آرامگاه نادرشاه افشار، جنگجوی خستگی‌ناپذیر ایران کجاست؟
معرفی جاهای دیدنی مشهد

آرامگاه نادرشاه افشار، جنگجوی خستگی‌ناپذیر ایران کجاست؟

شما هم امتیاز بدهید!

تا به حال آرامگاه نادر شاه افشار را از نزدیک دیده‌اید؟ می‌دانید مقبره‌ی این پادشاه دلاور و جنگجوی خراسانی ایران زمین در کجا قرار دارد؟

تور مشهد

هربار نام مشهد به زبان می‌آوریم، زیارت از بارگاه امام هشتم، اولین چیزی است که در ذهنمان تداعی می‌شود. اما چه خوب است که در کنار تشرف به حرم امام رضا (ع)، به بازدید از جاهای دیدنی دیگر مشهد، همچون آرامگاه نادر افشار، آرامگاه فردوسی بزرگ و سایر جاذبه‌های تاریخی و طبیعی شهر مقدس مشهد نیز برویم.

این بار ما در وبلاگ آرندتور، قصد داریم در مورد شخصیت نادر شاه، آرامگاه نادرشاه، معماری آرامگاه، مجسمه‌ی بسیار زیبای آرامگاه نادر شاه و... با شما صحبت کنیم. پس همراه ما باشید.

 

نادر شاه افشار که بود؟

نادر شاه، بنیان گذار سلسله افشاریه، یکی از پادشاهان وطن پرست ایرانی است که توانست کشور را از دست افغان‌ها نجات داده و دوباره مستقل سازد. او یکی از مشهورترین پادشاهان پس از اسلام و حتی بنا بر نظر مورخین، یکی از قدرتمندترین پادشاهان ایرانی پس از اسلام است که در 2 آذر 1067 خورشیدی در درگز به دنیا آمده و در روز 28 یا 30 خرداد 1126 خورشیدی در  سن 60 سالگی به قتل رسید.

نادر شاه از تبار مشهوری نبود و در گمانمی برخاست، اما توانست بر ایران مسلط شود و به موفقیت‌هایی رسید که در تاریخ ایران و جهان بسیار نادر هستند. پیروزی‌های نادر توانست بقای ایران را به عنوان یک ملت تضمین کند.

بنا به گفته «جان مِلکُم در کتابش، تاریخ ایران: دو نسل پس از مرگِ نادرشاه، هنوز با افتخار و غرور از او یاد می‌کنند و بی‌رحمی‌های اواخرِ زندگیش، نه با وحشت بلکه با همدردی قضاوت می‌شود.»

آرامگاه نادر افشار کجاست؟

آرامگاه نادر افشار در نزدیکی حرم مطهر در چهار راه شهدای مشهد قرار دارد. این آرامگاه در باغی به مساحت 14400 مترمربع در فضایی بسیار آرام و دنجی قرار دارد.

 

معماری آرامگاه نادر افشار

همانطور که اشاره شد، آرامگاه نادر افشار در باغی سرسبز به وسعت 14 هزار متر مربع قرار دارد. در این باغ سرسبز و زیبا که از چهار طرف با چهار خیابان شهر مشهد همسایه است، بنای بزرگی وجود دارد که شامل آرامگاه و دو تالار موزه است. این بنا، روی سکویی دوازده پله‌ایی، در ارتفاع 2 متر و در جوار برج بلندی که مجسمه باشکوه نادر شاه و سربازانش قرار دارد، بنا شده‌است.

 

معماری خلاقانه آرامگاه نادر شاه افشار

طراح این آرامگاه خلاقانه و زیبا، «مهندس هوشنگ سیحون» است و مجسمه‌ها، توسط هنرمند خوش ذوق ایران «ابوالحسن صدیقی» طراحی و توسط «کارخانه‌ی بروتی ایتالیا» اجرا شد.

مهندس سیحون با ترکیب نمادها و نمودهای مختلف، یک ساختار هماهنگ و ماندگار برای آرامگاه خلق کرده‌است. ساختمان بنا از نگاه کلی براساس دو شکل هندسی مربع و مثلث طراحی شده‌است. سنگ‌هایی که در طراحی این بنا استفاده شده از نوع سنگ‌های سخت و خشن گرانیتی کوه سنگی مشهد هستند که نشان از شخصیت محکم و سخت نادر شاه دارند.

آرامگاه به صورت یک شش ضلعی طراحی شده که نشان از چادر نشینی نادر شاه در بدو تولد و محل قتل آن دارد. سنگ قبر نادرشاه نیز براساس طرح و شکل الماس دریای نور که نادر شاه در جنگ با هندوستان، به دست آورد، ساخته شده‌است.

در ساخت ستون‌های آرامگاه، از کلاه سربازان قزلباش عهد افشار الگوبرداری شده‌است.

زیباترین بخش آرامگاه نادر شاه افشار، مجسمه‌ی برنزی آن است که روی برجی 12 متری قرار دارد. در پیشاپیش مجسمه، نادر شاه سوار بر اسبی سرکش به صورت بسیار مقتدرانه قرار گرفته، در پشت آن نیز، سه سرباز با لباس‌های مختلف که نشان از اقوام مختلف ایرانی دارد، قرار گرفته‌اند. در دستان این سربازان سلاح‌های مختلف آن زمان وجود دارد.

