8 تا از بزرگترین تالاب‌ های جهان | آرندتور

بزرگترین تالاب‌های جهان

شما هم امتیاز بدهید!

تالاب‌ها یکی از شگفت‌انگیزترین اکوسیستم‌ها بر روی کره‌ی زمین هستند که در کنار فراهم کردن پناهگاهی مناسب برای انواعی از گیاهان و جانوران، غذای بخش بزرگی از جمعیت جهان را هم تأمین کرده و نقش مهمی در ایجاد تعادل آب و هوای کشورهای مختلف دنیا ایفا می‌کنند. اگر شما هم کنجکاو هستید با بزرگترین تالاب های جهان آشنا شوید با ما در این مطلب از وبلاگ آرند تور همراه باشید.

تور برزیل

تالاب چیست؟

پیش از معرفی بزرگترین تالاب های جهان بهتر است با ماهیت اصلی این اکوسیستم آشنا شویم. حقیقت این است که تعاریف مختلفی برای تالاب وجود دارند با این حال براساس تعریف کنوانسیون جهانی حفاظت از تالاب‌ها می‌توان این اکوسیستم را به صورت زیر تعریف کرد:

((تالاب‌ها مناطقی پوشیده از مرداب، باتلاق، لجن‌زار یا آبگیرهای طبیعی و مصنوعی هستند که در آن‌ها آب شور یا شیرین به صورت راکد یا جاری پیدا می‌شود.))

با توجه به این تعریف می‌توان نتیجه گرفت که تالاب‌های طبیعی انواع و اقسام زیستگاه‌ها مثل رودخانه، دریاچه،‌ کرانه‌ی ساحلی، لجن‌زار و... را در بر می‌گیرند.

بزرگترین تالاب های جهان

همان‌طور که اشاره کردیم تالاب‌ها اکوسیستم‌های خاص و ویژه‌ای هستند که به دلیل تأثیرات مثبتی که بر روی زندگی انسان‌ها و موجودات زنده ایفا می‌کنند باید از آن‌ها محافظت کنیم؛ با توجه به این موضوع بد نیست با تعدادی از بزرگترین تالاب های جهان که شامل موارد زیر هستند آشنا شویم:

۱. تالاب پانتانال

بزرگترین تالاب دنیا پانتانال در غرب برزیل بوده که تا کشورهای بولیوی و پاراگوئه امتداد یافته و مساحت آن براساس منابع مختلف بین ۱۴۰ هزار تا ۲۲۰ هزار کیلومترمربع متغیر است. این تالاب که زیستگاه بیشتر از ۴۷۰۰ گونه‌ی گیاهی و مهره‌داران گوناگون است، به دلیل طبیعت زیبای خود به یکی از جاذبه‌های گردشگری پرطرفدار در کشور برزیل تبدیل شده است. بهترین زمان برای بازدید از تالاب پانتانال فصل گرما است، چرا که در زمان سرما احتمال مسدود شدن راه‌های رسیدن به این منطقه بسیار زیاد است.

بیشتر بخوانید: راهنمای جامع سفر به برزیل

بزرگترین تالاب دنیا؛ پانتانال در غرب برزی

۲. تالاب ریو نگرو

تالاب ریو نگرو بزرگ‌ترین سایت RAMSAR (تالاب با اهمیت بین‌المللی) جهان است که با وسعتی بیشتر از ۱۲۰ هزار کیلومتر مربع در دل برزیل گسترده شده است. ریو نگرو که به نام رود سیاه هم شهرت دارد بزرگ‌ترین انشعاب حوضه‌ی آمازون در سمت شمال محسوب شده و یکی از بزرگ‌ترین جنگل‌های بارانی استوایی حفاظت شده را پشتیبانی می‌کند.

تالاب ریو نگرو از بزرگترین تالاب‌های جهان

۳. تالاب اورگلیدز

پارک ملی اورگلیدز در فلوریدای آمریکا در اصل تالابی وسیع است که حدود ۶۳۰۰ کیلومتر مربع وسعت داشته و دسترسی به بیشتر بخش‌های آن صرفاً از طریق قایق امکان‌پذیر است. اورگلیدز علاوه بر اینکه در بین بزرگترین تالاب های جهان قرار دارد یکی از وسیع‌ترین پناهگاه‌های حیات وحش در قاره‌ی آمریکا بوده که گونه‌های مختلف پرندگان وحشی، لاک‌پشت و تمساح را در خود جای داده است.

تالاب اورگلیدز از بزرگترین تالاب‌های جهان

۴. تالاب اوکاوانگو

یکی دیگر از بزرگترین تالاب های جهان اوکاوانگو در بوتسوانا است که مساحتی نزدیک به ۱۶ هزار کیلومترمربع را پوشش داده و از رسیدن رودی به همین نام به یک آبگیر در صحرای کالاهاری ایجاد می‌شود. با وجود اینکه قسمت بزرگی از این آب تا زمان رسیدن به دریا تبخیر می‌شود، بخشی از آن در این تالاب باقی مانده و اکوسیستمی شگفت‌انگیز را ایجاد می‌کند.

دلتای اوکاوانگو در دنیا به تنوع زیستی گسترده‌ی خود شهرت داشته و گونه‌های مختلفی همچون اسب آبی، کروکدیل، فیل،‌ چیتا، شیر،‌ گورخر و فیل هم در آن یافت می‌شوند.

