معرفی جاهای دیدنی شاندیز {معروف‌ترین جاذبه خراسان} | آرند تور
معرفی جاهای دیدنی شاندیز

2700 سال حیات در شهر ییلاقی شاندیز!

شما هم امتیاز بدهید!

آیا تا به حال می‌دانستید، نماد شهر شاندیز مشهد، یک درخت چنار 2700 ساله است که در گذشته به عنوان نشانه مخصوص شاندیز از آن استفاده می‌کرده‌اند؟

تور مشهد

اگر دلتان هوای گیلاس‌های گوشتی خوش طعم یا سیب‌های ترش آبدار کرده و یا می‌خواهید درخت کهنسال چنار 2700 ساله با تنه‌ای قطور را ببینید که درونش چندین مغازه وجود داشته، به شاندیز مشهد سفر کنید.

ما در وبلاگ آرندتور قصد داریم تا از زیبایی‌های شهر شاندیز با شما صحبت کنیم، رستوران‌های مشهورش را معرفی کنیم. در مورد تاریخچه و جاذبه‌های تاریخی و تفریحی‌اش صحبت کنیم و در انتها به شما کمک کنیم تا سوغاتی مخصوص شاندیز را با خود به شهر و دیارتان ببرید. پس همچنان با ما همراه باشید.

 

از تاریخچه شهر شاندیز مشهد چه می‌دانید؟

قدمت شهر شاندیز به پیش از اسلام بر می‌گردد و با توجه به موقعیت جغرافیایی آن که راه قدیم نیشابور-مشهد از این منطقه می‌گذشته، رونق اقتصادی خوبی داشته‌است. در گذشته در شاندیز دژی بسیار مستحکم وجود داشته که مردم را از بلایای مختلف حفظ می‌کرده و اسامی مختلفی داشته‌است که در ادامه به آنها اشاره خواهیم کرد.

  • شاهان دژ
  • شاندز
  • شاه‌دژ
  • شاه‌دیز

یکی از مهم‌ترین اتفاقاتی که در شهر شاندیز رخ داده، به توپ بستن همین قلعه تاریخی توسط «حسام‌السلطنه» حاکم خراسان در دوره قاجار است. مردم شاندیز در برابر حکومت ظالم مرکزی ایستاده بودندو در نهایت پس از استقامت چند روزه مردم به فرماندهی «سردار یوزباشی حسن خان شاهاندژی (شاندیزی)» قلعه شاه‌دژ به توپ بسته می‌شود، اموال اهالی به غارت می‌رود و سردار حسن خان شاندیزی نیز کشته می‌شود. شاندیز مشهد در سال 1333 خورشیدی از روستا تبدیل به شهر شد.

شهر شاندیز مشهد در سال 1384 به عنوان اولویت اول و تنها منطقه نمونه بین‌المللی گردگری ایران انتخاب شد.

جاذبه‌های طبیعی اطراف شاندیز مشهد

1.     روستای خادر

روستای خادر در 20 کیلومتری جاده شاندیز و درون یک دره به وسعت 1000 هکتار قرار دارد. این منطقه از لحاظ طبیعت بسیار بکر بوده و یکی از بهترین جاها برای پیک نیک و یا کوهنوردی است.

2.     روستای سرآسیاب

روستای سرآسیاب در فاصله 5 کیلومتری از شاندیز واقع شده و خوشبختانه این منطقه نیز توانسته هنوز بکر بودن خود را حفظ کند.

3.     روستای ابرده

روستای ابرده شاندیز مشهد در 4 کیلومتری شاندیز و 25 کیلومتری طرقبه قرار دارد. این منطقه، یکی از خوش آب و هواترین مناطق اطراف مشهد است. خراسانی‌ها این روستا را به دو بخش ابرده علیا و ابرده سلفی تقسیم می‌کنند. در فصل زمستان ارتفاعات روستا مکان مناسبی برای ورزش اسکی است.

روستای ابرده در 4 کیلومتری شاندیز قرار دارد. بنابراین شما در مدتی کمتر از یک ساعت در هر کجای مشهد باشید، می‌توانید خود را به ابرده برسانید.

