سفر به شوش، سیری در تاریخ 7000 ساله ایران
راهنمای سفر به شوش

سفر به شوش، سیری در تاریخ 7000 ساله ایران

1 رای   شما هم امتیاز بدهید!

شهر شوش، پایتخت تمدن عیلام و زمستانی شاهان هخامنشی بوده‌است. این شهر کوچک در سال 2015 در لیست میراث جهانی قرار گرفت.

تور خوزستان

هربار نام  شهر شوش به میان می‌آید، سخن از تمدن گسترده‌ای است که در این شهر رقم خورده‌است. در شوش مردم از حدود 5000 سال پیش از میلاد مسیح، در قلعه زندگی می‌کردند. زندگی شهری از حدود 4000 سال پیش از میلاد در شهر شوش رقم خورده‌است. گفتنی‌ها از شهر شوش بسیار زیاد است.

ما در وبلاگ آرندتور تصمیم داریم شما را با گوشه‌ای از تاریخچه این شهر کهن و فرهنگی، جاذبه‌های دیدنی و بهترین زمان سفر، مشهورترین غذاهای محلی و صنایع دستی شوش آشنا کنیم. پس با ما همراه باشید.

 

تاریخچه شهر شوش

شهر باستانی شوش از قدیمی‌ترین سکونت‌گاهای شناخته شده در جهان است. در این شهر نخستین آثار دهکده مسکونی، در حدود 7000 هزار سال پیش، رقم خورده‌است. شهر باستانی شوش در حدود 2700 سال پیش از میلاد، پایتخت عیلامیان بود.

در دوران هخامنشی، این شهر پایتخت زمستانی و سیاسی منطقه شد. در این دوران بود که «راه شاهی» ارتباط شهر شوش را با نقاط گوناگون جهان برقرار کرد. با کمک راه شاهی که به دستور داریوش بزرگ ساخته شده بود، شهر شوش به پاسارگاد، تخت جمشید، «سارد» پایتخت «لیدی» و سایر نقاط جهان، ارتباط داشت.

پس از حمله اسکندر، شهر شوش، دچار ویرانی شد و به تدریج مرکزیت خود را از دست داد. در دوره ساسانیان، شوش به همراه شوشتر و جندی شاپور، تبدیل به مراکز قطب اقتصادی و صادرات ابریشم شد.

در سال 17 هجری قمری شهر باستانی شوش به دست مسلمانان افتاد. در این دوران، شوش، هنوز هم، از جمله شهرهای پررونق و پرجمعیت بود. اما هنگامی که مرکز استان به اهواز رسید، شوش اهمیت خود را از دست داد!

در انتها باید یادآور شویم، شهر باستانی شوش به همراه آرامگاه دانیال نبی، تحت نام بقعه دانیال نبی/ شهر شوش و تپه های مجاور در سال 1310 به ثبت ملی رسیدند.

شهر باستانی شوش، محل تلاقی دو تمدن «میان دوران» و «تمدن عیلام» بود.

موقعیت جغرافیایی شهر باستانی شوش

شوش، مرکز بخشی همنام خودش و از توابع نزدیک دزفول است. این شهر، در 24 کیلومتری دزفول و 115 کیلومتری شمال اهواز قرار دارد.

شوش آب و هوای گرم و خشکی دارد. تابستان‌ها هوا گرم و خشک و زمستان‌ها معتدل است. دمای هوا در بیشترین حالت در تابستان به 53 درجه بالای صفر می‌رسد. کمترین دمای آن در زمستان 1 درجه بالای صفر است.

اهالی شهر شوش به 4 زبان عربی، لری، دزفولی و فارسی صحبت می‌کنند.

جاهای دیدنی شوش

شهر شوش یکی از شهرهای غنی ایران است که شما را به یک سفر زمان طولانی در دوره عیلامیان و هخامنشیان و... می‌برد. اگر دوست دارید در قالب یک تور با توضیحات کافی به این شهر سفر کنید، می‌توانید در قالب تور خوزستان ثبت نام کرده و به بازدید از جاهای دیدنی شوش بروید.

