برج دختر استانبول کجاست؟{دانستنی‌های مهم+راهنمای بازدید} | آرندتور

برج دختر استانبول کجاست؟{راهنمای بازدید}

شما هم امتیاز بدهید!

نزدیک به 1000 سال پیش داستانی بر روی جزیره سنگی کوچکی شروع شد. این داستان در طول سالیان طولانی پیچ و تاب روایتیِ زیادی دید تا به امروز رسید. امروز نام این داستان برج دختر استانبول است که در این مقاله از آن برایتان خواهیم گفت. این برج کوچک یکی از جاذبه‌های معروف تور استانبول است که بر روی بسیاری از کارت‌پستال‌های این شهر عکسش به عنوان نماد استانبول چاپ و نقاشی می‌شود. برج دختر استانبول، برجی تاریخی است که افسانه‌ها و حوادث بسیاری را در خود نگاه داشته است با اینکه بارها از میان رفته و بارها نامش تغییر کرده است.

برج دختر استانبول کجاست؟

برج دختر در زبان ترکی استانبولی، کیزکولسی گفته می‌شود. به زبان‌های دیگر به آن برج مِیدن می‌گویند. این برج در میان آب‌های شفاف دریای سیاه و مرمره و در بینابین دو منطقه آسیایی و اروپایی شهر استانبول قرار دارد. شکل برج دختر استانبول در طول سالیان تغییرات زیادی داشته است.

زمانی بود که این برج با شکلی مربعی تنها 9 متر ارتفاع داشت. امروزه برج دختر سازه‌اش به شکل مربعی، در پایه آن و از جنس بتن است. این سازه را با بالکنی هشت ضلعی تزئین کرده‌اند. تنها یک اتاق در بالای برج وجود دارد. در بالای این اتاق، یک گنبد سنگی قرار گرفته که در مرکز آن میله‌ای بلند نصب شده است. ارتفاع حال حاضر این برج سفید با احتساب میله 23 متر است.

برج دختر استانبول

راه رسیدن به برج دختر

در منطقه گالاتا، اسکله‌ای به نام کاباتاش قرار دارد. کشتی‌های مسافربری در این اسکله گردشگران را به برج دختر می‌برند. اسکله دیگری به نام اسکله اسکودار نیز راه دیگری برای رفتن به به برج دختر استانبول است. با قایق از این اسکله تا برج تنها 5 دقیقه راه است. 5 دقیقه راه تا جزیره صخره‌ای کوچک، نزدیک به تنگه مشهور بسفر که برج دختر را بر روی خود جا داده است.

شرایط دیدار از برج دختر

ساعت بازدید برج دختر در روزهای شنبه و یکشنبه از 10 صبح تا 18:45 است و برای عاشقان شبگردی از 20:15 تا 12:30 بامداد. باقی روزهای هفته اما از 9:15 صبح تا 18:45 عصر می‌توان از این برج زیبا دیدن کرد. رستوران کوچک و دنج برج هم همه نوع خوراکی را فراهم می‌کند اما باید پیشتر رزرو شود. موزه معروف ان نیز هزینه ورودی دارد که این هزینه حدود 25 تا 30 لیر ترکیه است.

شرایط دیدار از برج دختر

برج دختر استانبول در طول تاریخ

سفر برج دختر استانبول از دوره بیزانس در ترکیه آن روزها، یعنی قسطنطنیه شروع می‌شود. هنگامی که برای اولین بار سنگ بنایش را ژنرالی به نام آلکیبیادس به عنوان مکانی برای تفتیش کشتی‌های تجاری قرار می‌دهد. چیزی همچون یک ایستگاه گمرکی و محلی برای دیدبانی. بنابراین برج دختر استانبول، اولین فانوس دریایی این شهر بندری نیز هست.

