تور عودلاجان اردیبهشت 1403 | تور اودلاجان

تور عودلاجان گردی

3 رای شما هم امتیاز بدهید!
  • 21 اردیبهشت 1403 عودلاجان گردی
    • 1 روزه
    • 450,000 تومان
    • موجود
    جزئیات سفر

تهران بزرگترین شهر ایران و پانزدهیمن شهر پر جمعیت جهان دارای تاریخچه‌ای قدیمی و پربار است. هنگامی که در تورهای تهران گردی با تاریخچه‌ی این شهر آشنا می‌شویم بهتر می‌توانیم با آن ارتباط برقرار کنیم. اما  اگر شما هم مثل ما پایتخت‌نشین باشید معمولا در سفرهای یک روزه ترجیح می‌دهید که از تهران پر جنب و جوش خارج شوید، اما به شما توصیه می‌کنیم قبل از سفر به نقاط دیدنی و حتی سفرهای یک روزه به اطراف تهران، با تاریخ و فرهنگ خود طهران آشنا شوید. تور عودلاجان یکی از سفرهای تهران گردی آرندتور است که با درجه سختی 1 از 6 در آخر هفته برگزار می‌شود تا تهرانیان عزیز وقت و زمان کافی برای آشنایی با این پایتخت 200 ساله داشته باشند. با آرندتور همراه باشید تا با نکات جالبی در مورد عودلاجان و چند منطقه تاریخی که در این محله وجود دارد، آشنا شوید.

تاریخچه پیدایش عودلاجان

عودلاجان یا اودلاجان، محله کلیمی ها،سرچال و... صدها نامی است که برای این محله 400 ساله عنوان می‌شود. اودلاجان بین بازار تهران، چهارراه مولوی و میدان بهارستان واقع شده و از هر سمت یک ورودی دارد. در این محله دو ایستگاه مترو پانزده خرداد و بهارستان قرار دارد. ساکنان عودلاجان در قدیم بیشتر کلیمی بودند به همین علت به محله کلیمی‌ها شهرت داشته‌است. این منطقه در دوره قاجار محله عیان نشینی بود و برخی از مشاهیر تاریخ ایران همچون خاندان قوام الدوله، خاندان مستوفی، نصیرالدوله بدر تاجر ثروتمند و نخستین وزیر فرهنگ دوره پهلوی، سید حسن مدرس، نماینده مجلس شورای ملی و چهره نامدار مشروطیت در عودلاجان زندگی می‌کردند. اودلاجان تا اواسط دوره پهلوی هنوز اعتبار اجتماعی خود را حفظ کرده بود اما پس از دهه 1340 و دگرگونی‌هایی که در آن تاریخ در شهر تهران رخ داد، از درجه اعتبار این محله کاسته شد.

برخی از اماکن جذاب و دیدنی این محله که در تور عودلاجان به دیدن آن‌ها خواهید رفت عبارتند از:

  1. حمام نواب

حمام نواب یک اثر تاریخی به جای مانده از دوره قاجار است. دلیل شهرت این حمام استفاده از آن در فیلم قیصر استاد "مسعود کیمیایی" است. بخش‌هایی از این فیلم مشهور در حمام نواب فیلمبرداری شد. این حمام در سال 1385 در فهرست آثار ملی ایران قرار گرفت.

  1. خانه معتمدالسلطنه

خانه معتمدالسلطنه در محله سرچشمه قرار دارد و متعلق به عبدالله وثوق است. پدر عبدالله وثوق، ابراهیم خان معتمدالسلطنه از رجال قاجار و برادر ناتنی قوام السطنه و وثوق الدوله  از رجال مطرح دوره احمد شاه قاجار و اوایل دوره پهلوی بود. پس از مرگ ابراهیم خان، لقب " معتمدالسلطنه " به عبدالله خان وثوق رسید. عبدالله خان معتمدالسلطنه مدت اندکی وزیر مالیه بود. علاوه براین چند دوره هم ایشان نماینده مجلس شورای ملی بود اما در دوره پهلوی سمت مهمی به او داده نشد. لذا عبدالله خان معتمدالسلطنه به اداره املاک خود پرداخت.  خانه معتمدالسلطنه یادگار آن دوران بوده و یک بنای تاریخی است که در فهرست آثار ملی ایران به ثبت رسیده‌است. این خانه در سال 1380 مورد بازسازی قرار گرفت و اینک به عنوان سرای محله سرچشمه مورد استفاده اهالی قرار می‌گیرد.

  1. عمارت مهرانگیز

عمارت مهرانگیز همان خانه باصفایی است که برای سریال دیدنی "پدرسالار" از آن استفاده شد. این خانه 84 ساله امروزه به عنوان خانه فرهنگ امام زاده یحیی مورد استفاده قرار می‌گیرد. تاریخچه‌ی قدمت این بنا به دوره قاجار می‌رسد. عمارت مهرانگیز در قلب تهران در منطقه 12 قرار گرفته و به صورت دو طبقه ساخته شده‌است.

  1. چنار 900 ساله

چنار 900 ساله‌ با تنه قطورش در بخشی از امام زاده یحیی جا خوش کرده‌است. نکته جالبی که باید عت=نوان کنیم این است که، عمر این درخت زنده بیشتر از تاریخچه پیدایش تهران است! این درخت به ثبت ملی رسیده و دور تا دورش را زنجیر کشیده‌اند تا مورد آسیب بیشتر قرار نگیرد. مورخان این چنار 900 ساله را سومین چنار بزرگ تهران می‌داننند. اولین چنار بزرگ به علت مزاحمت در رفت و آمد قطع شد و دومین چنار نیز در اثر عدم مراقبت درست متأسفانه خشک شد.

  1. سرای کاظمی

اگر دلتان برای خانه‌های قدیمی و نوستالژی تنگ شده، سرای کاظمی همان جایی است که شما از تماشای آن حسابی ذوق‌زده خواهید شد. این بنای 100 ساله که امروزه تبدیل به «خانه موزه تهران قدیم» شده‌است، از خانه‌های قدیمی تهران در محله چاله میدان و دقیقاً روبروی امامزاده یحیی است.. اگر بخواهیم بیشتر به تاریخچه‌ی این بنا به وسعت تقریبی 2000 متر مربع بپردازیم  باید به شما بگوییم که سرای کاظمی 1215 مترمربع عرصه و فضای باز داشته و 650 مترمربع آن عیان و زیربنای خانه است. آنچه که از این خانه سنتی باقیمانده قسمت شاه نشین آن است که به صورت دو طبقه ساخته شده. سرای کاظمی، متعلق به میرزا سید کاظم پسر سید میرزا هدایت الله تفرشی است که در سال 1226 در دوره پادشاهی محمد شاه قاجار وارد خدمات دولتی شد. از این مرحوم علاوه براین خانه مسجد و مدرسه‌ای زیبا هم در خیابان ری به یادگار مانده‌است.


بحث و تبادل نظر
نظر دهید تعداد کاراکتر مانده: 300
انصراف
  • متن
  • نام
  • ایمیل
در خبرنامه آرندتور عضو شوید

هر زمان که بخواهید می‌توانید عضویت خود را لغو کنید.
نام
نام خانوادگی
تلفن
ایمیل
اطلاعات شما با موفقیت ثبت شد.

از اینکه در خبرنامه پیامکی آرند عضو شدید سپاسگزاریم.
اطلاعات شما با موفقیت ثبت شد.

از اینکه در خبرنامه پیامکی آرند عضو شدید سپاسگزاریم.