 

  • کاخ آپادانای شوش

کاخ آپادانا یکی از جاذبه‌های شهر دیدنی شوش است و قدمت آن به دوران هخامنشی و داریوش اول می‌گردد. داریوش کبیر دستور می‌دهد تا کاخ آپادانا را بر روی ویرانه‌های عیلامی‌ها بسازند. این کاخ حدود 515 الی521 پیش از میلاد در شوش بنا شد.

 کاخ آپادانا یک اثر ملی است که به دستور داریوش اول در شوش ساخته شده‌است. مصالحی که در این کاخ استفاده شده، خشت و سنگ هستند. بنا بر نوشته‌های پیدا شده در کاخ آپادانا، این کاخ در زمان اردشیر اول آتش گرفته و بخش عمده‌ای از آن ویران شده‌است. اردشیر دوم پس از به سلطنت رسیدن، تصمیم می‌گیرد تا دوباره آن را بازسازی کرده و کاخ آپادانا را به دوران اوج خود باز گرداند.

کاخ آپادانا 10 هزار و ۴۳۴ متر مربع وسعت دارد. این عمارت چندین اتاق و تالار داشته که متاسفانه فقط 110 مورد آن شناخته شده‌است. کاخ آپادانا در مجموع شش حیاط داشته و زیباترین قسمت آن تالار مرکزی کاخ  بوده که از ۳۶ ستون ۲۰ متری تشکیل شده‌بود.

کاخ آپادانا یکی از باشکوه‌ترین کاخ‌های جهان است که برای ساخت آن، از خشت خام و سنگ استفاده شده‌است.

  • آکروپل دمورگان شوش

 قلعه شوش یا قلعه آکروپل دمورگان، یک عمارت صد و بیست ساله، ساخت دوره قاجار است. این کاخ از آجرهای باقی مانده از کاخ آپادانا و آجرهای منقوش به خط میخی چغازنیبل، ساخته شده‌است.

قلعه شوش، در نزدیکی آرامگاه دانیال نبی بر فراز تپه‌ی شوش قرار دارد. سازنده‌ی قلعه شوش فرانسوی‌ها بودند که با استفاده از نیروهای ایرانی و با نظارت خاندان «فیلی» و «حاج مصطفی دزفولی» این بنا را ساختند.

قلعه آکروپل دمورگان یا قلعه شوش، به قلعه باسیل فرانسه بسیار شباهت دارد و پلان قلعه به صورت مستطیل‌شکل کشیده شده‌است.

قلعه آکروپال دمورگان، یکی از جاذبه‌های گردشگری است که هر ساله در ایام بهار پر از بازدیدکنندگان است. قلعه شوش یا آکروپل دمورگان در سال 1380 در فهرست آثار ملی ایران قرار گرفت.

قلعه آکروپل دمورگان یا قلعه شوش، یک عمارت صد و بیست ساله ساخت دوره قاجار است.

  • موزه شوش

موزه شوش یکی از مهم‌ترین موزه‌های ایران است که اشیای باستانی این موزه به دوره پیش از تمدن عیلام تا دوران پس از اسلام تعلق دارد. موزه شوش 6 تالار دارد و در سال 1345 در کنار قلعه شوش یا قلعه آکروپل دمورگان و محوطه باستانی شوش احداث شد. آثار باستانی به نمایش گذاشته در این موزه حاصل حفاری‌های منطقه شوش و چغازنبیل است.

موزه شوش در کنار قلعه و محوطه باستانی شوش ساخته شده و یکی از مهم‌ترین موزه‌های اشیا باستانی است.

  • زیگورات چغازنبیل شوش

اولین اثر تاریخی ایران که در فهرست میراث جهانی یونسکو به ثبت رسیده، زیگورات چغازنبیل است.. چغازنبیل یک نیایشگاه باستانی است که در حدود 1250سال پیش از میلاد در دوره عیلامی‌ها به ابعاد تقریبی ۱۰۰۰× ۱۳۰۰ متر ساخته شده‌است.

