موزه آذربایجان تبریز، دومین موزه برتر باستانشناسی ایران
گذری کوتاه بر یکی از 10 جاذبه دیدنی شهر تبریز

موزه آذربایجان تبریز، دومین موزه برتر باستانشناسی ایران

شما هم امتیاز بدهید!

موزه آذربایجان تبریز، دومین موزه باستان شناسی پس از موزه ملی ایران است که آثارش متعلق به پیش از اسلام و دوران اسلامی است.

تور تبریز

دومین موزه تاریخی ایران در شهر موزه‌ها، تبریز قرار دارد. آثاری که در موزه آذربایجان بازدید خواهید کرد، متعلق به پیش از اسلام و دوران اسلامی است. موزه آذربایجان در سال 1341 مورد بهره برداری قرار گرفت و شامل سه سالن نمایش به ابعاد 37 در 12 متر و چند اتاق اداری و کتابخانه است.

وبلاگ آرندتور سعی دارد با گذری کوتاه، شما را به بازدید از موزه آذربایجان تشویق کند. پس با ما همراه باشید تا اطلاعات کوتاه اما کاربردی در مورد یکی از مهم‌ترین موزه‌های ایران کسب کنید.

مهم‌ترین دلایل بازدید از موزه آذربایجان تبریز

  1. دومین موزه برتر باستان شناسی ایران
  2. یکی از ده جاذبه برتر شهر تبریز
  3. مجموعه‌ای از آثار باستانی پیش از تاریخ و پس از اسلام در ایران
  4. مجموعه‌ای بی‌نظیر از سکه‌های ضرب شده از دوره هخامنشیان تا قاجار

تاریخچه احداث موزه آذربایجان تبریز

«آندره گدار» باستان شناس فرانسوی نقشه‌ی احداث موزه آذربایجان را با الهام از معماری محلی آذربایجان تهیه کرد و «اسماعیل دیباج» رئیس اداره وقت فرهنگ تبریز نقشه را ترسیم کرد. موزه آذربایجان با زیربنای 2400 متر در سه طبقه در سال 1341 به بهره برداری رسید. اولین قدم‌های احداث بنا در سال‌های 1306 و 1307 برداشته شد. در آن سال‌ها نمایشگاهی از سکه‌های کشف شده در محل کتابخانه تربیت تبریز برگزار شد. پس از برپایی این نمایشگاه، تلاش‌های گسترده‌ای از سوی دوستداران فرهنگ، برای ساخت یک موزه در تبریز برداشته شد تا در نهایت سال 1337 ساخت موزه آذربایجان شروع و پس از 4 سال در مهرماه سال 1341 به بهربرداری رسید.

موزه آذربایجان در فهرست آثار ملی ایران به ثبت رسیده است.

آثار و گنجینه‌های موزه آذربایجان تبریز

همانطور که اشاره شد، موزه آذربایجان یکی از مهم‌ترین موزه‌های ایران محسوب می‌شود که بیش از 12 هزار قطعه اشیای عتیقه و هنری در آن نگهداری می‌شود که تنها 2300 قطعه آن به دلیل کمبود جا به ثبت رسیده‌اند. موزه آذربایجان به صورت سه طبقه ساخته شده و در این قسمت به معرفی آثار باستانی هر طبقه می‌پردازیم:

طبقه زیرزمین موزه آذربایجان تبریز

  • زیرزمین موزه آذربایجان از دیرباز محل نگهداری مجسمه‌های نفیسی است که توسط «احد حسینی» مجسمه‌ساز مشهور تبریزی ساخته شده‌اند.
  • جدیدترین بخش موزه آذربایجان، سنگ نگاره‌های قدیمی متعلق به دوران مختلف هستند که در زیرزمین موزه نگهداری می‌شوند. در این بخش سنگ قبرهایی از دوران مختلف اسلامی به صورت قوچ‌ها، مجسمه‌های سنگی، پیکره‌های انسانی و سنگ‌های کتیبه‌دار به چشم می‌خورند.

نفیس‌ترین مجسمه‌ها در طبقه زیرزمین موزه همکف نگهداری می‌شوند که دید عمیقی نسبت به سرگذشت و اخلاق انسان در طول قرن‌های متمادی را به نمایش می‌گذارد.

طبقه همکف موزه آذربایجان تبریز

  • اگر می‌خواهید آثار باستانی دوران پیش از تاریخ و اسلام را تماشا کنید باید به طبقه همکف موزه آذربایجان بروید.
  • سفالینه‌های تپه اسماعیل آباد با قدمت 7 هزار سال در این طبقه نگهداری می‌شوند
  • یکی دیگر آثار برجسته طبقه همکف موزه آذربایجان، سنگ‌های معدنی «سرپانتین» با تصاویری از گیاهان و حیوانات هستند که از جیرفت پیدا شده‌اند.
  • مجسمه الهه زن رستم آباد گیلان که قدمت آن به دوران باستان ایران بر می‌گردد نیز در این موزه نگهداری می‌شود.
  • از جمله جاذبه‌های دیگر که در طبقه همکف موزه آذربایجان وجود دارد، ریتون‌های 2 و 3 هزار ساله متعلق به سه دوره هخامنشیان، اشکانیان و ساسانیان است.

ریتون‌ها ظروفی هستند که به شکل حیوانات در دوران کهن ساخته شده‌اند.

