکاکی‌های بیزانسی بر روی دیوارهای بنا هنوز به چشم می‌خورد.

مسجد ایاصوفیه کوچک از زیباترین مساجد استانبول

9-مسجد کاریه استانبول

مسجد کاریه در ضلع غربی شبه جزیره تاریخی و در پای دیوارهای شهر قرار دارد. این بنا، کلیسای صومعه معروف به «چورا» در دوره بیزانس بوده است.

کلیسای چورا در دوره عثمانی فعالیت داشت. این ساختمان که در دوره جمهوری خواهان موزه بود، در سال 2020 دوباره به مسجد تبدیل شد. بارزترین ویژگی مسجد کاریه این است که زیباترین موزاییک‌های دوره بیزانس را در خود جای داده است. مجموعه موزاییک کاریه بسیار غنی‌تر از ایاصوفیه است.

مسجد کاریه از بهترین مساجد استانبول

10-مسجد نور عثمانیه استانبول

مسجد نور عثمانیه درست در کنار ورودی اصلی بازار بزرگ قرار گرفته است. این مسجد زیبا در قرن هجدهم، هنگام نفوذ باروک در امپراتوری عثمانی، ساخته شد.

مسجد نور عثمانیه نمایانگر دوره گذار است که معماری دوره کلاسیک جای خود را به معماری مدرن واگذار کرد. خیابان نور عثمانیه که خیابانی پر از مغازه‌های لوکس است و از سلطان احمد تا بازار بزرگ امتداد دارد، نام خود را از این مسجد گرفته است.

بیشتر افرادی که به بازار بزرگ می‌روند از حیاط این مسجد عبور می‌کنند اما از داخل ساختمان بازدید نمی‌کنند. با این حال، مسجد نور عثمانیه با دکوراسیون داخلی زیبا یکی از بهترین مساجد استانبول است.

مسجد نور عثمانیه از مساجد زیبای استانبول

11-مسجد جدید استانبول

مسجد جدید در Eminonu، مرکز حمل‌ونقل شهر قدیمی استانبول و در مجاورت بازار ادویه واقع شده است. این مسجد در قرن هفدهم توسط یک والده سلطان (مادر سلطان) ساخته شد و در دوره عثمانی بازاری درست در کنار آن برای تامین هزینه‌های نگهداری احداث گردید.

مسجد جدید استانبول

12-مسجد شاهزاده استانبول

مسجد شاهزاده یکی دیگر از مساجد استانبول است که در قرن شانزدهم برای شاهزاده محمد، پسر سلطان سلیمان ساخته شد. سلیمان این مسجد را برای پسر مورد علاقه‌اش ساخته بود که در سنین پایین بر اثر آبله مرغان مرد.

به گفته برخی از مورخان، سلیمان این مسجد را برای خود طراحی کرده بود، اما وقتی پسرش ناگهان درگذشت، او را در اینجا دفن کرد و به یاد او مسجد را به مسجد سه زاده (به معنی شاهزاده) تغییر داد.

مسجد شاهزاده از زیباترین مساجد استانبول

13-مسجد رستم پاشا استانبول

مسجد رستم پاشا خیلی نزدیک به بازار ادویه در Eminonu قرار گرفته است. این مسجد در میان بازارهای محلی اغلب توسط گردشگران نادیده گرفته می‌شود. با این حال، دقیقا یک گنج پنهان است.

در دوره عثمانی، ساخت کاخ‌ها، مساجد و مقبره‌ها در دوره کلاسیک شتاب بیشتری گرفت. مهم‌ترین عنصر تزئینی در این دوره کاشی بود. کاشی‌های ایزنیک نشان‌دهنده بالاترین کیفیت بودند.

مسجد رستم پاشا با بهترین نمونه‌های کاشی ایزنیک تزیین شده است. به همین دلیل در بین مساجد استانبول جایگاه ویژه‌ای دارد. به علاقه‌مندان به تاریخ هنر اکیدا توصیه می‌شود این گوهر پنهان را از نزدیک ببینند.