زیگورات چغازنبیل، نخستین ساختمان مذهبی است که در نزدیکی شهر شوش ساخته شده‌است. این بنا از سه حصار تو در توی خشتی به ابعاد 1000 × 1300 متر تشکیل شده‌است. حصار ابتدایی آن شامل معبد اصلی (زیگورات) است، که در مرکز حصار قرار دارد. حصار دوم، شامل کاخ‌ها و معابد کوچک است. حصار سوم، آرامگاه‌های زیرزمینی سلطنتی، کاخ‌های سلطنتی و تصفیه خانه آب را در بر می‌گیرد.

زیگورات چغازنبیل، در سال 1936 توسط براون کشف شد و در طی سال‌های 1953 تا 1963 توسط هیأت گیرشمن به طور کامل از زیر خاک بیرون آمد. زیگورات چغازنبیل، از بناهای بسیار مهم در دوران عیلامی‌ها بوده که باتوجه به اهمیت این بنا، از بهترین مواد اولیه خشت و آجر، استفاده شده‌است. این نیاشگاه پرآوازه که شهرت جهانی دارد، در اصل 5 طبقه بوده که متاسفانه امروزه فقط 2 طبقه‌ی آن باقی مانده‌است.

چغازنبیل شوش یک زیگورات است که در زمان «اونتاش گال» پادشاه عیلامی ساخته شده‌است. این بنا در ابتدا 5 طبقه بوده و متاسفانه 3 طبقه‌ی آن از بین رفته‌است.

  • آرامگاه دانیال نبی شوش

آرامگاه دانیال نبی در شهر شوش قرار دارد و در سال 1249 شمسی پس از سیلی که در شوش رخ داد، به دستور فردی روحانی به نام «جعفر شوشتری» ساخته شد. آرامگاه دانیال نبی، از اماکن مذهبی است که گنبدی پلکانی و دو پوسته در ابعاد 20 متر ارتفاع و 5 متر قطر دارد. این گنبد در دوره سلجوقی ساخته شده‌است.

حرم دانیال نبی در سال 1310 در فهرست آثار ملی قرار گرفت. یکی از ویژگی‌های خاص آن، گنبد آرامگاه است که در ارتفاع 20 متر و قطر 5 سانتی متر ساخته شده‌است.

 

  • مسجد شوش

مسجد شوش یکی از قدیمی‌ترین و شاید اولین مسجدی است که در ایران پس از حمله‌ی عرب‌ها ساخته شده‌است. براساس همین باور، عده‌ای مسجد شوش را قدیمی‌ترین مسجد ایران می‌دانند.

 

سوغات شوش

مهم‌ترین سوغاتی که از شهر شوش می‌توانید همراه خود بیاورید، صنایع دستی آن است. کپوربافی، سرمه دوزی، تذهیب، سفالگری، معرق ساقه‌ی گندم، مهم‌ترین آثار صنایع دستی.  این خطه است. علاوه براین نان محلی، پونه تازه، خرما، کلوچه نیز سوغاتی‌هایی است که از شهر شوش می‌توانید همراه خود بیاورید.

 

غذاهای محلی شوش

 

1.     پوکورا

پوکورا، یکی از غذاهای محلی خوزستان است که از نخود تهیه می‌شود. این غذا به صورت کوکو سرو می‌گردد.

2.     نافله

یکی از لذیذترین غذاهای محلی خطه خوزستان نافله است. این غذا از آرد نخودچی، گوشت چرخ کرده، پیاز، سرکه، شکر، نمک، زردچوبه، فلفل، نعناع، روغن و آب تهیه می‌شود. نافله، طعمی ملس دارد و  ترکیبی از سرکه (ترشی) و شیرینی(شکر) است.