جاهای دیدنی تاریخی اطراف شاندیز

  • آرامگاه شیخ حافظ ابردهی

«آرامگاه شیخ حافظ ابردهی» در روستای ابرده سفلی واقع شده، ایشان یکی از شاگردان «اخی علی» هستند. «شیخ حافظ ابردهی» از افراد بسیار وارسته و مهم سلسله «کروبیه» است. آرامگاه محل دفن او یک ساختمان ساده با گنبدی زیباست.

  • رباط تاریخی ویرانی شاندیز مشهد

در مورد «رباط تاریخی ویرانی» اطلاعات دقیقی وجود ندارد. اما برخی از مورخان معتقد هستند که این بنا در دوره تیموری ساخته شده‌است. در سال 1385 خورشیدی بخشی از این بنا تبدیل به موزه شد.

روستای ابرده علیا به بهشت مشهد معروف است.

جاذبه های تفریحی شاندیز مشهد

1.     خیابان آبشار شاندیز مشهد

«خیابان آبشار مشهد» یکی از خیابان‌های بسیار زیبای منطقه با درختان سر به فلک کشیده و مغازه‌های گوناگون است. هوای این خیابان آنقدر مطبوع و روح‌نواز است که انسان دلش نمی‌آید از آن خارج شود.

2.     پارک جنگلی شاندیز

«پارک جنگلی شاندیز» وسعتی برابر با 30 هزار مترمربع دارد و از دل آن رودخانه شاندیز عبور می‌کند. همجواری درختان و رودخانه در کنار هم، این منطقه را بسیار جذاب و دیدنی کرده‌است.

3.     رصدخانه نجوم رضوی شاندیز مشهد

«رصدخانه نجوم رضوی»، فضای بسیار هیجان‌انگیز و متفاوت برای کودکان، نوجوانان و حتی بزرگسالان است. در اینجا شما می‌توانید به تماشای آسمان نمای این مجموعه بروید. در مجموعه رصدخانه رضوی، 2 تلسکوپ برای برنامه‌های نجوم شناسی دانشجویان و دانش آموزان وجود دارد.

یکی از پرطرفدارترین جاهای تفریحی شاندیز مشهد، رصدخانه رضوی آن است.

4.     مجموعه توریستی-تفریحی گلستان شاندیز

«مجموعه توریستی-تفریحی گلستان شاندیز»، در زمینی به وسعت 36 هکتار ساخته شده و به منظور رفاه حال گردشگران، مراکز خرید، ویلا برای اجاره، باشگاه های ورزشی و... دارد. از این مجموعه می‌توان علاوه بر تفریح و سرگرمی به منظور اقامت نیز استفاده کرد.

5.     مجموعه گردشگری پدیده شاندیز

یکی دیگر از جاهای دیدنی در شاندیز که گردشگران زیادی به دیدن آن می‌روند، «مجموعه گردشگری پدیده شاندیز» است. وسعت مجموعه گردشگری چیزی حدود50 هزار مترمربع است و در آن یک ساختمان 5 طبقه قرار دارد. یکی از طبقات آن هایپراستار و 4 طبقه‌ی دیگرش، کسب و کارهای مختلف وجود دارند.

پدیده شاندیز مشهد، در شمال غرب این شهر در مسیر میدان شهدا قرار دارد. این مجموعه گردشگری، به عنوان بزرگ‌ترین مجموعه چند منظوره در ایران شناخته شده‌ و از نظر وسعت آن را با ایران مال تهران مقایسه می‌کنند.

6.     موزه شهرداری مشهد

در پارک طبیعی شاندیز، موزه یا نمایشگاهی توسط شهرداری شاندیز برگزار شده‌ که به «موزه شهرداری» شهرت یافته‌است. در این موزه شما شاهد آثار ارزشمندی از تابلوها و نقاشی های «استاد حسینی‌پور» نقاش و مجسمه‌ساز مشهور، عکس‌های قدیمی از شاندیز، فیلم‌های مستند با موضوع شاندیز و... هستید.

