همه‌چیز درباره موزه توپکاپی استانبول{راهنمای جامع بازدید} | آرندتور

همه‌چیز درباره موزه توپکاپی استانبول

شما هم امتیاز بدهید!

یکی از جاذبه‌های گردشگری هر شهری، موزه‌ها و مناطق تاریخی آن است. اگر بخواهید به تور استانبول سفر کنید؛ احتمالا نام موزه توپکاپی استانبول (موزه طوپقاپو یا Toplapi palace) را شنیده‌اید. با این‌حال، این موزه شبیه به موزه‌های عادی که اشیای تاریخی در آن قرار داده می‌شود، نیست و همین موضوع آن را از سایرین متمایز کرده است. برای آن‌که درباره این کاخ موزه اطلاعات بیشتری داشته باشید، این مطلب از وبلاگ آرند تور را از دست ندهید.

موزه توپکایی استانبول یا کاخ امپراطوری عثمانی!

این محل اقامتگاه اصلی و مقر اداری سلاطین عثمانی بوده است و به همین دلیل، کاخ توپکاپی و حرم (Topkapı Sarayı) احتمالاً داستان‌های رنگارنگ‌تری نسبت به بیشتر موزه‌های جهان دارند. سلطان‌های میهن‌پرست، درباریان جاه‌طلب، کنیزهای زیبا و خواجه‌های حیله گر که بین قرن‌های ۱۵ تا ۱۹، زمانی که این محل، دربار امپراتوری عثمانی بود، در اینجا زندگی و کار می‌کردند. با بازدید از این موزه به دل تاریخ پرتاب می‌وید می‌توانید با زندگی این افراد آشنا شوید.

محمت فاتح (Mehmet the Conqueror) اولین مرحله از کاخ را اندکی پس از فتح در سال ۱۴۵۳ ساخت و تا زمان مرگش در سال ۱۴۸۱ در آن‌جا زندگی کرد. سلطان‌های بعدی امپراطوری عثمانی تا قرن نوزدهم در این کاخ زندگی کردند، تا زمانی که به کاخ های مجللی در سواحل بسفر که به سبک اروپایی ساخته بودند، نقل مکان کردند.

موزه توپکایی استانبول یا کاخ امپراطوری عثمانی!

هنگام بازدید از موزه توپکاپی استانبول، قبل از اینکه وارد دروازه امپراتوری کاخ (Bab-ı Hümayun) شوید، نگاهی به ساختار زیبای میدان سنگفرش شده بیرون بیاندازید. این فواره سلطان احمد سوم به سبک روکوکو است که در سال ۱۷۲۸ توسط سلطانی که به لاله‌ها علاقه زیادی داشت، ساخته شد. دفتر فروش بلیط در بخشی به نام دادگاه اول، درست قبل از دروازه‌ای است که به دادگاه دوم می‌رسد.

کاخ توپکاپی تا زمان سلطنت عبدالمجید اول (۱۸۳۹-۱۸۶۰) محل زندگی همه ‌سلطان‌های عثمانی بود که حدود چهار قرن ادامه داشت. در ادامه بخش‌های مختلف این مکان جذاب و تاریخی را با یکدیگر بررسی می‌کنیم.

دربار اول (First Court)

از دروازه امپراتوری موزه توپکاپی استانبول، به داخل دادگاه اول که به عنوان دادگاه جان‌نسارها یا دادگاه رژه معروف است، وارد می‌شوید. در اولین ساختمان سمت چپ شما، Konyali Lokantası  (رستوران) قرار دارد و بنای یادبود بعدی، موزه هاگیا ایا ایرنه (Hagia Irene museum) است که یک کلیسای بیزانسی  Hagia Eirene است که بیشتر با نام Aya İrini  شناخته می‌شود. ساختمان سوم، ضرابخانه امپراتوری سابق (دارفان عمیره) است که در سال ۱۷۲۷ساخته شد.

دربار دوم (Second Court)

دروازه میانی (اورتاکاپی یا باب السلام) به دربار دوم کاخ منتهی می‌شود که برای اداره امپراتوری استفاده می‌شد. در زمان عثمانی، تنها سلطان و مادر سلطان، سوار بر اسب از دروازه میانه عبور می‌کردند. همه، از جمله وزیر اعظم، باید از اسب پیاده می‌شدند و سپس از دروازه رد می‌شدند.