وزن این مجسمه‌ی بسیار باشکوه حدود 14100 کیلوگرم است و همانطور که گفته شد، توسط استاد ابولحسن صدیقی و با نظارت او در کارخانه ریخته‌گری برونی ایتالیا ساخته شد.

 

جاهای دیدنی آرامگاه نادر شاه افشار

  • موزه نادری

همانطور که اشاره کردیم، این آرامگاه از یک مقبره و دو موزه تشکیل شده‌است. موزه‌ی شماره یک آن، متعلق به انواع سلاح‌های دوره افشاریه، وسایل سوارکاری همچون زین و برگ اسب از دوره افشاریه تا قاجاریه، چند نسخه خطی و 2 شمشیر نادر شاه است. روی دیوارهای آن، تابلوهای مختلف، از صحنه‌های نبرد نادر در جنگ کرنال اثر «استاد سیدحسین میر مصور»، قرار دارد.

موزه‌ی شماره دوی آن، در سال 1373 خورشیدی به این مجموعه اضافه شده‌است و در آن، انواع سکه، اشیای باستانی، ظروف اهدایی از دوره صفویه تا معاصر نگهداری می‌شود.

در کنار آرامگاه نادر، لوله توپ جنگی وجود دارد که در حمله‌ی پرتقالی‌ها به ایران، توسط مردم شجاع به غنیمت گرفته شده و در این موزه نگهداری می‌شود. این توپ جنگی در زمان سلطنت «فلیپ دوم» پادشاه اسپانیا و پرتقال در سال 1591 میلادی ساخته شده‌است.

 

  • مقبره کلنل محمد تقی خان پسیان

مقبره‌ای در گوشه‌ی شمالی باغ نادر قرار دارد که متعلق به «کلنل محمد تقی خان پسیان» است. کلنل محمد تقی خان پسیان، اولین سردار ایرانی دوره قاجار است که دوره‌ی آموزشی خلبانی دیده بود.

معماری مزار محمد تقی خان پسیان، توسط مهندس هوشنگ سیحون انجام شده‌است.

  • عکاسی با لباس‌های تاریخی دوره افشار

یکی از تفریحات جالب باغ موزه نادر، امتحان کردن لباس‌های تاریخی دوره افشار برای زنان و مردان، پوشیدن زره و کلاهخود دوره افشار و  عکاسی با آنهاست.

 

آدرس آرامگاه نادر شاه افشار کجاست؟

آرامگاه نادر شاه افشار در خراسان رضوی، شهر مشهد، خیابان شیرازی، ضلع شمال غربی چهارراه شهدا در نزدیکی بارگاه امام رضا (ع) قرار دارد. برای بازدید آن می‌توان با تاکسی، مترو، اتوبوس و حتی پیاده‌ رفت. به دلیل فاصله‌ی اندک آن از حرم، پیاده‌روی سبکی خواهید داشت که حدود 5 دقیقه زمان می‌برد.

 

ساعات بازدید از آرامگاه نادر افشار

آرامگاه نادر افشار، همه روزه از ساعت 9 صبح تا 5 بعدظهر، پذیرای بازدید کنندگان است. البته این مجموعه، در روزهای شهادت، تاسوعا و عاشورا، فعالیت نمی‌کند.

 

سخن آخر

اگر به تاریخ و آنچه بر سر این کشور پهناورمان آمده، علاقه‌مند هستید، توصیه می‌کنیم در سفر به مشهد، حتما سری به این آرامگاه بزنید. مشهد در کنار زیارت از حرم امام رضا (ع)، جاذبه‌های تاریخی و فرهنگی متنوعی دارد که یکی از بهترین آنها، آرامگاه نادر شاه افشار است. حال، اگر دوست دارید به مشهد مقدس، سفر کنید، می‌توانید در تور مشهد آرندتور ثبت نام کرده و یک سفر آرام و بدون دغدغه را تجربه کنید.



1400/09/14 | کد مطلب: 1314
شیوا هراتی

شیوا هراتی فارغ التحصیل رشته مهندسی منابع طبیعی- دانشگاه تهران است. او از کودکی عاشق طبیعت، سفر و نوشتن بود. تولید محتوا و تحقیق و تفحص در احوال محیط زیست در کنار تشویق و تبلیغ گروه‌ها و استارت‌آپ‌های دوستدار محیط زیست همواره هدف اولش در نوشتن است. شیوا در طول این سال‌ها به عنوان کارشناس ارشد تولید محتوا با شرکت‌های فراگیر و معتبر گوناگونی کار کرده‌است. او در شبکه‌های اجتماعی نیز حضوری فعال دارد و درکنار تولید محتوا برای دیگران، دغدغه‌های خود را نیز می‌نویسد.


لینک: https://arandtour.com/news.cfm?id=1314
  • به اشتراک بگذارید:

بحث و تبادل نظر
نظر دهید تعداد کاراکتر مانده: 300
انصراف
  • متن
  • نام
  • ایمیل
در خبرنامه آرندتور عضو شوید

هر زمان که بخواهید می‌توانید عضویت خود را لغو کنید.
نام
نام خانوادگی
تلفن
ایمیل
اطلاعات شما با موفقیت ثبت شد.

از اینکه در خبرنامه پیامکی آرند عضو شدید سپاسگزاریم.
اطلاعات شما با موفقیت ثبت شد.

از اینکه در خبرنامه پیامکی آرند عضو شدید سپاسگزاریم.