معرفی غار نمکدان {یکی از شگفت‌انگیزترین جاذبه‌ های قشم} | آرندتور

معرفی جامع غار نمکدان قشم

شما هم امتیاز بدهید!

هرمزگان از استان‌های جنوبی ایران واقع در شمال تنگه هرمز بوده که جاذبه‌های گردشگری فراوانی را در خود جای داده است. اگر تصور می‌کنید که جزیره‌ی کیش تنها مقصد مناسب برای سفر به این استان است، اشتباه می‌کنید. باید بدانید که تور قشم هم جاذبه‌های طبیعی فراوانی را در خود جای داده که بازدید از آن‌ها می‌تواند تجربه‌ی بی‌نظیری را برای شما رقم بزند. یکی از این جاذبه‌ها غار نمکدان است. با ما در آرندتور همراه باشید تا در مورد این پدیده‌ی طبیعی اطلاعات بیشتری به دست آورید.

معرفی کلی غار نمکدان قشم

در ۹۰ کیلومتری شهر قشم و در قسمت جنوب غربی آن کوهی گنبدی شکل به ارتفاع حدودی ۲۳۷ متر قرار گرفته است که بلندترین قسمت در این شهر محسوب می‌شود. بر بدنه‌ی این کوه حفره‌ها و پدیده‌های انحلالی متعددی قرار گرفته که یکی از آن‌ها غار نمکدان نامیده شده و با وسعت ۶.۴ کیلومتری عنوان طولانی‌ترین غار این مجموعه را به خود اختصاص داده است.

جالب است بدانید که غار نمکدان شهرت جهانی داشته و در سرتاسر دنیا از آن با نام طولانی‌ترین غار نمکی در جهان یاد می‌شود؛ به‌علاوه بررسی‌های انجام شده نشان می‌دهند که قدمت نمک‌های موجود در این غار به قبل از زمان کامبرین باز گشته و سن تقریبی آن‌ها بیشتر از ۵۷۰ سال است.

معرفی کلی غار نمکدان قشم

تاریخچه‌ی غار نمکدان

غار نمکدان تا مدت‌های طولانی از دید عموم مردم پنهان بود تا اینکه در سال ۱۹۹۸ مهندسانی از جمهوری چک با همراهی کارشناسان دانشگاه شیراز موفق به شناسایی و کشف آن شدند. جالب است بدانید که این غار به نام سه مرد برهنه هم معروف است، اما چرا؟

در زمان کشف و نقشه‌برداری از غار متخصصان جمهوری چک مجبور به درآوردن لباس‌های خود و شنا در نمک‌های غلیظ این محل شدند تا این عملیات را با موفقیت به اتمام برسانند. بر مبنای بررسی‌های صورت گرفته توسط این افراد کوه نمک قشم در دسته گنبدهای نمکی غیرفعال قرار داشته و بنابراین سطوح بالایی آن حاوی مقادیر پایین‌تری از سنگ نمک است.

نحوه‌ی شکل‌گیری غار نمکدان قشم

عمده‌ی غارهای نمکی در دل گنبدهای نمکی به وجود می‌آیند. حال اگر این گنبد در مناطق گرم و خشکی مثل قشم قرار داشته باشد به دلیل پایین بودن میزان بارش‌ها دوام بیشتری داشته و احتمال ایجاد غار نمکی در آن افزایش می‌یابد.

نمک‌های موجود هم در ابتدا به صورت تک لایه در زیر زمین قرار داشته و با گذشت زمان به سطوح بالاتر آمده‌اند. از آنجایی که نمک خاصیت شناوری داشته و وزن حجمی آن در مقایسه با وزن سنگ‌های اطراف پایین‌تر است سنگ‌ها را کنار زده و به قسمت‌های بالایی راه پیدا کرده است.