جاذبه‌های تاریخی طبقه همکف موزه آذربایجان تمانی ندارد و تنها به همین مواردی که اشاره کردیم محدود نمی‌شود:

  • ویترین اجساد مرد و زن دفن شده که قدمت‌شان به هزاره اول قبل از میلاد بر می‌گردد از جمله جاذبه‌های دیگر این موزه هستند. این اجساد را در طی کاوش‌هایی که در مسجد کبود انجام شده پیدا کردند. در واقع این اثر بخشی از اجساد قبرستان 3 هزار ساله است که در پی کاوش‌های منطقه به دست آورده‌اند.

جسد زن و مرد کشف شده در مسجد کبود به صورت توأمان در یک گور بودند و به همین صورت به موزه آذربایجان انتقال داده شدند.

  • در قسمت منتهی الیه شمالی طبقه همکف موزه آذربایحان سنگ بسم الله‌ایی قرار دارد که از نادرترین آثار هنری ایران محسوب می‌شود. این سنگ از 5 قسمت تشکیل شده که 4 قسمت آن به صورت قاب و قسمت پنجم آن متن اثر است. سنگ بسم الله توسط هنرمند ایرانی «محمد علی قوچانی» طراحی و حکاکی شده‌است.

سنگ بسم الله از جمله آثار هنری کمیابی است که در موزه آذربایجان نگهداری می‌شود.

طبقه اول موزه آذربایجان تبریز

آثاری که در طبقه‌ی اول موزه آذربایجان می‌بینید بخشی از آنها به دوران باستان بر می‌گردد. در این طبقه شما تاریخ را سیر خواهید کرد و آخرین اثری که در این طبقه خواهید دید، متعلق به دوران قاجار خواهد بود.

  • قدیمی‌ترین اشیا موزه آذربایجان متعلق به تمدن نیشابوری است که قدمت‌شان به قرن چهارم هجری برمی‌گردد. مشخصه این اشیاء، استفاده از لعاب سفید رنگ با نقش و نگارهای اسلامی و خطوط کوفی است.

شهر نیشابور قدمتی 6 هزار ساله دارد و در طول تاریخ یکی از بزرگ‌ترین مراکز دانش اسلامی و موطن بسیاری از دانشمندان، صوفیان و... بوده است.

  • ظروف سفالی دوره ایلخانی  و قفل رمزدار متعلق به اواخر قرن ششم هجری از جمله آثار دیدنی موزه اذربایجان در طبقه اول است.
  • قدیمی‌ترین سکه‌های ضرب شده از دوره هخامنشی تا قاجار در این قسمت نگهداری می‌شود.

کمیاب‌ترین و زیباترین سکه‌های ضرب شده در موزه آذربایجان نگهداری می‌شود.

ساعات کاری موزه‌ آذربایجان تبریز

ساعات بازدید از موزه آذربایجان تبریز همه روزه از ساعت 9 صبح الی 19 عصر خواهد بود.

 

جاذبه‌های نزدیک موزه آذربابجان تبریز

در کنار بازدید از موزه آذربایجان تبریز می‌توانید به بازدید از مسجد کبود، میدان ساعت و موزه عصر آهن که در نزدیکی این موزه قرار دارد نیز بروید.

اگر با تور مسافرتی تبریز آرندتور راهی سفر به شهر موزه‌ها، تبریز شوید، این سفر به صورت شخصی برگزار می‌شود و شما می‌توانید وسیله نقلیه و محل اقامت خود را انتخاب کنید. خدماتی که تور تبریز آرندتور به شما عرضه خواهد شد دو شب اقامت در هتل با صبحانه و همراهی لیدر محلی برای بازدید از 7 جاذبه گردشگری همچون پارک ائل گلی، خانه مشروطه، موزه قاجار، مقبره الشعرا، موزه آذربایجان، مسجد کبود، پارک خاقانی، روستای صخره‌ای کندوان است. در صورتیکه گشت‌های آپشنال را نیز انتخاب کنید، با پرداخت هزینه اضافی به بازدید از جنگل‌های ارسباران، قلعه بابک ـ جلفا و منطقه آزاد ارس، دریاچه ارومیه و تفرجگاه بند، پل معلق مشگین شهر خواهید رفت.



1399/12/26 | کد مطلب: 941
شیوا هراتی

شیوا هراتی فارغ التحصیل رشته مهندسی منابع طبیعی- دانشگاه تهران است. او از کودکی عاشق طبیعت، سفر و نوشتن بود. تولید محتوا و تحقیق و تفحص در احوال محیط زیست در کنار تشویق و تبلیغ گروه‌ها و استارت‌آپ‌های دوستدار محیط زیست همواره هدف اولش در نوشتن است. شیوا در طول این سال‌ها به عنوان کارشناس ارشد تولید محتوا با شرکت‌های فراگیر و معتبر گوناگونی کار کرده‌است. او در شبکه‌های اجتماعی نیز حضوری فعال دارد و درکنار تولید محتوا برای دیگران، دغدغه‌های خود را نیز می‌نویسد.


لینک: https://arandtour.com/news.cfm?id=941
  • به اشتراک بگذارید:

بحث و تبادل نظر
نظر دهید تعداد کاراکتر مانده: 300
انصراف
  • متن
  • نام
  • ایمیل
در خبرنامه آرندتور عضو شوید

هر زمان که بخواهید می‌توانید عضویت خود را لغو کنید.
نام
نام خانوادگی
تلفن
ایمیل
اطلاعات شما با موفقیت ثبت شد.

از اینکه در خبرنامه پیامکی آرند عضو شدید سپاسگزاریم.
اطلاعات شما با موفقیت ثبت شد.

از اینکه در خبرنامه پیامکی آرند عضو شدید سپاسگزاریم.