7.     پاراموتور شاندیز

«پاراموتور شاندیز» یک ورزش هیجان انگیز است که شباهت زیادی به پاراگلایدر دارد، با این تفاوت که در پاراموتور شما روی صندلی مخصوصی می‌نشینید و در قسمت پشتی آن یک موتور ملخی دارد.  پاراموتور نیز به مانند پاراگلایدر، دارای چتر مستطیلی شکل است. پاراموتور شاندیز در نزدیکی میدان ولیعصر به سمت شهرک شهرستانی قرار دارد.

در قسمت پشتی پاراموتور یک موتور ملخی قرار دارد که پس از روشن شدن موتور، ملخ به شدت می‌چرخد و فرد را از زمین بلند می‌کند.

8.     تله‌کابین زشک

آیا می‌دانستید مشهد نیز تله کابین‌دار شده‌است؟ «تله کابین مشهد» در روستای زشک قرار دارد. تله کابین زشک، اولین تله کابینی است که در شمال شرقی ایران بر پاشده‌است. تله کابین زشک قابلیت جابه‌جایی 8 تا 10 هزار گردشگر را در روز دارد. این طرح پس از 15 سال وقفه بلاخره به اجرا درآمد!

9.     اقامتگاه بوم‌گردی ماژان

اقامتگاه بوم گردی ماژان با قدمتی 130 ساله در روستای «حصار سرخ» در نزدیکی شاندیز قرار دارد. فاصله‌ی این بوم گردی تا مشهد حدود 40 کیلومری است که از لحاظ زمانی حدود 47 دقیقه زمان می‌برد. طرح این اقامتگاه سنتی-روستایی است و در آن 6 اتاق دارد و می‌تواند میزبان حداکثر 35 گردشگر باشد. امکانات رفاهی، سرویس بهداشتی، امکانات گرمایشی و سرمایشی مجموعه کاملا مهیاست.

10.پیست موتور سواری وِیرانی

ویرانی دهستانی در شاندیز مشهد است که پس از انقلاب اسلامی به آن «نورآباد» می‌گویند. این منطقه یکی از روستاهای بسیار حاصلخیز منطقه بوده که اینک در آن پیست موتورسواری راه‌اندازی شده‌است. در این پیست موتور سواری کراس، بانوان نیز می‌تواند موتورسواری کنند و از هیجان آن لذت ببرند.

رستوران‌های شاندیز مشهد

یکی از جذاب‌ترین قسمت‌های طرقبه و شاندیز، غذاهای خوشمزه‌‌ی آنهاست که در هر دو منطقه‌، می‌توانید آنها را نوش جان کنید. در این قسمت مقاله سعی داریم در مورد بهترین رستوران‌های شاندیز مشهد با شما صحبت کنیم. در این بین لیستی کوتاه از بهترین آنها را در اختیارتان قرار می‌دهیم.

  • رستوران ارم شاندیز

رستوران ارم شاندیز بیش از 30 سال است که در این منطقه قرار دارد. این رستوران در سال 1362 افتتاح شده و شامل 3 بخش سنتی، فضای باز و سالن VIP است. پرطرفدارترین غذای این رستوران کباب و شیشلیک آن است. اگر اهل شکم‌گردی هستید، شیشلیک‌های ارم شاندیز را فراموش نکنید.

  • رستوران‌های پدیده شاندیز

مجموعه رستوران‌های پدیده شاندیز، فضای بسیار لوکس، سرویس‌دهی بی‌نظیر و خدمت‌رسانی فوق‌العاده‌ای دارد. اگر دوست دارید، طعم شیشلیک لذیذ و اصیل را بچشید، این مجموعه نیز انتخاب بسیار خوبی است.

  • رستوران باغ سالار مشهد

 رستوران باغ سپه سالار، با الهام از سه منطقه‌ی بسیار مشهور ایران، باغ فین کاشان، باغ شازده ماهان و هتل شاه عباسی ساخته شده و حدود 3350 متر وسعت دارد. این رستوران 50 سال است که به گردشگران و اهالی مشهد، خدمات رسانی ‌می‌کند.