تالاب اوکاوانگو از بزرگترین تالاب‌های جهان

۵. تالاب دانوب

بعد از رسیدن انشعابات مختلف رودخانه دانوب در سواحل رومانی به دریای سیاه بزرگترین تالاب اروپا تشکیل می‌شود که زیستگاه بیشتر از ۳۰۰ گونه پرنده و ۴۵ گونه ماهی است. افرادی که می‌خواهند این تالاب را از نزدیک مشاهده کنند می‌توانند با تهیه‌ی یک قایق در بستر آن به گشت و گذار بپردازند.

جالب است بدانید که بزرگ‌ترین جمعیت پلیکان در اروپا به همراه نیمی از غازهای سینه قرمز جهان در تالاب دانوب یافت می‌شوند.

تالاب دانوب از بزرگترین تالاب‌های جهان

۶. تالاب کاکادو

در شمال استرالیا با یکی دیگر از بزرگترین تالاب های جهان به نام کاکادو روبه‌رو می‌شویم که مساحت پارک ملی آن به اندازه‌ی نیمی از کشور سوئیس است. گردشگران می‌توانند در تالاب‌های این پارک حیوانات گوناگونی از جمله اسب‌های وحشی،‌ کروکدیل، بوفالو و انواعی از پرندگان مهاجر را مشاهده کنند.

تالاب کاکادو از بزرگترین تالاب‌های جهان

۷. تالاب کامارگو

در سواحل جنوب شرقی فرانسه و در محل سرازیر شدن رودخانه رون به دریا منطقه‌ای به نام کامارگو وجود دارد که از بخش‌های گوناگونی شامل تالاب، دریاچه‌ی نمک و حیات وحشی شگفت‌انگیز تشکیل شده است. کامارگو که یکی از بزرگترین تالاب های جهان است عمده‌ی شهرت خود را مدیون فلامینگوهای صورتی، اسب‌های سفید نیمه‌وحشی و گاوهایی است که در این منطقه زندگی می‌کنند.

افرادی که قصد بازدید از کامارگو را دارند باید سفر خود را به پاییز و بهار یعنی زمانی که انواع گونه‌های حیوانات مهاجر به این منطقه می‌آیند،‌ موکول کنند.

تالاب کامارگو از بزرگترین تالاب‌های جهان

۸. تالاب والتهامستو

یکی از بزرگترین تالاب های جهان در اروپا والتهامستو است که فقط ۱۵ دقیقه با مرکز شهر لندن فاصله داشته و بازگشایی آن بر روی عموم مردم در سال ۲۰۱۷ انجام گرفت. در این تالاب گونه‌های مختلفی از پرندگان مهاجر سکونت داشته و حدود ۱۳ کیلومتر مسیر مخصوص پیاده‌روی و دوچرخه‌سواری هم تعبیه شده است.

خبر خوب این است که در هر زمان از سال که به انگلستان سفر کنید می‌توانید از والتهامستو بازدید کرده و نیازی هم به پرداخت هزینه برای تماشای زیبایی‌ها و شگفتی‌های بی‌نظیر آن ندارید.

تالاب والتهامستو از بزرگترین تالاب‌های جهان

سخن پایانی

همان‌طور که ملاحظه کردید تالاب‌ها در کنار زیبایی خاص و بی‌نظیر خود محیطی فوق‌العاده را برای سکونت انواع گونه‌های گیاهی و جانوری فراهم کرده و نقش مهمی هم در تأ‌مین غذای مردم کره‌ی زمین ایفا می‌کنند؛ به همین جهت لازم است که تمامی اقدامات لازم برای حفاظت از بزرگترین تالاب های جهان صورت بگیرید تا این مناطق و جانداران ساکن در آن‌ها از تمامی آسیب‌های احتمالی محافظت شوند.

سوالات متداول

۱. تالاب چیست؟

مناطقی پوشیده از مرداب، باتلاق، لجن‌زار یا آبگیرهای طبیعی و مصنوعی هستند که در آن‌ها آب شور یا شیرین به صورت راکد یا جاری پیدا می‌شود.

۲. بزرگترین تالاب جهان چه نام دارد؟

پانتانال در برزیل عنوان بزرگترین تالاب جهان را به خود اختصاص داده است.

۳. بزرگترین تالاب های جهان را نام ببرید.

تعدادی از بزرگترین تالاب های جهان شامل پانتانال، کامارگو، اوکاوانگو و والتهامستو هستند.

۴. بزرگترین تالاب اروپا کدام است؟

دانوب در رومانی بزرگترین تالاب اروپا محسوب می‌شود.

۵. بهترین زمان بازدید از تالاب پانتانال چه موقع است؟

از آنجایی که در فصل سرما احتمال مسدود شدن مسیرها وجود دارد؛ بهترین زمان برای بازدید از پانتانال تابستان است.



1403/01/01 | کد مطلب: 1951


  • به اشتراک بگذارید:

بحث و تبادل نظر
نظر دهید تعداد کاراکتر مانده: 300
انصراف
  • متن
  • نام
  • ایمیل
در خبرنامه آرندتور عضو شوید

هر زمان که بخواهید می‌توانید عضویت خود را لغو کنید.
نام
نام خانوادگی
تلفن
ایمیل
اطلاعات شما با موفقیت ثبت شد.

از اینکه در خبرنامه پیامکی آرند عضو شدید سپاسگزاریم.
اطلاعات شما با موفقیت ثبت شد.

از اینکه در خبرنامه پیامکی آرند عضو شدید سپاسگزاریم.