برج دختر استانبول در بیزانس

ماجرا از اینجا شروع شد که الکسیوس اول، امپراتور بیزانس در سال 1110 میلادی بر روی یک جزیره کوچک در میان آب‌های تنگه بسفر یک برج چوبی ساخت. این برج چوبی با یک دیوار سنگی محافظت می‌شد. الکسیوس اول دستور داد که برای هدایت کشتی‌ها از ورودی دریای سیاه بین دو برج که دیگری در منطقه مانگانا در قسمت اروپایی بود کشیده شود.

در آن زمان این برج به نام برج کوچک نامیده می‌شد. این زنجیر راهی بود برای رفت و آمد کشتی‌ها برای جمع‌آوری مالیات. اما برج دختر استانبول در آن زمان برای نگه داشتن زنجیر ضعیف بود و پس از مدت زمانی نتوانست آن را نگه دارد و فروریخت. این اولین باری نشد که برج خراب می‌شد و خرابی‌های پیشین آن هنوز هم در آب زلال مرمره پیداست.

برج دختر استانبول در بیزانس

برج دختر استانبول در عثمانی

از دوران بیزانس تا سال 1832 که دیگر دوران عثمانی بود؛ این برج با نام‌هایی چون لیندروس، دامیالیس و آدکلا نیز شناخته می‌شد. تعدادی از مورخان اروپایی آن را برج لئاندر نیز نامیده‌اند. برج دختر در طول آن سال‌ها کاربردهای متفاوتی داشت. کاربردهایی چون محلی برای دریافت عوارض و گمرک کشتی‌ها و ایستگاه رادیویی داشت. در بازه‌ای برجی برای دفاع و محل فانوس دریایی بود. حتی زمانی به طور موقت به عنوان بیمارستان نیز مورد استفاده قرار می‌گرفت.

در سال ۱۸۳۲ میلادی در زمان محمود دوم پادشاه عثمانی، این برج که در زلزله سال 1509 میلادی فروریخته بود و در سال 1721 میلادی نیز در آتش سوخته بود؛ به صورت کامل بازسازی شد و نامش به برج دختر تغییر کرد. از آن زمان تاکنون نام برج به همین صورت باقی مانده است. در دوران جنگ جهانی، حکومت عثمانی بر روی برج دختر استانبول توپ‌های جنگی نصب و آن‌جا را تبدیل به پایگاه نظامی ‌کرد. تا سال 1945 برج بارها تعمیر و مرمت شد تا باقی بماند.

برج دختر استانبول در زمان حال

بعد از همه آنچه برج دختر از سرگذراند زمان استراحتش فرا رسید و از سال ۱۹۵۰ میلادی به مکانی توریستی تبدیل شد. مکانی زیبا که از فراز آن می‌توان شهر زیبای استانبول را تماشا کرد. همانطور که پیشتر گفته شد این برج، موزه و رستورانی نیز دارد که از سال 2000 در آن شکل گرفته است. اینگونه برج دختر استانبول، تاریخش را بیشتر به گردشگران شناسانده و شرایط لذت بردن را هم فراهم کرده است.

جزیره‌ای سنگی که در ابتدا تنها یک مقبره بود با تغییر کاربری در طول 1000 سال تبدیل به مکانی پر از خاطرات حوادث تاریخی و قصه‌های افسانه‌ای پر رمز و راز شد. برج دختر استانبول بر روی این جزیره، هرگز در طول این سالیان از راهنمایی کشتی‌ها و فانوسی در تاریکی شب بودن دست نکشید و ماند تا روزگاری از راه برسد که بنشیند و داستان‌هایش را برای گردشگران و عاشقان تاریخ بازگوید.