The Second Court  دارای فضایی زیبا شبیه به پارک است. برخلاف کاخ‌های اروپایی معمولی که دارای یک ساختمان بزرگ با باغ‌های دورافتاده هستند، موزه توپکاپی استانبول که در گذشته کاخ بوده‌است، مجموعه‌ای از آلاچیق‌ها، آشپزخانه‌ها، سربازخانه‌ها، اتاق‌های تماشاگران، کیوسک‌ها و اتاق‌های خواب است که در اطراف یک محوطه مرکزی ساخته شده‌اند.

دربار دوم (Second Court) موزه توپکاپی استانبول

بارگاه سوم (Third Court)

از دروازه فلیسیتی می‌توانید وارد بارگاه سوم موزه توپکاپی استانبول می‌شود. قلمرو خصوصی سلطان، توسط خواجه‌های سفید پوست نگهبانی می‌شد. داخل این فضا، اتاق تماشاگران است که در قرن شانزدهم ساخته شد اما در قرن هجدهم بازسازی شد. مقامات مهم و سفرای خارجی برای انجام امور عالی کشور به این کیوسک کوچک آورده می‌شدند. سلطان که بر دیوان بزرگی نشسته بود، انواع هدایای سفیران را که از درگاه سمت چپ عبور می‌کردند، بازرسی می‌کرد. درست در پشت اتاق تماشاگران، کتابخانه زیبای احمد سوم قرار دارد که در سال ۱۷۱۹ ساخته شده‌است.

در لبه شرقی بارگاه سوم، خوابگاه نیروی اعزامی قرار دارد که مجموعه‌ای غنی است از لباس‌های امپراتوری و لباس‌هایی که با نخ‌های نقره و طلا کار شده‌اند. در طرف دیگر صحن سوم موزه توپکاپی استانبول، اتاق‌های نگهبانی مقدس قرار دارند. این اتاق‌ها که با کاشی‌های ازنیک تزئین شده‌اند، بسیاری از آثار پیامبر را در خود جای داده‌اند.

زمانی که سلطان‌ها در اینجا زندگی می‌کردند، اتاق‌ها فقط یک بار در سال باز می‌شد تا خانواده شاهنشاهی در روز پانزدهم ماه مبارک رمضان به یاد پیامبر اکرم (ص) ادای احترام کنند. در کنار اتاق های مقدس نگهبانی، خوابگاه اتاق خصوصی قرار دارد که پرتره‌های ۳۶ سلطان را در خود جای داده است. جذاب‌ترین پرتره آن، نقاشی فوق‌العاده از مراسم تاج و تخت سلطان سلیم سوم (۱۷۸۹) اثر کنستانتین کاپیدگلی است.

خزانه داری امپراتوری (Imperial Treasury)

خزانه داری موزه توپکاپی استانبول که در لبه شرقی صحن سوم قرار دارد، دارای مجموعه‌ای از اشیای موزه توپکاپی استانبول است که اشیائی باورنکردنی ساخته شده یا تزئین‌شده با طلا، نقره، یاقوت، زمرد، یشم، مروارید و الماس در آن قرار دارد. این ساختمان در زمان سلطنت محمد فاتح در سال ۱۴۶۰ ساخته شد و در ابتدا به عنوان اتاق پذیرایی مورد استفاده قرار گرفت.

وقتی به این موزه می‌آیید، حتما از شمشیر سلیمان باشکوه (Süleyman the Magnificent) و تخت پادشاهی خارق‌العاده سلطان احمد اول (Aka Arife Throne) که با جواهرات و مروارید منبت کاری شده دیدن کنید. این تخت  توسط معمار  مسجد آبی، Sedefhar Mehmet Ağa، طراحی شده است.

خزانه داری امپراتوری موزه توپکاپی استانبول

زمانی‌که به موزه توپاپی استانبول می‌آیید، دیدن از خنجر توپکاپی معروف خزانه‌داری را از دست ندهید. این خنجر، دارای سه زمرد بزرگ روی دسته و ساعتی است که روی آن قرار گرفته است. همچنین الماس Kasıkçı (قاشق‌ساز)، سنگی به شکل قطره ۸۶ قیراطی است که توسط ده‌ها سنگ کوچک‌تر احاطه شده است و اولین بار توسط مهمت چهارم (محمد چهارم) در زمان به سلطنت رسیدن در سال ۱۶۴۸ استفاده شد.