مسجد رستم پاشا از بهترین مساجد استانبول

14-مسجد ایوب سلطان استانبول

ایوب سلطان از مقدس‌ترین مساجد استانبول محسوب می‌شود. این مسجد به ابوایوب الانصاری یکی از شخصیت‌های مهم دین اسلام، در منطقه‌ایوب در ساحل شاخ طلایی تقدیم شده است.

مسجد ایوب سلطان در واقع اولین مسجدی است که پس از فتح استانبول توسط عثمانی‌ها در این شهر ساخته شد؛ اما از آنجایی که مسجد اولیه در اثر زلزله ویران شد در قرن هجدهم مجدد بازسازی شد.

مسجد ایوب سلطان کنونی اگرچه ابعاد کوچکی دارد، اما از اهمیت بالایی برخوردار است. علاوه بر این، گنبد مسجد و دیوارهای اطراف آن، به دلیل تناسب کاملی که دارند، از بسیاری از بزرگ‌ترین مساجد استانبول چشمگیرتر هستند.

مسجد ایوب سلطان از معروف‌ترین مساجد استانبول

15-مسجد لاله لی استانبول

مسجد لاله لی در یکی از شلوغ‌ترین محله‌های شبه جزیره تاریخی واقع شده است. این مسجد که در قرن هفدهم توسط سلطان مصطفی سوم ساخته شد، از مسجد سلیمیه، اوج معماری کلاسیک عثمانی الهام گرفته شده است.

مسجد سلیمیه شاهکار معمار سینان بود که ده‌ها مسجد را در دوره عثمانی طراحی کرد. گنبد روی سازه هشت ضلعی که علامت تجاری سلیمیه است در اینجا نیز به کار رفته است. اگر وقت ندارید برای دیدن مسجد سلیمیه، اوج معماری عثمانی، به شهر ادرنه بروید، می‌توانید از این مسجد دیدن کنید. علاوه بر این، منطقه لاله لی با هتل‌های بزرگی که در سال‌های اخیر در آنجا ساخته شده، یکی از بهترین مکان‌ها برای اقامت در استانبول است.

مسجد لاله لی از زیباترین مساجد استانبول

16-مسجد والده سلطان پرتونهال استانبول

مسجد والده سلطان پرتونهال در آکسارای، یکی از مراکز حمل‌ونقل شبه جزیره تاریخی واقع شده است. این مسجد با ساختار باروک خود ظاهر متفاوتی نسبت به استانبول قدیمی دارد.

این مسجد ظاهری دارد که معماری باروک، نئو کلاسیک و نئوگوتیک را در هم می‌آمیزد. این مسجد در قرن نوزدهم، زمانی که عثمانی‌ها معماری متاثر از غرب داشتند، توسط خانواده بالیان ساخته شد.

خانواده بالیان در قرن گذشته امپراتوری عثمانی کمک‌های زیادی به استانبول کرده بودند. این خانواده که چندین نسل به عنوان معمار کاخ کار می‌کرد، در معماری دوره مدرن امپراتوری عثمانی نقش موثری داشت.

مسجد والده سلطان پرتونهال استانبول

17-مسجد سوکولو محمد پاشا استانبول

مسجد سوکولو محمد پاشا یکی دیگر از باشکوه‌ترین مساجد استانبول است که توسط یکی از مهم‌ترین دولتمردان تاریخ عثمانی ساخته شده است. سوکولو محمد پاشا در زمان سلطان سلیمان به عنوان وزیر اعظم (نخست وزیر) خدمت می‌کرد.

این مسجد که توسط معمار سینان ساخته شده، بر روی منطقه‌ای بسیار تپه‌ای قد برافراشته است. در گذشته این مکان علاوه بر مسجد، مدرسه نیز بوده است.

مسجد Sokullu Mehmed Pasha یک جواهر پنهان است که گران‌بهاترین کاشی‌های ایزنیک استانبول در آنجا یافت می‌شود.

مسجد سوکولو محمد پاشا استانبول

18-مسجد گل استانبول

مسجد گل در بالات، یکی از محبوب‌ترین محله‌های استانبول قرار دارد. این مسجد یک کلیسای بیزانسی قرن یازدهم را منعکس می‌کند. این بنا به یک زن مذهبی (تئودوزیا) اختصاص داده شده است که در دوره بیزانس با بت‌شکنی مخالفت می‌کرد. این ساختمان که کلیسای ایا تئودوزیا نام داشت مکانی بوده که به اعتقاد مردم، شفادهنده است.

