5 تا از بزرگترین جنگل جهان کجاست{به ترتیب}| آرندتور

بزرگترین جنگل جهان کجاست و چه نام دارد؟

شما هم امتیاز بدهید!

جنگل‌ها به خصوص جنگل‌های بارانی استوایی نقش مهمی در زندگی انسان‌ها و گونه‌های جانوری ایفا می‌کنند. این مناطق مقادیر بالایی از کربن را در خود نگهداری کرده و به این ترتیب بر الگوهای آب و هوایی در سطح منطقه و جهان تأثیر می‌گذارند؛ با این وجود از دهه‌ی ۸۰ میلادی به دلیل افزایش جمعیت کره‌ی زمین جنگل‌زدایی با سرعت بیشتری در حال انجام است. با توجه به اهمیت این موضوع و تأثیری که این اکوسیستم‌ها در زندگی ما ایفا می‌کنند، همه‌ی ما باید با بزرگترین جنگل جهان که در این مطلب از وبلاگ آرند تور به معرفی آن پرداخته‌ایم، آشنا شویم.

تور برزیل

آشنایی با بزرگترین جنگل جهان

جنگل‌ها تقریباً یک سوم سطح کره‌ی زمین را پوشانده و در کنار تأمین اکسیژن مورد نیاز نقش مهمی را هم در تعادل آب و هوا ایفا می‌کنند. تعدادی از بزرگترین جنگل‌های جهان شامل موارد زیر هستند:

۱. جنگل آمازون

اطلاعات کلی:

  • مساحت: ۶۲۸ میلیون هکتار پوشش درختی شامل ۵۲۶ میلیون هکتار جنگل اولیه در سال ۲۰۲۰
  • کشورها: حدود ۶۰ درصد این جنگل در برزیل و قسمت‌هایی از آن هم در پرو،‌ کلمبیا، ونزوئلا، بولیوی، گویان، اکوادار، سورینام و گویان فرانسه قرار دارد.
  • معروف‌ترین گونه‌های موجود: جگوار، تاپیر، دلفین رودخانه، انواع میمون‌ها و طوطی‌ها به همراه ۴۰ هزار گونه گیاهی، ۳ هزار ماهی، ۱۳۰۰ پرنده، ۱۰۰۰ دوزیست، ۴۳۰ پستاندار و ۴۰۰ خزنده

براساس اطلاعات مندرج در وب‌سایت earth.org شناخته‌شده‌ترین و بزرگترین جنگل جهان آمازون است که سه برابر از جنگل کنگو (دومین جنگل بارانی جهان) بزرگتر بوده و بیشتر از یک سوم پوشش درختان مناطق استوایی را شامل می‌شود.

رودخانه آمازون هم که آب منطقه‌ای به اندازه‌ی چهل و هشت ایالات متحده به هم پیوسته را تأمین می‌کند، عنوان بزرگ‌ترین رودخانه دنیا را به خود اختصاص داده و حجم آب آن بیشتر از ۵ برابر کنگو و ۱۲ برابر می‌سی‌سی‌پی است. جنگلهای آمازون و رودخانه‌ی آن در بخش تولید هم نقش مهمی ایفا می‌کنند به طوری که حدود ۷۰ درصد از تولید ناخالص آمریکای جنوبی در مناطقی انجام می‌شود که بارش‌های ایجاد شده توسط این جنگل را دریافت می‌کنند.

جنگل آمازون از بزرگترین جنگل‌های جهان

۲. جنگل کنگو

اطلاعات کلی:

  • مساحت: ۲۸۸ میلیون هکتار پوشش درختی شامل ۱۶۸ میلیون هکتار جنگل اولیه در سال ۲۰۲۰
  • کشورها: حدود ۶۰ درصد از این جنگل در جمهوری دموکراتیک کنگو و مابقی آن در گابون، جمهوری کنگو، کامرون، جمهوری آفریقای مرکزی و گینه استوایی قرار دارد.
  • معروف‌ترین گونه‌ها: فیل‌های جنگلی، اوکاپی، میمون‌های بزرگ شامل گوریل‌ها، بونوبو‌ها و شامپانزه‌ها

در فهرست بزرگترین جنگل جهان کنگو در رتبه‌ی دوم قرار دارد و مساحتی حدود ۳.۷ میلیون کیلومتر مربع را پوشش می‌دهد. تا اوایل دهه‌ی ۲۰۱۰ سرعت جنگل‌زدایی در این منطقه به دلیل جنگ، بی‌ثباتی سیاسی، زیرساخت‌های ضعیف و نبود کشاورزی صنعتی در مقیاس بزرگ، پایین بود و عمده‌ی قطعی درختان به خاطر فعالیت‌های معیشتی انجام می‌گرفت؛ با این حال به دلیل تغییر وضعیت سرعت جنگل‌زدایی در این حوزه هم به شدت افزایش یافته است.

جنگل کنگو

۳. جنگل‌های استرالیا

اطلاعات کلی:

  • مساحت: ۸۹ میلیون هکتار پوشش درختی شامل ۶۴ میلیون هکتار جنگل اولیه در سال ۲۰۲۰
  • کشورها: استان‌های اندونزیایی پاپوآ و پاپوآ غربی، پاپوآ گینه نو و استرالیا
  • معروف‌ترین گونه‌ها: کانگرو‌های درختی، کاسواری، کبوتر زمینی بزرگ و تمساح‌های آب شور

جنگل‌های بارانی استرالیا متشکل از جزیره‌ی گینه نو، شمال شرقی استرالیا و جزایر پراکنده‌ای هستند که بعد از پایین رفتن آب دریا در آخرین عصر یخبندان به هم متصل شدند. نتیجه‌ی این اتصال این است که توده‌های زمینی ذکرشده حیوانات و گیاهان مشترکی داشته و در عین حال فاقد گونه‌هایی هستند که در جزایر غربی یافت می‌شوند.