نحوه‌ی دسترسی به غار نمکدان

نحوه‌ی دسترسی به غار نمکدان

حال سؤالی که مطرح می‌شود این است که چطور می‌توان به غار نمکدان قشم دسترسی پیدا کرد؟ برای این منظور باید به قسمت جنوب غربی جزیره به سمت ساحل جنوبی بروید. در مجموع دو مسیر کلی برای دسترسی به این پدیده‌ی شگفت‌انگیز وجود دارند:

مسیر شماره یک

در این مسیر برای دسترسی به غار نمکدان باید به روستای چاهو و درکو رفته و با عبور از آن‌ها به قسمت جنوبی روستای گوری برسید. بعد از آن باید مسیر خود را به سمت روستای کانی ادامه داده و وارد جاده‌ی خاکی ۱۰ کیلومتری منتهی به غار شوید.

مسیر شماره دو

در این مسیر باید به سمت روستای سلخ رفته و در جاده‌ی خاکی به طول ۲۲ کیلومتر که به غار نمکدان منتهی می‌شود، پیش بروید.

بخش‌های دیدنی غار نمکدان

غار نمکدان متشکل از سه دالان کلی است که دالان اول برای بازدید عموم مناسب است در حالی که بازید از دالان دوم فقط به شکل سینه‌خیز امکان‌پذیر بوده و دالان سوم آن هم به غارنوردان حرفه‌ای اختصاص یافته است.

دهانه

دهانه‌ی اصلی غار نمکدان به سمت جنوب قرار گرفته و تا عمق ۲۰ متری آن هم نیازی به استفاده از چراغ قوه نیست؛ چرا که با نور خورشید روشن می‌شود. گردشگران عادی بدون استفاده از تجهیزات مناسب فقط می‌توانند تا عمق ۱۰۰ متری غار را بازدید کنند که در نوع خود تجربه‌ای شگفت‌انگیز و خاص است.

استالاکتیت و استالاگمیت

استالاکتیت و استالاگمیت نوعی اشکال طولی کانی‌های مختلف هستند که در اثر انحلال و چکه‌های آب در فضاهای خالی ایجاد می‌شوند. استالاکتیت مثل قندیل از دیوار غار آویزان شده ولی استالاگمیت از کف غار به سمت بالا می‌آید.

با ادامه‌ی مسیر خود متوجه استالاکتیت‌ها و استالاگمیت‌ها می‌شوید که در نزدیکی دیواره‌ها ستون‌های خارق‌العاده‌ای را تشکیل داده و به زیبایی مجموعه افزوده‌اند.

بخش‌های دیدنی غار نمکدان

جریان آب

در قسمت داخلی کوه نمکدان می‌توان جریان دائمی آب را مشاهده کرد که با نمک‌های اطراف ترکیب شده و به شکل چشمه از غار خارج می‌شود و حوضچه‌ای طبیعی را در دامنه کوه ایجاد می‌کند. در بخش‌های داخلی غار هم می‌توانید جریان آب را مشاهده کنید که تصاویر را منعکس کرده و درخشش ویژه‌ای به فضای غار نمکدان بخشیده است.

خفاش‌ها!

غارها همیشه تصویر هجوم دسته‌ای خفاش را در ذهن تداعی می‌کنند که این مسئله در مورد غار نمکدان هم صدق می‌کند؛ به‌طوری که در زمان قدم زدن در غار می‌توانید صدای آن‌ها را تشخیص دهید. به‌علاوه تعداد حشره‌ی ریز هم در این غار موجود هستند که برای ممانعت از تماس آن‌ها با بدن خود بهتر است لباس بلند بپوشید.

غار نمکدان و آثار درمانی آن

بر اساس بررسی‌های انجام شده نمک‌های موجود در غار نمکدان حاوی خاصیت درمانی بوده و دوندگان و ورزشکاران حرفه‌ای می‌توانند به شکل کپسول از آن استفاده کنند. یکی از ترکیبات موجود در نمک این غار منیزیم است که در بهبود عملکرد ورزشی، تنظیم سیستم عصبی، مبارزه با افسردگی، کنترل دیابت نوع ۲، کاهش فشار خون و... نقش موثری دارد.