در تور پیاده‌روی محله فنر به بالات، مسجد گل یکی از توقفگاه‌های بازدیدکنندگان از جاهای دیدنی استانبول است. مناطق سیبالی، فنر و بالات که خارج از مسیر گردشگری استانبول هستند، میراث فرهنگی بسیار غنی دارند.

مسجد گل از زیباترین مساجد استانبول

19-مسجد عرب استانبول

مسجد عرب بهشتی پنهان در میان فروشگاه‌های سخت‌افزار منطقه کاراکوی است. این بنا در اصل یک کلیسای کاتولیک رومی بود که توسط لاتین‌ها در قرن سیزدهم ساخته شد و در قرن پانزدهم توسط عثمانی‌ها به مسجد تبدیل شد.

این کلیسا متعلق به شامیان بود که در دوره بیزانس در بندر قسطنطنیه فعالیت می‌کردند. این ساختمان به عنوان تنها نمونه معماری گوتیک قرون وسطایی در استانبول برجسته است.

این ساختمان که در اواخر دهه 1400 به مسجد تبدیل شد، توسط سلطان به اعراب اندلسی که از تفتیش عقاید اسپانیا فرار می‌کردند، اختصاص یافت. نام مسجد نیز از آن‌ها گرفته شده است.

مسجد عرب استانبول

20-مسجد کلیچ علی پاشا استانبول

مسجد کلیچ علی پاشا درست در کنار ایستگاه تراموا توپخانه قرار دارد. این مسجد برای علی پاشا یکی از دریاسالاران در سال‌های اوج امپراتوری عثمانی ساخته شد. علی پاشا که اصالتا ایتالیایی داشت، به دلیل جسارتش لقب کلیچ (شمشیر) را دریافت کرد. بارزترین ویژگی مسجد کلیچ علی پاشا این است که فضای داخلی آن خیلی شبیه به کلیسای بیزانسی در معماری عثمانی است و دلیلش هم این است که سازنده مسجد از طرفداران ایاصوفیه بود.

این مسجد توسط معمار چیره دست معمار سینان ساخته شده است که تمام ساختمان‌های امپراتوری عثمانی را در قرن شانزدهم طراحی کرده است. در کنار این مسجد، حمام کلیچ علی پاشا، یکی از بهترین حمام‌های سنتی استانبول قرار دارد.

بیشتر بخوانید: 10 مکان دیدنی در استانبول که نباید از دست دهید ‌ جاذبه‌‌های استانبول

مسجد کلیچ علی پاشا استانبول

سخن پایانی

مساجد زیاد دیگری هم در استانبول وجود دارند که در این لیست جا نمی‌شدند. با این حال، تقریبا همه پربازدیدترین مساجد استانبول را می‌توانید در این مطلب پیدا کنید. بیشتر این مساجد در شبه جزیره تاریخی، منطقه بی اوغلو، بشیکتاش و بسفر واقع شده‌اند. یادتان باشد برای بازدید از این مساجد بسیار زیبا و دیگر جاذبه‌های فوق‌العاده شهر استانبول، اولین قدم خرید بلیط هواپیما استانبول است. از نظر شما جذاب‌ترین و باشکوه‌ترین مساجد استانبول چه نام دارند دیدگاه‌هایتان را با ما به اشتراک بگذارید.



1402/08/01 | کد مطلب: 1741
برچسب‌ها: جاهای دیدنی


  • به اشتراک بگذارید:

بحث و تبادل نظر
نظر دهید تعداد کاراکتر مانده: 300
انصراف
  • متن
  • نام
  • ایمیل
در خبرنامه آرندتور عضو شوید

هر زمان که بخواهید می‌توانید عضویت خود را لغو کنید.
نام
نام خانوادگی
تلفن
ایمیل
اطلاعات شما با موفقیت ثبت شد.

از اینکه در خبرنامه پیامکی آرند عضو شدید سپاسگزاریم.
اطلاعات شما با موفقیت ثبت شد.

از اینکه در خبرنامه پیامکی آرند عضو شدید سپاسگزاریم.