دربار چهارم (Fourth Court)

آلاچیق‌های تفریحی در صحن چهارم کاخ وجود دارند که شامل کیوسک Mecidiye است که توسط عبدالمجیت (۱۸۳۹-۱۸۶۱) طبق مدل‌های اروپایی قرن نوزدهم ساخته شد. در زیر این قسمت، رستوران Konyalı قرار دارد که در تراس آن‌ می‌توانید از مناظر زیبایی استفاده کنید؛ با این‌حال قیمت و کیفیت غذاهای آن محبوبیت ندارد.

چند قدم بالاتر از کیوسک Mecidiye، غرفه سر پزشک قرار دارد. جالب اینجاست که سرپزشک همیشه یکی از رعایای یهودی سلطان بود. در این تراس، کیوسک مصطفی پاشا را نیز خواهید دید که گاهی به آن مبل کوشک نیز می‌گویند. در زمان سلطنت احمد سوم، باغ لاله بیرون کیوسک پر از جدیدترین گونه‌های گل بود.

بالای پله‌ها در انتهای باغ لاله، تراس مرمر، سکویی با یک استخر تزئینی، سه آلاچیق و ساختمان عجیب و غریب İftariye Kameriyesi قرار دارد، یک سازه کوچک که توسط ابراهیم اول (ملقب به دیوانه) در سال ‌۱۶۴۰ به عنوان مکانی زیبا برای افطار ماه رمضان ساخته شد. مورات چهارم پس از بازپس‌گیری شهر ایروان (که اکنون در ارمنستان قرار دارد) از ایران، کیوسک ریوان را در سال ۱۶۳۶ ساخت.

دربار چهارم موزه توپکاپی استانبول

بازدید از موزه توپکایی استانبول یا موزه استانبول طوپقاپو

جذابیت‌هایی که از موزه توپکایی استانبول گفته شد، تنها بخشی از زیبایی‌های این کاخ بزرگ است. برای دیدن سایر جذابیت‌های گردشگری این موزه، بهتر است خودتان به دیدن این موزه زیبا بروید. برای رفتن به این موزه، اطلاعات زیر می‌تواند کاربردی باشد.

همچنین این نکته را به یاد داشته باشید که قیمت ورودی کاخ توپکاپی استانبول از ۱۵۰ تا ۶۵۰ لیر متغیر است که بستگی به این موضوع دارد که بخواهید از چند بخش از موزه دیدن کنید. البته به یاد داشته باشید که این هزینه ممکن است به دلیل تورم و تغییر قیمت، تغییر کند.

بیشتر بخوانید: ۱۰ نکته که هنگام سفر به استانبول باید بدانید

لوکیشن و آدرس موزه توپکاپی استانبول

مجموعه موزه کاخ توپکاپی واقع در سرایبورنو (نقطه سراگلیو) است که مشرف به دریای مرمره و تنگه بسفر می‌شود و به‌صورت مستقیم به شبه جزیره تاریخی (ناحیه فاتح) استانبول دید دارد.

راه دسترسی به موزه توپکاپی استانبول

برای رسیدن به این کاخ موزه، می‌توانید از وسایل حمل‌ونقل عمومی متفاوتی استفاده کنید که به شرح زیر است:

  • با اتوبوس: اتوبوس‌های 28T، 30D، 46Ç، 47E، 99A، BN1، و EM1 نزدیک به موزه توپکاپی ترکیه، ایستگاه دارد. نزدیکترین ایستگاه اتوبوس Akbıyık است که ۱۰ دقیقه پیاده تا کاخ فاصله دارد. نزدیکترین ایستگاه اتوبوس دیگر در Sarayburnu است که ۲۰ دقیقه تا کاخ پیاده‌روی دارد.
  • با قطار: برای رسیدن به کاخ توپکاپی از هر قطاری در خط مارمارای (آتاکوی - پنیک) استفاده کنید. نزدیک‌ترین ایستگاه قطار، ایستگاه Marmaray Sirkeci İstasyonu است که ۱۵ دقیقه پیاده با کاخ فاصله دارد.
  • با تراموا: احتمالا استفاده از تراموا را می‌توان بهترین راه برای رسیدن به کاخ توپکاپی دانست. سوار تراموا T1 شوید و در Gülhane istasyonu یا Sultanahmet پیاده شوید. هر دو ایستگاه تراموا کمتر از ۱۵ دقیقه پیاده از کاخ فاصله دارند.
  • توسط مترو: نزدیکترین ایستگاه مترو در فاصله زیادی از کاخ قرار دارد. که ۳۰ دقیقه پیاده‌روی نیاز دارد. اگر کسی هستید که برای کاوش در شهر مشکلی ندارید، حتماً در مسیرتان از بازار بزرگ استانبول خریدهای خیابانی انجام دهید. در غیر این‌صورت، می‌توانید به - ایستگاه تراموا Laleli-Üniversite بروید و در Gülhane istasyonu پیاده شوید.
  • با تاکسی یا ماشین: تاکسی‌های استانبول بر اساس مسافت، هزینه را محاسبه می‌کنند. تاکسی از فرودگاه حدود ۴۰ تا ۴۵ دقیقه طول می‌کشد تا شما را به کاخ توپکاپی برساند. اگر خودتان رانندگی می‌کنید، ممکن است مجبور شوید وسیله نقلیه خود را در یک سرویس پارکینگ پولی در نزدیکی موزه توپکاپی استانبول پارک کنید. پارک خودروی اسپرت و اتوپارک هر دو حدود ۱۰ دقیقه پیاده با کاخ فاصله دارند.

راه دسترسی به موزه توپکاپی استانبول

نکاتی که پیش از سفر به موزه استانبول به نام موزه طوپقاپو باید بدانید!

پیش از آن‌که به موزه توپکاپی ترکیه بروید، این نکات مهم را به یاد داشته باشید:

  • امکان ورود معلولین وجود دارد؛ اما ویلچر در دسترس نیست و تپه‌های پوشیده از سنگفرش ممکن است مشکلاتی را برای مسافران معلول ایجاد کند.
  • در محل کاخ هیچ پارکینگی وجود ندارد.
  • عکاسی از داخل تالارهای موزه ممنوع است.
  • بلیط برای کودکان زیر ۶ سال رایگان است.
  • ورود برای بازدیدکنندگان معلول و یک همراه که از بستگان درجه یک باشد، رایگان است.
  • راهنمای صوتی یا راهنمای شخصی برای نشان دادن جزئیات پیچیده از کاخ توصیه می‌شود.
  • صف‌های بازرسی امنیتی دروازه امپراتوری ممکن است طولانی باشد، می‌توانید از طریق پارک گلهانه از موزه باستان‌شناسی وارد اولین حیاط شوید.

کلام آخر

همان‌طور که گفته شد، موزه توپکاپی استانبول یا موزه طوپقاپو استانبول، یکی از زیباترین کاخ‌موزه‌هایی است که می‌توانید در سفر خود به استانبول از آن دیدن کنید. برای آن‌که هنگام بازدید از قسمت‌های مختلف این موزه، بتوانید اطلاعات دقیقی پیدا کنید و به دل تاریخ سفر کنید؛ بهتر است از راهنماهای مجرب فارسی‌زبان کمک بگیرید. به همین دلیل است که سفر با آرند تور و کمک گرفتن از راهنماها، یکی از بهترین گزینه‌های سفر به ترکیه و بازدید از این کاخ‌موزه است. همین حالا تور خود را رزرو کنید و بهترین فصل ترکیه را از دست ندهید.



1402/08/07 | کد مطلب: 1753
برچسب‌ها: جاهای دیدنی


  • به اشتراک بگذارید:

بحث و تبادل نظر
نظر دهید تعداد کاراکتر مانده: 300
انصراف
  • متن
  • نام
  • ایمیل
در خبرنامه آرندتور عضو شوید

هر زمان که بخواهید می‌توانید عضویت خود را لغو کنید.
نام
نام خانوادگی
تلفن
ایمیل
اطلاعات شما با موفقیت ثبت شد.

از اینکه در خبرنامه پیامکی آرند عضو شدید سپاسگزاریم.
اطلاعات شما با موفقیت ثبت شد.

از اینکه در خبرنامه پیامکی آرند عضو شدید سپاسگزاریم.