3.     آش ارده

این غذا هیچ شباهتی به آش‌های رایج ندارد و اصلا آبکی نیست. مردم این خطه برای تهیه آش ارده از برنج استفاده می‌کنند.

4.     امگشت پلو

امگشت پلو، یک غذای جنوبی و مختص خوزستان است که در ترکیبات آن برنج، کشمش و ماهی قباد استفاده می‌شود. ماهی قباد این غذا نمک اندود شده و برای برنج نیز از سبزی پلویی به همراه کشمش پلویی استفاده می‌کنند.

5.     شله ارده

این غذا یک آش است که مواد اولیه آن،برنج، ماش، چغندر و ارده است که برنج، ماش و چغندر را با هم می‌پزند، وقتی جا افتاد، ارده را به آن اضافه می‌کنند.

 

بهترین زمان سفر به شوش

بهترین زمان سفر به شوش، زمستان و تعطیلات نوروز است. در تابستان گرمای این شهر طاقت فرساست و گاهی به 53 درجه سانتی گراد می‌رسد. علاوه براین، رطوبت هوا نیز در آن به حدی بالا می‌رود که نفس کشیدن در آن به دشواری انجام می‌گردد.

هرسال یهودیان در ماه‌های بهمن و اسفند در دانیال نبی گرد هم می‌آیند و مراسم مذهبی خود را انجام می‌دهند.

 

سخن آخر

استان خوزستان علاوه بر منابع فراوان تولید نفت و گاز، از لحاظ تاریخی، نیز قدمتی بسیار کهن دارد و خطه بسیار پرباری از لحاظ آثار باستانی است. قدمت خوزستان، به 2700 سال پیش از میلاد مسیح بر می‌گردد. شکل‌گیری تمدن عیلام در حدود 3000 پیش از میلاد مسیح در این منطقه انجام شد. سفر با تور به این منطقه دیدنی به شما کمک می‌کند تا با فراغ دل و بدون خستگی از مناظر دیدنی و زیبای آن دیدن کنید.

تور خوزستان آرندتور، یک سفر سه و نیم روزه است که با اتوبوس VIP سی و دونفره انجام می‌شود در این سفر، شما عازم 13 منطقه‌ی تاریخی و طبیعی خوزستان می‌شوید. درجه سختی این سفر 2 از 6 بوده و 5 وعده اصلی مهمان آرندتور خواهید بود.



1400/04/22 | کد مطلب: 1208
شیوا هراتی

شیوا هراتی فارغ التحصیل رشته مهندسی منابع طبیعی- دانشگاه تهران است. او از کودکی عاشق طبیعت، سفر و نوشتن بود. تولید محتوا و تحقیق و تفحص در احوال محیط زیست در کنار تشویق و تبلیغ گروه‌ها و استارت‌آپ‌های دوستدار محیط زیست همواره هدف اولش در نوشتن است. شیوا در طول این سال‌ها به عنوان کارشناس ارشد تولید محتوا با شرکت‌های فراگیر و معتبر گوناگونی کار کرده‌است. او در شبکه‌های اجتماعی نیز حضوری فعال دارد و درکنار تولید محتوا برای دیگران، دغدغه‌های خود را نیز می‌نویسد.


لینک: https://arandtour.com/news.cfm?id=1208
  • به اشتراک بگذارید:

بحث و تبادل نظر
نظر دهید تعداد کاراکتر مانده: 300
انصراف
  • متن
  • نام
  • ایمیل
در خبرنامه آرندتور عضو شوید

هر زمان که بخواهید می‌توانید عضویت خود را لغو کنید.
نام
نام خانوادگی
تلفن
ایمیل
اطلاعات شما با موفقیت ثبت شد.

از اینکه در خبرنامه پیامکی آرند عضو شدید سپاسگزاریم.
اطلاعات شما با موفقیت ثبت شد.

از اینکه در خبرنامه پیامکی آرند عضو شدید سپاسگزاریم.