سوغات شاندیز مشهد چیست؟

گیلاس‌های خوش طعم شاندیز، یکی از بهترین سوغاتی‌هایی است که از این منطقه می‌توانید با خود بیاورید. بنابراین چنانچه فصل تابستان به مشهد سفر کردید، خرید گیلاس از شاندیز را فراموش نکنید. صنایع دستی، پوستین‌دوزی، گلیم و فیروزه‌تراشی هم از جمله سوغات شاندیز مشهد هستند که می‌توانید به یادگار از این خطه با خود ببرید.

چه راه‌های دسترسی برای شاندیز مشهد وجود دارد؟

برای رفتن به شاندیز خوش آب و هوا از هر کجای مشهد که هستید، خود را به پل آزادی برسانید. از زیر پل عبور کنید تا وارد بلوار وکیل آباد شوید. 18 کیلومتر در بلوار مسیرتان را ادامه دهید تا به دوراهی طرقبه و شاندیز برسید. در سر دوراهی به سمت راست، مسیرتان را ادامه دهید تا به شهر شاندیز برسید.

بهترین شیوه برای رسیدن به شاندیز استفاده از ماشین شخصی یا تاکسی است. اما چنانچه خودروی شخصی ندارید و یا قصد دارید، هزینه‌ی کمتری خرج رفت و آمد خود کنید، با استفاده از اتوبوس و یا خط متروی 1 مشهد، می‌توانید خود را به دوراهی طرقبه-شاندیز رسانده و از آنجا با تاکسی به شاندیز بروید.

بهترین زمان سفر به شاندیز، بهار و تابستان است که منطقه از هوای بهتری برخوردار است، اما پاییز شاندیز نیز بسیار رویایی است.

سخن آخر

شاندیز یکی از ییلاق‌های بسیار زیبای مشهد است که می‌توانید یک روز سفر را به بازدید از آن بگذرانید. مدت زمانیکه صرف بازدید آن خواهد شد، چیزی حدود 2 تا 3 ساعت خواهد بود. شاندیز در بهار و پاییز نیز بسیار زیباست. چنانچه در فصل پاییز، قصد دارید به این منطقه سفر کنید، بازدید از آن را فراموش نکنید. بهتر است در کنار زیارت امام هشتم امام رضا(ع)، از جاهای دیدنی نزدیک حرم و یا جاهای دیدنی اطراف مشهد هم دیدن کنید.

چنانچه قصد سفر به شهر مشهد دارید، می‌توانید با ما در آرندتور همراه شده و در تور مشهد ما ثبت نام کنید و یک اقامت لذت‌بخش با آژانس مسافرتی ما را تجربه کنید.



1400/10/19 | کد مطلب: 1332
شیوا هراتی

شیوا هراتی فارغ التحصیل رشته مهندسی منابع طبیعی- دانشگاه تهران است. او از کودکی عاشق طبیعت، سفر و نوشتن بود. تولید محتوا و تحقیق و تفحص در احوال محیط زیست در کنار تشویق و تبلیغ گروه‌ها و استارت‌آپ‌های دوستدار محیط زیست همواره هدف اولش در نوشتن است. شیوا در طول این سال‌ها به عنوان کارشناس ارشد تولید محتوا با شرکت‌های فراگیر و معتبر گوناگونی کار کرده‌است. او در شبکه‌های اجتماعی نیز حضوری فعال دارد و درکنار تولید محتوا برای دیگران، دغدغه‌های خود را نیز می‌نویسد.


لینک: https://arandtour.com/news.cfm?id=1332
  • به اشتراک بگذارید:

بحث و تبادل نظر
نظر دهید تعداد کاراکتر مانده: 300
انصراف
  • متن
  • نام
  • ایمیل
در خبرنامه آرندتور عضو شوید

هر زمان که بخواهید می‌توانید عضویت خود را لغو کنید.
نام
نام خانوادگی
تلفن
ایمیل
اطلاعات شما با موفقیت ثبت شد.

از اینکه در خبرنامه پیامکی آرند عضو شدید سپاسگزاریم.
اطلاعات شما با موفقیت ثبت شد.

از اینکه در خبرنامه پیامکی آرند عضو شدید سپاسگزاریم.