نکات مهم در زمان بازدید از غار نمکدان

به دلیل شکل خاص این مجموعه در زمان بازدید از آن باید به نکات مهمی توجه کنید که شامل موارد زیر هستند:

  • بهتر است بازدید از غار نمکدان را به همراه یک تیم حرفه‌ای انجام دهید.
  • از آسیب زدن به آثار مختلف موجود در غار مثل استالاکتیت‌ها، استالاگمیت‌ها و قندیل‌ها پرهیز کنید؛ چرا که این پدیده‌ها در دسته آثار تاریخی مهم قرار داشته و تشکیل مجدد آن‌ها چندین سال طول می‌کشد.
  • چنانچه قصد پیشروی در تالان‌های دوم و سوم این غار را دارید باید تجهیزات مورد نیاز را با خود ببرید.
  • بهترین زمان برای بازدید از غار نمکدان اواسط پاییز تا بهار است؛ اما به دلیل سرمای هوا در شب بهتر است لباس گرم همراه داشته باشید.
  • جاده‌ی منتهی به غار نمکدان خاکی است؛ بنابراین برای ممانعت از بروز دردسر بهتر است این مسیر را با آفرود طی کرده یا در صورت تمایل به پیاده‌روی تجهیزات مناسب داشته باشید.
  • در این غار جانداران مختلفی مثل حشرات ریز و سفید رنگ زندگی می‌کنند که وجود آن‌ها برای برخی افراد آزاردهنده است؛ بنابراین لازم است که به این مسئله توجه کنید.
  • بهتر است یک چراغ قوه با خود داشته باشید تا مسافت‌های طولانی را بدون دردسر طی کنید.
  • همان‌طور که اشاره کردیم این غار محلی زندگی جانورانی چون خفاش است؛ بنابراین در نهایت سکوت حرکت کنید تا آرامش آن‌ها مختل نشود.

جاذبه‌های گردشگری اطراف غار نمکدان

جاذبه‌های گردشگری اطراف غار نمکدان

اگر می‌خواهید از سایر جاذبه‌های گردشگری اطراف این غار بازدید کنید می‌توانید موارد زیر را در نظر بگیرید:

  • جنگل حرا: در فاصله‌ی ۵۳ کیلومتری از غار نمکدان یکی از خارق‌العاده‌ترین جاذبه‌های گردشگری قشم قرار دارد که در آن ریشه‌ی درختانی که برای زندگی در آب شور سازگار هستند از سطح دریا بیرون زده است.
  • تنگه چاهکوه: در فاصله‌ی ۴۴ کیلومتری از غار نمکدان تنگه چاهکوه قرار گرفته که چاله‌ها و حفره‌های فراوانی در دل دیوارهای سنگی آن وجود دارد و بازدید از آن خالی از لطف نیست.
  • بام قشم: در فاصله‌ی ۲۸ کیلومتری از این غار بام قشم قرار دارد که از مرتفع‌ترین مکان‌های جزیره محسوب شده و چشم‌انداز فوق‌العاده‌ای را از سواحل خلیج‌فارس در اختیار شما قرار می‌دهد.

سخن آخر

غار نمکدان قشم یکی از زیباترین جاذبه‌های گردشگری این استان است که عنوان طولانی‌ترین غار نمکی جهان را به خود اختصاص داده است. شما می‌توانید بازدید از این منطقه را با مجموعه‌ی حرفه‌ای آرندتور که مجری تخصصی تورهای داخل و خارج از کشور است، تجربه کنید. برای کسب اطلاعات بیشتر با مشاوران مجموعه تماس بگیرید.



1402/08/02 | کد مطلب: 1743
برچسب‌ها: جاهای دیدنی


  • به اشتراک بگذارید:

بحث و تبادل نظر
نظر دهید تعداد کاراکتر مانده: 300
انصراف
  • متن
  • نام
  • ایمیل
در خبرنامه آرندتور عضو شوید

هر زمان که بخواهید می‌توانید عضویت خود را لغو کنید.
نام
نام خانوادگی
تلفن
ایمیل
اطلاعات شما با موفقیت ثبت شد.

از اینکه در خبرنامه پیامکی آرند عضو شدید سپاسگزاریم.
اطلاعات شما با موفقیت ثبت شد.

از اینکه در خبرنامه پیامکی آرند عضو شدید سپاسگزاریم.