در فهرست بزرگترین جنگل جهان، استرالیا از سال ۲۰۰۱ دومین کشوری است که پایین‌ترین میزان نابودی جنگل‌های اولیه را داشته است؛ با این حال سرعت جنگل‌زدایی در آن به دلیل قطع درختان و ساخت مزرعه در حال افزایش است.

جنگل‌های استرالیا از بزرگترین جنگل‌های جهان

۴. ساندالند

اطلاعات کلی:

  • مساحت: ۱۰۳ میلیون هکتار پوشش درختی شامل ۵۱ میلیون هکتار جنگل اولیه در سال ۲۰۲۰
  • کشورها: حدود ۷۳ درصد آن در اندوزی و ۲۶ درصد در مالزی قرار دارد. سهم برونئی و سنگاپور از این جنگل‌ها کمتر از یک درصد است.
  • معروف‌ترین گونه‌ها: فیل‌ها، اورانگوتان‌ها، دو گونه کرگدن، ببر، گونه‌های مختلف میمون.

قسمت بزرگی از جنگل ساندالند در جزیره‌ی بورنئو واقع شده که بین اندونزی،‌ مالزی و برونئی تقسیم شده است. متأسفانه این جنگل بین سال‌های ۲۰۰۲ تا ۲۰۱۹ بیشترین سهم جهان از پوشش جنگلی اولیه را از دست داد. با این حال سرعت جنگل‌زدایی در آن از اواسط دهه‌ی ۲۰۱۰ با کاهش روبه‌رو شده است.

ساندالند از بزرگترین جنگل‌های جهان

۵. هند و برمه

اطلاعات کلی:

  • مساحت: ۱۳۹ میلیون هکتار پوشش درختی شامل ۴۰ میلیون هکتار جنگل اولیه در سال ۲۰۲۰
  • کشورها: میانمار، لائوس، ویتنام، تایلند، کامبوج، شرق هند و بخش‌هایی از جنوب چین
  • معروف‌ترین گونه‌ها: فیل،‌ دو گونه کرگدن، ببر، گیبون و پلنگ

منطقه‌ی هند و برمه ترکیبی از انواع جنگل‌های استوایی شامل جنگل‌های حرا تا جنگل‌های بارانی دشتی و جنگل‌های فصلی را در برگرفته است. به دلیل فشار زیاد جمعیت انسانی در این منطقه و تأثیر آن بر روی جنگل‌ها، بخش‌های باقی‌مانده بیشتر از سایر نقاط زمین تکه تکه بوده و بیشتر قسمت‌های پوشش درختی شامل مزرعه، محصولات زراعی و جنگل‌های ثانویه هستند.

هند و برمه از سال ۲۰۰۱ حدد ۸ درصد از جنگل‌های اولیه و ۱۲ درصد از پوشش گیاهی خود را از دست داده که در این بین کامبوج با بیشتر از یک سوم سهم بیشتری را به خود اختصاص داده است.

جنگل هند و برمه

سخن پایانی

در این مطلب با بزرگترین جنگل جهان و تأثیر آن‌ها بر روی زندگی انسان‌ها و موجودات زنده کره‌ی زمین آشنا شدیم. همان‌طور که ملاحظه کردید جنگل‌های بارانی به نوعی ریه‌های زمین محسوب می‌شوند و در صورتی که از بین روند سیاره‌ی ما گرم‌تر و گرم‌تر شده و در نهایت غیرقابل سکونت خواهد شد؛ بنابراین لازم است همه‌ی ما در حد توان خود گامی جهت محافظت از این منابع و آگاه‌سازی مردم برداریم.

سوالات متداول

۱. بزرگترین جنگل های جهان را نام ببرید.

در متن به بزرگترین جنگل های جهان اشاره شده است.

۲. شناخته‌شده‌ترین و بزرگترین جنگل جهان کجاست؟

شناخته‌شده‌ترین و بزرگترین جنگل جهان آمازون است که حدود ۶۰ درصد آن در کشور برزیل قرار دارد.

۳. کدام کشورها بیشترین میزان پوشش گیاهی و جنگلی را دارند؟

روسیه، برزیل و کانادا از جمله کشورهایی هستند که بیشترین میزان پوشش گیاهی و جنگلی را در خود جای داده‌اند.

۴. معروف‌ترین گونه‌های یافت شده در بزرگترین جنگل جهان شامل چه مواردی هستند؟

از جمله گونه‌های یافت شده در آمازون می‌توان به جگوار، تاپیر، دلفین رودخانه، انواع میمون‌ها و طوطی‌ها اشاره کرد.

۵. بزرگترین رودخانه دنیا چه نام دارد؟

آمازون بزرگترین رودخانه دنیا در دل جنگل‌های بارانی آمازون است.



1403/01/09 | کد مطلب: 1967
برچسب‌ها: اطلاعات عمومی


  • به اشتراک بگذارید:

بحث و تبادل نظر
نظر دهید تعداد کاراکتر مانده: 300
انصراف
  • متن
  • نام
  • ایمیل
در خبرنامه آرندتور عضو شوید

هر زمان که بخواهید می‌توانید عضویت خود را لغو کنید.
نام
نام خانوادگی
تلفن
ایمیل
اطلاعات شما با موفقیت ثبت شد.

از اینکه در خبرنامه پیامکی آرند عضو شدید سپاسگزاریم.
اطلاعات شما با موفقیت ثبت شد.

از اینکه در خبرنامه پیامکی آرند عضو شدید سپاسگزاریم.