برج دختر استانبول در زمان حال

افسانه های محلی برج دختر استانبول

داستان‌ها و افسانه‌هایی که برج دختر برای روایت کردن دارد فقط به تاریخش برنمی‌گردد. در طول این سال‌ها مردمان آمده‌اند و رفته‌اند و افسانه‌ها برای برج شکل گرفته است. افسانه‌های زیبایی از اینکه چه شد که نام برج به برج دختر استانبول تغییر کرد و این نام بر آن ماند. افسانه‌های بنامش اینگونه‌اند:

افسانه شاهزاده و مار

محلیان می‌گویند آری اینگونه شد که نام برج، به برج دختر تغییر کرد. اینگونه که پادشاه قسطنطنیه دختری داشت که طالع او بر این بود که در 18 سالگی با نیش ماری از دنیا برود. پادشاه از ترس جان دختر زیبایش برجی ساخت و او را در آن محبوس کرد تا در امان بماند. در روز تولد 18 سالگی دختر، سبدی میوه برای او برد. دختر تا سبد را گشود ماری بیرون جست و طالع همان شد که گفته بودند.

افسانه هیرو و لیندر

محلیان افسانه دیگری دارند از دختری به نام هیرو که در راستای سوگندش برای زهد و دوری از دیگران، تنهایی به برج می‌رود. اما پسری قایقران به نام لیندر همان هنگام از کنار برج می‌گذشته که هیرو را می‌بیند و عاشق او می‌شود. لیندر هر شب برای دیدن هیرو تا جزیره شنا می‌کند و سرانجام دل هیرو را به دست می‌آورد.

اما شبی طوفان درمی‌گیرد و لیندر غرق می‌شود. هیرو صبح جسد لیندر را در ساحل جزیره پیدا می‌کند و در سوگ عشق از دست رفته خود را از بالای برج به پایین پرت می‌کند. و اینگونه می‌شود که نام برج به برج دختر استانبول تغییر پیدا می‌کند.

افسانه های محلی برج دختر استانبول

افسانه بطال

در افسانه بطال ماجرا شکل دیگری دارد. بطال که یکی از جنگاوران عثمانی است؛ در هنگامه حمله عثمانی، عاشق دختر امپراتور روم می‌شود. امپراتور که اما در حال از دست دادن شهرِ در محاصره است، با خانواده به برج می‌گریزد. اما بطال از تمامی سدها می‌گذرد و دختر را به دست می‌آورد و از جان امپراتور و خانواده او نیز به فرخندگی این عشق می‌گذرد. و در این افسانه نام برج به شادی به نام برج دختر تغییر پیدا می‌کند.

بیشتر بخوانید: 10 مکان دیدنی در استانبول که نباید از دست دهید ‌ جاذبه‌‌های استانبول

کلام آخر

استانبول در زیبایی مشهور است. این زیبایی از بالای برجی به سفیدی و زیبایی برج دختر استانبول شکل دیگری است. جایی که دیدن طلوع و غروب خورشید در آن شگفت‌انگیز است و نمای شهر در کنار تنگه تاریخی بسفر زمان را متوقف خواهد کرد. در پلک‌زدنی تاریخ از برابر دیدگان خواهد گذشت. برای از دست ندادن تمام این شگفتی‌ها در این مقاله از برج دختر استانبول در دریای مرمره گفتیم و تاریخ و افسانه‌هایش را بازگو کردیم تا هرگز وسوسه دیدنش از سرتان نرود.



1402/08/05 | کد مطلب: 1749
برچسب‌ها: جاهای دیدنی


  • به اشتراک بگذارید:

بحث و تبادل نظر
نظر دهید تعداد کاراکتر مانده: 300
انصراف
  • متن
  • نام
  • ایمیل
در خبرنامه آرندتور عضو شوید

هر زمان که بخواهید می‌توانید عضویت خود را لغو کنید.
نام
نام خانوادگی
تلفن
ایمیل
اطلاعات شما با موفقیت ثبت شد.

از اینکه در خبرنامه پیامکی آرند عضو شدید سپاسگزاریم.
اطلاعات شما با موفقیت ثبت شد.

از اینکه در خبرنامه پیامکی آرند عضو شدید سپاسگزاریم.